Государственная итоговая аттестация по образовательным программам основного общего образования в форме основного государственного экзамена (ОГЭ)
Контрольно-измерительный материал
основного государственного экзамена 2022 года
по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ
Контрольно-измерительный материал
основного государственного экзамена 2022 года
по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ
Инструкция по выполнению работы
Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.
На выполнение заданий письменной части экзаменационной
В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.
Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.
Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий.
Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.
Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.
Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов
№ 1. Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.
В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.
Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.
При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.
Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.
После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.
Желаем успеха!
Раздел 1 (задания по аудированию)
Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
1. The referee had to stop the rude game to avoid having...
1) lots of angry fans.
2) lots of injured players at the end of the game.
3) lots of incidents in the course of the game.
2. The lady would like to...
1) switch the TV to her favourite Discovery channel program.
2) go to their favourite restaurant to celebrate their anniversary.
3) read her favourite newspaper and drink tea in silence.
3. The speaker claims it is a pity that the animals spend their life in cages and not...
1) in the circus, despite being so talented.
2) in the forests they belong in.
3) in the vast territories of savannah.
4. The male speaker suggested to play
1) a volleyball or football game.
2) a water polo game.
3) a beach handball game.
Задание 5.
Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–E и утверждениями, данными в списке 1–6. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. |
1. Languages are important for scientists.
2. Languages help to do business.
3. People find learning languages difficult.
4. Languages should be learnt at early age.
5. People can do without foreign languages.
6. People usually enjoy learning languages.
Говорящий | A | B | C | D | E |
Утверждение | | | | | |
Задания 6-11
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды. |
6.
Kate has her birthday party | |
7.
Frank`s grandma needs some | treatment. |
8.
Frank suggests Kate to go to the | |
9.
Kate is afraid that she won`t be able to wear any of her | |
10.
At seven in the | and I'm more flexible in the evening. |
11.
Kate will be waiting for Frank at seven at the | entrance. |
По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами. |
Раздел 2 (задания по чтению)
Задание 12.
Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7. Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу. |
1. When was the Museum of Cosmonautics opened?
2. What space-related tourist attractions are located near the Museum of Cosmonautics?
3. How often does the Museum of Cosmonautics change its exhibits?
4. What can the exhibits tell us about the early stage of space exploration?
5. Where is the Museum of Cosmonautics located?
6. What facilities does the Museum of Cosmonautics offer to its visitors?
7. Where can you look for information about international space flights?
A. VDNKh is one of the central and most impressive Metro stations in Moscow. It is featured in tourist guides and there are always lots of people going in and out of the station. Right by the Metro Station exit, a monument to the Conquerors of Space will certainly attract your attention. It is not only an impressive monument — inside the base of the Space monument tower you will find the Museum of Cosmonautics — a unique museum with exhibits which are definitely worth seeing.
B. The monument to the Conquerors of Space was constructed in 1964 to glorify the first manned space flight. It is designed as a 107-metre high obelisk, and its shape resembles the fumes from the rocket. The shiny rocket is on the very top of the obelisk, heading up to the sky. The Museum of Cosmonautics appeared in the base of the monument much later. It welcomed the first visitors on April 10, 1981. The event was devoted to the 20th anniversary of Yuri Gagarin’s space flight.
C. There are several exhibit halls in the museum. In one of them, there are objects and documents referring to the beginning of the era of space exploration. There you can see replicas of the first satellites and the first space station, as well as some personal belongings of the first cosmonaut of the Earth. There are also some documents referring to the space flights as well as photos and videos which recorded the preparation for the first space flight.
D. After a three-year reconstruction, which was completed in 2009, a few new sections were added to the Museum of Cosmonautics. Before the reconstruction, the museum focused only on the achievements of the National Space Programme. Now, the new sections provide information about the space programmes of the USA and China. Of course, a special area is dedicated to the International Space Station, where space researchers from different countries work together.
E. Since the reconstruction, the Museum of Cosmonautics has displayed interactive exhibits, which include the simulator from the training centre. You can book a training session on board the spaceship and feel what real cosmonauts do. The museum has got a lecture hall, which is appropriate for educational events, a cafe, where you can have space food in tubes, and a gift shop. Of course, the museum meets the needs of people with disabilities.
F. The Museum of Cosmonautics welcomes visitors every day except Monday, from 10am till 7pm. However, if you are interested in the history of space exploration, it is highly recommended to explore the area around, too. The museum and VDNKh station are connected by a green alley with busts of cosmonauts, which is called the Cosmonauts Alley. The pavilion ‘Cosmos’ in the Exhibition Centre (VDNKh) displays a lot of artefacts from the National Space Programme.
Текст | A | B | C | D | E | F |
Заголовок | | | | | | |
Задания 13-19
Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. |
The Best Job in the World
Have you ever heard of the Great Barrier Reef? It is the world's largest coral reef system along the eastern coast of Australia. In February 2009 an extraordinary position was advertised by the Australian Tourism Office. The advertisement ran that the Great Barrier Reef needed a caretaker for half a year. It was for a special person who would look after the Reef.
The job offered a large salary, free accommodation in a luxury villa, and transportation there and around the islands. All expenses would be paid: the winner wouldn't need to spend any extra money on anything.
