СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Умер Ипчи. «Зейнеп тизе» икяеси мевзу боюнджа дерс.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Конспект урока по крымскотатарской литературе У.Ипчи "Зейнеп тизе"

Просмотр содержимого документа
«Умер Ипчи. «Зейнеп тизе» икяеси мевзу боюнджа дерс.»

КЪЫРЫМТАТАР ЭДЕБИЯТЫ 8сыныф

Дерс мевзусы: Умер Ипчи. «Зейнеп тизе» икяеси.

Дерснинъ макъсаты:

- Умер Ипчининъ терджимеийалынен таныш олмакъ.

- «Зейнеп тизе» икяесининъ тарихий эсасыны бельгилемек.

- Ифадели окъувны инкишаф этмек.

- Ватанперверлик,джесюрлик,садыкълыкъ дуйгъуларыны тербиелемек.


Дерснинъ чешити: янъы бильги алув дерси.


Дерснинъ донатылувы: языджынынъ фотосурети, даркъатма материал, презентация.


Дерснинъ кетишаты:

I.Тешкилий къысым.

- Селямлашув.

II. Алынгъан бильгилерини актуаллештимек.

- Эв вазифеси боюнджа суаллерге джевап бермек:

Талебелерге У.Ипчининъ терджимейиалынен багълы сенелер варакъалары даркъатыла.

1897 1914 1921 1937 1949 1955 тасили























  • Бельким, Умер Ипчи акъкъында даа меракълы малюматлар билесинъиз? Слайд___

Газета «Голос Крыма» № 38 (1028) от 20.09.2013 г.

У. Ипчининъ огълусы Якуб Ипчи бойле бабасы акъкъында яза:

Будучи основоположником крымскотатарской драматургии ХХ века, одним из создателей крымскотатарского литературного языка, первым крымскотатарским киносценаристом, У. Ипчи имел богатое литературное наследие. Им создано около 25 пьес, изданы сборники рассказов, стихотворений, он является автором ряда радиоспектаклей.

Ввиду отсутствия в репертуаре театра драматических произведений, отвечающих требованиям того времени, он начал писать пьесы на исторические темы («Шагин Гирай», «Ненкеджан», «Сеит огълу Сеидамет», «Алим» и др.), а также направленные на нравственное воспитание молодежи («Фаише» и др.). Кстати, некоторые из его пьес были поставлены и современным Крымскотатарским академическим музыкально-драматическим театром уже в наши дни — спектакли были тепло встречены зрителями, что подчеркивает их тематическую актуальность, а также качественный уровень.

Трагизм судьбы

В этом контексте нельзя не упомянуть и о личной трагедии У. Ипчи. В 1937 году, пока он сидел в СИЗО (был арестован 23 октября), его беременную жену с тремя детьми незаконно, до окончания следствия изгнали из собственной квартиры в Симферополе.

Сын писателя Якуб Ипчи, с горечью вспоминая трагические эпизоды жизни своей семьи, говорит: «Я никогда не был лично знаком со своим отцом, поскольку его арестовали, пока я еще не родился, но я глубоко убежден, что наказание, которое он тогда понес, было незаслуженным и сфабрикованным определенными заинтересованными в этом людьми, в том числе и выселение нашей семьи».

После 12-летнего отбывания срока У. Ипчи должен был еще 5 лет пребывать на вольном поселении. Так, в 1949 году он оказался в Красноярском крае, где с ним произошла еще одна трагедия, в результате которой он навечно оказался в психиатрической больнице г. Томска.

Дело в том, что У. Ипчи в марте 1950 года в общежитии рабочих сорвал со стены портрет Сталина и сжег его и за это, обвиненный в антисоветской деятельности, был осужден еще на 5 лет тюремного заключения. Но его, признав невминяемым, поместили в психиатрическую больницу, где содержали в изолированной палате и принудительно лечили, здесь он оставался до последних дней своей жизни. Письмами поддерживал связь с семьей.

В больнице У. Ипчи перенес инсульт, и на какое-то время переписка прервалась, но потом, когда он немного оправился и сам мог писать, это общение продолжилось.

Так прошли годы. И когда Якубу исполнилось 16 лет, из Томска пришло письмо о том, что У. Ипчи скончался, смерть наступила в результате инфаркта миокарда. Это произошло 11 января 1955-го. Место захоронения одного из самых видных крымскотатарских писателей первой половины ХХ века остается неизвестным.

