СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Урок для 10 класса на тему: "Особенности питания жителей Якутии"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данная разработка включает в себя план урока на тему "Особенности питания жителей Якутии", и может быть использована на уроках английского языка, истории, географии, культуры народов в качестве дополнительного материала.

Просмотр содержимого документа
«Урок для 10 класса на тему: "Особенности питания жителей Якутии"»

Тема урока: Особенности питания жителей Якутии

The food features of the population of Yakutia

Класс: 10

Учитель: И-Е-Ун Вероника Владимировна



Необходимые материалы:

- Иллюстрации мясных, молочных, мучных национальных блюд с английскими словами на доске;

- Презентация «Особенности питания жителей Якутии»,

- Мелодия «Оhуор»;

- Карточки с заданиями;

- Мясные, молочные, мучные блюда на столах учащихся в соответствии с их группой

Цель урока: ознакомление с особенностями питания жителей Якутии

Подходы к обучению и изучению материала:

  1. Убедить учащихся в необходимости вести здоровый образ жизни.

  2. Формировать знания о наблюдениях исследователей-первооткрывателей за питанием жителей Якутии

  3. Развивать навыки понимать на слух, развивать умения работать с различными источниками.

  4. Сформировать понятие о том, что необходимо знать культуру родного края и уметь представить ее гостям и туристам ( в том числе иностранным)

Ход урока

  1. Introduction – введение.

Teacher: Good morning, dear pupils! As you know, every people has its own national meals. Early the Sakha didn’t grow any vegetables. The Sakha were engaged in hunting, fishing and cattle-breeding. From ancient times the Yakuts used milk, fish and meat for food. These dishes gave them health and energy. That’s why they ate only meat and used milk. Nobody can’t imagine life in the North without meat. Our grandmothers and grandfathers ate horse’s meat. They knew that it was healthy and nourishing.

What do we eat?

We eat a lot of vegetables and fruit. But we don’t forget national dishes.

Do you know the national dishes of the Sakha? Of course, you do.

(Учитель объясняет, что названия этих блюд можно передать с помощью транслитерации.)

Now, dear pupils, remind us the most common national dishes! (на доске иллюстрации национальных блюд и карточки со словами; учащиеся рассказывают об этих блюдах)

  1. Theory - теория

начинается показ презентации « Особенности питания жителей Якутии» 1-ый слайд:

Teacher: Cold climate, isolation of Yakutia in the past from the major centers of Russia determined the specifics of the kitchen of the peoples inhabiting its territory.

    In winter they eat horse meat, beef, fish, cream milk.

    In summer – dairy products, herbs, wild berries. They usually prepared products for the future for the long winter.

Продолжается показ презентации (2-… слайды)

(несколько учащихся выходят к доске и комментируют слайды презентации на английском языке)

Teacher: Thank you, for the interesting telling about Yakut dishes and food!

А теперь давайте проверим ваши знания!

(учитель раздает карточки с заданиями, объяснив им, что время на выполнение заданий отводится, пока звучит музыка)

  1. Practice - практические задания:



Задания «Мясной группе»:

  1. Guess the names of these dishes

    1. This dish is stuffed with flavored minced liver, heart, lungs and kidney. It is garnished with vegetable salads.

    2. Blood of a cow or d hors mixed with milk and poured into a large intestine.

    3. Sliced while hard and frozen, it is served with salt, pepper and onions in a closed dish.

1-Horse intestines. 2-Blood sausage.3-Frozen raw liver or frozen raw foal meat. 4-Stewed meat.

  1. Match up the words and their definitions

      1. Fill something tightly__________

      2. Cut something into thin pieces__________

      3. Chop or cut into very small pieces in a machine with revolving blades__________

      4. Give special taste and smell to food by adding herbs, spices, ets.__________

      5. Cook slowly in water or juice in a closed dish, pan, ets.__________

      6. Decorate (food for serving) with additional amount of food__________

1-To flavor. 2-To mince. 3-To slice. 4-To stew. 5-To stuff. 6-To garnish.



Задания «Молочной группе»:

  1. Fill in the blanks

        1. Warm milk is poured on warm … and whipped. The temperature can be regulated by adding warm or cold milk in small … Add fresh berries and … freeze in … 1-1-Portions, 2-Sugar, 3-Forms,4-Butter.

        2. Boil milk in an iron …, let it cool, then cautiously skim the … from the surface. Sprinkle some boiled … on each layer of skin and put it on the … Serve in the … of a loaf.

1-Cream, 2-Pot, 3-Butter, 4-Plate, 5-forms.

        1. Mix and churn …, seal in an oak … Let sit for ten …, churning from time to time. Allow to sit for a final 4-5 hours.

1-Barrel, 2-Hours, 3-Ingredients



Задания «Мучной группе»:

  1. Match the names of the pastries and their definitions

          1. Flat round bread, made of milk, water, eggs, flour and baked in an oven__________

          2. A kind of porridge made of butter, milk and different types of cereals__________

          3. Flat cakes, made of milk, eggs and flour, fried in fat__________

  1. salamat, b) fry bread, c) oladyi







  1. Put the phrases into the right order to make meat pies.

            1. Roll each ball separately and stuff it with meat.

            2. Make a stiff dough.

            3. Fix the edges together.

            4. Divide it into small balls.

            5. Fry in a hot fat.

            6. Serve with a strong meat broth or melted butter.



Представитель каждой команды дает ответ, производится анализ ошибок и правильных ответов

  1. Conclusion – заключение (выводы)



  • What was the food of Yakut people?

  • What meat and fish do Yakut people like?

  • What drinks do Yakut inhabitants like?

  • Is it necessary to know the names of traditional dishes and drinks in English? Why?

Ответив на вопросы, учащиеся должны прийти к выводу, что очень важно знать и уважать культуру края, в котором живешь. Важно уметь представить эти знания не только на своем языке, но и на английском, дабы иметь возможность представить ее гостям и туристам из других регионов РФ, ближнего и дальнего зарубежья.