10-11 сыныф
Мевзу: Бир теркипли ве эки теркипли джумлелер .
Дерснинъ макъсады:
-Бир теркипли ве эки теркипли джумлелер акъкъында бильгилерини умумийлештирмек ве пекитмек;
-метинлерде бир теркипли джумлелерни догъру къайд этмеге огретмек;
- талебелернинъ иджадий къабилилиетлерини, нутукъларыны,идракъ фаалиетини инкишаф этмек;
- аиле иле багълы урф-адетлеримизнен таныш этмек, аналаргъа сайгъы ашламакъ.
Дернинъ чешити: пекитюв дерси урок повторения, обобщения и систематизации изучаемого материала;
Дерснинъ донатувы: дерслик, карточкалар, ресимлер, презентация, ИКТ.
Дерснинъ кетишаты:
I. Селямлашув.Таныш олув. Мувафакъиетли кейфиет догъурмакъ.
II. Окъув фаалиетининъ мотивациясы.
Талебелерни аиеле шеджереси орнаментынен таныш этмек. Къоранта, аналар акъкъында субет.
I Талебелернинъ эсас бальгилерини актуаллештирюв. Микрофон оюны.
а)Ана насыл?
б) Аналаргъа тилеклеринъиз.
III . Лугъат иши.
Бир теркипли джумлелер- односоставные предложения
эки теркипли джумлелер - двусоставные предложения
адий - простое
муреккеп – сложное
2. Изалав диктант. Метин устюнде иш.
Бир теркипли джумлелер | Эки теркипли джумлелер |
III. Дерснинъ мевзусыны ве макъсатларыны талебелер озьлери бельгилейлер.
Дерс макъсады: Кениш ве кениш олмагъан джумлелер акъкъында бильгилерини пекитмек. Бир теркипли джумлелер мевзусыны умумийлештирмек. Нутукъ медениетини инкишаф эттирмек. Аятта энъ буюк зенгинлик-
аиле, ана, Ватан.
IV. Группаларда иш." Ана" мевзуда мини инша язмакъ. Нутукъ инкишафы.
Муптедалы бир теркипли джумлелер иле | Хаберли бир теркипли джумлелер иле | Эки теркипли джумлелер иле |
| | |
V.Инанам-инанмайым оюны. Оджа талебелерге суаллер бере. Догъру олса – талебелер ешиль тёгеречик котерелер, янълыш олса- къырмызы тёгеречик.
1) макъсадына коре джумлелер икяе, суаль ве эмир чешитлерине болюнелер (догъру).
2) тизимине коре джумлелер адий, адий-адий, муреккеп олалар (ёкъ).
3) джумледе эки баш азасы ола (догъру).
4) ал ве хабер – бу экинджи дередже азалары (ёкъ)
5) экинджи дередже азалары эр вакъыт джумледе олмайлар (догъру).
VI. Оджанынъ сёзю. (талебелер дефтерлерине язалар)
-Эки теркипли джумледе грамматик негиз озь ифадесини бир баш азадан тапа.
-Бир теркипли джумлелер экиге болюнелер: муптедалы, хаберли.
-Талебелер давушнен бир теркипли джумлелернинъ чешитлерини окъуйлар. Бельгисиз шахыслы, белли шахыслы, шахыссыз, умумийлештирильген шахыслы, адлав джумлелер.
VII Пекитюв.
Берильген аталар сёзлерини язып, джумлелернинъ чешитлерини къайд этмек.
Аталар сёзлерининъ маналарыны ачыкъламакъ.
Анасына коре баласы.
Анасыз бала – бахтсыз бала.
ана къургъан салынджакъта къыз да салланыр.
Ананынъ къолу йымшакъ ола.
– юртнынъ тереги.
Ана ичюн бала балдан татлы
Анасыз къурт бал джыймаз
Анасына коре Анасыз бала Ана къургъан салынджакъта Ананынъ къолу Ана ичюн бала Анасыз къурт Ана | бахтсыз бала. баласы. къыз да салланыр. йымшакъ ола. балдан татлы бал джыймаз юртнынъ тереги. |
VIII Дерснинъ нетиджелерини чыкъарув. Рефлексия.
Тест вазифелер
Сенкан
Мевзу (исим).
Мевзуны тасвирлев ( 2 сыфат).
Мевзуда иш-арекет ( 3 фииль).
Сёз бирикмеси. Джумле.
Мевзугъа синоним.
Дерсликнен чалышув. 307,312 иш. Джумлелерни синтактик талиль этмек.
IX. Эв вазифеси . Бир теркипли ве эки теркипли джумлелерни ишлетип «Дюньяда энъ къыйметли инсан–анадыр» мевзуда озь фикирлеринъизни язмакъ.
X. Талебелерге баалар къоюв .