The job's duties were pretty simple. You could only dream of such requirements. First, the person had to speak English and swim well. Second, on the island his responsibility included writing a weekly Internet blog. That's right, weekly, not even daily! The job description also required the successful applicant to explore the islands of the Great Barrier Reef, swim, make friends with the locals and generally enjoy the tropical climate and lifestyle. A real dream!
Within the first 2 days of the contest, the tourism office received more than seven thousand online applications. All told, 34,000 people of all different nationalities applied. Each made and presented a 60-second video resume. They had to be creative and they were. In the end 16 people were chosen, who flew to Australia for the final selection. The candidates were interviewed and the winner was Ben Southall from the UK.
Ben greatly enjoyed the dream job he had got. He realised that people knew very little about planet earth and its treasures. Living in big cities, they forgot how important the flora and fauna of this world were. Every time Ben went outdoors, he could discover something new. “Every time I dived or went underwater, I forgot about all the troubles above water and concentrated on living in the moment. It was a good way to clean the mind and build respect for the natural world,” Ben said.
Ben's life on the island was not just fun. It was very busy, busier than most people imagined, and certainly busier than Ben himself had imagined. He worked seven days a week and up to 19 hours a day. The Best Job included travelling to over 60 islands of the Reef almost every day. It was not just looking after the Reef, Ben had a lot of meetings, press conferences and interviews. He was getting a lot of attention all the time and he couldn't get away from it. That was probably the hardest part of the job.
Moreover, any adventure has a certain degree of risk. Swimming and diving on the Great Barrier Reef was not different. Ben had to deal with whales, sharksand other huge sea creatures. Surprisingly, the most dangerous thing was a small jellyfish about the size of a little finger. It's considered to be extremely poisonous and Ben was stung by it. He had to spend a couple of days in hospital but luckily recovered after a course of antibiotics.
Ben often says that the project has taught him a few valuable lessons. Working with the Internet is one of those jobs you can do 24 hours a day. Ben realised it was hard to separate life and work, but this he had to do. He also said: “I've learned that we get one life on earth so we have to use it. There'll always be other countries to visit, other people to meet and other adventures to meet. This is what I wish to do. I'm planning to go to Asia in a few years time”.
13. The Australian Tourism Office employs a new caretaker twice a year.
1) True 2) False 3) Not stated
14. There was no Internet on the islands of the Great Barrier Reef.
1) True 2) False 3) Not stated
15. People from different countries applied for the job.
1) True 2) False 3) Not stated
16. While working as a caretaker Ben Southall had lots of free time
1) True 2) False 3) Not stated
17. To do his job Ben Southall had to communicate with journalists.
1) True 2) False 3) Not stated
18. Ben Southall was taken to hospital after a shark attack.
1) True 2) False 3) Not stated
19. Ben Southall is going to make a film about his work on the islands.
1) True 2) False 3) Not stated
По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответа на задание 12 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами. |
Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28. |
20. When you look at this lovely house in the Welsh countryside, you may think it's a picture from J.R.R. Tolkien's book "The Hobbit". In fact it's a real house designed by a real person. When __________________(THEY) first son was born, Simon Dale’s wife, Jasmine, said:
21. “I wish we __________________(LIVE) in the country. It would be so good for the baby”.
22. However, they __________________(NOT/HAVE) enough money to buy or rent a house in the country so they decided to take matters into their own hands.
23. The house __________________(BUILD) by Simon himself, with a bit of help from his friends. The result was impressive.
24. The home is made from natural materials, such as wood, stone and mud. It uses solar panels for energy and its water __________________(COME) from a nearby spring. Jane came up to the piano and opened ___________ (IT) lid. She touched the yellowish keys.
25. It took Simon four months to complete his fairytale home. He managed to create a modern wooden eco-home — one of the __________________(WONDERFUL) houses you can imagine.
26. Simon Dale said, “I __________________(START) working on a new house of the same eco-style.
27. My __________________(TWO) house will be smarter than the first one.
28. My son __________________(BE) five now and I hope to celebrate his tenth birthday in a new house.”
Задания 29-34
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 29–34 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 29–34. |
29. Every year the world goes dark for one hour, the Earth Hour. The event is organised by the _______________(NATION) World Wildlife Fund.
30. At tourist destinations, in offices and private homes, lights are switched off for one hour at __________________(EXACT) 8:00 pm.
31. The idea is to show that our planet is in danger and it needs care and __________________(PROTECT).
32. It's __________________(POSSIBLE) to remain indifferent to changes in the climate which go on and on.
33. The Earth Hour is not about saving an hour’s electricity. It’s about realising that we live on a __________________(WONDER) planet and need to look after it — not just for an hour a year but every day.
34. The Earth Hour is a part of an __________________(ECOLOGY) education whose aim is to make people understand their responsibility to the planet.
По окончании выполнения заданий 20–34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами. |
Раздел 4 (задание по письму)
Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке. |
35. You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ben:
From: [email protected] |
To: [email protected] |
Subject: Dear friend |
… I am very busy now preparing for my exams but yesterday I went to the cinema with my friends. We saw a new film about Sherlock Holmes. You’ve probably seen it too. … What kinds of films do you like? Where do you prefer watching films — in the cinema or at home and why? What would you make a film about if you had a chance?… |
Write a message to Ben and answer his 3 questions. Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing