СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Сценарий праздника Сагаалган

Нажмите, чтобы узнать подробности

Сценарий воспитательного мероприятия, посвященного празднику Сагаалган.

Просмотр содержимого документа
«Сценарий праздника Сагаалган»





Муниципальное казенное учреждение

«Комитет по образованию Администрации города Улан-Удэ»

Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение

«Средняя общеобразовательная школа №55 г. Улан – Удэ»

670014.г Улан – Удэ

ул. В.Шукшина, д.1

тел. 8(3012)290-128

факс: 8(301)2 290 -187

e-mail:school55uu@gmail.com

сайт: maou-55.buryatschool.ru




Сценарий праздника



«Сагаалган»

(театрализованное представление)





Разработала:

Тыкшеева Р.Д.,

учитель бурятского языка















Улан-Удэ. 2017 год.

Цель:

- развитие мотивации учащихся к изучению бурятского языка через освоение обычаев, традиций и культуры бурятского народа.

Задачи:

- создание условий, обеспечивающих мотивацию изучения бурятского языка, культуры и традиций бурятского народа, развитие языковых способностей;

- формирование у обучающихся уважения и интереса к национальным традициям бурятского народа;

- формирование познавательных компетентностей подростков;

- воспитание уважительного отношения к старшему и младшему поколениям.

Планируемые результаты:

Личностные результаты:

- использование коммуникативно – эстетических возможностей бурятского языка, основанных на изучении традиций и обычаев бурятского народа;

- формирование ответственности за языковую культуру как общечеловеческую ценность;

- формирование общей культуры и научного мировоззрения;

- совершенствование духовно- нравственных качеств личности;

- расширение общего кругозора, эрудиции учащихся;

- положительная динамика развития этнокультурной компетентности обучающихся.

Метапредметные результаты:

- повышение интереса к изучению народной педагогики бурят, истории и художественно- прикладному искусству;

- мотивация освоения видов прикладной деятельности, фольклорного искусства, что способствует самоопределению учащегося;

- умение извлекать информацию из различных источников.

Предметные результаты:

- понимание коммуникативно – эстетических возможностей лексической и грамматической синонимии, её использование в собственной речи;

- приобретение и использование знаний о бурятской народной культуре.



Оформление. Лунное, звёздное небо. Затемнение. В центре стоит священное дерево.

Под звуки «лимбэ» дети заходят и вешают атласные ленточки на священное дерево и загадывают желание. Затем садятся.


Выключается свет, звучит космическая музыка. Падает комета.


Постепенно включается свет. Под священным деревом спит Белый старец.

Танец Цам.


Появляется Белый старец ( в руках чаша с аршаном). Он ходит и брызгает.

Сагаан Υбгэн: Тэнгэри ехэ буурал баабай,

Баян дэлгэр Буряад тоонто нютагтам

Буян хэшэг, жаргал дүүрэн дэлгэрhэй

Тахяа жэлэй эхин hγлдэ γдэрhөө

Хүн зон бγгэдэндэ hайхан hанаан түрэhэй.


Приветственный танец.


1 вед. Сагаан hараар, хүндэтэ нүхэд!

Ехын ехэ hайндэр-Сагаалгамнай

Ерэбэл даа баярлуулhаар!


2 вед. Амар мэндэ, Шэнэ жэл!

Амар мэндэ, Сагаан hара!

Амгалан жэл болохонь болтогой!

Амжалтатай жэл орохонь болтогой!


3 вед. Нэгэ-нэгэ наhа бултандамнай

Нэмэбэл даа урмашуулhаар!

4 вед. Шэнэ жэлээр! Шэнын нэгэнээр!

Сагаан hараар! Сагаалганаар!


Сагаан Υбгэн : Сагаан hарамнай,

Сагаалгамнай морилхонь,

Сагаан хэшэгээ,

Сарюун зугаа дэлгээхэнь,

Тахяа жэлээ хүндэтэйгөөр үдэшэе,

Нохой жэлээ хγндын ёhоор угтая!



Бурятская народная песня.


Внезапно врывается музыкальная тема злых духов. Шум грома, сверкание молний. На сцену выбегает Шолмос (злой дух).


Шолмос: Алтан дэлхэй дээрэ амидарагшад,

Намайе шагнагты!

Би хэнhээшье хүсэтэйб.

Намда адли хүсэтэй амитаниие олохогүйт!

Хэзээдээш найртнай болохогүй!

Ха-ха-ха.


Затем сверкает молния, гремит гром. Шолмос убегает, танцуя.


Сагаан Υбгэн: Өө,Хүхэ Тэнгэриин Буурал Баабайд!

Хара hүни мүнхэ мүшэдые харагшад!

Таанадта ханданаб, таанадта мүргэл хэнэб!

Хүн зоной Сагаалганай hайндэрлэлгые

Муухай Шолмос зарасануудаараа hаатуулба.

Нохойн гүлгые хулууба.


Громогласный голос Небожителя:

Сагаан Υбгэн, би шинии хандалгые дууланаб !

Тиимэhэ Газар дэлхэй дээрэ

Баатар- Гэсэрые эльгээбэб.

Тэрэмни hайн хэрэгүүдые хэжэ,

Сагаалганай hайн үнгэрхын тула,

Хүүнүдтэ hалта хэдэг Шолмосые илаг лэ!


Танец «Наездники».(танцуют мальчики во главе с Гэсэром)


Гэсэр: Сагаан hараар! Сагаалганаар!

Арад буряад зомни,

Тγрэл hайхан оромни!


Сагаан Υбгэн : Шагныш даа, Гэсэр- Баатар!

