СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

4-ти классын удмурт кыл уроклы конспект «Наречие сярысь валан»

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«4-ти классын удмурт кыл уроклы конспект «Наречие сярысь валан»»

4-ти классын удмурт кыл уроклы конспект

Тема: «Наречие сярысь валан»

Муг: тодматоно но валэктоно наречие вераськон люкетэн, тодматоно предложенилэн кыче ёзэз луын быгатэ, предложениысь наречиосты шедьтыны дышетоно, вераськоназы наречиосты кутыны дышетоно, вераськонамы наречилэсь кулэлыксэ возьматоно.

Уроклэн типез: выль темаез дышетон.

Планируемой результатъёс:

Вид планируемых учебных действий

Учебные действия

Планируемый уровень достижений результатов обучения

Предметные действия

тодматскозы наречие вераськон люкетэн; дышетскозы вераськон люкетъёс полысь наречиосты висъян, предложениысь наречиосты шедьтыны, предложениысь ёззэ кадь пусйыны, наречиосты вераськонын но гожъяськонын кылъёсын кутыны


Метапредметные

Познавательные УУД

сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны, урокын рассуждать карыны, малпанэз ас кылыныд вераны, устной но письменной кабен иворъёс басьтыны.


Регулятивные УУД

нылпиос дышетись юрттэмъя ужзэс радъяло, ас ужзылы дунъет сетыны дышетско.


Коммуникативные УУД

дышетисен, эшен кусып тупато; куспазы кенешыса ужало; малпанъёссэс шонер но чебер вераны дышетско.



Личностные

капчи мылкыдын дышетскыны, ас визьмыныд тодон-валан люканы, мукет адямиослэсь верамзэс, мылкыдзэс лыдэ басьтыса, валче ужаны дышетско.



Оборудование: учебник «Удмурт кыл»Ю.Т.Байтерякова, наглядность (уроклэн темаез, тулысэн суред)





Уроклэн ёзъёсыз (этапъёсыз)

Этаплэн ужпумъесыз (задачаосыз)

Дышетон амалъёс (методъёс)

Ужан кабъёс


Дышетисьлэн ужпорыз (Деятельность учителя)

Дышетскисьлэн ужпорыз (Деятельность учащихся)

Кыче универсальной учебной действиос азинско

I.Ужпумо югдур кылдытон но мугъёс пуктон люкет

(Организационно – мотивационный этап)

А)Организационной(ужаны мылкыд сетон)

Б)Чылкыт гожъяськон


1.Пиналъесыз уроклы организовать карон;

2.Выль тодон – валан басьтыны мылкыдзэс жутон;

3.Каллиграфически чебер гожъяськыны быгатонлыксэс азьланьтон понна;


















































Словесной(беседа)

Наглядный(наглядность на доске)

ф

Зечбуресь, пиналъёс, пукселэ. Туннэ уроктэс нуо мон, мынам нимы Елизавета Витальевна.

-Ойдолэ туннэ умой ужаломы, ог-огмылы юрттомы, ум возьдаське, сак луом, возьматэ ужаны быгатэмдэс. Кватчи школаын пиналъёс визьмоесь шуыны мед быгато.

-Эскере, ваньмыз-а тиляд уроклы дась?Тиляд парта вылады кылльыны кулэ учебник, тетрадь, ручка.

-Али асьмеос чебер гожъяськемдэс эскером, ожытак гожъяськом. Усьтиськом тетрадьёсмес, гожтиськом число но классысь уж. Кин гожтиз, чебер пуксиськом.

-Пиналъес, укное учке али, арлэн кыче дырыз али?

-Нош кызьы ти валаськоды тулыс шуыса?



-шонер. Тулыс улон воштиське, инкуазь улзе кадь.

Пиналъёс, нош али асьмеос чебер гожъяськом. Усьтэлэ тетрадьдэс но гожтээ число.

Кыче букваез адзиськоды доска вылысь?

Ойдолэ та буквалэн куараезлы характеристика сетом.

Шонер, гожтомы та суредэз выль чурысен одиг строчкае. Гожъяськомы чебер, тыршыса.

Пиналъёс учкелэ ай та суредэз.(Доска вылын суред: тулыс ву). Мар ти адзиськоды та суредысь?



Шонер, нош ти яратиськоды-а тулысэз? Малы?


Мон но туж яратисько тулысэз. Озьыен, лыдзе доска вылысь предложениез. Гурезь улти тулыс ву шаплы бызе. Шедьтэлэ та предложениысь янгыш лэсьтон интыосты. Гожтэлэ та предложениез тетрадяды выль чурысен.

Устно сётэлэ та предложенилы характеристика.



Шонер. Ойдоле табере вераськон люкетъёсъя предложенимес эскером.



Дышетисен зечъясько.











