ФИО | Аметова Нурие Меджитовна |
Должность и место работы | МБОУ «Курская СШ» Белогорского р-на Республики Крым, учитель крымскотатарского языка и литературы |
Класс | 7 |
Тема урока | М.Дибагънынынъ «Ферат» икяесинде буюк ве яш несиль арасындаки мунасебетлер. ( Взаимоотношения между взрослыми и детьми в рассказе М.Дибагъа «Ферат») (1 слайд ) |
Тип урока | Урок открытия новых знаний, обретения новых умений и навыков |
Авторы УМК | Крымскотатарская литература. 7 класс. Учебное пособие для общеобразовательных организаций с обучением на крымскотатарском и русском языках. Асанова Ф.М., Османова Э.Э. |
Цели урока | -показать сложность взаимоотношений между взрослыми и детьми; - подвести к тому, что все профессии нужны и важны; -дать характеристику героям произведения; -анализировать произведение; -строить сложные вопросы; -развивать речь. |
Планируемые результаты | Предметные: -осознание значимости чтения и изучения литературы для своего дальнейшего развития; формирование потребности в систематическом чтении как средстве познания мира и себя в этом мире, как в способе своего эстетического и интеллектуального удовлетворения; -восприятие литературы как одной из основных культурных ценностей народа (отражающей его менталитет, историю, мировосприятие) и человечества (содержащей смыслы, важные для человечества в целом); - развитие способности понимать литературные художественные произведения, воплощающие разные этнокультурные традиции. Метапредметные : Регулятивные: - умение самостоятельно определять цели своего обучения, ставить и формулировать для себя новые задачи в учёбе и познавательной деятельности, развивать мотивы и интересы своей познавательной деятельности; - умение самостоятельно планировать пути достижения целей, в том числе альтернативные, осознанно выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач; -умение соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата, определять способы действий в рамках предложенных условий и требований, корректировать свои действия в соответствии с изменяющейся ситуацией. Познавательные: - умение проводить наблюдение и эксперимент под руководством учителя; - умение структурировать тексты, включая умение выделять главное и второстепенное, главную идею текста, выстраивать последовательность описываемых событий; - умение определять понятия, создавать обобщения, устанавливать аналогии, классифицировать, самостоятельно выбирать основания и критерии для классификации, устанавливать причинно-следственные связи, строить логическое рассуждение, умозаключение (индуктивное, дедуктивное и по аналогии) и делать выводы. Коммуникативные: - умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками; работать индивидуально и в группе: находить общее решение и разрешать конфликты на основе согласования позиций и учёта интересов; формулировать, аргументировать и отстаивать своё мнение; - умение учитывать разные мнения и стремиться к координации различных позиций в сотрудничестве; - умение устанавливать и сравнивать разные точки зрения, прежде чем принимать решения и делать выбор; Личностные: -представление о видах идентичности, актуальных для становления человечества и общества, для жизни в современном поликультурном мире; -приобщение к истокам культурно-исторического наследия человечества, интерес к его познанию за рамками учебного курса и школьного обучения; -осознание целостности мира и многообразия взглядов на него, вырабатывать собственные мировоззренческие позиции. |
Оборудование | Экран, компьютер, мультимедийный проектор, раздаточный материал, рисунки, выполненные учениками. |
Образовательные ресурсы | Презентация по теме урока, выполненная учителем |
Дерс шиары: «Буюкнинъ сёзюни тутмасанъ, буюк ёлгъа чыкъмазсынъ».(2 слайд)
ДЕРСНИНЪ КЕТИШАТЫ
I.Тешкилий къысым.
Невбетчинен субет.
II. Эв вазифесини тешкерюв.
Талебелер азырлагъан тестлер боюнджа иш.
Суаллерге джевап.
Мамут Дибагъ насыл белли олды?
«Ферат» икяесининъ къараманлары айтынъыз?
Амиде апте идареге не ичюн кельди?
Ферат машинаны насыл кючюрди?
Не ичюн реис Фераткъа ахыр къурмакъны ишанды?
Ахырныъ къапысы янындаки диваргъа мыхлангъан тахтада Ферат насыл сёзлерни окъуды?
Фераткъа насыл лагъаплар къояр эдинъиз?
III. Янъы мевзу. Эвге берильген вазифесине эсасланып, бугуньки дерсимизнинъ мевзусыны таинлейик. Ким айта билир, бугуньки дерсимизнинъ мевзусы насыл?(Талебелернинъ джеваплары).
Оджанынъ сёзю.
Ватангъа къайткъан халкъымыз ичюн къуруджылыкъ зенааты эсас унер олып къалды.