Энээнhээ хойшо мүнхэ харуулда байхаш.

Байгал далайн арюун байхын тула,

Υндэр сэнхир тэнгэриин бүрүүлтэйхэгүйн тула,

Газар дэлхэйн хооhорхогүйн тула,

Хурдан мориндоо hуужа,

Муухай Шолмосые илажа,

Нохойн гүлгые абарыш даа!


Гэсэр садится на коня, слышен топот копыт. Впереди коновязь с тремя стрелами. На стрелах надпись. Гэсэр громко читает.


Баруун тээшээ ошоо hаа – морёо гээхэш,

Зүүн тээшээ ошоо hаа - Гоохон Дангиные олохош,

Сэхэ ошоо hаа – үльгэршэн-удагантай уулзахаш.


Гэсэр обращается к залу.

Хүн зон! Хэлэжэ үгыт даа!

Ямар харгыгаар ошохобиб?

Сагаан hара угтахын тула

Нохойн гүлгые абарха ёhотойб.

Выходит Шаманка со своими духами, стучит в свой бубен. Танцует свой ритуальный танец.


Шаманка: Би, удаганби,дүрбэн байгаалиин зарасаб.

Энэ дэлхэй дээрэ хамаг юумэн

Минии хүсэн соо,

Тиимэhээ би өөрынгөө хатар эхилхэм.


Өө, галай эзэд, танай саг ерэбэ,

Таанадта хүшэ үгэнэб!

Өө, уhанай эзэд, танай саг ерэбэ,

Таанадта үгэ үгэнэб.

Дүшэн бугын хатуу арhаар зүйжэ оёhон

Алтан хонхо дамаари тоншоноб.

Хүйтэн ороной зониие дууданаб.

Мүнгэн хонхо дамаари тоншоноб.

Дулаан ороной зониие дууданаб.


Гэсэр: Манай эсэгэнэрэй сагаан удаган

Таанадта доро дохиноб.


Шаманка: Мэндээ! Баатар-Гэсэр!

Хайша харгышни ошоноб?

Холо гү, али ойро?

Хайша мориншни яаранаб?


Гэсэр: Холо хадын саана

Хара hалхинай урман

Шолмос байрлана.

Тэрэ хүн зоной Сагаалганай

Һайндэрые hаатуулха гээд,

Шэнэ жэлэй тэмдэгые,

Нохойн гүлгые хулууба.


Шаманка: Замбии дэлхэйн захада

Мундарга хада бии.

Теэд тэрэ хада хүрэтэр

Мүнөө болотор хэншье хүрөөгүй.

Тэрэ хада дээрэ Тэнгэриин уhанай

Харуулшан Луу унтана.

Харин гансал тэрэ Луу

Хорото муухай Шолмосые илаха.

Лууе hэргээхын тула

Оньhон үгэ ба таабаринуудые hанаха,

Ёохор наада хатаржа шадаха ёhойбди.


Дети рассказывают пословицы, загадывают загадки, исполняют танец «Ёхор».

Появляется Дракон ( под музыку). Пристально осматривает зал, медленно и величаво его появление.


Дракон: Ши, Хара hалхинай харам, Шолмос!

Би шамай аюулта тулалдаанда дууданаб!

Υтэр наашаа гара!


Шаманка: Тиигэжэ Луу-харуулшан

Ба хара hалхинай Шолмос уулзажа,

Агууехэ тулалдаан эхилбэ.


Под воинственную музыку Дракон делает круг и уходит. Все его благодарят. Входит Гэсэр (приводит Щенка).


Гэсэр: Урагшаа гара.Эндэ дайсад үгы.

Мүнөө шинии жэл ерэбэ.

Буряад ороноймнай ажаhуугшад

Шамай хүлеэшэнхэй.


Гэсэр берёт Щенка на руки и садится на трон.


Сагаан Υбгэн: Алдар соло хүсэтэй Лууда!

Υргэн Буряад дайдадам

Υүргэ ажалаа дүүргэhээр

Дээдэ тэнгэри өөдөө

Дэгдэн арилба Тахяа жэл.

Жэгтэй сэлмэг hаруулаар

Жэлнай мүнөө шэнэлбэ.

Монгол угсаата бидэндээ

Нохой жэлнай морилбо.

Выходит группа чтецов.

Сагай хэдышье хатуу hаа

Тахяа жэлнай маанадаа

Бараг hайнаар хаража

Буянтай бурхантайгаар маанадаа

Нохой жэлтэймнай уулзуулба.


Һайхан сагы зүгнэжэ

Һара наран тохёобо.

Зоной урма нэмэжэ.

Золой hүлдэ дохёолбо.


Жэглүүрээрээ дэбиhээр

Жэлнай мүнөө шэнэлбэ.

Хүдөөдэмнайш хотодош

Хүхюун hайндэр эхилбэ.


Выбегает мальчик в бурятском костюме и начинает зазывать всех на ёхор.

Саhан дээгүүр сахилhаар.

Сагаан hара морилбо.

Санзайн хоншуу үнэрөөр

Сагаалхые уряалба


Саяан уулын оройдоо

Сахюур шулуун яларба,

Сагаан hарын наадандаа

Сасуу нүхэд сугларба.


Тохомой зандан эмээлээ

Тохыш саашань мориндоо

Тойроод байhан залуушуул

Ерыт наашаа ёохортоо.


Борол зандан эмээлээ

Тохыш саашань мориндоо

Энэл байhан залуушуул

Ерыт наашаа ёохортоо.


Затем дети загадывают загадки. Песня « Сагаалган».




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!