Визитная карточка урока-экскурсии на английском языке
Учитель английского языка: Измайлова Венера Максудовна;
Тема урока: Достопримечательности Лондона
Тип урока: урок-экскурсия с мультимедийной поддержкой
I Цель урока: 1 Дальнейшее развитие иноязычной коммуникативной компетенции
2 Обучение культуре общения
Речевая компетенция: умение передавать информацию
Языковая компетенция: увеличение объема знаний за счет новых лексических единиц
Социокультурная компетенция: расширение объема знаний о стране изучаемого языка
Учебно-познавательная компетенция: умение самостоятельно приобретать знания и использовать справочную литературу
Компенсаторная компетенция: преодоление психологического барьера и использование иностранного языка как средства общения
II Планируемые результаты:
Предметные: Расширение кругозора о достопримечательностях Лондона.
Метапредметные: Совершенствование умения планировать свое действие в соответствии с поставленными задачами
Познавательные: Умение применять полученную информацию для расширения представления о стране изучаемого языка
Коммуникативные: Умение работать в группе
Личностные: Формирование культуры общения
III Используемые технологии: Технология сотрудничества, основанная на принципе центрированного на ученике подхода к обучению иностранным языкам
IV Приемы:
1 «Знаю - хочу знать –узнал»
2 Обсуждение проблемы
3 Театрализация
V Методы обучения: Максимальная передача инициативы подготовки материала самому ученику
VI Форма организации учебной деятельности: индивидуально- групповая
VII Логика развития урока:
1 Мотивация
2 Актуализация опорных знаний
3 Целеполагание.
4 Постановка проблемного вопроса
5 Достижение цели: Организация индивидуально- групповой работы
6 Обсуждение результатов работы
VIII Характеристика используемых технологий, подходов и приемов работы
a.Описание технологии сотрудничества: Технология сотрудничества предполагает совместную работу обучающихся, при этом, одновременно дает возможность проявить свои индивидуальные качества каждому участнику процесса. При таком приеме работы учитываются потребности, интересы и талант каждого. Но все помнят, что они часть коллектива.
б.Описание подхода: Центрированный на ученике подход обучению иноязычной речи заключается в том, что инициатива учения переходит к ученику. При таком подходе устанавливаются партнерские отношения между педагогом и учащимися и создаются условия для раскрытия личностных особенностей учащихся
с.Описание приемов:
1) Знаю-хочу знать–узнал»
На начальном этапе урока проводится беседа «Что мы знаем о Лондоне?»
1 Что я знаю: конкретный материл по данной теме
2 Что я хочу узнать: учеником формулируется цель урока
На заключительном этапе предлагается квиз
3 Что узнал: Сравнить полученную информацию с той, что была в начале урока
2) Обсуждение проблемы
Это задание, направленное на предоставление информации, которое повышает активность обучающихся и расширяет их словарный запас и кругозор
3) Театрализация
Этот прием способствует созданию позитивной эмоциональной и лингвистической мотивации и имеет целью преодоление чувства затруднения в языковом самовыражении
IX Схема подготовки и проведения урока
а. Опережающее задание обучающимся
1 Подготовка презентации «Достопримечательности»
2 Подготовка экскурсоводами текстов экскурсии
б. Ход урока
1 Мотивация: Введение в тему
2 Актуализация знаний: Вступительная беседа «Что мы знаем о Лондоне?»
3 Целеполагание: Прием «Знаю-хочу узнать- узнал» (1,2 пункты)
4 Постановка проблемного вопроса: Прием «Обсуждение проблемы»;
5 Достижение цели: Экскурсия по Лондону
6 Обсуждение результатов работы:
1 Прием «Знаю-хочу знать-узнал»( 3 пункт)
2 Квиз Достопримечательности Лондона»
X Оборудование урока
1 Мультимедийный проектор
2 Ноутбук
3 Экран
Конспект хода основной части урока-экскурсии «London. Places of interest »
I Teacher: Today we are going to have an unusual lesson. It is a tour along the capital of the UK. Imagine that you are tourists and you want to know all about the sights of London. But before going along London let’s have a short talk about it. Answer some my questions.
1 How old is London?
2 Where did most of the English Kings and Queens have their coronation ceremonies?
3 What was the Tower of London in the past?
4 What is Hyde Park famous for?
5 What is Big Ben?
6 What is Madam Tussaud’s famous for?
7 What birds live in the Tower of London?
8 What is Piccadilly Circus famous for?
9 What is the London home of the Queen?
10 What is there in the center of Trafalgar Square?
As you can see you, your knowledge about the sights of London is not full. Our today’s lesson will help you to get some more information about the places of interest of the capital of the UK. Be attentive and at the end of the lesson you will have the “London Sightseeing” quiz (in writing)
II Guide(teacher) Слайд 1 Good afternoon dear guests! You are welcome to London! I represent the London Tourist Information Office. Today I can suggest you a boat tour along the Thames from the Tower Bridge to the House of Parliament. These ladies and gentlemen are the guides too. They will help me to organize our tour.
