СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Утилизаря техноложией модерне КВЕСТ ын кадрул лекциилор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ. Презентацие.

Категория: Литература

Нажмите, чтобы узнать подробности

Квест – методэ де активизаре а активитэций

де инструире ла елевь.

 

Квест (Веб-квест) – дин лимба енглезэ

 ынсямнэ кэутаре.

 

Квест – сарчинэ-проблемэ ку елементе

де жоакэ, ла ындеплиниря кэрея се чере

 фолосиря ресурселор

информационале дин Интернет.

Просмотр содержимого документа
«Утилизаря техноложией модерне КВЕСТ ын кадрул лекциилор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ. Презентацие.»

Утилизаря техноложией модерне КВЕСТ ын кадрул лекциилор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ Гуска Наталия Анатолиевна, ынвэцэтор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ, градул I дидактик, ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Утилизаря техноложией модерне КВЕСТ

ын кадрул лекциилор де лимбэ

ши литературэ молдовеняскэ

Гуска Наталия Анатолиевна, ынвэцэтор

де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ,

градул I дидактик,

ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

«Инструиря есте о индустрие, ориентатэ спре виитор.»  ( С. П. Капица)

«Инструиря есте о индустрие,

ориентатэ спре виитор.»

( С. П. Капица)

«Ун ынвэцэтор слаб, комуникэ адевэрул елевилор, Ун ынвэцэтор бун ый ынвацэ сэ-л гэсяскэ»      (Адолф Дистервег)

«Ун ынвэцэтор слаб,

комуникэ адевэрул елевилор,

Ун ынвэцэтор бун

ый ынвацэ сэ-л гэсяскэ»

(Адолф Дистервег)

Квест – методэ де активизаре а активитэций де инструире ла елевь. Квест (Веб-квест) – дин лимба енглезэ  ынсямнэ кэутаре . Квест – сарчинэ-проблемэ ку елементе де жоакэ, ла ындеплиниря кэрея се чере  фолосиря ресурселор информационале дин Интернет .

Квест – методэ де активизаре а активитэций

де инструире ла елевь.

Квест (Веб-квест) – дин лимба енглезэ

ынсямнэ кэутаре .

Квест – сарчинэ-проблемэ ку елементе

де жоакэ, ла ындеплиниря кэрея се чере

фолосиря ресурселор

информационале дин Интернет .

Ын прочесул де мункэ ку елевий метода квест се реализязэ конформ урмэтоарелор обьективе:   Когнитиве  – импликаря фиекэруй елев ын прочесул актив де куноаштере; Дезволтативе  – дезволтаря интересулуй фацэ де обьект, а аптитудинилор креативе, дезволтаря имажинацией, креаря посибилитэций де а лукра де сине стэтэтор ку литература артистикэ, штиинцификэ ши ресурселе Интернетулуй. Едукативе  – едукация толеранцей,  рэспундерий персонале пентру  ындеплиниря лукрулуй алес.

Ын прочесул де мункэ ку елевий метода квест се реализязэ конформ урмэтоарелор обьективе:

  • Когнитиве – импликаря фиекэруй елев ын прочесул актив де куноаштере;
  • Дезволтативе – дезволтаря интересулуй фацэ де обьект, а аптитудинилор креативе, дезволтаря имажинацией, креаря посибилитэций де а лукра де сине стэтэтор ку литература артистикэ, штиинцификэ ши ресурселе Интернетулуй.
  • Едукативе – едукация толеранцей,

рэспундерий персонале пентру

ындеплиниря лукрулуй алес.

Авантажеле утилизэрий веб-квестулуй  Спореште ла организаря активэ де сине стэтэтоаре сау ын  груп а активитэций де черчетаре.  Спореште ла дезволтаря гындирий критиче, креатоаре ши а  деприндерилор де а резолва проблема пусэ ын фаца елевулуй.  Антренязэ капачитэциле де гындире (лэмурире, компарацие,  класификаре, де а евиденция принчипалул, де а  гынди абстракт.  Оферэ посибилитате ынвэцэторулуй де а ынфэптуи тратаре  индивидуалэ а сарчинилор.

Авантажеле утилизэрий веб-квестулуй

  • Спореште ла организаря активэ де сине стэтэтоаре сау ын

груп а активитэций де черчетаре.

  • Спореште ла дезволтаря гындирий критиче, креатоаре ши а

деприндерилор де а резолва проблема пусэ ын фаца елевулуй.

  • Антренязэ капачитэциле де гындире (лэмурире, компарацие,

класификаре, де а евиденция принчипалул, де а

гынди абстракт.

  • Оферэ посибилитате ынвэцэторулуй де а ынфэптуи тратаре

индивидуалэ а сарчинилор.

Дезавантажеле ын лукрул ку метода квест  Пентру а ындеплини проектул, елевий требуе сэ айбэ  акчес ла Интернет .  Техноложия квест чере де ла елевь куноштице трайниче  ын куноаштеря компютерулуй.  Пентру школиле ку предаре ын лимбэ молдовеняскэ  (графия кириликэ) есте греу де гэсит сетеурь сау  информаций ын Интернет.

Дезавантажеле ын лукрул ку метода квест

  • Пентру а ындеплини проектул, елевий требуе сэ айбэ

акчес ла Интернет .

  • Техноложия квест чере де ла елевь куноштице трайниче

ын куноаштеря компютерулуй.

  • Пентру школиле ку предаре ын лимбэ молдовеняскэ

(графия кириликэ) есте греу де гэсит сетеурь сау

информаций ын Интернет.

Актуалитатя методей квест цине де дирекцииле иновационале ын ынвэцэмынтул  контемпоран ши конституе база активитэций  штиинцифиче де черчетаре ын калитате де  техноложие информационал-комуникативэ. Тематика  веб-квестелор поате фи дестул  де вариатэ. Комплекситатя сарчинилор проблематиче пот фи  диферите. Резултателе ындеплинирий квестулуй депинде де  материя студиятэ. Еле пот фи  презентате ын формэ де презентаций,  интерпретаре оралэ, есеурь, постере, видеофилме етч.

Актуалитатя методей квест

цине де дирекцииле иновационале ын ынвэцэмынтул

контемпоран ши конституе база активитэций

штиинцифиче де черчетаре ын калитате де

техноложие информационал-комуникативэ.

Тематика веб-квестелор поате фи дестул

де вариатэ.

Комплекситатя сарчинилор проблематиче пот фи

диферите.

Резултателе ындеплинирий квестулуй депинде де

материя студиятэ. Еле пот фи

презентате ын формэ де презентаций,

интерпретаре оралэ, есеурь, постере, видеофилме етч.