-тулыс

-лымы шуна, шуныт луэ, вожектэ





Л

Согласной, звонкой, чурыт,




Тулысэз, шунды пиштэ, тулыс ву бызе


Оо, тулыс луэ шуныт, шунды золгес шунтэ ини и т.д.

Тетрадязы предложениез гожто.




Простой,осложнить каремын овол, двухсотсавной, волскем, ивортон, огшоры.

Гурезь существительной, улыти- существительной, ву-существительной, шаплы-?, бызе глагол

Познавательной УУД:малпанэз ас кылыныд вераны

Коммуникативной УУД:дышетисен, эшен кусып тупато; куспазы кенешыса ужало; малпанъёссэс шонер но чебер вераны дышетско.

Личностной: капчи мылкыдын дышетскыны, ас визьмыныд тодон-валан люканы,

II.Ужез радъян люкет (ориентировочный этап)

А)Проблемной ситуация кылдытон

Б)Уроклэсь темазэ поттон

1.Выль темаез дышетыны мылкыдзэс жутон;

2.Пиналъесын чош темаез поттон;

Пиналъесын чош ужпумъес пуктон.



Кыче кыл тиледыз шугъяськытиз?

Пуктэ со борды юан.

Кин ке тодаз ваиз-а кыче так вераськон люкет?

Шонер! Кызьы ти малпаськоды, кыче асьмен туннэ темамы?

Шонер,(доска вылэ ошиське тема) нош кыче ужпумъёс пуктом урок азямы


Шаплы

Кызьы бызе?

Наречие.

Наречие


Тодматском наречиен, солэсь юанъёссэ тодом, дышом предложениысь наречилы шедьтыны но соослы юан пуктыны, вераськонамы наречиез кутыны.

Познавательной:

сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны, урокын рассуждать карыны, малпанэз ас кылыныд вераны.

III.Утчан- эскерон люкет ( поисково- исследовательский)

1)Выль валатонэз пример вылын чаклан:

А)предложениез яке текстэз быдэстон(упражнение до правила)

Б)беседа пыр выль валатонъёсъя ужан, схемаен сое возьматон

В)валтись валатонэз висъян

2)Правило бордын ужан:

А)схемаос вылэ пыкъяськыса вывод лэсьтон.

Б) учебникысь правилоез лыдзон

В) ас поттэм но учебникысь правилоез сравнить карон, анализировать карон.

Выль теоретической материалэн тоодматскон.

А)Выль валатонъёсыз висъяно;

Б) Тужгес но валтись тодметъёссэ юнматиськом


а)правило поттон

б)учебникысь правилоен тодматскон;

в)чошатны , серттыны, пертчыны, формулировкаез шонертыны дышетсконо

Словесной(беседа)

Наглядный(наглядность на доске, учебник), Практической( учебник, ужъёс)

Ф

И
























П

Усьтиськом книгамес 113 бамез. Лыдзе кыче разделэ вижимы. Табере туннэ уроклэсь темазэ лыдзе.

Пиналъёс лыдзе доска вылысь предложениосты. Лымшорысь шырчикъёс вуизы. Лымшорысь шырчикъёс вазь вуизы. Маин та предложениос ог-огзылэсь портэмесь?

Кыче предложениосъя валаны луэ, ку вуизы шырчикъёс? (доска вылэ потэ карточка «Возьматэ действилэсь ортчемзэ»)

Шонер, вазь но отын-татын пуштроссыя кыче вераськон люкетъёсын герзаськемын? (доска вылэ потэ карточка «валэктэ глаголэз»

Малы ти озьы малпаськоды?

(доска вылэ потэ юан «ку?»)

Та схемаос вылэ пыкъяськыса, наречие сярысь вералом.: Наречие возьматэ действилэсь ортчемзэ, валэктэ глаголэз, валэктон сётэ ку? юанлы.

Нош шонер-а верамы, тодомы учебникысь лыдзыса. Усьтэлэ 114 бамез, лыдзелэ правилоез.

Мар со наречие?




Ма ватсаны быгатомы схемаямы?(доска вылэ пото юанъёс)



Шонер. Ойдолэ табере быдэсак вералом наречие сярысь.








Шонер. Нош али ойдолэ бертыском тулыс ву сярысь предложенимы доры. Тулыс ву шаплы бызе. Шаплы – кыче юан луэ сётыны та кыллы?

Шонер, нош кызьы ти малпаськоды та кыл наречие-а? Малы?



Шонер, нош шонер кыллы кыче кылбордысь ти пуктиськоды юан?

Шонер, наречиелы пукто юан глагол бордысь. Ойдолэ али правилоез юнматом. Ужалом кузэн. Тодамы ваем кузэн ужан правилоосты.

