СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Урок удмуртского языка в 4 классе "Дополнение"/ 4-тӥ классын удмурт кылъя урок "Дополнение"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«Урок удмуртского языка в 4 классе "Дополнение"/ 4-тӥ классын удмурт кылъя урок "Дополнение"»

Удмурт кылъя 4 классын уроклы конспект

23 – ти вариант.

Быдэстиз 3 «А» группаын дышетскись: Куликова Полина Ивановна

Уроклэн темаез: «Предложенилэн валтисьтэм ёзъёсыз. Дополнение».

Уроклэн типез: выльзэ дышетон.

Уроклэн мугез: выль валтисьтэм ёзэн дополнениен тодматоно; тодон-валанъёссэс та темая юнматоно; предложениысь дополнениез шедьтыны но шонер пусйылыны дышетоно; дополнениез но определениез ог-огзылэсь висъяны дышетоно.




Уж тирлык: доска; демонстрационный материал, «Удмурт кыл» учебник Ю.Т. Байтерякова 4 класс 1-ти люкет.

Ужъемышъёс:

Предметной

научить считать десятками, как простыми

единицами, показать образование чисел, состоящих из десятков,

познакомить с названиями этих чисел; отрабатывать навыки

табличного сложения и вычитания;

научить считать десятками, как простыми

единицами, показать образование чисел, состоящих из десятков,

познакомить с названиями этих чисел; отрабатывать навыки

табличного сложения и вычитания;

сформировать понятие десятка как счётной единицы, помочь детям осознать возможность счёта десятками, обеспечить перенос знаний с области однозначных чисел на область  двузначных.

  • Дополнение валтисьтэм ёз сярысь тодо

  • Тодо дополненилэсь тодметъёссэ

  • дополнениез но определениез ог-огзылэсь висъяны дышо

  • дополненилэсь юанъёссэ тодо

  • предложениысь дополнениез шедьтыны но шонер пусйылыны дышо

Метапредметной


Познавательной УУД


  • Азьланьто быгатонлыксэс книгаен ужаны,

  • Азьланьто быгатонлыксэс сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны,

  • Азьланьто быгатонлыксэс урокын рассуждать карыны,

  • Азьланьто быгатонлыксэс малпанэз ас кылыныд вераны,

  • Азьланьто быгатонлыксэс устной но письменной кабен иворъёс басьтыны.

Регулятивной УУД


  • дышетисен валче уроклы азмугъес но темаез пукто;

  • ужамзэс дунъяло.

Коммуникативной УУД


  • дышетисен, эшенызы валче ужало;

  • малпанъёссэс радъяса, шара верало.

  • Мукетъёслэсь верамзэс кылзо

Личностной

  • темая мылкыдзэс шараяло;

  • вераськон кылэз волято

  • дополненилэсь кулэлыксэ тодо

  • удмурт кылэз дышетыны тунсыкъяськонзэс азьланьто


Уроклэн ёзъёсыз (этапъёс)

Этаплэн ужпумыз (задачаосыз)

Дышетон амалъёс ( методъёс)

Ужан кабъёс (формы)

Дышетисьлэн ужпорыз (деятельность учителя)

Дышетскисьлэн ужпорыз (деятельность учащихся)

УУД

1 Ужпумо югдур кылдытон но мугъёс пуктон люкет (огранизаци онно -мотивационный этап)

А)организационной вакыт

Б)чебер гожъяськон

В)ортчемез тодэ ваён







2. Ужез радъян люкет(ориентировочный этап)




А) проблемной ситуация кылдытон





Б)уроклэсь темазэ поттон









В) ужпумъёс но мугъёс пуктон

-Выль темаез дышетыны

пиналъёслэсь мылкыдзэс жутыны






-нылпиосын чош уроклэсь темазэ поттыны








-Уроклэсь мугзэ поттыны нылпиосын чош




Наглядной: ребус, доска вылын кылъёс












Словесной: беседа













Практической: ребус,

Ваньзы чош






Ас коже










Ваньзы чош










Ваньзы чош




Ас коже




Ваньзы чош

Тиляд жок вылады вань гурезь но альпинист. Котькудизлэн со аслаз. Уж быдэстэм бере, ти тубытэ сое вылиегес отметка доры, вань ужды зеч пормиз ке, нош оз ке - интыяз ик кельтэлэ. Нош урок пумын учкем, кин гурезьлэн йылаз вуиз.


Учкелэ доска шоры. Тиледлы сётэмын портэм предложениос.Но соос сураськиллям. Тиледлы кулэ соосты кык столбиклы люкыны.

