СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Tag-questions (презентация)

Нажмите, чтобы узнать подробности

В презентации предоставлена информация о разделительных вопросах в английском языке и правиле составления данных вопросов

Просмотр содержимого документа
«Tag-questions (презентация)»

Welcome to the  world of   Tag-questions!

Welcome to the world of Tag-questions!

Tag-questions  (разделительные вопросы) В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они помогают перебросить «мостик» к собеседнику, чтобы тот смог продолжить беседу.  E.g. She is a very good pupil, isn’t she ? (Она очень хорошая ученица, не так ли ?)

Tag-questions (разделительные вопросы)

В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они помогают перебросить «мостик» к собеседнику, чтобы тот смог продолжить беседу.

E.g. She is a very good pupil, isn’t she ?

(Она очень хорошая ученица, не так ли ?)

Look, read and translate not He is a very good doctor, is he? You are you? my best friend, not are She not got five kittens,  she? has has had not they? They had  three red pens, must They read, not they? must She not open the door, she? can can You write a letter next week, not you? will will We not do this task, we? could could

Look, read and translate

not

He

is

a very good doctor,

is

he?

You

are

you?

my best friend,

not

are

She not got five kittens, she?

has

has

had

not

they?

They

had

three red pens,

must

They read, not they?

must

She not open the door, she?

can

can

You write a letter next week, not you?

will

will

We not do this task, we?

could

could

Подобные вопросы называются  tag-questions .  Главное – научиться выбирать нужные окончания вопросов, которых в английском языке больше, чем в русском, например, … won’t you? / will you? …doesn’t she? / does she? … don’t you? / do you? …couldn’t I? / could I? …didn’t we? / did we? …weren’t we? / were we? …wasn’t he? / was he?

Подобные вопросы называются tag-questions . Главное – научиться выбирать нужные окончания вопросов, которых в английском языке больше, чем в русском, например,

… won’t you? / will you? …doesn’t she? / does she?

… don’t you? / do you? …couldn’t I? / could I? …didn’t we? / did we? …weren’t we? / were we? …wasn’t he? / was he?

Правила их употребления. 1. Если в первой части предложения глагол стоит в утвердительной форме , то вторая  часть предложения содержит глагол в отрицательной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение. E.g. My friends are students, aren’t they?

Правила их употребления.

1. Если в первой части предложения глагол стоит в утвердительной форме , то вторая часть предложения содержит глагол в отрицательной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение.

E.g. My friends are students, aren’t they?

2. Если в первой части предложения глагол стоит в отрицательной форме , то вторая часть предложения содержит глагол в утвердительной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение . E. g. My friends aren’t students, are they?

2. Если в первой части предложения глагол стоит в отрицательной форме , то вторая часть предложения содержит глагол в утвердительной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение .

E. g. My friends aren’t students, are they?

Look and learn  Если первая часть вопроса утвердительная, то вторая – отрицательная (содержит частицу not ), и наоборот  ? ' ? ' Подлежащее (выраженное существительным) заменяется на соответствующее местоимение .

Look and learn

Если первая часть вопроса утвердительная, то вторая – отрицательная (содержит частицу not ),

и наоборот

?

'

?

'

Подлежащее (выраженное существительным) заменяется на соответствующее местоимение .

Look and learn Look and read Mary was at the zoo last week, was not she ? Peter will play football tomorrow, won’t he ? Kate and Anna can give you a nice book, can’t they ? My parents could not phone me, could they ?

Look and learn

Look and read

Mary was at the zoo last week, was not she ?

Peter will play football tomorrow, won’t he ?

Kate and Anna can give you a nice book, can’t they ?

My parents could not phone me, could they ?

3 . Если в первой части предложения есть глаголы to be ( is, am, are, was, were), to have (has, had), will / shall, can / could, would / must , may то во второй части предложения используется тот же глагол . E. g. They have a big house in the country, haven’t they?

3 . Если в первой части предложения есть глаголы to be ( is, am, are, was, were), to have (has, had), will / shall, can / could, would / must , may то во второй части предложения используется тот же глагол .

E. g. They have a big house in the country, haven’t they?

Look, read and translate is not He he? is a very good doctor, not are you? my best friend, are You  has has Ann not got five kittens,  she ?  They they? not got three red pens, had had must must Students read, not they ? can can She not open the door, she ? Tom  write a letter next week, not you ? will will We not do this task, we ? could could

Look, read and translate

is

not

He

he?

is

a very good doctor,

not

are

you?

my best friend,

are

You

has

has

Ann not got five kittens, she ?

They

they?

not

got three red pens,

had

had

must

must

Students read, not they ?

can

can

She not open the door, she ?

Tom write a letter next week, not you ?

will

will

We not do this task, we ?

could

could

Запомни!  I  am a student, aren’t  I ?  I  am not a student, am  I ?

Запомни!

I am a student, aren’t I ?

I am not a student, am I ?

4 . Если в первой части предложения нет указанных  глаголов , то во второй части предложения используется do / does или did в зависимости от времени действия. E. g. Your sister plays the piano very well, doesn’t she?

4 . Если в первой части предложения нет указанных глаголов , то во второй части предложения используется do / does или did в зависимости от времени действия.

E. g. Your sister plays the piano very well, doesn’t she?

Смысловые глаголы в настоящем времени  You  read English books, don’t  you ?   We  don’t read English books, do  we ?   Mike  doesn’t read English books, does  he ?

Смысловые глаголы в настоящем времени

You read English books, don’t you ?

We don’t read English books, do we ?

Mike doesn’t read English books, does he ?

Смысловые глаголы в прошедшем времени  He  didn’t read English books, did  he ?     He  did his homework yesterday, didn’t  he ?

Смысловые глаголы в прошедшем времени

He didn’t read English books, did he ?

