Конспект урока по теме:
«Артикль с именами собственными»
Тип урока: изучение нового, форма - Урок-путешествие
Цель урока: Формирование коммуникативной компетенции обучающихся.
Задачи урока:
Познакомить обучающихся с правилами употребления артиклей с географическими названиями и именами собственными.
Познакомить обучающихся с лексикой по теме «Россия - моя Родина» в рамках речевой ситуации «Исторические и культурные ценности Москвы и Санкт-Петербурга» и обеспечить ее первичную отработку в серии языковых упражнений.
Тренировать навыки аудирования, чтения, устной и письменной речи
Ход урока
1. Приветствие и организационный момент начала урока
Teacher: Hello, everybody! I’m very glad to see you. How’s a thing?
Well, today we speak about articles. And I promise, you'll have a very nice experience.
2. Фонетическая зарядка
Teacher: Let us work at your pronunciation. Listen, read and repeat after the speaker:
The Kunstkammer
Peterhof
Red Square
The Kremlin
St Basil’s Cathedral
The Bolshoi Theatre
The Hermitage
The Tretyakov Gallery
The Armory Chamber
The Tsar Bell
The Tsar Cannon
The Crimea
St Petersburg
Moscow
Teacher: Look through these names and say which of the names are:
Museums: The Kunstkammer, The Hermitage, The Tretyakov Gallery, The Armory Chamber;
place names: The Crimea, St Petersburg, Moscow
places of interest: The Tsar Bell, The Tsar Cannon, The Kremlin, Peterhof
theaters: The Bolshoi Theatre;
squares: Red Square;
cathedral: St Basil’s Cathedral.
3.Речевая зарядка
Teacher: Now, please, answer on my questions.
What places of interest do you see?
Do you know anything about them?
Do you have your favorite places of interest?
Did you visit Moscow and St. Petersburg?
4.Введение нового грамматического материала
Teacher: Students, we have a virtual trip around the world today.
We visit different countries and cities, go round its sightseeing.
And now we have the 1st station – “Grammar”.
Объяснение нового материала - отсутствие и употребление определенного артикля- с использованием презентации “The article”
5.Закрепление нового материала.
Teacher: And now we are having a trip around the world.
The 2nd station is “Did you know sightseeing of Moscow and St Petersburg?”
Выполнение упражнения
Teacher: Students, look at these pictures, please. Where can you see these places?
Match the names and the pictures. Look at the model.
(При правильном ответе обучающегося учитель по щелчку мыши отправляет название места к определенному номеру фотографии.)
Teacher: Well done!
The 3rd station- “Test”
The 4th station – “Around the world”
Teacher: And now we are visiting different countries. Look at these pictures. Where can you see these places? Do this exercise in your workbooks.
Teacher: Are you ready? Check your answers, please.
Teacher: Our trip is over. You were nice. Thank you.
6.Объяснение домашнего задания
Translate the text «Lake Baikal», выполнение грамматического упражнения
7.Подведение итогов урока. Выставление оценок.