-еин потоз доска доры? Нош мукетъёс эскере, шонер-а со быдэстэ. Ойдолэ эскером. Кин соглаш-чабелэ.






Та предожениос полысь ма тунсыкозэ адзиды? Маин соос висъясько ог-огзылэсь?








Кудиз предложение тиледлы валамонгес? Малы?




Кызьы меда шуо та валтисьтэм ёзэс?

Нош кызьы ти малпаськоды, ма сярысь ми урокын вераськмы?

Сое тодон понна ти кулэ тани та ребусэз быдэстыны.(доска вылэ ошиське ребус). Озьыен кыче кыл порме?


-Кыче ужпумъёс азямы пуктомы?








1.Атай мерттэ.
Мемей веша.
Урок уг кутскы.
2. Атай чукиндэрэз мерттэ.
Мемей кочышэз веша.
Урок пиналъёстэк уг кутскы.



1-тӥ столбикын предложениос кылдэмын подлежащейлэсь но сказуемойлэсь,

2-тӥ столбикысь предложенос кылдэмын валтӥсь но валтӥсьтэм ёзлэсь


-валамонгес 2-ти предложение, малы ке шуоно вань валтисьтэм ёзэм.

-ми ум тодиське




-дополнение


Тодматскомы дополнениен,тодомы кыче дополненилэн юанъёсыз, кызьы сое пусъё, дышетскомы сое висъяны мукет ёзъёслэсь.

Р: ужамзэс дунъяло. дышетисен валче уроклы азмугъес но темаез пукто;


П: Дополнение валтисьтэм ёз сярысь тодо

К: дышетисен, эшенызы валче ужало;

малпанъёссэс радъяса, шара верало.

Мукетъёслэсь верамзэс кылзо

П:Азьланьто быгатонлыксэс урокын рассуждать карыны,


3. Утчан-эскерон люкет(поисково-исследовательский этап)






А) выль валатонэз пример вылын чаклан

-ужез быдэстон;

- беседа пыр выль валатонъёсъя ужан, схемаен сое возьматон

- валтись валатонэз висъян














Б) выль правило бордын ужан

-схема вылэ пыкиськыса вывод лэсьтон яке правило поттон

-учебникысь правилоез поттон

-выводэз яке правилоез чошатон


-Выль валатонъёсыз висъян

-выль валатонэз схемаен лэсьтон

-тужгес но валтись тодметъёссэ валан

-схема вылэ пыкиськыса правило поттыны

-учебникысь правилоен тодматскон

-Чошатыны,сэрттыны-пертчыны





Словесной: беседа, валэктон








Практической: учебникысь уж, кылъёсын уж


Наглядной:схема












Словесной: учебникысь лыдзон









Словесной:беседа, юанъёслы валэктон сётон


Ас

коже








Ваньзы чош












Верамын сущ. Яке местоим.








Ас коже





Ваньзы чош








Туркымен



















Ас коже

-Нош али ужалом предложение бордын. Кин ужалоз доска дорын?Ойдолэ басьтомы уж понна одиг предложение нырысети столбикысь, но одиг предложение кыкети столбикысь.

1-ти предложениысь шедьтоно валтись ёзъёссэ. (Атай мерттэ).

2-ти предложениысь шедьтоно валтись ёзъёссэ. (Атай чукиндэрэз мерттэ)

- «чукиндэрэз» кыл кыче ёз луэ? Валтись яке валтисьтэм?

-Кыче кыл бордысь солы юан пуктоно?

-Озьыен, кыче кылэз валэктэ?(схема пормыны кутске доска вылын)

-«чукиндэрез» кыллы юан пуктэ.

-Кыче вераськон люкетэн верамын «чукиндэрез» кыл?
-Нош кызьы ти малпаськоды, кызьы нимаське та валтисьтэм ёз?

-Нош табере схема вылэ пыкъяськыса вераломы, ма тодимы та ёз сярысь.
Озьын малы милемлы дополнение кулэ?Кызьы асьмеос улысалмы дополненитэк, малпаське но шараялэ малпандэс.
Вылэ тубытэ альпинисттэс, шонер тодиды ке.


дополнение


Валэктэ сказуемоез

Кинэ? Мае? Кинлэн? Малэн? Кинлэсь? Малэсь?





-нош шонер-а асьмеос валэктон сётимы, эскеромы учебникысь правилоез лыдзыса. Усьтэлэ учебникъёстэс, шедьтэлэ 62-ти бамысь правилоез.Лыдзелэ. Кин лыдзоз правилоез?

-Кызьы сое пусйиськомы?Кыче юанъёсыз?
Озьыен ойдолэ чошатомы, шонер-а асьмеос малпамы?