Структура лекцией-квест  Интродучере Сарчина (тема) Ындеплиниря Апречиеря Ынкееря (конклузия) Материалеле фолосите Коментарий (пентру ынвэцэтор )

Структура лекцией-квест

  • Интродучере
  • Сарчина (тема)
  • Ындеплиниря
  • Апречиеря
  • Ынкееря (конклузия)
  • Материалеле фолосите
  • Коментарий (пентру ынвэцэтор )
Интродучеря  Формуларя темей.   Дескриеря ролурилор партичипанцилор.  Репартизаря лор.  Сченариул квестулуй  Планул де лукру

Интродучеря

  • Формуларя темей.
  • Дескриеря ролурилор партичипанцилор.

Репартизаря лор.

  • Сченариул квестулуй
  • Планул де лукру
Сарчинь Проблема сау гичитоаря каре требуе  резолватэ (гичитэ) Позиция каре требуе формулатэ сау апэратэ Продуктул каре требуе креат Комуникаря (рефератул) каре требуе елаборат(э) Лукрул креатив: презентация, постере….

Сарчинь

  • Проблема сау гичитоаря каре требуе

резолватэ (гичитэ)

  • Позиция каре требуе формулатэ сау апэратэ
  • Продуктул каре требуе креат
  • Комуникаря (рефератул) каре требуе елаборат(э)
  • Лукрул креатив: презентация, постере….
Ындеплиниря  Дескриеря конкретэ а етапелор принчипале  де лукру 2. Сфатурь ын привинца акумулэрий материалелор 3. Сфатурь ын привинца ындеплинирий  сарчинилор 4. Акумуларя информациилор ши а ресурселор  ынтребуинцате 5. Рекомандаций ын фолосиря ресурселор  информационале

Ындеплиниря

  • Дескриеря конкретэ а етапелор принчипале

де лукру

2. Сфатурь ын привинца акумулэрий материалелор

3. Сфатурь ын привинца ындеплинирий

сарчинилор

4. Акумуларя информациилор ши а ресурселор

ынтребуинцате

5. Рекомандаций ын фолосиря ресурселор

информационале

Апречиеря Апречиеря мунчий конформ методей квест  се ефектуязэ ын комплекс, дупэ май мулте критерий. Берни Додж, професорул университар дин Сан-Диего, каре а интродус  ачастэ методэ ши терменул « веб-квест »  ын прочесул де ынвэцэмынт,  рекомандэ де фолосит де ла 4-8 критерий де апречиере, ын каре пот фи инклусе :  апречиеря мунчий креатоаре ши де  черчетаре; калитатя аргументацией; орижиналитатя мунчий; деприндериле де а лукра ын минигрупурь  сау индепендент; комуникаря оралэ; демонстраря презентацией мултимедия; ынтокмиря текстулуй, материалулуй …

Апречиеря

Апречиеря мунчий конформ методей квест се ефектуязэ ын комплекс, дупэ май мулте критерий.

Берни Додж, професорул университар дин Сан-Диего, каре а интродус

ачастэ методэ ши терменул « веб-квест » ын прочесул де ынвэцэмынт,

рекомандэ де фолосит де ла 4-8 критерий де апречиере, ын каре пот фи инклусе :

  • апречиеря мунчий креатоаре ши де

черчетаре;

  • калитатя аргументацией;
  • орижиналитатя мунчий;
  • деприндериле де а лукра ын минигрупурь

сау индепендент;

  • комуникаря оралэ;
  • демонстраря презентацией мултимедия;
  • ынтокмиря текстулуй, материалулуй
Коментарий (пентру ынвэцэторь) Рекомендаций методиче пентру ынвэцэторий  каре вор фолоси ла лекцие веб-квестул. Орижиня, скопул ши сарчиниле веб-квестулуй. Категория де вырстэ а елевилор. Резултателе плэнуите. Прочесул де организаре а мунчий асупра квестулуй. Ресурселе нечесаре. Валоаря ши импортанца квестулуй дат.

Коментарий (пентру ынвэцэторь)

Рекомендаций методиче пентру ынвэцэторий

каре вор фолоси ла лекцие веб-квестул.

  • Орижиня, скопул ши сарчиниле веб-квестулуй.
  • Категория де вырстэ а елевилор.
  • Резултателе плэнуите.
  • Прочесул де организаре а мунчий асупра квестулуй.
  • Ресурселе нечесаре.
  • Валоаря ши импортанца квестулуй дат.
Презентаря продуселор ла опера  « Пэсэриле тинереций ноастре » де И. Друцэ Бурка Надежда –  ролул – психологул. Захарова Олеся кл.11- ролул – екологул Панфилова Дина, кл.11 – ролул - лингвистул

Презентаря продуселор ла опера

« Пэсэриле тинереций ноастре » де И. Друцэ

Бурка Надежда –

ролул – психологул.

Захарова Олеся кл.11- ролул – екологул

Панфилова Дина, кл.11 –

ролул - лингвистул

 Пьеса :  «Пэсэриле тинереций ноастре»

Пьеса : «Пэсэриле тинереций ноастре»

        Пьеса  – о драмэ ын доуэ пэрць – ын 1972, ла фестивалул де драматуржие дин УРСС а обцинут диплома де градул 1 пентру чя май бунэ лукраре инспиратэ дин реалитэциле сатулуй.  А фост монтатэ де режизорул Ион Унгуряну ши жукатэ пе счена Театрулуй Мик дин Москова, ултериор пе чя а Театрулуй Арматей.

Пьеса о драмэ ын доуэ пэрць – ын 1972, ла фестивалул де драматуржие дин УРСС а обцинут диплома де градул 1 пентру чя май бунэ лукраре инспиратэ дин реалитэциле сатулуй. А фост монтатэ де режизорул Ион Унгуряну ши жукатэ пе счена Театрулуй Мик дин Москова, ултериор пе чя а Театрулуй Арматей.