Шонер. Шедьтэлэ 199 ужэз, та ужез лэсьтом устно. 1-ти куз утчалоз Кызьы? юанлы валэктонъёс; 2-ти куз утчалоз Кытын? юанлы валэктонъёс; 3-ти куз кытысь? 4-ти куз Кытчы? 5-ти куз Кыти? 6-ти куз Ку?





Шонер та кылъёсты туркымъёслы люкылим Кызьы ти валаськоды усьсэ кылэз? Сьорлон?

Зечокъёс!. Та ужез лэсьтыса мар карны асьмеос дышим?



Туж умой! Нош али ойдолэ 200-ти ужез лэсьтом. Уйин пелёкучыран пойшура, нуназе ватскыса улэ. Кыче кылъёс пусъемын?

Пуктэлэ уйин кыллы юан?

Кыче кылись путкиды?

Нош нуназе кыллы кыче кыл бордись пуктоно юан но кыче юан??

Шонер, ойдолэ кыкети пердложениес чош лэсьтом. Толон кыллы кыче юан пуктоно и кыче кыл бордысь?

Шонер, нош тетрадямы гожтиськом тазы: ШУДИЗЫ (КУ?) ТОЛОН. Мукет предложениосты лэсьтэлэ асьтэ понна.

Ойдолэ проверить каром лэсьтэм уждэс.2ти предложениысь маре гожтиды?3ти?4ти …




Зечокъёс, ти шонер быдэстиды та ужэз.

Нош али вералэ, кыче наречиос дырез возьмато?



Нош кычеосыз – интыез?



Нош кычеосыз – действилэсь кызьы ортчемзэ?


Туж зеч! Кызьы ти малпаськоды, наречиослэн юанъёссыя валаны луоз-а, пердложенилэн кыче ёзэз луо соос: подлежащей, сказуемой, дополнение, определение яке обстоятельство.

Ойдол та юанмылы валэктон утчалом 115 бамысь. Лыдзе асьтэ понна правилоез.

Кыче ёзэз луэ наречие предложениын?



Кызьы пусъиьске наречие?(доска вылэ потэ карточка: валтисьтэм ёз-обстоятельство.)(пусйиське _,_._._.)

Шонер, нош али нош ик берытском тулыс ву сярысь предложенимы доры, но наречиез пусъём.

Нош али ойдолэ та правилоез юнматыса, лэстом 201-ти ужез. Точкаос интые тупась наречиос пуктылэ. Гожъяськом тетрадямы.

Ойдол эксером.






Шонер! Нош али пичияк шутэтском. Назьылтиське кызьы мылды потэ.

Али ванмы чош султом

Йырынымы бергатом,

Киосынымы шулдыр чабом,

Пыдынымы тыпыртом,

Кусъёсмес но вырытом.Пукселэ

Наречие. Наречие сярысь валан.



2ти предложениын вань наречилсыз.

2-ти предложениын



Глаголэн



Юанъёс пуктылим







Наречие – со вераськон люкет, кудиз возьматэ действилэсь кызьы, ку, кытын, кыче муген ортчемзэ.

Наречилэн вань на мукет юанъёсыз: Кызьы? Кытын? Ктытысь? Кытчы? Кыти? Ку? Но мукет.

Наречие – со вераськон люкет, кудиз возьматэ действилэсь кызьы, ку, кытын, кыче муген ортчемзэ.

Наречилэн вань на мукет юанъёсыз: Кызьы? Кытын? Ктытысь? Кытчы? Кыти? Ку? Но мукет. Наречие валэктэ глаголэз.



Кызьы?

Оо, малы ке шуоно со возьматэ действилэсь кызьы ортчемзэ , но эшшо кызьы юанлы валэктон сётэ.

Бызе кызьы? Шаплы



Ог-огмес кылоно, чошен ужано но мукетъёсыз.

Кызьы?тазьы, шаплы, каньылля; Кытын?сьорлон, котькытын, кыдёкын; Кытысь?татысь, кыдёкысь, вылиысь; Кытчы?Кыдёке, вылэ, азьпала;

Кыти?:матэти, вылэти, котькыти; Ку?Толон, чуказе, усьсэ.

Усьсэ со чуказе луыса, сьорлон со кыдёкын

Та ужез лэсьтыса ми дышим кылъёсты юанъёсъя туркымъёсы люкылыны


Наречиос.


Ку?

Пойшура

Ватскыса улэ ку? нуназе


Шудизы ку? толон





Жутске (кытчы?) вылэ но вылэ; Бызе(кыти?) палэнти; сьодэктиз (кызьы?) быдэсак; кынмизы ?кызьы?) зон-зон; жужаз (кызьы?) буй-буй.


Дырез возьмато наречиос, кудъёсыз ку? юанлы валэктон сёто.