He did his homework yesterday, didn’t he ?

На разделительные вопросы (tag-questions) следует отвечать так же, как и на любой общий вопрос , требующий ответ “Yes” или “No”. E.g. She was in England a year ago, wasn’t she? – Yes, she was. /  No, she wasn’t.

На разделительные вопросы (tag-questions) следует отвечать так же, как и на любой общий вопрос , требующий ответ “Yes” или “No”.

E.g. She was in England a year ago, wasn’t she? – Yes, she was. /

No, she wasn’t.

Обратите внимание на то, что при ответах на подобные вопросы в русском языке можно сказать: Да, она не работает или же Нет, она работает . В английском языке такой ответ невозможен и на вопрос She doesn’t work, does she? нужно ответить: No, she doesn’t или Yes, she does.

Обратите внимание на то, что при ответах на подобные вопросы в русском языке можно сказать: Да, она не работает или же Нет, она работает . В английском языке такой ответ невозможен и на вопрос She doesn’t work, does she? нужно ответить: No, she doesn’t или Yes, she does.

Let’s train!

Let’s train!

Add the Tag endings You haven't got a cat,  Mary will be here soon,  Tom could help mum,  There was a lot of traffic,  Susan doesn’t like bananas,  Nick wrote the letter, couldn’t he?  won’t she?  have you?  does she?  didn’t he?  wasn’t there?

Add the Tag endings

You haven't got a cat,

Mary will be here soon,

Tom could help mum,

There was a lot of traffic,

Susan doesn’t like bananas,

Nick wrote the letter,

couldn’t he?

won’t she?

have you?

does she?

didn’t he?

wasn’t there?

Choose the right tag-ending. 1.  He can play golf well, …?  a …, doesn’t he?  b …, can he?  c …, can’t he? 2.  You are the new secretary, …?  a …, aren’t you?  b …, are you?  c …, don’t you? 3.  Mr. Evans is speaking over the phone, …?  a …, is he?  b …, isn’t he?  c …, doesn’t you?

Choose the right tag-ending.

1. He can play golf well, …?

a …, doesn’t he?

b …, can he?

c …, can’t he?

2. You are the new secretary, …?

a …, aren’t you?

b …, are you?

c …, don’t you?

3. Mr. Evans is speaking over the phone, …?

a …, is he?

b …, isn’t he?

c …, doesn’t you?

4. You like black coffee, …?  a …, aren’t you?  b …, don’t you?  c …, do you? 5. I’m busy, …?  a …, aren’t I?  b …, don’t I?  c …, am not I? 6. It’s a nice day, …?  a …, does it?  b …, is it?  c …, isn’t it?

4. You like black coffee, …?

a …, aren’t you?

b …, don’t you?

c …, do you?

5. I’m busy, …?

a …, aren’t I?

b …, don’t I?

c …, am not I?

6. It’s a nice day, …?

a …, does it?

b …, is it?

c …, isn’t it?

7. We don’t have much time, …?  a …, do we?  b …, don’t we?  c …, haven’t we? 8. Sam doesn’t work hard, …?  a …, is he?  b …, does he?  c …, isn’t he? 9. There will be a nice film on TV tonight, …?  a …, won’t there?  b …, will it?  c …, will there?

7. We don’t have much time, …?

a …, do we?

b …, don’t we?

c …, haven’t we?

8. Sam doesn’t work hard, …?

a …, is he?

b …, does he?

c …, isn’t he?

9. There will be a nice film on TV tonight, …?

a …, won’t there?

b …, will it?

c …, will there?

10. She doesn’t speak Spanish at all, …?  a …, does she?  b …, don’t she?  c …, is she? 11. It’s nice to invite British students, …?  a …, does it?   b …, is it?  c …, isn’t it? 12. It was a wonderful game, …?  a …, was it?  b …, did it?  c …, wasn’t it?

10. She doesn’t speak Spanish at all, …?

a …, does she?

b …, don’t she?

c …, is she?

11. It’s nice to invite British students, …?

a …, does it?

b …, is it?

c …, isn’t it?

12. It was a wonderful game, …?

a …, was it?

b …, did it?

c …, wasn’t it?

Match the questions and the answers. 1. You are in the fifth form, aren’t you? 2. He isn’t from Scotland, is he? 3. They must work hard, mustn’t they? 4. We won’t go abroad this summer, will we? a) No, he isn’t. b) Yes, they must. c) No, we won’t. d) Yes, I am.

Match the questions and the answers.

1. You are in the fifth form, aren’t you?

2. He isn’t from Scotland, is he?

3. They must work hard, mustn’t they?

4. We won’t go abroad this summer, will we?

a) No, he isn’t.

b) Yes, they must.

c) No, we won’t.

d) Yes, I am.

5. Yesterday Steven met a group of Russian students, didn’t he? 6. She was nervous at the lesson, wasn’t she? 7. Pam couldn’t stay after lessons, could she? e) No, she couldn’t. f) Yes, she was. g) No, he didn’t.

5. Yesterday Steven met a group of Russian students, didn’t he?

6. She was nervous at the lesson, wasn’t she?

7. Pam couldn’t stay after lessons, could she?

e) No, she couldn’t.

f) Yes, she was.

g) No, he didn’t.

Answer the following questions: 1) You are in the fifth form, aren’t you? 2) You don’t like picnics, do you? 3) You helped the old woman on your way to school, didn’t you? 4) Your friend can’t drive a car, can he? 5) You won’t have a Maths exam this year, will you?

Answer the following questions:

1) You are in the fifth form, aren’t you?

2) You don’t like picnics, do you?

3) You helped the old woman on your way to school, didn’t you?

4) Your friend can’t drive a car, can he?

5) You won’t have a Maths exam this year, will you?

Well done!

Well done!