«Пэсэриле тинереций ноастре» есте о алегорие романтикэ деспре невоя фиекэруя, деспре дуреря пьердерилор, деспре куражул челор вий, деспре ачея кыт де фрумошь сынт оамений – ши де департе, ши де апроапе, чей тинерь ши чей бэтрынь».  (Г.Юрева)

«Пэсэриле тинереций ноастре» есте о алегорие романтикэ деспре невоя фиекэруя, деспре дуреря пьердерилор, деспре куражул челор вий, деспре ачея кыт де фрумошь сынт оамений – ши де департе, ши де апроапе, чей тинерь ши чей бэтрынь». (Г.Юрева)

«Пэсэриле тинереций ноастре» есте о драмэ де о комплекситате етикэ авансатэ. Персонажеле принчипале сынт : Павел Русу ши мэтуша Руца. Акциуня се петрече ын сатул - Валя Кокорилор, астфел лимбажул есте плин де архаисме, режионалисм ш.а. Се ынтылнеск дидаскалииле, че индикэ елементе де декор прин каре се организязэ сужестив спациул акциуний. Ачесте доуэ персонаже м-ау комплесит прин фелул, ын каре се комплетизязэ унул пе алтул. Павел Русу есте ун склав ал тимпурилор, шь-а дедикат тоатэ вяца просперэрий ачестуй сат, а фэкут мереу бине оаменилор, дар нич о датэ ну с-а гындит ла челе етерне.  Пе де алтэ парте, мэтуша Руца есте о пэстрэтоаре традициилор, аминтирилор ши фрумусеций нескимбате а плаюлуй, а оаменилор бунь. Путем афирма, кэ Павел Русу есте ун ом ал фаптелор, яр мэтуша Руца – унул ал суфлетулуй. Ачесте персонаже сынт комплексе ши прин ачестя се реализязэ идея, кэ амбий ау авут ачелаш идеал ын вяцэ, доар кэ унул ыл авя симболизат ын кокоаре, дар челалт – ын кокостырчь. Ачастэ фиинд идея принчипалэ а оперей : континуитатя идеалулуй ын вяца орькэруй ом.

«Пэсэриле тинереций ноастре» есте о драмэ де о комплекситате етикэ авансатэ. Персонажеле принчипале сынт : Павел Русу ши мэтуша Руца.

Акциуня се петрече ын сатул - Валя Кокорилор, астфел лимбажул есте плин де архаисме, режионалисм ш.а.

Се ынтылнеск дидаскалииле, че индикэ елементе де декор прин каре се организязэ сужестив спациул акциуний.

Ачесте доуэ персонаже м-ау комплесит прин фелул, ын каре се комплетизязэ унул пе алтул.

Павел Русу есте ун склав ал тимпурилор, шь-а дедикат тоатэ вяца просперэрий ачестуй сат, а фэкут мереу бине оаменилор, дар нич о датэ ну с-а гындит ла челе етерне.

Пе де алтэ парте, мэтуша Руца есте о пэстрэтоаре традициилор, аминтирилор ши фрумусеций нескимбате а плаюлуй, а оаменилор бунь. Путем афирма, кэ Павел Русу есте ун ом ал фаптелор, яр мэтуша Руца – унул ал суфлетулуй.

Ачесте персонаже сынт комплексе ши прин ачестя се реализязэ идея, кэ амбий ау авут ачелаш идеал ын вяцэ, доар кэ унул ыл авя симболизат ын кокоаре, дар челалт – ын кокостырчь. Ачастэ фиинд идея принчипалэ а оперей : континуитатя идеалулуй ын вяца орькэруй ом.

Портретул физик ши морал ал персонажелор сынт контуритате ын текст прин челе доуэ модалитэць де карактеризаре, модалитатя индиректэ превалязэ. Дупэ компортамент, вестиментацие путем обсерва, кэ мэтуша Руца пэстрязэ традицииле сатулуй, яр дин халучинаций десприндем нумероасе калитэць але ачестуя : бунэтате, хэрничие, дедикаря вьеций пентру бунэстаря сатулуй. Прин ачесте ретроспекций се рефаче ынтрегул друм а еволуцией персонажулуй. Проектаря ауторулуй стэпынеште идея ка принчипалеля проблем але тимпулуй, ар фи конштиентизаря провиненций уней културь, яр пе де алтэ парте се ынтылнеште невоя пэстрэрий културь, традициилор.  Дупэ пэреря мя, ачесте персонаже сынт унеле стериотипиче ынтылнинду-се ын фиекаре сат ун астфел де куплу.

Портретул физик ши морал ал персонажелор сынт контуритате ын текст прин челе доуэ модалитэць де карактеризаре, модалитатя индиректэ превалязэ. Дупэ компортамент, вестиментацие путем обсерва, кэ мэтуша Руца пэстрязэ традицииле сатулуй, яр дин халучинаций десприндем нумероасе калитэць але ачестуя : бунэтате, хэрничие, дедикаря вьеций пентру бунэстаря сатулуй. Прин ачесте ретроспекций се рефаче ынтрегул друм а еволуцией персонажулуй.

Проектаря ауторулуй стэпынеште идея ка принчипалеля проблем але тимпулуй, ар фи конштиентизаря провиненций уней културь, яр пе де алтэ парте се ынтылнеште невоя пэстрэрий културь, традициилор.

Дупэ пэреря мя, ачесте персонаже сынт унеле стериотипиче ынтылнинду-се ын фиекаре сат ун астфел де куплу.

Ауторул ачестей пьесе урмэреште проблемеле ын контакт ши легэтурэ ку мариле ынтребэрь екзистенциале; вяца, моартя, тречеря, резистенца уманэ.     «Драма «Пэсэриле тинереций ноастре» избутеште сэ фие ун тенсионат диалог морал ши интелектуал ку реалитатя, о пледоарие пентру друптул омулуй де а-шь алеже ши де а-шь аштепта «пасэря» висулуй ши а вьеций сале».

Ауторул ачестей пьесе урмэреште проблемеле ын контакт ши легэтурэ ку мариле ынтребэрь екзистенциале; вяца, моартя, тречеря, резистенца уманэ.

«Драма «Пэсэриле тинереций ноастре» избутеште сэ фие ун тенсионат диалог морал ши интелектуал ку реалитатя, о пледоарие пентру друптул омулуй де а-шь алеже ши де а-шь аштепта «пасэря» висулуй ши а вьеций сале».

Де че оаре драмЭ ?  Драма  есте о спечие а женелуй драматик, карактеризатэ прин илустраря вьеций реале прин интермедиул унуй конфиликт комплекс ши путерник ал персонажелор, ку ынтымплэрь ши ситуаций тражиче, ын каре ероий ау ун дестин неферичит.

Де че оаре драмЭ ?

Драма есте о спечие а женелуй драматик, карактеризатэ прин илустраря вьеций реале прин интермедиул унуй конфиликт комплекс ши путерник ал персонажелор, ку ынтымплэрь ши ситуаций тражиче, ын каре ероий ау ун дестин неферичит.

«Драма вьеций ши вяца фэрэ драмэ»  Вяца есте дурэ. Еа есте о луптэ де фиекаре зи пентру ачей каре ну се ресемнязэ медиокритэций суфлетулуй, ши чел май дес о луптэ тристэ, фэрэ мэрецие, фэрэ феричире, датэ ын сингурэтате ши тэчере.

«Драма вьеций ши вяца фэрэ драмэ»

Вяца есте дурэ. Еа есте о луптэ де фиекаре зи пентру ачей каре ну се ресемнязэ медиокритэций суфлетулуй, ши чел май дес о луптэ тристэ, фэрэ мэрецие, фэрэ феричире, датэ ын сингурэтате ши тэчере.

