СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

The problem of school life

Нажмите, чтобы узнать подробности

 Исследовательский аспект заключается в том, что ученик должен уметь выбрать  из  многочисленных проблем, связанных с темой его проекта те, которые по своей важности имеют определённое значение, достаточно познавательны и интересны для окружающих, а также являются актуальными. 

Просмотр содержимого документа
«The problem of school life»

Учебный проект «Проблемы школьной жизни»

на уроках английского языка в 9 классе.


Методическое представление.

  • Введение.

  • Методический паспорт учебного проекта.

  • Работа над проектом.


Введение

Метод проектов является составной частью обучения английскому языку как на начальном этапе, так и при дальнейшем совершенствовании владения им. Этот метод наиболее полно отражает два основных принципа коммуникативного подхода к обучению иностранному языку: мотивация к учению – в проектной работе она всегда положительная – и личный интерес: проект отражает интересы учащихся, их собственный мир.


Методический паспорт учебного проекта

Тема проекта: «The Problems of school life».

Предмет: английский язык.

Уровень: Intermediate.

Класс:

Возраст: 15-16 лет

Количество учащихся: 12

Время работы над проектом: 1 месяц

Форма работы: урочная - внеурочная.


Цели образовательные и воспитательные:

- развивать умение проектировать, мыслить на английском языке в процессе изучения проблем школьной жизни;

- использовать иностранный язык как средства общения при совместной исследовательской работе над проектом.

- воспитывать чувство ответственности проблемами школьной жизни.

Задачи учебно-педагогические:

- Формировать умение совместной коммуникативной деятельности на основе общей задачи; поиск информации в тексте для формирования собственной позиции, её аргументации; определение проблемы и способов её решения;

-научить самостоятельно выражать свою точку зрения на английском языке и грамматически правильно оформлять её, обмениваться мнениями с партнёрами.

Мотивация к работе основывалась на интересе к данной теме.

Информационно-техническое обеспечение: учащиеся использовали домашний компьютер, изучали устав школы, работали с текстами, делали рисунки, фотографировали.

Дополнительно привлекаемый специалист: учитель технологии в качестве консультанта и эксперта по дизайну школьной формы.

Работа над проектом.

1. Формирование тем по интересам.

2. Активизация лексики по темам.

3. Работа по темам проекта в группах, поиск и сбор информации.

4.Аналитическая работа над собранным материалом.

5.Выбор формы продукта.

6.Оформление результатов.

7. Обобщение и обсуждение.

8.Презентация результатов. Урок-защита проектов.


I этап: организационный: выбрав темы своего исследования, учащиеся разделились на три группы, определили задачи и спланировали свою деятельность. Роль учителя направляющая на основе мотивации.

Исследовательский аспект заключается в том, что ученик должен уметь выбрать из многочисленных проблем, связанных с темой его проекта те, которые по своей важности имеют определённое значение, достаточно познавательны и интересны для окружающих, а также являются актуальными. Учащимся я предложила разработать проект «Проблемы школьной жизни». Тема актуальна, достаточна серъёзная, соответствует потребностям и интересам данной группы, отвечает возрастным особенностям учащихся.

Сначала я разработала план проектно-исследовательской работы, продумала систему коммуникативных упражнений, обеспечивающий её речевой уровень. Тщательно отработали грамматические упражнения. Закрепили все типы вопросов, включая разделительный ( так как они часто используются носителями языка)

1. Учащиеся коллективно и самостоятельно пришли к решению и выделили значимые проблемы:

Почему дети не хотят носить школьную форму?

Как стать образцовым учеником и что для этого необходимо сделать?

Как вы думаете, дисциплина является залогом успеха в учёбе?


2. Учащиеся разделились на три группы. Каждой группа была сформирована с разной степенью владения иностранным языком, с учётом психологической совместимости и одинаковыми интересами.

Обязательным условием является активное участие каждого члена над проектом, но в соответствии со своими возможностями.

Учитывались способности учащихся. Веретнова В.,Тихонова О., Гредюшко А. заканчивают художественную школу, они проявили свой талант, как дизайнеры новой школьной формы. Короткова И., Андреев В, Гадальшин А. были координаторами в своей группе, активизировали работу в группах.

КосмаковД, Гусева К занимались поиском информации в Интернете.

Старицын И, Шиц Н, Стукалин И составили вопросы для интервью в своих группах, оформили результаты социологического опроса. Каморных П.

Занимался техническим обеспечением проекта, сделал буклет.

Недостаток заключался в том, что группы были одинаковыми по половым признакам.