Лишь спустя 45 лет, в 2000 году, Умер Ипчи был посмертно реабилитирован там же, в Красноярском крае, об этом свидетельствует «Заключение в отношении Ипчи У. Б. по материалам дела №106». Дело рассматривалось в порядке надзора. Изучение материалов дела показало, что следствие проводилось при отсутствии постановления о возбуждении уголовного дела. Каких-либо преступных действий, кроме эпизода сжигания портрета Сталина, он не совершал. Таким образом, принудительному лечению он был подвергнут необоснованно и на основании ст. 3 п. «г» Закона Российской Федерации от 18. 10. 1991 г. «О реабилитации жертв политических репрессий» Умер Ипчи подлежит реабилитации.


III. Дерснинъ мевзу ве макъсатларыны илян этюв.

Демек, эдебиятымызда Умер Ипчи бизлер ичюн, языджы, шаир, публицист, драматург, къокъубильмез инсан оларакъкосьтерильди. Озь халкъынынъ келеджеги акъкъында къайгъырып, джаныны феда этти.

Янъы мевзу (слайд № ) илян этиле ве дефтерлерде яздырыла. Макъсад ве вазифелер илян этиле. (слайд № )

Оджанынъ кириш сёзю

Бугунь дерсимизнинъ мевзусы Умер Ипчи онынъ «Зейнеп тизе» икяеси.

Умер Ипчининъ 1924 сенеси яратылгъан «Зейнеп тизе» икяеси шу девирде язылгъан икяелер сырасында мевзу ве мундеридже джеэтинден янъылыкъ олды. Икяеде дженкнинъ инсанлар такъдирине вахший тесири тасвирлене.


IV. «Зейнеп тизе» икяесинен таныш олмакъ.


1. Анълашылмагъан сёзлернинъ изааты.

Сандыракъламакъ – бредить

Мужде – награда

Серс – сырость

Нукъсанлыкъ – недостаток

Буллюр – хрустальный, чистый.

Чаларгъан – поседевший

Тююрчикленип –затвердев

Тосун – бычок

Мешакъкъат – трудности

Солгъун –бледный


2. Ифадели окъув. Саифе 170-173. Зынджырчыкъ иле окъув.

  • Ифадели окъув иле талебелер окъулгъан парчаларыны комментирлейлер, ойле балалар багъламалы нутукъны инкишаф этелер.

  • Сёз байлыгъыны арттырамыз. Метинде таныш олмагъан сёзлер расткельген вакъытта, талебелер лугъатнен файдаланып оларны терджиме этелер. Бойле талебелер лугъатнен чалышмагъа огренелер.

  • Бу сезлер тахтада илинген, я да слайдларда косьтерильген.


Зейнеп тизе, эки йылдан берли, дженкке кеткен огьлу Умерни беклей... Эки йылдан берли онынъ козьяшы къурумагъан, эки йылдан берли чеккен асрети кунь – куньден арткъан, сачларыны чаларткъан. Даа озю къыркъ беш яшларында олса да, бу асрет, бу козьяшлары оны эки къатына къартайткъан.



Геджелер бою юкъламай. Юкъласа, тюшюнде Умерни коре; уяна, чевресине бакъына, Умернинъ къайтмагъаныны анълай, кене агълай, кене сызлай...

«Умерим!.. – дей, – балам! – дей. – Ах, балам, сени бир даа корьгейдим де, танъры джанымы сонъ алгъайды, – дей... Ярабби, сен хысмет эт. Ярабби, сен бизни къавуштыр», – дей.

Юрек тырнала. Аджый. Анда бир бошлукъ бар. О бошлукъта яра бар. Юрек ярасы эр даим тырналып, аджы, къанап тура... Оны эр даим инелернен санчып туралар, хорлайлар, эзелер...

«Балам! – дей Зейнеп тизе, – балам! – дей. – Танъры мени сенинънен къавуштырмай джанымы алмасын!.. Я, барып да, Умерим ольген олса!».

Нефес тыкъала; козьлер яшнен тола. Сонъ, тююрчикленип, янакъ чыйырчыкълары арасындан ыз ясап, тамчы артындан тамчы акъа... токътамай акъалар… Марама, оглюк, ястыкъ козьяшынен сылана...