 «Моартя, нунта, наштеря копилулуй, гындул ла пэсэрь ши ла извоаре, апа неынчепутэ – тоате десемнязэ ун ритуал ал етерней дэйнуирь… Драма ворбеште деспре дэйнуиря нострэ»  (Е. Ботезату)  сочиалэ Драмеле акоперэ о маре вариетате тематикэ : историкэ митоложикэ психоложикэ.

«Моартя, нунта, наштеря копилулуй, гындул ла пэсэрь ши ла извоаре, апа неынчепутэ – тоате десемнязэ ун ритуал ал етерней дэйнуирь… Драма ворбеште деспре дэйнуиря нострэ» (Е. Ботезату)

сочиалэ

Драмеле акоперэ о маре вариетате тематикэ :

историкэ

митоложикэ

психоложикэ.

Психоложия – есте штиинца, каре студиязэ компортаментул уман, инклусив функцииле ши прочеселе ментале ка ынцелиженцэ, мемория, перчепция, прекум ши експериенцеле интериоаре ши субьективе кум сынт сентиментеле, сперанцеле ши мотиваря, прочесе фие конштиенте, фие инконштиенте.

Психоложияесте штиинца, каре студиязэ компортаментул уман, инклусив функцииле ши прочеселе ментале ка ынцелиженцэ, мемория, перчепция, прекум ши експериенцеле интериоаре ши субьективе кум сынт сентиментеле, сперанцеле ши мотиваря, прочесе фие конштиенте, фие инконштиенте.

Темпераментул, персоналитатя ши карактерул сынт кончепте ушор де конфундат. Ынаинте де а деталия карактеристичеле челор 4 типурь де темперамент, требуе сэ ле дефиним ши пе челелалте доуэ, пентру о май бунэ ынцележере а ачестор термень. Карактерул - есте сума унор експериенце де вяцэ добындите ши есте конструит дин инфлуенца медиулуй, преферинце ши обичеюрь. Темпералментул есте трэсэтура уманэ ыннэскутэ, унеорь моштенитэ женетик. Персоналитатя уманэ есте о трэсэтурэ уникэ, форматэ дин трэсэтуриле добындите пе паркурсул вьеций ши челе ку каре не наштем. Пентру а детермина персоналитатя уней персоане, требуе сэ цинем конт де ынцележенца, темперамент, ши кяр, конституция физикэ.

Темпераментул, персоналитатя ши карактерул сынт кончепте ушор де конфундат. Ынаинте де а деталия карактеристичеле челор 4 типурь де темперамент, требуе сэ ле дефиним ши пе челелалте доуэ, пентру о май бунэ ынцележере а ачестор термень.

Карактерул - есте сума унор експериенце де вяцэ добындите ши есте конструит дин инфлуенца медиулуй, преферинце ши обичеюрь.

Темпералментул есте трэсэтура уманэ ыннэскутэ, унеорь моштенитэ женетик.

Персоналитатя уманэ есте о трэсэтурэ уникэ, форматэ дин трэсэтуриле добындите пе паркурсул вьеций ши челе ку каре не наштем. Пентру а детермина персоналитатя уней персоане, требуе сэ цинем конт де ынцележенца, темперамент, ши кяр, конституция физикэ.

Челе 4 типурь де темперамент уман: Меланколикул есте ун тип слаб, нерезистент ла ефортурь, интериоризат, трист, тимид, нехотэрыт,ку сентиментул инфериоритэций, неынкрезэтор ын форцеле проприй ши висэтор: ну резистэ ла стэрь тенсионала,дар есте сериос, конштиинчос. Флегматикул се карактеризязэ прин предоминаря инхибицией, ел фиинд екилибрат, калм, лиништит, калкулат, стабил ын акциунь, ордонат, рэбдэтор, метикулос, персеверент, ынсэ липсит де инициатива ши ентузиасм. Колерикул , ка урмаре, а предоминат екзитэцией есте неекилибрат, асчилынд ынтре ентузиазм ексажерат, консумынд енержие мареЮ ши абандонаря инициативей, урматэ, унеорь, де стэрь деспресиве, де анексиетате ши де неынкредере ын форцеле проприй. Сангвиникул есте ун тип путерник, оптимист, куражос, дескис, импресионабил, сенсибил, енержик ши мобил, бине диспус, резистент ши стэпынит, рапид ын мишкэрь ши ын ворбире.

Челе 4 типурь де темперамент уман:

Меланколикул есте ун тип слаб, нерезистент ла ефортурь, интериоризат, трист, тимид, нехотэрыт,ку сентиментул инфериоритэций, неынкрезэтор ын форцеле проприй ши висэтор: ну резистэ ла стэрь тенсионала,дар есте сериос, конштиинчос.

Флегматикул се карактеризязэ прин предоминаря инхибицией, ел фиинд екилибрат, калм, лиништит, калкулат, стабил ын акциунь, ордонат, рэбдэтор, метикулос, персеверент, ынсэ липсит де инициатива ши ентузиасм.

Колерикул , ка урмаре, а предоминат екзитэцией есте неекилибрат, асчилынд ынтре ентузиазм ексажерат, консумынд енержие мареЮ ши абандонаря инициативей, урматэ, унеорь, де стэрь деспресиве, де анексиетате ши де неынкредере ын форцеле проприй.

Сангвиникул есте ун тип путерник, оптимист, куражос, дескис, импресионабил, сенсибил, енержик ши мобил, бине диспус, резистент ши стэпынит, рапид ын мишкэрь ши ын ворбире.

Ын пьеса «Пэсэриле тинереций ноастре», мэтуша Руца есте о фемее ынцеляптэ, че трэеште дупэ лежиле стрэмошешть, дэруинду-ле тутурор женерозитате ши бунэтате. Еа авя грижэ пентру суфлет ши пентру пэстраря валорилор, о фемее ынкрединцатэ ын форца бинелуй ши а фрумосулуй.  Дин пункт де ведере психоложик, мэтуша Руца есте ун персонаж ку темпераментул флегматик. Читинд лукраря датэ, еу ам фэкут куноштинцэ ну нумай ку мэтуша ши Павел, чи ку май мулте персонаже, се поате де спус, персонаже секундаре, аша ка : Андрон, Паулина, Артина, Докица. Еу ам обсерват, кэ ачешть оамень ау диферите типурь де карактере. Унул де алтул се деосебеск прин але сале. Фоарте мулт мь-а плэкут ролул мэтуший. Еа ера атыт де лиништитэ, ничодатэ ну се дэдя ын паникэ, ничодатэ ну арэта чея, че аре пе суфлет, дэдя повеце челор дин жур, ажута пе тоць оамений, куй ынтр-адевэр ый требуя ачест ажутор.