II Этап: поисковый и исследовательский – учащиеся изучали документы, собирали информацию по своей теме на русском языке, готовили наглядное предъявление своих исследований.

Роль учителя – наблюдательная, учащиеся в основном работали самостоятельно.

Главная задача по выполнению проекта это поиск и отбор информации. Испытывали трудности, где найти информацию, как записать и оформить полученные данные, как преподнести информацию группе, объединить собранные факты, откорректировать и оформить материал. Для развития речевых и исследовательских умений очень важно создать необходимые условия, чтобы учащиеся включились в групповой процесс, чтобы каждый участник проекта понимал, что он связан с другими таким образом, что он не сможет достичь успеха, пока другие не сделают работу. Я предложила тексты из учебников, книги для чтения. Сначала учащиеся просматривали заголовки и определяли какая информация подойдёт к их теме. Затем выстраивали план будущего проекта, в котором отражался прогноз результатов проекта.

III этап: языковая работа – исследование языковых явлений и развитие навыков правильного лексического и грамматического оформления полученной информации на английском языке.

Роль учителя - обучающая (путём консультаций).

Наряду с работой по формированию языковых и речевых умений учащихся в рамках данного проекта необходимо обучать их стратегии и тактики группового общения. В своей речи учащиеся использовали коммуникативные речевые штампы ( клише) типа: «Я думаю..; Мне кажется…; Я уверен…; Что касается меня…; Я боюсь, что не могу согласиться с вами…; У меня другая точка зрения…и.т.д. Учащиеся использовали тексты в качестве образца для высказывания. Большинство учащихся смогли применить самостоятельно к себе то, что необходимо, т.е. мысли содержащие в текстах послужили поводом к общению.


IV этап: предъявление проекта и его продукта.

Роль учителя – сотрудничество.


Презентация проекта


Презентация проведена в форме конференции, на которой учащиеся предъявили свои исследования и сделали выводы о том, проблемы школьной жизни существуют и надо их решать совместно.


Продукт проекта

1. Модель школьной формы.

2. Наша школьная конституция.

3. Модель образцового ученика.


I. How to present ideas.


State your name and position.

Express your general attitude to the problem.

Formulate your proposal and give your reasons.

Agree or disagree with the previous speakers.

II.

  • Was the point of the discussion important? Why?

  • What have you learned from the discussion?

  • Was it easy or difficult to express an option that you didn’t share?

  • Would you like to create your own ideal uniform and present it to the class?

III. When you speak, remember these rules:

  • Do not talk too fast. Say each word clearly.

  • Look at the people in the class.

  • Tell people about a new uniform.

  • Where they can buy if they want to wear it.




Процедура защиты проекта


1. Вступительное слово учителя.

2. Представление групп, проблем проекта ведущим.

3. Выступление первой группы учащихся по проблеме «Why don’t the children want to wear a school uniform?»

Обсуждение, дискуссия.

4. Выступление второй группы по проблеме

«What do you think discipline is most important for achieving success in studying?

Обсуждение, дискуссия.


5. Выступление второй группы по проблеме: «Is it easy to become a perfect student? Why?

Обсуждение, дискуссия. Выводы.

6. Заключительное слово учителя. Подведение итогов.



Рефлексия

Express yourself. Student's self-evaluation card.

1. Balance of contribution.

Did I participate equaly with the rest of the group

when we discussed the problem?(Score 1-3)

2. Content

Did I bring any useful/original materials or ideals?

3. Appropriateness of language

Did I use both spoken and written language accurately and appropriately? (Score 1-3)

4. Task achievements.

Did I and my group achieve the task we set for ourselves? ( Score 1-3) (Total score)





Исследовательские методы

1.Определение проблемы.

2. Метод «мозговой атаки».

3. Выдвижение гипотезы.

4.Обсуждение методов (статистических, экспериментальных, наблюдений).

5. Интервьюирование (способ проведения социологического опроса как целенаправленной беседы интервьюера и опрашиваемого).

6. Анализ полученных данных.

7. Итоги. Оформление результатов, их презентация.


Результат работы учащихся над учебным проектом

« Проблемы школьной жизни».


Содержание.

Historical Reference


The students spend time with their friends at school. They study interesting subjects and learn a lot of new things. They enjoy a school life friendship. Besides they have good and experienced teachers.

But they have some problems in their school.

We discuss general problems in our school.


Problem: “Why don’t the students want to wear a school uniform?”

Let’s remember the history of uniform.

What do you know about uniform students which wore in Russia in various periods of its history?


Sociological questionnaire

I. Give your reasons in favour of and against uniform.

What do you think of this rule: “All pupils should wear a school uniform”.

Do you have a school uniform in your school?