Эбет, ольген олса... Зейнеп тизенинъ Умери ольген олса!.. Эм, дёрт айдан берли мектюп де алгьаны ёкъ. Эвге келип кеткен кишилер де бир тюрлю корюнелер. Оларда Зейнеп тизе ичюн котерильмейджек киби агьыр гизли бир хабер бар, айтмайлар... Сырлы келе, сырлы кетелер.

Умерим!.. Умерчигим!.. Балам!.. Ах, меним тосуным! Къара къашлы яврум!.. Сени къайдан тапайым да, коксюме басайым... Яврум, Умерим... балам, ба.. ла.. чыгъым!...»

Кене козьяшы, кене геджелер бою агълав...

Зейнеп тизе «ах!» дегенде джигеринден отлар къопа...

Эки йыл, бойле кечти; эки йыл Зейнеп тизе агълады. Эки йыл, дюньяда эр шейден азиз, эр кестен къыйметли, севгили огълу – Умери ичюн асрет козьяшлары тёкти. Эки йыл, геджелери юкъусыз, сандыракълав, агълавларнен кечти... Эки йыл, Зейнеп тизенинъ аналыгъы хорланды, эзильди, агълады...

Бунъа ташлар даянмаз эди, лякин онынъ ана юреги даянды.

Бу гедже, Зейнеп тизе юкълап оламады. Турды. Ачыкъ пенджереге бакъты. Тышта ай орталыкъны куньдюз киби ярыкълата. Кокте булут корюнмей... Айнен йылдызлар, эки йылдан берли ич кульмеген, юреги эр даим тырналып, агъырлашып, эзилип, хорланып, аджып ве къанап яшагъан Зейнеп тизени аджыгъандай ве онъа севинчли бир хабер айтаджакъдай корюнелер...

Зейнеп тизе буны корьди. Эки йыл къаранлыкъ, айсыз, йылдызсыз кечкен омюрини биринджи дефа, шимди айлы, йылдызлы, айдын бир дакъкъа оны, бу ананы мужделеген киби кельди... .

Зейнеп тизе башыны пенджереге таяндырды, ах чекти. Айгъа бакъты, бакъты да, терен тюшюнджелерге далып кетти... Тюшюнди. Пек чокъ тюшюнди... Умерини, къара къашлы тосуныны, тюшюнди. Оны якъында сезген киби олды... Оны, озь тувгъан Умерини, къучагъында сезген киби олды... Умернинъ къокъусыны дуйгъан киби олды ве онынъ:

– Ана! – деген сесини эшиткен киби олды.

Зейнеп тизе шек-шубенен динъленди. Эр заманки киби, шимди де, алдандым, деди. Умютсизлик умютке, умют де умютсизликке чевирильди... Лякин о, бу дефа алданмагъан эди. Умерининъ «Анай!» – деген давушыны текрар эшитти. Бу сес терен мезарлардан чыкъкъангъа ошай; бу сесте, миллионларнен огъулларнынъ, нишанлы яшларнынъ, яш бабаларнынъ, миллионларнен тувгъанларнынъ серс, сувукъ, сасыкъ, къанлы окоплар ичинде, джеэннем атеши тюбюнде, олюм панджасы астында чеккен бутюн мешакъатлары, агъырлыкълары, хорлукълары ве зулумлары дуюла...

Бу сес Зейнеп тизенинъ даима шенъ олып, кулькю ве шакъанен омюр кечирген Умерчигининъ къайгъы ве кедерлерге чевирильген сеси...

– Анай!.. Юкълайсынъмы? Мен къайттым, аначыгъым, ачса къапыны!

Зейнеп тизе турмакъчюн ынтылды, лякин еринден къыбырдап оламады. О, озь-озюни унутты, къуванч онынъ, бу асретли ананынъ юрегини толдырып таштырды...

– Умерим, – деди ве ананынъ козю, татлы юкъусырар киби джумулып, башы кокюсине саркъты...

Танъ аткъан, кунь догъгъан олса да, лякин кокни къара булутлар къаплагъан эди... Зейнеп тизе козюни ачкъанда, башы уджунда Умерини корьди. Узанды, оны къучакълады, опьти, джыллы козьяшларынен онынъ бетини сылатты...

