2. Ужез радъян люкет( Ориентировочный этап) 1.Проблемной ситуация пуктон 2. Уроклэсь темазэ поттон 3.Уроклы муг но ужпумъёссэпуктон | Темаез дышетонлы дасян; нылпиосын чош уроклэсь темазэ поттон; нылпиосын уроклы муг но ужпумъё ссэпуктон | Словесной(беседа); наглядной (паззл) | туркымен | Пинальёс, туннэ темамес тодон понна тиледлы кулэ луоз туркымен ужаса, та паззлэз бичаны. Озьыен, мар тиляд пормиз Шонер, туннэ урокмылэн темаез «Кык эшъёс» кылбур. (ошисько доска вылэ). Нош кызьы-о малпаськоды кызьы со герзаськемын доска вылысь тани та суредъёсын? (доска вылын ошемын «поезд», «нюлэс», суредъёс). Урокмылэсь темазэ тодыса, верадэ ай мыным мае тиляд тодэмды потэ, малы ми туннэ дышетскомы урокамы? Шонер, асьмеос туннэ тодматскомы «Кык эшъёс» кылбурен, тодомы солэн авторез сярысь, выль кылъёс тодомы, но кылмес волятон бордын ужаломы. Озьы ик тиляд жок вылады кылле пичи поезд но солэн сюресэз, станцияосын. Кыче ке уж быдэстэм бере, тиляд поездды азьлань мыноз, уждэс зеч быдэстиды ке, нош урод ке-интыяз ик сылоз. Нош урок пумын учкомы, кинлэн поезлэз тужгес но кыдёкысь станцие вуиз. Озьын, ваньмыз валамон? | | Р: дышетисен валче уроклы азмугъес пукто; ужамзэс дунъяло. К: дышетисен, эшенызы валче ужало; |
3. Утчан-эскерон люкет Утчан-эскерон люкет (поисково- исследовательский этап) а) автор сярысь верос, заглавиезъя, суредъя уж б) текстэн ужан лыдзон азьын в)Физкультминутка Нырысьсэ лызон Кыкетизэ лыдзон | Тодматоно выль темаен но сётоно выль тодон-валанъёс. | Словесной(беседа); практической: учебникен уж; кылбурез лыдзон Наглядной(суредъёс) | Ваньзы чош Асьсэ понна Кузэн Ваньзы чош Ваньзы чош | -Нош табере усьтомы 9 бамез. Кызьы ти малпаськоды, та суредъёс шоры но кылбурлэн нимыз шоры учкыса: мар сярысь луоз та кылбур?(поезд, пиналъёс, мар ке но луэм) -Солэсь азьло, ойдолэ тодматскомы автореныз.Учкелэ солэн туспуктэмез шоры,(ошемын доска вылэ) кызьы малпаськоды, кыче со сямызъя адями? -Нош улон-вылонзэ тодон понна лыдзомы 8 бамысь текстэз. Лыдзелэ асьтэ понна. Нош табере тани та юанъёслы валэктон шедьтэлэ та текстысь ик(жок вылазы кагаз). -Ужаськомы кузэн. Ойдолэ эскеромы цепочкаен, кызьы ти валэктон шедьтиды. Кытын вордиськем автор?(Вавож ёросысь Кочыш гуртын) Кыче улэм пичи дыръяз семьязы?Ваньмыз-а соослэн вал?(начар,куанер, шуныд дисез ой вал) Ку кылбуръёс гожъяны кутскиз автор?( покчи классъёсын) Школаын ужаны кутскемез бере, кыче бадзым уж лэсьтиз пиналъёс понна?(учебник дасяз, кылбуръёс гожъяз) Малы сое луоз «атыйкай музъемлэн утисез» шуыны?(оже ветлэмын, отын быремын) Зечокъёс, туж умой лыдзиллямды. -Туж умой, нош али поезддэс азьланьтэ мукет станцияе, вань юанъёслы шонер валктон шедьтиды ке. Нош янгышъёсты ке вал, поездды интыяз ик мед сылоз. -Учкелэ, авторлэн эшшо тани таче пиналъёслы книгаосыз потэмын на. Нош мар сярысь отын вераське, тододы лыдзоды ке. Озьыен, кылбурын тиледлы пумиськыны быгатозы тодомтэм кылъёс(доска вылэ ошисько).Кин тодэ кудизлэсь ке валэктонзэ? -лабырто -верасько - вылтыр– мугор -чиль пиштэ – яркыт пиштэ -шпал - шпалы -рельса – рельсы -ваменак - вылтиз потыса -сэрен-маин йырин -Шокпотыса-зол шокаса -туккетэ-йыгаське -тормозтиз-дугдиз -жонгето буферъёс- куара сёто -машинист –поездлэн управлениез сьорын пукись адями Физкультинутка. Ойдолэ ял каром. Ваньмы султиськомы но тазьы вераськомы: Одиг сяська, кык сяська Чушъялъёс,чушъялъёс Шерылизы,шерылизы Качыос,качыос Тэтчаллязы,тэтчаллязы Лудкечъёс лудкечъёс Урокын зеч ужало Нылъёс но пиос. Нош табере мон лыдзо тиледзы та кылбурез. Нош ти сак кылзиське. -Кин сярысь вераське та кылбурын?(кык эшъёс сярысь) -Кыӵе мылкыдды кылиз та веросэз лыдӟем бӧрсьы? -Шонер-а малпаллямды, ма сярысь луоз та верос? -Али нош ик лыдӟомы, но ужаломы пуштросэзъя, тужгес ик умой мед валаломы шуыса. Лыдзомы цепочкаен. Тодамы ваём, кызьы кулэ вольыт (выразительно)лыдзиськыны?