Ын пьеса «Пэсэриле тинереций ноастре», мэтуша Руца есте о фемее ынцеляптэ, че трэеште дупэ лежиле стрэмошешть, дэруинду-ле тутурор женерозитате ши бунэтате. Еа авя грижэ пентру суфлет ши пентру пэстраря валорилор, о фемее ынкрединцатэ ын форца бинелуй ши а фрумосулуй.

Дин пункт де ведере психоложик, мэтуша Руца есте ун персонаж ку темпераментул флегматик.

Читинд лукраря датэ, еу ам фэкут куноштинцэ ну нумай ку мэтуша ши Павел, чи ку май мулте персонаже, се поате де спус, персонаже секундаре, аша ка : Андрон, Паулина, Артина, Докица.

Еу ам обсерват, кэ ачешть оамень ау диферите типурь де карактере. Унул де алтул се деосебеск прин але сале.

Фоарте мулт мь-а плэкут ролул мэтуший. Еа ера атыт де лиништитэ, ничодатэ ну се дэдя ын паникэ, ничодатэ ну арэта чея, че аре пе суфлет, дэдя повеце челор дин жур, ажута пе тоць оамений, куй ынтр-адевэр ый требуя ачест ажутор.

Пентру фиекаре ом пасэря ынсямнэ «Тинереце» Пасэря вьеций а мэтуший Руца есте Кокорул .   Пентру Павел - Чокырлия.

Пентру фиекаре ом пасэря ынсямнэ «Тинереце»

Пасэря вьеций а мэтуший Руца есте Кокорул .

Пентру Павел - Чокырлия.

«Доамне, мэкар ун сингур куйб де кукоаре, сэ ынкид окий ши сэ мор…» -  ной ведем, кэ пентру мэтуша Руца кокорул есте чева сфынт.   «Се вор ынтоарче. Се вор ынтоарче…» «Ын копилэрие тоць вор сэ збоаре. Ышь алег пасэря, ной не-ам алес пэсэрь диферите, дар драгостя а фост ачеяшь…»

«Доамне, мэкар ун сингур куйб де кукоаре, сэ ынкид окий ши сэ мор…» -

ной ведем, кэ пентру мэтуша Руца кокорул есте чева сфынт.

«Се вор ынтоарче. Се вор ынтоарче…»

«Ын копилэрие тоць вор сэ збоаре. Ышь алег пасэря, ной не-ам алес пэсэрь диферите, дар драгостя а фост ачеяшь…»

«Де сэнэтатя кукорилор, Де сэнэтатя чокырлиилор» «Сэ не трэяскэ пэсэриле тинереций ноастре!»

«Де сэнэтатя кукорилор,

Де сэнэтатя чокырлиилор»

«Сэ не трэяскэ пэсэриле тинереций ноастре!»

Мулцумеск пентру атенцие!

Мулцумеск пентру атенцие!

  Диалектисмеле ын опера:  «Пэсэриле тинереций ноастре»

Диалектисмеле ын опера: «Пэсэриле тинереций ноастре»

 Диалектисм - партикуларитэциле граюЛуй,  але диалектулуй, режионалисм, диалектисм

Диалектисм - партикуларитэциле граюЛуй, але диалектулуй, режионалисм, диалектисм

Ниме Форма литерарэ: нимень «Ну-мь май тримете пе ниме »  Чорул Форма литерарэ : пичорул «Ну ера нумайдекыт сэ дай ку чорул ынтр-ынса .»
  • Ниме

Форма литерарэ: нимень

«Ну-мь май тримете пе ниме »

  • Чорул

Форма литерарэ : пичорул

«Ну ера нумайдекыт сэ дай ку чорул ынтр-ынса .»

Ника Скинаря Форма литерарэ: Форма литерарэ:  Спинаря Нимик «Ну ми л-ай адунат ши ну ми л-ай кэрат ку скинаря .» «Лас-кэ ну штий ту ника .»

Ника

Скинаря

Форма литерарэ:

Форма литерарэ:

Спинаря

Нимик

«Ну ми л-ай адунат ши ну ми л-ай кэрат ку скинаря

«Лас-кэ ну штий ту ника

Кикэтурь Аму Форма литерарэ: Форма литерарэ: Акум  «Да аму , кынд тоате-с буне и фрумоасе, мата скоточешть кыте-о жулитурэ май веке» «Зичя докторул дин Вережень кэ о вэзут ку окий луй, кум ай оприт мата ку кикэтурь де-а матале о маре скуржере де сынже»

Кикэтурь

Аму

Форма литерарэ:

Форма литерарэ:

Акум

«Да аму , кынд тоате-с буне и фрумоасе, мата скоточешть кыте-о жулитурэ май веке»

«Зичя докторул дин Вережень кэ о вэзут ку окий луй, кум ай оприт мата ку кикэтурь де-а матале о маре скуржере де сынже»

Диалектисмеле дин драма «Пэсэриле тинереций ноастре» се фолосеск ну нумай ын Валя Кокорилор , дар ши ын орашул меу натал- Слобозия

Диалектисмеле дин драма «Пэсэриле тинереций ноастре» се фолосеск ну нумай ын Валя Кокорилор , дар ши ын орашул меу натал- Слобозия

Диалектисмеле ын драма датэ ауторул ле-а фолосит, пентру а акчентуа, деспре каре локалитате се повестеште ын оперэ.

Диалектисмеле ын драма датэ ауторул ле-а фолосит, пентру а акчентуа, деспре каре локалитате се повестеште ын оперэ.

Вэ мулцумеск пентру атенцие!

Вэ мулцумеск пентру атенцие!

Фразеоложисмеле Панфилова Дина, елева класей 11 «А» ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Фразеоложисмеле

Панфилова Дина, елева класей 11 «А» ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Лимба матернэ есте пасэря албастрэ  а нямулуй ностру каре с-а ынэлцат песте вякурь спре либертате прин фуртунь,ынчеркынд сэ атингэ  ку арипеле ей мэестре сакрул, сфынтул…

Лимба матернэ есте пасэря албастрэ

а нямулуй ностру каре с-а ынэлцат песте вякурь

спре либертате прин фуртунь,ынчеркынд сэ атингэ

ку арипеле ей мэестре сакрул, сфынтул…

 «Фразеоложия лимбий матерне рефлектэ ка ынтр-о оглиндэ суфлетул креатор ши поетик ал попорулуй ностру. Фэрэ ачесте нестимате але лимбий ам фи сэрачь ку спиритул ам фи примитивь ын експримаре ши ын комуникаре.»  (Г. Колцун)

«Фразеоложия лимбий матерне рефлектэ ка ынтр-о оглиндэ суфлетул креатор ши поетик ал попорулуй ностру. Фэрэ ачесте нестимате але лимбий

ам фи сэрачь ку спиритул ам фи примитивь ын експримаре

ши ын комуникаре.»