Кудъёсыз ктыны? Кытысь? Кытчы? Кыти? юанлы валэктон сето.

Кудъёсыз кызьы? юанлы валэктон сето.

Луоз.






Предложениын наречие валтисьтэм ёз – обстоятельтсво.

Вакчи гож но точка.




Тетрадязы быдэсто 201-ти ужез.

ГУЖЭМ йозор но усе. Тулыс ЧЫРМЫТГЕС шулало шушыос. ШЕРГЕС пиньгето пислэгъёс. Зорон азьын мушъёс КЫДЁКЕ уг лобало. ЖЫТ ПАЛ куазь кезьыт кариьскиз.

Предметной: тодматскозы наречие вераськон люкетэн; дышетскозы вераськон люкетъёс полысь наречиосты висъян, предложениысь наречиосты шедьтыны, предложениысь ёззэ кадь пусйыны, наречиосты вераськонын но гожъяськонын кылъёсын кутыны. Коммуникативной: дышетисен, эшен кусып тупато; куспазы кенешыса ужало; малпанъёссэс шонер но чебер вераны дышетско.


IV.Практической люкет

1)Ужъёс быдэстон

2)Ас коже быдэстон уж

Выль дышетэм правилоез уже кутыны быгатон.

1Правилоез юнамтон понна ужъёсты быдэстон.

Эскерыны кызьы пиналъёс валаллям темаез.

Словесной(беседа)

Наглядный(наглядность на доске, учебник)


Пиналъёс, шедьтэлэ 202 ужез, 115 бамысь. Лыдзе тексэз.

Ма тодиды выльзэ наречие сярысь?


Кызьы шуо удмурт сямен наречиез? Малы меда?

Доска вылын тулыс суред. Мар вераны быгатиськоды та суред сярысь? Ойдолэ устно малпалом предложениос. Та суредъя гожтэлэ 5-6 предложение наречиез кутыса. Предложениез гожтыны кутскиськом выль чурысен.

Ойдолэ эскером! Кинлэн лыдземез потэ аслэсьтыз предложениоссэ?

Туж устоесь, тунсыкоесь пормиллям тиляд предложениоссты. Мон туж шумпотисько, ты быгатыса кутиды наречиосты предложениосады.



Нылпиос малпанъёсэс верало.

Сямкыл, со глаголлэсь сямзэ возьматэ.


Нылпиос лыдзо предложениоссэс.

Предметной: наречиосты вераськонын но гожъяськонын кылъёсын кутыны

V.Дунъян люкет

10:22-10:25

1)Выль темая итог лэсьтон

2)Дунъян (рефлексия

3)Дунъян (пуктэм мугъёс быдэстэмын – а?)

4)Класслэн ужамезлы итог лэсьтон

5)Дорысь уж сётон

Чош ужаммылы итог лэсьтон, пуктэм ужпумъёсты эскерон.

  1. Выль темая тодон-валанзэс огъян понна.

  2. Выль тодон-валанзэс юнамтон понна

  3. Котькуд пинал аслыз итог лэсьтэ

Пуктэм ужпумъёсыз быдэстэмзэс чаклан.

Словесной(беседа)

Наглядной( доска вылын суред)


Ф

и

Нош урокмы йылпумъъяське ни.

Ойдолэ тодамы ваём кыче темаез ми туннэ ортчим?

Мар со наречие?




Пиналъёс, шонер-а мон малпасько, наречие предложениын валтись ёз луэ но сое пусъё кык гожэн?



Шонер, мон сураны турттисько вал.

-Усьтэлэ дневникдэс, гожтэлэ дорысь уж 115 бам 203уж.

Пиналъёс, доска вылын тулыс инкуаьлэн суредэз. Нош тиляд парта вылады ввнь сяськаос. Туннэ урокын ти умой ужады ке, тиледлы вал ке каньыл но тунсыко ляке усьтиськем сяськадэс та суред вылэ. Нош туннэ ти номырно вильзэ ке од тодэ, од ужалэ ке, тиледлы ой вал ке тунсыко то суред вылэ ляке усьтиськымтэ сяськаез.

Учкелэ ай, кыче чебер тулыс суредмы асьмелэн пормиз! Туж усто!

-Мон шумпотисько, ти туннэ урокын туж умой ужады шуыса.

-Таин урокмы вуиз пумаз. Зеч луэ!


Наречие

Наречие – со вераськон люкет, кудиз возьматэ действилэсь кызьы, ку, кытын, кыче муген ортчемзэ.

Овол, наречие предложениын валтисьтэм ёз, сое пусъё вакчи гож но точкаен.




Суред вылэ сяськаоссэс лякыло.

Регулятивной:нылпиос дышетись юрттэмъя ужзэс радъяло, ас ужзылы дунъет сетыны дышетско.