What’s your personal attitude towards school uniform?



For

1. A school uniform.

It gives an increased sense of individuality

It gives us a chance to acquire self-confidence(самоуверенность)

The rules in the school should be strict. Uniform helps us to keep a discipline, treat each other with respect, to feel comfortable.

All of the students at my school wear a uniform. It’s not so bad. I never have to think about what I’m going to wear to school and I don’t spend very much money on new clothes!

I think that school should teach what the children need and what to wear. School should help the pupils to think for himself or herself


Uniform helps us to keep a discipline, treat each other with respect, to feel comfortable.

I like the way we wear the same things it makes us even closer.


Against

  • On the one hand students have no problem in deciding what to put on in the morning. On the other hand they look alike.

  • I have to wear a uniform. I hate our uniform.

  • I would like to wear a uniform I like.

I’m so depressed about it. I have a problem. The teacher says the students should be well-dressed, but quietly(скромно).

* Everyone dresses the same as if wearing a uniform.

If you don’t dress like the others you feel out – like a fish out of water.”

My parents say that my clothes are too strange,

too different from what they wear It’s true, I like to stand out from my parents,

to shock and provoke them”.

  • I like to look smart and attractive.

  • I hate when people dress alike.

  • I don’t care what other people wear. I prefer jeans, a T-shirt or sweater.


II. Observation (Наблюдение)

2% of students don’t wear a uniform.

III. . Design your own ideal uniform for small or for elder students. It should be modern, convenient, not expensive, fashionable and nice. Present your uniform design to the class and comment on it. Prove that it is suitable for your school.

Work in groups, design a school uniform.

1.Make a report about a uniform.

2.Prepare a poster about a new uniform.

3. Draw and describe a school uniform

  • Would you like to create your own idea uniform and present to the class?

  • When are up with fashion you feel you are individual?

  • What kind of uniform would you like to wear?


Uniform Show.

The fist impression we almost fully depends on what we wear and how we wear it. Manners and speech are noticed next and character only later. So to present yourself skillfully is a talent. Nowadays many people don’t think about clothes very much. They just like to be comfortable. When they go out to enjoy themselves, they wear almost anything.

* But so many people, so many opinions.

* Some people are dedicated followers of fashion, others put on the first thing they find in the morning.


Ведущий:Today it’s unusual one because you will see the most beautiful outfits which we hope will be in great demand in ten years from now.

No.1 You can see a beautiful white dress made of silk. It has got brief pleated tight sleeves and a loose skirt.

No.2 You see the outfits which are always in fashion. Jeans and T-shirts were worn by our parents. We wear them with great pleasure too. We are sure they will be popular in future too. Have you look at our models. They are lovely, aren’t they?

No.3 We represent a classical style. A black suit with black trousers will never be out of fashion. A tie makes this outfit super and adds smartness to your appearance.

No.4 This outfit isn’t cheap because it’s made of beautiful cloth. What do we call that colour? Grey? White? I think it’s silver. It consists of a red sweater, a red shirt with black tie, trousers with stripes, shoes as well as a small top of the same colour. Isn’t it terrific? At discos and parties you will be the best in it.


Different colours – different people.


  • People who like red are strong in character and love to be active. You want you know what you want.

  • People who like orange are very active and cheerful. You are fair and very good at organizing people. Your room is always clean.

  • People who like pink are kind and warm. You are always friendly and show your love for others. You are also a good leader.

  • People who like yellow are open and always ready to help. Sometimes you talk too much, but every body listens to you. You are the good fun at parties and a very good friend.



Here are some opinions of how to feel more relaxed and comfortable in the company of their friends.

* “You aren’t accepted in some circles if you don’t like everyone else/ Each group has its own look. Everyone dresses the same as if wearing a uniform. If you don’t dress like the others you feel out – like a fish out of water.”

*”I have the same tastes as my friends and we all dress more or less in the same way. I like the way we wear the same things, it makes us even closer”.

* “Fashion designers create beautiful clothes; clothes in which you look good and in which you feel comfortable. They know what young people want. That’s why I choose to be in fashion.”

* “ I can’t tell if I follow fashion or not. When I need to buy something new? I choose what I like best and naturally, what I can afford to buy, I don’t worry if it’s fashionable or not.”

* My parents say that my clothes are too strange, too different from what they wear. It’s true, I like to stand out from my parents, to shock and provoke them”.

* I like to keep up- to –date with the changes in our society. I love TV and advertising. I try to keep up-to-the-minutes with what I wear. Being in fashion makes me feel good, in tune with the world I live in”.

Opponents.