(Г. Колцун)

А о луа ла сэнэтоаса, а-шь луа рэмас бун де кэлкые А се дуче тот ынтр-о фугэ, а-шь апринде пае-н кап А фаче пе простул, а ну спуне нич лае, нич бэлае «Мэ китеск еу ын минте», «Штий кэ ам нимерит-о» «а рэкни кыт мэ луа гура» «Ши скурт ши купринзэтор,  сэрут мына мэтуший, луынду-мь зиуа бунэ…» «… ну не ера а ынвэца, кум ну-й кынелуй а линже саре…» «… ши ынчеп а кэрэбэни ла  чиреше ын сын…» «… мэтуша ну мэ скэдя дин фугэ нич ын руптул капулуй!» Ворба чея: «Ау тунат, ши й-ау адунат»

А о луа ла сэнэтоаса, а-шь луа рэмас бун де кэлкые

А се дуче тот ынтр-о фугэ, а-шь апринде пае-н кап

А фаче пе простул, а ну спуне нич лае, нич бэлае

«Мэ китеск еу ын минте», «Штий кэ ам нимерит-о»

«а рэкни кыт мэ луа гура»

«Ши скурт ши купринзэтор,

сэрут мына мэтуший, луынду-мь зиуа бунэ…»

«… ну не ера а ынвэца, кум ну-й кынелуй а линже саре…»

«… ши ынчеп а кэрэбэни ла

чиреше ын сын…»

«… мэтуша ну мэ скэдя дин

фугэ нич ын руптул капулуй!»

Ворба чея: «Ау тунат, ши й-ау

адунат»

А ну авя нич кап, нич коадэ – фэрэ сфыршит а-л дуче капул (ла чева) – дештепт а се бате кап ын кап ку чинева – а се ымпотриви а умбла ку капул прин норь – кэскат а да кувынтул – а промите а ну еши дин кувынт – а аскулта а пуне беце-н роате – а ынкурка  а-л траже де лимбэ – а искоди а-шь ынгици лимба – а тэчя а тэя фрунзе ла кынь – а трындэви

А ну авя нич кап, нич коадэ – фэрэ сфыршит

а-л дуче капул (ла чева) – дештепт

а се бате кап ын кап ку чинева – а се ымпотриви

а умбла ку капул прин норь – кэскат

а да кувынтул – а промите

а ну еши дин кувынт – а аскулта

а пуне беце-н роате – а ынкурка

а-л траже де лимбэ – а искоди

а-шь ынгици лимба – а тэчя

а тэя фрунзе ла кынь – а трындэви

 Унеле експресий ла база лор ау леженде легате де май мулте ынтымплэрь сау ситуаций митиче, че се траг ынкэ дин митоложия антикэ.   мэрул дискордией,  а фи ынтре Счила ши Корибда, кинуриле луй Тантал,  бурикул пэмынтулуй, ярба дракулуй А ымбрэка хайна луй Несус Фирул Ариадней Зборул луй Икар Мунка де Сисиф ш.а.

Унеле експресий ла база лор ау леженде легате де май мулте ынтымплэрь сау ситуаций митиче, че се траг ынкэ дин митоложия антикэ.

  • мэрул дискордией,
  • а фи ынтре Счила ши Корибда,
  • кинуриле луй Тантал,
  • бурикул пэмынтулуй,
  • ярба дракулуй
  • А ымбрэка хайна луй Несус
  • Фирул Ариадней
  • Зборул луй Икар
  • Мунка де Сисиф ш.а.
«Кинуриле луй Танатал»  аре ла базэ митул грек конформ кэруя фиул луй Зеус ши ал нимфей Плуто, Тантал, фурасе амброзия (храна зеилор че ле дэ тинереце вешникэ ши немурире) де ла унул дин оспецеле олимпилор ши о дэруисе муриторилор. А фост педепсит де зей сэ фие вешник кинуит ын Инферн де сете ши о фоаме кумплитэ. Деасупра капулуй ын атырнау кренжь ынкэркате ку поаме, каре се ындепэртау кынд ынчерка сэ ле кулягэ.

«Кинуриле луй Танатал»

  • аре ла базэ митул грек конформ кэруя фиул луй Зеус ши ал нимфей Плуто, Тантал, фурасе амброзия (храна зеилор че ле дэ тинереце вешникэ ши немурире) де ла унул дин оспецеле олимпилор ши о дэруисе муриторилор. А фост педепсит де зей сэ фие вешник кинуит ын Инферн де сете ши о фоаме кумплитэ. Деасупра капулуй ын атырнау кренжь ынкэркате ку поаме, каре се ындепэртау кынд ынчерка сэ ле кулягэ.
«Бурикул пэмынтулуй»  Ын митоложия романэ есте локул де унде Думнезеу ла фачеря лумий а ынтинс пэмынтул ын тоате пэрциле. Ачест лок ын кончепция стрэмошилор ноштри се идентификэ ку Иерусалимул. Астэзь ачастэ експресие есте адресатэ ку ироние челуй каре се консидерэ май импортант декыт алций.

«Бурикул пэмынтулуй»

  • Ын митоложия романэ есте локул де унде Думнезеу ла фачеря лумий а ынтинс пэмынтул ын тоате пэрциле. Ачест лок ын кончепция стрэмошилор ноштри се идентификэ ку Иерусалимул. Астэзь ачастэ експресие есте адресатэ ку ироние челуй каре се консидерэ май импортант декыт алций.
«Буруяна / ярба дракулуй»  «Буруяна / ярба дракулуй» есте тутунул. Дупэ лежендэ, некураций ау адунат тоатэ духоаря ядулуй ынтр-о сэмынцэ ши ау дэруит-о пэмынтенилор. Чей каре фумязэ ачастэ плантэ ну сынт оамений луй Думнезеу.

«Буруяна / ярба дракулуй»

  • «Буруяна / ярба дракулуй» есте тутунул. Дупэ лежендэ, некураций ау адунат тоатэ духоаря ядулуй ынтр-о сэмынцэ ши ау дэруит-о пэмынтенилор. Чей каре фумязэ ачастэ плантэ ну сынт оамений луй Думнезеу.
« Фразеоложисмеле   сынт ачеляшь елемненте де традицие ши басм, ынсэ фиксате ын кристале немуритоаре де пьетре раре.»   (М. Садовяну)

« Фразеоложисмеле сынт ачеляшь елемненте де традицие ши басм, ынсэ фиксате ын кристале немуритоаре де пьетре раре.» (М. Садовяну)

Мулцумеск пентру атенцие!

Мулцумеск

пентру

атенцие!