Ана-бабаларымыз сюргюнликте яшагъанда да, эвлер къурдылар. Къырымтатарлар къайда яшамасын, эр ерде эвлер къуралар. Этрафкъа бакъсанъыз, нидже янъы-янъы эвлер къурулгъан ве даа къурулмакъта. Бу инсанларнынъ эписининъ зенааты къуруджы дегиль. Олар чешит зенаат саиплеридир: бириси оджа, бириси эким, дигери агроном я да инженер, артист я да учуджы… Амма эписи къуруджы олды. Олар къуруджылыкъ окъув юртларында окъуп чыкъкъан мутехассызлардан къалышмайлар.
Халкъымыз ишкир, истидатлы, тырышчан, инсанпервер, къолундан эр бир иш кельген бир халкътыр.
Мына «Ферат» икяесинде де къуруджылыкъ зенааты шерефлене. Айдавджы олмакъны арзу эткен Ферат, белли къуруджы ола. Оны эр кес таный, урьмет эте, онынъ бригадасы акъкъында газетада макъале басыла. О, энди Ферат уста. Башкъа колхозлардан векиллер келип, Фератнынъ къургъан ахырыны бакъп, озьлерине де бойлесини яптыраджакъ олалар. Олар бу ишни Фераткъа авале этмек истейлер.
Тахтада язылгъан аталар сёзю боюнджа субет: « Буюкнинъ сёзюни тутмасанъ, буюк ёлгъа чыкъмазсынъ».
Суаль-джевап.
- Ферат озь ерини тапмасына ким себепчи ола?
- Реис Фератнынъ гонълюне ёл («анахтар») тапты. Онъа биринджи невбетте япыладжакъ ишлер акъкъында анълатты. Онъа ишанды.
- Буюк несиль—бу кимлер?
- Буюк несиль—реис Велишаев, Амиде Кичик—Фератнынъ анасы, бригадир Вели.
- Бу инсанлар эписи Фераткъа озь ёлуны тапмагъа ярдым этелерми?
- Бригадир Вели Фераткъа чешит агъыр ишлерни яптырта.
Шунынъ ичюн Ферат ишке бармагъа истемей. О Йигитни тенбель деп сая.
- Анасы Фератны насыл оплай?
-Амиде апте огълуны, балабан йигит олгъанына бакъмадан, «къозум», «балачыгъым» сёзлеринен оплап, ишке бармасыны риджа эте.
-Ахыр къуруджылыгъы вакътында Амиде аптеге огълунынъ дурулувы насыл тесир этти? Икяеден тапып окъунъыз.
-Ахыр къурулгъан сонъ, реиснен Ферат арасында насыл лаф олып кечти? Икяеден тапып окъунъыз (роллер боюнджа).
-Йигит эвге насыл алында кельди? Не япты? Икяеден тапып окъунъыз.
- Газетадаки макъалени окъугъан сонъ, Ферат къайда кетти? Нелер акъкъында тюшюнди?
-Ферат ахырны барып бакъты. О, энди Саледин агъанынъ къорантасы ичюн къуруладжакъ эв акъкъында тюшюнди. Оны козь огюне кетирди.
-Къуруджылыкъ зенаатыны Фераткъа ким огретти?
-Фератнынъ рахметли бабасы къуруджы эди. О, бу койде чокъ эв къургъан. Огълу буюген сонъ, онъа озь зенаатыны огреткен.
IV. Пекитюв.
Группаларда чалышув.
1-джи вазифе. Берильген парчаны окъуп, девамыны икяе этинъиз. (3-4 слайдлар)
2-джи вазифе. Диалоглар иштиракчилери ким олгъаныны
айтынъыз. Оларны, роллерге болип, окъунъыз.(5-6 слайдлар)
3-джи вазифе. Аталар сёзлери къайсы къарамангъа келише. (7-9 слайдлар)
Оларнынъ манасыны анълатынъыз.
Тахтада асылгъан къараманларнынъ адлары
астында (Реис Велишаев, Амиде Кичик, бригадир
Вели, Ферат) келишкен аталар сёзлери япыштырыла.
V. Рефлексия.
- Биз сизлернен насыл икяе акъкъында лаф юрьсеттик?
-Икяенинъ къайсы къараманыны пек бегендинъиз?
- Дерсимизнинъ къайсы бир къысмыны артыкъча бегендинъиз?
Балалар, дерсимизнинъ сонъунда пейда олгъан дуйгъуларынъызны ифаделенъиз (смайликлер ярдымынен):
ШЕНЪ, ОРТА КЪАРАР, КЕДЕРЛИ.
VI. Эвге вазифе.(10 слайд)
«Мен насыл зенаатны бегенем» мевзусында инша язып кельмек.
Мамут Дибагъ ве «Ферат» икяеси боюнджа кроссворд тизинъиз.