(пусъёсты уже кутыса, куараен ужаса). Нош кыче куараен ти лыдзоды та кылбурез? (шумпотыса, кышкаса, паймыса) 1. -Кытчы дырто кык эшъёс? (школае) -Мар малпало соос?(вазь вуомы шуыса) 2. -Кыче инкуазь возьматэмын?(шулдыр, капчи шоканы, омыр мамык кадь, тол маялля, -Кыче арлэн вакытэз вазьматэмын(тулыс) -Кыче возьматэмын нюлэс?(сьод-сьод, шомер куашетись) 3. -Мае «корт сюрес» шуыса нима автор?(чугун сюрес) -Малы паймизы эшъёс?(гайкаос октэмын) -Малы соос тае «тушмон уж» шуизы( огшоры адямиос тае оз октысалзы) 4. - Мар сэзъялтиз нюлэсэз?(поезд) -Кызьы малпаськоды, мар табере карозы пиналъёс? Озьыен, азьланьтиськом. 5. -Мар каризы Петя но Анна? -Кычеен син азяды пуксизы пиналъёс? -Кыче горд флагез адзиз машинист? 6. -Быгатизы-а пиналъёс поездэз дугдытыны? -Мар луысал пиналъёс адземзы сярысь оз ке ивортысалзы? 7. -Малы автор пиналъёсты геройёс шуэ? -Кыче кылъёс пыр со возьматэ соослы гажамзэ? -Туж зеч, вырзытэлэ поезддэс, ти кылбурлэсь пуштроссэ шоенер ке валады. | (портэм валэктонъёс луыны быгато) Лыдзо, кулэн ужало, юанлы валэктон сёто Ужзэс дунъяло Дыштиесез кылзо | П: веросэн тодматско; авторез сярысь тодэ ваё; мыло-кыдо лыдзисько; верослэсь пуштроссэ эскеро Лыдземлэсь азьпал йыръянъя, суредъя, авторлэн нимызъя текстэсь пуштроссэ валаны тыршо Лыдземъя мылдкыдзэс верало К: дышетисен, эшенызы валче ужало; малпанъёссэс радъяса, шара верало. Мукетъёслэсь верамзэс кылзо Р: ужамзэс дунъяло. |
4.Практической этап | Тодон-валанъёссэс юнматыны | Словесной(верос,синквейн) Наглядной(слайд,видео) Практической(синквейн) | Ваньзы чош | Кыче темаез произведенилэн? Нош малы дышетэ та произведение? Туж умой. Али лэсьтомы синквейн. Нырысети ряд гожъялоз Коля сярысь, кыкети – Анна, куинети – машинист сярысь сярысь. Гожъямлэсь азьло, ойдолэ тодэ ваёмы, ма со синквейн но марлэсь порме. (слайд). Лыдзомы, ма пормиз. Туж умой, мыным кельшизы тиляд синквейнъёсты. Нош мынам тачеесь пормизы. (сладйъёс). Ти соглаш-а монэн? Туж умой. Зечокъёс, туж умой. -Вырзытэлэ поезддэс, умой тыршиды ке. -Нош кызьы ти асьтэдыз возьысалды та учыре сюрысалды ке? -Кылзэлэ ай, пиналъёслы, кудъёсыз герой луо,адямиослэсь улонзэс утё, государственной медаль «За мужество в спасении» сёто. -Ойдолэ али учком пичияк видео, нош ти малпаське, быгатысал –а та пиналъёслы таче медаль сётыны. (учко видеорепортаж пиналъёс сярысь) -Озьыен, мар вераны быгатоды?(оо, луысал) -Мар тунсыкозэ ти тодиды та видеоысь?(портэм аресо пиналъёс, кышкатэк адямиосты утё) -Коня арес тужгес но пичиезлы?(4) -Тодиськоды-а ти кыче ке эшъёстэс, яке асьтэос кыче ке учыре сюрылиды, кудиз понна медаль сётыны луысал? -Нош ти быгатысалды-а озьы? -Озьыен, маар огазея милесьтым кылбурмес но видеоез?(кулэ дыръяз кышкасьтэм луыны быгатоно, адямиослы юрттоно) -Мар вераны турттэ вал автор(пиналъёс пичиесь ке но, соослэн визьзы тырмиз, соос школае дырто ке но вал) | | П: Анализ,синтез лэсьто Геройёсты чошато Л: темая мылкыдзэс шараяло; геройлэсь сямъёссэ дунъяло литературалэсь чеберлыксэ, кыл радлыксэ шодо, вераськон кылэз волято Р: ужамзэс дунъяло. |
5.Дунъян люкет (Рефлексивно-оценочный этап) | Пиналъёслэсь урокын басьтэм тодон-валанъёссэс эскерон; асьсэлэсь но класслэсь азинсконъёссэс дунъян. | Ваньзы чош Асьсэ понна | Словесной: юанъёслы ответ сётон. Наглядной: листокъёс | Озьыен, кыче кылбурен ми туннэ тодматиськимы? Кин солэн авторез? Мар выльзэ ти тодиды? Кельшиз-а та кылбур?Малы? Дорады кулэ луоз вольыт лыдзыны. Нош табере ойдолэ учкомы, кинлэн поездэз тужгес но кыдёкысь станцияе вуиз. Малы? Кинлэсь классысь ужзэ ти туннэ тужгес но дунъясалды? Озьыен, ти туж зеч ужады, тау. Вуоно пумиськытозь. | | Р: ужамзэс дунъяло. Л: темая мылкыдзэс шараяло; К: малпанъёссэс радъяса, шара верало. Мукетъёслэсь верамзэс кылзо |