Пропозицииле  коордонатоаре Захарова Олеся, елева класей 11 «А» ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Пропозицииле

коордонатоаре

Захарова Олеся, елева класей 11 «А» ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

 Ынтребуинцаря ын ворбире а фразелор  формате прин коордонаре есте  кондиционатэ де нечеситатя  експримэрий рапортурилор:  копулативе  адверсативе  дисжунктиве  конклузиве

Ынтребуинцаря ын ворбире а фразелор

формате прин коордонаре есте

кондиционатэ де нечеситатя

експримэрий рапортурилор:

  • копулативе
  • адверсативе
  • дисжунктиве
  • конклузиве
Ын ворбиря оралэ, ын креация популарэ оралэ, фразеле ку пропозиций  коордонатоаре сынт май фреквент  фолосите декыт челе ку пропозиций  субордонатоаре .

Ын ворбиря оралэ, ын креация популарэ оралэ, фразеле ку пропозиций

коордонатоаре сынт май фреквент

фолосите декыт челе ку пропозиций

субордонатоаре .

Ын стиулул поетик, унде се урмэреште о експримаре симплэ ши експресивэ, десеорь предоминэ коордонаря , реализатэ прин конжункций копулативе: ши, нич, де (=ши) Ши-й фриг, ши плоуэ, ши бате вынтул… (И. Друцэ) Де атунч нич сомнул ну се липеште де мине,  нич мынкаря. (А.Лупан) Ду-те де морь пентру бинеле мошией думитале…  (К. Негруци)

Ын стиулул поетик, унде се урмэреште

о експримаре симплэ ши експресивэ,

десеорь предоминэ коордонаря ,

реализатэ прин конжункций копулативе:

ши, нич, де (=ши)

Ши-й фриг, ши плоуэ, ши бате вынтул… (И. Друцэ)

Де атунч нич сомнул ну се липеште де мине,

нич мынкаря. (А.Лупан)

Ду-те де морь пентру бинеле мошией думитале…

(К. Негруци)

Ын пастелуриле луй В. Александри ынтылним 555  де пропозиций коордонатоаре  ши нумай 155 де пропозиций субордонатоаре, дин каре 521 де коордонатоаре сынт копулативе .

Ын пастелуриле луй

В. Александри ынтылним 555

де пропозиций коордонатоаре

ши нумай 155 де пропозиций

субордонатоаре,

дин каре 521 де коордонатоаре

сынт копулативе .

Яр копилаший весель, ку пептул дезголит, Аляргэ, сар ын кале-й ши -й зик: «Бине-ай сосит!»  («Оаспеций примэверий») «… Омул трист, каде пе гындурь  ши с-апропие де фок.»  («Сфыршит де тоамнэ»)

Яр копилаший весель, ку пептул дезголит,

Аляргэ, сар ын кале-й ши -й зик:

«Бине-ай сосит!»

(«Оаспеций примэверий»)

«… Омул трист, каде пе гындурь

ши с-апропие де фок.»

(«Сфыршит де тоамнэ»)

Еу мэ дук ын фаптул зилей,  мэ ашез пе малул верде Ши привеск кум апа курже ши  ла котирь еа се перде… Ах! Ятэ примэвара Ку сынул де вердяцэ! Ын луме-й веселие, амор, спераре, вяцэ,

Еу мэ дук ын фаптул зилей,

мэ ашез пе малул верде

Ши привеск кум апа курже ши

ла котирь еа се перде…

Ах! Ятэ примэвара

Ку сынул де вердяцэ!

Ын луме-й веселие, амор, спераре, вяцэ,

Фраза форматэ дин пропозиций индепенденте уна фацэ де алта се нумеште фразэ ку пропозиций  коордонате .

Фраза форматэ дин пропозиций

индепенденте уна фацэ де алта се

нумеште фразэ ку пропозиций

коордонате .

Пропозицииле коордонатоаре Рапорт копулатив Рапорт адверсатив Рапортул дисжунктив Рапортул конклузив

Пропозицииле коордонатоаре

  • Рапорт копулатив
  • Рапорт адверсатив
  • Рапортул дисжунктив
  • Рапортул конклузив
Рапорт копулатив: Рапорт адверсатив: Формате ку ажуторул конжункцией (ши) Де екз.:  Фрижя соареле ши ера пустиу ымпрежур . Ши кынтекул сунэ-н огоаре,ши мындру ворбеште де дрептурь ши вое. Формате ку ажуторул конжункцией (дар)(яр)  (да) (ынсэ) (чи). Де екз: Де венит Митря а венит, сэ ынтре ын оградэ ынсэ н-аре куражул. Де департе-й трандафир, да де апроапе-й борш ку штир .

Рапорт копулатив:

Рапорт адверсатив:

  • Формате ку ажуторул конжункцией (ши)
  • Де екз.: Фрижя соареле ши ера пустиу ымпрежур .
  • Ши кынтекул сунэ-н огоаре,ши мындру ворбеште де дрептурь ши вое.
  • Формате ку ажуторул конжункцией (дар)(яр)

(да) (ынсэ) (чи).

  • Де екз: Де венит Митря а венит, сэ ынтре ын оградэ ынсэ н-аре куражул.
  • Де департе-й трандафир, да де апроапе-й борш ку штир .
Рапортул дисжунктив: Формате ку ажуторул (орь-орь) (ба-ба) (кынд-кынд). Де екз:Орь кынтэ,орь дэ-й паче. Ба ел,омул,пэшештете ынаинтя боулуй,ба ел,боул,пэшеште ынаинтя омулуй. Рапортул конклузив: Формате ку ажуторул конжункцией (аша) (дар) (деачея) (деч) (прин урмаре). Де екз:Воинцеле-с тоате ка уна ла рушь,ла молдовеньорь узбечь,деачея се-налцэ Комуна дин мунка-нфрэцитэ пе вечь.

Рапортул дисжунктив:

  • Формате ку ажуторул (орь-орь) (ба-ба) (кынд-кынд).
  • Де екз:Орь кынтэ,орь дэ-й паче.
  • Ба ел,омул,пэшештете ынаинтя боулуй,ба ел,боул,пэшеште ынаинтя омулуй.

Рапортул конклузив:

  • Формате ку ажуторул конжункцией (аша) (дар) (деачея) (деч) (прин урмаре).
  • Де екз:Воинцеле-с тоате ка уна ла рушь,ла молдовеньорь узбечь,деачея се-налцэ Комуна дин мунка-нфрэцитэ пе вечь.
Мулцумеск пентру атенцие!

Мулцумеск пентру атенцие!