Total:

No 1. This outfit will be suitable for going to a party or to the theatre.

No 2. I have a different point of view. You mustn’t wear jeans. American workers and sailors wore it because it is cheap and comfortable.

I think it isn’t worth wearing it.

No3. I think it’s important to wear right things. But how to choose the right thing? Of course, it depends on the situation. You see the outfits which are always in fashion.

No 4. It is modern, convenient, not expensive, fashionable and nice.


Problem: What do you think discipline is most important for achieving of

Success in studying?

I. Writing an interview. Before you start your interview. Prepare about 10 questions to ask them.

Brainstorm the ideas:

Questions:

1. What is a discipline?

2. Is it important to keep discipline?

3. Is it easy to be disciplined?

4. Why do some students break a discipline?

5. How do you feel about breaking a discipline?

6. Are you example of self-discipline?

7. What rules are there at your school?

Which of them do you like, which don’t? Why?

8. What rules would you write in the project?

9. What sort of discipline problems do you have in your school?

10. Is there a system punishment for students who misbehave?

Product:

Our School constitution.


Our motto is “Treat others as you want to be treated.”


The basic rule in the school is to respect others and their property and behave a normal, sensible way with due consideration for the health and safety of all.

All students should

  • come to class regularly and be on time

  • come to class well groomed and properly dressed

  • never talk or whisper while the teacher are lecturing

  • keep your hands and feet to yourself

  • comment on lecture material

  • listen with eyes and ears when another is talking

  • maintain frequent eye contact with a teacher during class

  • participate in class discussion

  • show interest in the subject

  • ask questions frequently

  • read all the assigned material before class

  • complete assignments on time

  • wear school uniform

  • be polite, friendly, sociable, very kind, helpful to classmates

  • respect their teachers

Pupils are not allowed to:

  • use mobile telephone at school

  • smoke

  • have pocket-knives at school

  • bring chewing gum to school

  • wear jewelry at school

Punishment

For pupils who misbehave there is a system of punishment.

1. For misbehaving during the lesson students are scolded by a teacher in front of the class.

2. For smoking at school the students are brought before the school manager.

3. For fighting the students are whipped by parents.

How are they punished? What for?

First we should understand what the word “discipline” means. According to the definition given in the Russian Dictionary discipline is a good behaviour…

Brainstorm the ideas:


Problem: How to become a perfect student?


I. Trying to become a perfect student.

Who is a perfect student? Can you tell five things you like about a perfect student.

Discuss with your classmates and decide what makes a perfect student?

Who reads creative works of famous writers, scientists.


II. Would you like to become a perfect student? Why?

Think about and say what traits of your character you should develop to become a perfect student? What traits of character would you like to get rid of?

I should be more independent. I think I should be less shy.

In my opinion I should be successful (clever, industrious, sociable, curious, serious, tolerant, creative).

III. Work in two groups and brainstorm the following proverb:

Live and Learn”.

First of all, think of it’s equivalents in your native language and your classmates about it.

Can you remember where we may get information on a lot of subjects from.


You get information from…(TV, computers, newspapers, books..)

Choose one point from the scheme and think of it’s advantages and disadvantages?

For: There is a great number of TV channels. We can watch music, nature, sport, programmes.

Against : There is too much violence on TV. People waste their free time if they watch TV.

Peter: ”I don’t like school very much. I have some problems with math and physics. I’m always nervous when we have a test. Besides I hate doing your homework. I think that everything is boring at school. School is a waste of time. I think I can get all information from books, TV, Internet.”


Would you prefer to stay at home with your family than to go to school? Why?

Peter says that he has some problems with math and physics. What about you? Do you think that math and physics are difficult subjects?

Do you feel nervous when you pass exams?

Are you ready for classes every day?

Do you like homework?

Do you agree with Peter that everything is boring at school?

IV. A quality of knowledge. (анализ или мини-исследование успеваемости)

Reasons: возрастные особенности, мало читают, не умеют планировать своё время, не занимаются спортом.


Product: A model of perfect student.


A perfect student is a student:

who works hard every day to become better and cleverer;

who takes part in school activities;

who learns new things;

who develops his or her imagination(mind);

who has extra subjects;

who enjoys school life;

who uses a computer;

who gets information from Internet (computers,books, TV, newspapers, after school activities;

who goes in for sports;

who does interesting projects, creative works;

who gets the best marks;

who gets good knowledge, improves knowledge;

who prepares for studying at the university;

who gets up earlier everyday from Monday to Saturday;

who reads selected works;

who gives logical and complete answers;

who investigates the world around;

who thinks of other people more than about himself;

who reads creative works of famous writers, scientists.