-Табере схемамес быдэсак карон понна мар эшшо ватсано на со борды? Ойдолэ табере быдэсак вераломы.


-учебникысь шедьтэлэ 110-тӥ ужез.

-кин лыдӟоз, ма карыны кулэ?

-шонер.

Ужаськомы туркымен, кутскиськом асьмелэн луоз 4 туркыммы. Котькуд туркымлы аслаз преложениез. Туркымады таче юанъёслы валэктон утчно та преложениосъя.

1.Кытын янгыш лэсьтэмын та предложениын?

2. шедьтэ подлежащейзэ но сказуемойзэ.
3.кылем кылы мар бордысь но кыче юан пуктоды?
4.Луэ а та кылэз валтисьтэм ёз шуыны?Кыче?
Быгатомы-а табере вераны кызьы шедьтыны предложениысь дополнениез?Ойдолэ кылдытом алгоритм.(доска вылэ гожтиське)
1. Шедьтиськомы но пусйиськомы валтись ёзъёссэ(подлежащей но сказуемой)
2.Сказуемойлэсь пуктиськомы тупась юан.

63 бамысь шедьтэ правилоез. Кин лыдзоз?

Озьыен, дополнение но сказуемой ма кылдыто?
Кызьы соос пусйисько?

Зечокъёс, туж умой ужаськоды. Вырзытэлэ альпинисттэс, зеч ужадыке та уроклэн люкетаз, нош азьтэмъяськыса ке пукиськоды, интыяз ик кельтэ, альпинисты гурезь йылэ уг тубы.





-атай мерттэ

-атай мерттэ


-Валтисьтэм


-мерттэ (мае?)

Сказуемоез


Мае?


Сущ.


-дополнение


-предложениос чебергес мед кылиськозы шуыса













-Вакчи гожен



-Верало дополнение сярысь




-эскерыны шонер-а быдэстэмын уж.








-дополнение







кылтэчет

П: Азьланьто быгатонлыксэс книгаен ужаны,

Азьланьто быгатонлыксэс сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны,

Азьланьто быгатонлыксэс урокын рассуждать карыны,

Азьланьто быгатонлыксэс малпанэз ас кылыныд вераны,

П: Тодо дополненилэсь тодметъёссэ; дополненилэсь юанъёссэ тодо

предложениысь дополнениез шедьтыны но шонер пусйылыны дышо

Р: ужамзэс дунъяло.

К: дышетисен, эшенызы валче ужало;

малпанъёссэс радъяса, шара верало.

Мукетъёслэсь верамзэс кылзо
Л: дополненилэсь кулэлыксэ тодо

Р: ас ужзэс дунъяло

4.Практической люкет

А)Портэм ужъёсты быдэсъян




Б)Самостоятельной уж


-Юнматоно нылпиослэсь тодон-валанзэс, кудзэ соос урокын басьтӥзы.

-котькуд пиналлэсь темаез валамзэ эскерон




Практической: гожъяськон, физминутка



Словесной: валэктон











Практической: учебникъя уж






Практической: лыдзон










Ваньзы чош









ас кожазы





кузэн







ваньзы чош









ас кожазы

Физкультминутка.

Буратино назьыльскиз,

Огпол, кык пол мыкырскиз,

Паллян пала берытскиз,

Собере нош бур пала,

Киоссэ но ужатӥз,

Урам кузя вамыштӥз.

Шедьтэлэ 111 ужез. Лыдзе, ма карыны косэмын?

-Ойдолэ нырысети кылтэчетэн устно ужалом. (Конькиен нискыланы). Кыче предложение малпады?

-кыче дополнениосыз вань та предложениын?

-Кыче вераськон люкетэн верамын та дополнение?

Кинлэн доска вылын ужамез потэ? (1 нылпи доска вылын, нош мукетъёсыз- тетрадязы).
Нош нырысь ик тодамы ваёмы, кызьы кулэ пукыны гожъяськыку, но кызьы кулэ чебер гожъяськыны.
Эн вунэтэ йылтиз но ултиз но пусйыны.

Зечкоъёс, кинлэн шара лыдземез потэ предложениоссэ? Азьланьтэлэ альпинисттэс.


-Шедьтиськом 114 ужэз. Ма карыны косэмын?

Учкелэ суред шоры.Лыдзе та текстэз ас поннады.

Та текстэз гожъялэ, тупась букваос пуктылыса. Ужаськомы кузэн. Юрттэт тиледлы луоз книгаысь суред.Дополнениоссэ тупась гожэн пусъе.Сак луэ, татын сюрозы определениос но. Кыче гожен соос пусйисько?

Нош табере ойдолэ эскером.