Guide 1: Hello everybody! Слайд 2
You are welcome on board. London, the capital of the UK, is a very old city. It is about 2000 years old. Now it is a big port and a beautiful city with large squares and parks. It stands on the river Thames. The Thames is not very long. It is 330 kilometres long and it flows into the sea. The English people call it “The Father of London”.
Guide 2: Слайд 3 London is famous for its bridges. Over 30 bridges cross the River Thames. The most famous of them are Westminster Bridge, London Millennium Footbridge, Albert Bridge, London Bridge and Tower Bridge. Now we are coming to the Tower Bridge. Слайд 4 . It is the only Thames bridge which can be raised. Its sections open 2 or 3 times a week to let ships through. Tower Bridge was opened in 1894 and nowadays it is the symbol of London and its major tourist attraction.
Guide 3: Слайд 5 On the right bank of the Thames you can see the Tower of London. It is a very old building and it is nine hundred years old. Earlier it was a royal palace and the English kings lived here. Then, it was a prison where many people died. Now the Tower of London is a museum. In the museum you can see many old guns. At 10 o’clock every evening, the guards lock the big doors of the Tower for the night.
Guide 4: Слайд 6 Now, let’s visit St. Paul’s Cathedral. It is the masterpiece of Sir Christopher Wren. The Cathedral was begun in 1675 and was finished only in 1710. It took him 35 years to create this Cathedral. Now it is the seat of the Bishop of London and it is the spiritual centre of the City.
Слайд 7 And now we are making our way up the Thames to the Houses of Parliament, the seat of the British Parliament. Слайд 8 There is the Clock Tower where you can see a clock with four faces and a big loud bell. It is famed throughout the world as Big Ben.
Guide: Dear guests! Our boat tour is over. We hope it was interesting. And now, we take a double-decker bus go on making our tour.
Guide 1: Слайд 9 Now we are coming to Trafalgar Square. It commemorates Nelson’s victory at the Battle of Trafalgar. Слайд 10 In the centre of the square there is Nelson’s column. The statue shows admiral Nelson with one arm and one eye. He lost them in the battle. The four bronze lions at the base, that symbolize Nelson’s four victories, were added in 1867 Слайд 11 On the north side of Trafalgar Square there is the National Gallery. It houses one of the finest art collections in the world
Guide 2: Слайд 12 Now we are coming to Westminster Abbey and Buckingham Palace. Westminster Abbey is a historic building. It is a royal church. The Abbey was founded in the 11th century. Many of British famous men are buried there. Слайд 13 As for Buckingham Palace, it is the London home of the Queen. There are 600 rooms there When the flag is flying on the top she is at home.
Guide 3: Слайд 14 One of the interesting places of London is Hyde Park. It is the largest park in the West End of London. The park is divided into two parts by the Serpentine Lake. It is a popular place for public meetings. Слайд 15 It is famous for its Speaker’s Corner Слайд 16-17 . Also one of the most famous places is the British Museum. It has one of the largest libraries in the world. There are more than 6 million books in the library.
Guide 4: Слайд 18 Now we are on Piccadilly Circus. It is a square in the central part of London. It is the meeting point of 6 streets. Here you can see people of many nationalities. Слайд 19 And at last I welcome you to the London Eye. It is the world’s tallest observation wheel at 135 m high. Over 4 million people visit London Eye every year.
Guide: Our tour is finished. We hope that you have enjoyed our tour of London. Thank you and goodbye.
III Teacher: Now, let’s do the quiz.
“London. Places of interest” quiz
I London is…
1)3000 2) 4000 3) 2000 years old
II The seat of the British government is…
1)The Houses of Parliament 2) Big Ben 3) Piccadilly Circus
III The famous sight outside of the Tower of London is…
1)sparrows 2) ravens 3) ducks
IV The column of Nelson is in…
1)Hyde park 2) Covent Garden 3) Trafalgar Square
V Piccadilly Circus is the meeting point of…
1)6 streets 2) 16 streets 3) 60 streets
VI They change the Guard every day at …
1)12a.m. 2) 12 p.m. 3) 2 p.m.
VII The London home of the Queen is…
1)Buckingham Palace 2) Westminster Abbey 3) Tower Bridge
VIII Speaker’s Corner is in…
1) Covent Garden 2) Hyde Park 3) Trafalgar Square