– Сув, Умерим, сув! – деди.

Умер турды, сув савутына догърулды. Зейнеп тизе, азып-тозгъан, чубукъдай кесильген Умерине бакъты, онда бир нукъсанлыкъ корьгендай олды, козюни сюртти ве эследи.

– Умер, я къолунъ?.. Балам, Умерим, къозучыгъым, къолсызмы къалдынъ, яврум!.. Ах, нечюн, кимлерчюн къолсыз къалдынъ тосуным! – деди ве онынъ авузына сув касесини янаштыргъан тосуныны кокюсине басып, агълайджакъ олды. Лякин Умерини къучагъына аламады.

Солгъан бир ляледай башыны букип, озюни ястыкъкъа урды...

Зейнеп тизе агъырлашкъан кирпиклерини котерип, янашасында, тёшек ичинде, атеш-алев янып яткъан Умерини корьди, сорады:

– Не олдынъ яврум? – деди.

Умер эшитмеди, джевап бермеди.

– Умер хасталанды, о да сиздай дёрт куньден берли хаста ята, доктор бакъты, тиф, деди, арув олур, деди.

Зейнеп тизе башыны давуш чыкъкъан тарафкъа чевирди. Умернинъ балалыкъ аркъадашы ве шимди исе, нишанлысы Айшени корьди. Онынъ айткъанындан ич бир шей анъламады, козюни юмды ве юкълады...

Зейнеп тизе бу дефа уянгъанда, Умерини корьмеди.

Сорады:

– Умерим къайда? Турдымы, къайда кетти? – деди. Джевап аламады.

Айше онъа джевап берип оламады. Тек, къызаргъан, яшлы, асретли, солгъун козьлеринен Зейнеп тизеге бакъты.

Зейнеп тизе анълады. Умерининъ, эр шейден, джандан, малдан, дюньядан зияде севген Умерининъ артыкъ яшамагъаныны, онынъ ольгенини дуйды.

– Ольдими? – деди.

Айше башыны Зейнеп тизенинъ . ястыгъына урды ве:

– Ольди! – деп омузларыны сыкъ-сыкъ силькип, оксип-оксип агълады.

– Балам!.. Умерим!.. Сени хорлагъанларнынъ козьлери чыкъсын... Сени менден айыргъан, сени ольдюрген падишанынъ козьлери чыкъсын... балачыгъым! – деди.

Онынъ джумулгъан кирпиклери арасындан эки хатре темиз, буллюр козьяшы сыкъылып чыйырчыкълар ичинден ыз ясап акътылар.

О, терен нефес алды ве козьлерини ачты... Бу козьлер артыкъ джумулмадылар, олар джам кесильди ве тавангъа бакъып къалдылар.

Зейнеп тизени де Умернинъ янына комьдилер...


1914 сенелериндеки империалист муаребесининъ акъибетлери адий къырымтатар къорантасынынъ такъдиринде косьтериле. Языджы, икяенинъ та башындан окъуйыджынынъ мерагъыны джельп этерек, ананынъ образыны козюмизнинъ огюнде джанландыра.

Онынъ агъыр алыны бир къач сатырларда айдынлата.

Бойледже, ананынъ асрети, хорланувы эки йыл девамында девам эте. Ана Аллау-Таалягъа дуалар окъуй, огълу Умернинъ сагъ-селямет къайтмасыны тилей. Ахыр-сонъу бир гедже Умер дженктен къайта.

















































Муэллиф ананынъ ички дуйгъусыны, огълу эвде олмагъанда, чеккен аизарыны «айсыз-йылдызсыз кечкен омюр»нен тенъештире.





Бойледже, инсан аятындан алынгъан кучюк бир левхалар эсасында Умер Ипчи дженклернинъ вахшийане сиясетини косьтере. Дженкнинъ инсанлар такъдирине япкъан тесири психологик тасвир усулынен айдынлатыла, къараманларнынъ миллий сымасы яратыла. Бу эсерде ана сымасынынъ такъдими миллий аньанелернен ашланып бериле.

Физдакъкъа.


3. Суаллерге джевап.

1)- Бу икяенинъ гъае ве мевзусы насыл? Шаир нени косьтермек истеди Зейнеп тизе ярдымынен? Слайд № 6


2)Икяеде насыл девир тасвирлене?


