Spotlight on Russia: White Nights . Белые ночи
Цель: создать условия для совершенствования языковых и речевых навыков в ситуации речевого общения по теме “Белые ночи в Санкт-Петербурге”.
Оборудование: иллюстрации по теме урока; географическая карта России.
Ход урока
I. Организационный момент
— Good afternoon, boys and girls! (Good afternoon, teacher!)
— How are you?
— Is everybody here?
II. Актуализация знаний
Проверка домашнего задания
(Учитель организует выставку работ учащихся. Ученики по очереди выходят к доске и комментируют свои работы.)
— Let’s discuss whose poster and presentation were the most interesting.
(Учащиеся вместе e учителем обсуждают выступления.)
III. Работа по теме урока
1. Вводная беседа
— Look at the map and say where St Petersburg is. (It's in the northwest of Russia.)
(Ученики с помощью учителя показывают город на карте. Затем учитель задает классу вопросы.)
— Who has been to St Petersburg?
— When did you go there?
— Did you like the city?
— What places did you visit?
2. Работа с текстом в журнале Spotlight on Russia
— Open the magazine Spotlight on Russia at the end of your books, page 7. What can you see in the picture? (We can see the Neva River and St Petersburg at night.)
Now we’re going to read the article about St Petersburg.
(Учитель зачитывает вопрос перед текстом вслух.)
— Read the article quickly and answer the question.
(Ученики читают статью про себя и отвечают на вопрос: The summer time in St Petersburg is special because of the White Nights.
Учитель зачитывает вслух заголовок, выделенный синим цветом, и выясняет, что ученики знают о Венеции. Если необходимо, учитель дает соответствующие пояснения.)
3. Работа у доски
(Ученики читают текст еще раз и выполняют у доски следующее задание.)
— Say True or False.
1) St Petersburg is often called the “Venice of the North” because it is small.
2) People can see the White Nights for three months in the summer.
3) Tourists from all over the world travel to St Petersburg to see the city.
4) The sun is high in the sky during the White Nights.
5) At night crowds of people swim in the Neva River.
6) You can see the bridges open as boats pass by.
(Keys: 1F, 2F, 3T, 4F, 5F, 6T.)
— Correct the wrong sentences.
(Учащиеся все вместе исправляют ошибки в предложениях.)
IV. Инструктаж по выполнению домашнего задания
— Open your workbooks at page 32. Look at the picture. What is it? (It’s a Chinese dragon.)
— When can you see Chinese dragons?
(Ученики высказывают свои предположения.)
— For your homework read a magazine article about Chinese New Year.
(Учитель объясняет, как выполнять упр. 1 и 2.)
— If there is anything you don’t understand, ask now.
(Учитель записывает домашнее задание на доске, а ученики — в дневниках:
WB: Ex. 1, 2 (р. 32).)
V. Подведение итогов урока
— Can you talk about St Petersburg?
— Can you tell about the White Nights?
(Учитель оценивает деятельность учащихся на уроке.)
— That’s all for today. Goodbye! (Goodbye!)