Пэрциле секундаре де пропозицие Бурка Надежда, елева класей 11 «А» ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Пэрциле секундаре де пропозицие

Бурка Надежда, елева класей 11 «А»

ИМЫ «ШМКЖ №1 дин ор. Слобозия»

Пэрциле принчипале сынт чентреле организаториче але пропозицией. Фэрэ еле ну путем форма пропозиций ка челе май импортанте унитэць де комуникаре а гындурилор ши сентиментелор. Афарэ де пэрциле принчипале (Субьектул ши Предикатул) , ын мулте пропозиций авем ши алте кувинте, каре ындеплинеск функцие секундарэ але пропозициилор.

Пэрциле принчипале сынт чентреле организаториче але пропозицией. Фэрэ еле ну путем форма пропозиций ка челе май импортанте унитэць де комуникаре а гындурилор ши сентиментелор.

Афарэ де пэрциле принчипале (Субьектул ши Предикатул) , ын мулте пропозиций авем ши алте кувинте, каре ындеплинеск функцие секундарэ але пропозициилор.

Атрибутул Еле сынт Комплементул директ, индирект, чиркумстанциал

Атрибутул

Еле сынт

Комплементул директ, индирект, чиркумстанциал

Пэрциле секундаре але пропозицией ау партикуларитэць спечифиче, дар, ка ши челе принчипале, се пот детермина ку ажуторул ынтребэрилор.

Пэрциле секундаре але пропозицией ау партикуларитэць спечифиче, дар, ка ши челе принчипале, се пот детермина ку ажуторул ынтребэрилор.

Де екземплу : Суб повара  родулуй  крянга  де мэр шь-аплякэ  фрунзеле  галбене  пынэ ла пэмынт .

Де екземплу :

Суб повара родулуй крянга де мэр шь-аплякэ

фрунзеле галбене пынэ ла пэмынт .

 Крянга  шь-аплякэ Че? фрунзеле (КД) Че фел де? Пынэ унде? Пынэ ла пэмынт (КЧЛ) галбене (атр.) Кум ? Суб повоара (КЧМ) А куй? а родулуй (Атр)

Крянга шь-аплякэ

Че?

фрунзеле (КД)

Че фел де?

Пынэ унде?

Пынэ ла пэмынт (КЧЛ)

галбене (атр.)

Кум ?

Суб повоара (КЧМ)

А куй?

а родулуй (Атр)

Комплемент – партя секундарэ де пропозицие, каре детерминэ ун верб. Кынд? Унде? Ку че? Ку че скоп? Плякэ Ку чине? Ынкотро? Кум? Дин че каузэ? Де че?

Комплемент – партя секундарэ де пропозицие, каре детерминэ ун верб.

Кынд?

Унде?

Ку че?

Ку че скоп?

Плякэ

Ку чине?

Ынкотро?

Кум?

Дин че каузэ?

Де че?

Класификаря комплементулуй: Комплементул директ - - - - - - - - - - - - - - Комплементул индирект -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Комплементул чиркумстанциал . . . . . . . . . . . . . . . .

Класификаря комплементулуй:

Комплементул директ - - - - - - - - - - - - - -

Комплементул индирект -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Комплементул чиркумстанциал . . . . . . . . . . . . . . . .

Комплементул чиркумстанциал (КЧ) – партя секундарэ де пропозицие каре аратэ ын че ымпрежурэрь се десфэшоарэ акциуня сау кум се презинтэ о ынсушире. Типурь : Де лок (унде?) : Ын зорь де зи ау плекат спре пэдуре . Де тимп (кынд?) : Веня ын фиекаре зи ку ноутэць. Де мод (ын че мод?) : Се порнирэ ынчет спре касэ. Де каузэ (дин че каузэ?) : Се скутурэ салкымий де плоае ши де вынт .

Комплементул чиркумстанциал (КЧ) – партя секундарэ де пропозицие каре аратэ ын че ымпрежурэрь се десфэшоарэ акциуня сау кум се презинтэ о ынсушире.

Типурь :

  • Де лок (унде?) : Ын зорь де зи ау плекат спре пэдуре .
  • Де тимп (кынд?) : Веня ын фиекаре зи ку ноутэць.
  • Де мод (ын че мод?) : Се порнирэ ынчет спре касэ.
  • Де каузэ (дин че каузэ?) : Се скутурэ салкымий де плоае ши де вынт .
Финал ( де скоп) (ку че скоп?): Мэ вой дуче н кымпиче дупэ о флоаре. Кондиционал (ын че кондиций?) : Трэинд вом ынфэптуи мулте. Кончесив ( ын пофида кэруй фапт?) : Ку тоате ачестя ел ера феричит. Инструментал (ку че?) : Тае пыня ку куцитул . Сочиатив (ку чине?) : А венит ымпреунэ ку приетенул ла плимбаре. Опозиционал ( ын лок де че? Ын локул куй?) : Ын лок де мулцумире , нич ну с-а уйтат ын партя ей. Де релацие (ын че привинцэ? Дин че пункт де ведере ?) : Ын привинца кэлэториилор , еле сынт плэкуте фиекэруй ом. Де ексчепцие ( ын афарэ де че (чине)?) : Ын афарэ де тине , н-а рэспунс нимень. Кумулатив ( пе лынгэ че?) : Пе лынгэ фрукте , а кумпэрат ши легуме.
  • Финал ( де скоп) (ку че скоп?): Мэ вой дуче н кымпиче дупэ о флоаре.
  • Кондиционал (ын че кондиций?) : Трэинд вом ынфэптуи мулте.
  • Кончесив ( ын пофида кэруй фапт?) : Ку тоате ачестя ел ера феричит.
  • Инструментал (ку че?) : Тае пыня ку куцитул .
  • Сочиатив (ку чине?) : А венит ымпреунэ ку приетенул ла плимбаре.
  • Опозиционал ( ын лок де че? Ын локул куй?) : Ын лок де мулцумире , нич ну с-а уйтат ын партя ей.
  • Де релацие (ын че привинцэ? Дин че пункт де ведере ?) : Ын привинца кэлэториилор , еле сынт плэкуте фиекэруй ом.
  • Де ексчепцие ( ын афарэ де че (чине)?) : Ын афарэ де тине , н-а рэспунс нимень.
  • Кумулатив ( пе лынгэ че?) : Пе лынгэ фрукте , а кумпэрат ши легуме.
Библиографие: Мануал пентру класа 8.  Тираспол, 2005.  Е. Белинский, А. Чобану. 2. Ындрептар лингвистик  Тираспол, 2016.  Е. Бабий, Н. Леонтьевна.

Библиографие:

  • Мануал пентру класа 8.

Тираспол, 2005.

Е. Белинский, А. Чобану.

2. Ындрептар лингвистик

Тираспол, 2016.

Е. Бабий, Н. Леонтьевна.

Мулцумеск пентру атенцие !

Мулцумеск пентру атенцие !


Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!