Лыдзиськом цепочкаен 1 предложениен но вераськом кыче кыл пуктиды,кыче гожен пусйиды, малы та луэ определение яке дополнение?

Кызьы ти висъяды дополнениез определенилэсь?
Кыче юанъёссы соослэн?
Озьыен, кызьы висъяны предложениысь дополнениез определенилэсь?




Вырзытэ альпинисттэс.




































-юанъёсъя но валэктоно кылэзъя. Озьыен, юанъёссэ тодоно но мар со луэ предложениын, кытын со сылэ валэктоно кылызъя.

П: предложениысь дополнениез шедьтыны но шонер пусйылыны дышо; дополнениез но определениез ог-огзылэсь висъяны дышо

П: Азьланьто быгатонлыксэс книгаен ужаны,

сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны,

урокын рассуждать карыны,

малпанэз ас кылыныд вераны,

Р: ужамзэс дунъяло.
Л: удмурт кылэз дышетыны тунсыкъяськонзэс азьланьто

5. Дунъян люкет (рефлексивно-оценочный)

А) Темая итог лэсьтон
Б) Дорысь уж сётон






В)Дунъян(вань пуктэм мугъёс быдэстэмын-а)

Г) Рефлексия



Д) Класслэн ужамезлы итог


-выль темая тодон-валанзэс эскерон

-ас коже ужаны дышетон

-пуктэм ужпумъёсыз быдэстэмез чаклан

-коткуд пинал аслэстыз ужамзэ дунъя

-чош ужамзэ дунъян

Словесной: беседа







Практической: дорысь уж гожто




Наглядной: альпинистсыя адзо урокын ужамзэс.

Индивидульно








Ас кожазы




Ваньзы чош

-маин ми туннэ тодматским?

-Ма со сыче дополнение?

-Кыче юанъёсыз?

Кыче вераськон люкетэн верамын луэ?

Мае валэктэ предложениын?

Малы милемлы удмурт кылын кулэ дополнение?


Кызьы тодмостоно предложениын?
-Кызьы висъяно валтисьтэм ёзъёсты.

Дорысь ужды с. 63, 112-ти уж. Предложениосты гожъялэ, точкаос интые тупась кылъёсты пуктылыса.Предложениосысь дополнениоссэ шедьтэ но валтись кылъёсынызы куспазы герзаськемзэс стрелкаен возьматэ.
-Кельшиз-а тиледы туннэ урокын ужамды? Тодимы-а сое, мае урок кутсконын верамы вал?

Кинлэн альпинистэз вуиз гурезь йыэ ик?
Кинлэн оз, малы?
Кинлэн гурезь шорын?

Малы озьы пормиз?

Мар выльзэ туннэ тодиды?



-Урокмы быриз, ваньдылы тау урокын ӟеч ужамды понна.


-дополнениен


кинэ?мае?кинлэн?малэн?

-сущ. Но местоимение

-сказуемоез

Вакчи гожен

Юанъёс пуктыса

Р: ужамзэс дунъяло.
Л: удмурт кылэз дышетыны тунсыкъяськонзэс азьланьто
К: малпанъёссэс радъяса, шара верало.

Мукетъёслэсь верамзэс кылзо

Л: вераськон кылэз волято




5. Пиналъёслэн шуг-секытъёссы кылдыны быгато, куке соос висъяны быгатыны кулэ дополнениез но определениез. Со понна лэсьтисько схемаос, пиналъёслы капчигес мед луоз шуыса. Озьы ик быгато кылдыны шугъяськонъёс предложениысь дополнениез утчакузы, со понна кылдытиське алгоритм, кудиз капчиятэ та ужез.

6. а) мугъёс но ужпумъёс быръемын уроклэн темаеныз, пиналъёслэн аресэнызы но психолгияез чакласа .
б) урокын кутэмын таче кабъёс: ас кожазы(ас кожазы ужаны дышетско), ваньзы чош но кузэн( ваньзы чош но кузэн)ужаны дышетско), инивидульной( пинал дышетисен ужаны дышетске, солэн аюнъёссылы валэктон шедьтэ); амалъёс кутэмын: словесной(кылзэс волятон), наглядной( пиналъёслэн сыче дуннез адземзы), практической( тодон-валанъёссэс юнмато).
в) урокын кутэмын таче тирлык: учебник, доска, наглядностьёс, карточкаос, кудаз пиналъёс адзыны быгато урокын ужамзэс. Ваньмыз та урок чоже кутиське, сётэ кулэ тодон-валан, темаез валанэз капчиятэ, но юрттэ пиналъёслы выль темаез валаны но юнматыны.