Дженк мевзусыны котермек:

- Дженк бу……..(фикирни девам этинъиз). (Джаиллик, ачлыкъ, янълызлыкъ, якъын адамлардан айырылмакъ). Слайд № 11

















Слайд №

- Эсерде тасвирленген дженк вакъиалары къачынджы сенелерге аит? Асылында бу дженк керек ми? Онынъ нетиджеси насыл олды?




V. Пекитюв.

Тестлер( слайд № ) .(эвельден азырлангъан джевап япрачыкъларда кечириле).


1.Умер Ипчи догъды:

А) Багъчасарайда

Б) Акъмесджитте

В) Акъярда

2. У.Ипчи насыл омюрни кечире?

А) Койлерде оджалыкъ япа,эсерлер яза

Б) Театр группасыны тешкиль эте,артист,режисёр,театрининъ мудири олып чалыша.

В) Бутюн омрю койлерде куньделик чалыша.

3.У.Ипчи нелер яза эди?

А) Роман

Б) Икяе,шиир, повесть

В) Очерк, пьеса ве макъалелер.

4. «Зейнеп тизе» икяесинде У.Ипчи насыл девирни косьтере?

А) 1914 с. Биринджи джиан дженки

Б) Экинджи джиан дженки

В) Бир де бир девирни акс этмей.

5.Зейнеп тизе огълуны къач йыл беклей?

А) беш йыл

Б) эки йыл

В) еди йыл

6. Зейнеп тизе къач яшында эди?

А) 50- яшында

Б) 45-яшында

В) 65-яшында

7. «Юрегинден отлар къапа» сёз бирикмесининъ синонимини тапынъыз.

А) Къувана

Б) Бахтсыз корюне

В) Асрет чеке

8.Умер насыл хасталыкъны къазанды?

А) грипп

Б) веба

В) тиф

9. Айше Умерге ким эди?

А) нишанлысы

Б) досту

В) къардашы

10. Дженкнинъ акъибети?

А) Эр кес яхшы яшамагъа башлай

Б) Аналар бахтлы кунь кечирелер

В) Ачлыкъ,джаиллик,ёкъсуллыкъ.

Баалав:

10суаль – 5 баа

8 суаль- 4 баа

6 суаль- 3 баа

4 суаль – 2 баа


  • Тестлер язылып битирильген сонъ, карточкалар джыйыла ве тешкериле (биз иле).


  • Карточкалар тешкерильген вакъытта талебелер «СЕНКАН» усулынен файдаланып «Дженк» сёзюнен шиир уйдуралар.


Слайд №


«ДЖЕНК»

1 САТЫР 1 ИСИМ

2 САТЫР 2 СЫФАТ

3 САТЫР 2 ФИИЛЬ Я ДА АРЕКЕТНИНЪ ТАРИФИ

4 САТЫР ИБАРЕ, МЕВЗУГЪА ОЗЬ ШАХСИЙ

МУНАСЕБЕТИНИ КОСЬТЕРМЕК

5 САТЫР ИСИМГЕ СИНОНИМ (1 САТЫРДАН)



«ДЖЕНК»

Аджыныкълы ве акъсыз

Тасвир этем, унутмам, хатырлайым.

Муаббет олунъыз достларым

Бу эбедий фаджиадыр.


  • Тестлернинъ нетиджелери илян этиле.


  • Бугунь дерсимизде, эр кес яхшы чалышты, мевзуны яхшы менимсединъиз. Машаллах!!!


Меним бир къач суалим бар:

  • Сиз, талебелер, У.Ипчи яшагъан ве иджат эткен девирде яшамакъ истер эдинъизми? Не ичюн?

  • Бугунь дерсте не яптыкъ?

  • Сиз насыл иш шекиллерини бегендинъиз?

  • Дерсимизден эвель бу мевзу боюнджа не биле эдинъиз? Нени бильдинъиз? Не бильмеге истей эдинъиз?


Эвге вазифе. Слайд №

    1. С. 170 – 173 окъумакъ, суаллер тизмек, янъы сёзлерни эзберлемек

    2. Кучьлю талебелерге къошма вазифе «Дженк» сезюне Венна Диаграммасыны тизмек.

11