Эффективные приёмы подготовки учащихся 11 классов к сдаче устной части ЕГЭ по английскому языку
Task 1. Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.
- There is nothing fancy or expensive about happiness. On the contrary, happiness is
- simple and slow. It means choosing peace and quiet over excitement . It is wearing
- your old pyjamas and watching a movie the day before Christmas . It is sitting in
- your window watching the weather while sipping your favourite tea on a rainy day.
- It is looking into the bonfire surrounded by your friends and family while your
- bread is slowly baking .
- Happiness is always about appreciating the simple pleasures in life and thus it can
- be achieved on a really low budget . You cannot buy the right atmosphere or
- a sense of togetherness . It’s all about time, interest and engagement in the people
- around you. Thus, happiness is an atmosphere which is not improved by spending
- more money on it, but rather, in some ways, the opposite. After all, the best things
- in life are absolutely free.
Требования к выполнению задания 1. Произношение
- 1. Правильно произносить звуки в словах, не допуская искажения смысла слова:
- [θ]-[s]-think –sink [w]-[v]-wet-vet
- [ɔ:]-[ɜ:]-walk –work [iː]-[ɪ]-heat –hit
- 2. Правильно произносить все звуки,особенно [ð], [θ],[w],[ŋ], [ɜː];
- 3.Владеть правилами чтения и исключениями из правил;
- 4. Не оглушать конечные звонкие согласные:
- place-plays
- 5. Правильно ставить ударение в многосложных словах:
- Alive energy
- 6. Произносить связующее [r]
Требования к выполнению задания 1. Интонация .
- Соблюдать фразовое ударение:
- -выделять голосом ударные слова (существительные, прилагательные, наречия, числительные, смысловые глаголы, вопросительные и указательные местоимения); не выделять голосом неударные слова (вспомогательные глаголы, модальные глаголы, глагол to be, предлоги, частицы, союзы, артикли, личные и притяжательные местоимения), помнить, что в неударных словах гласные звуки редуцируются;
- 2. Правильно расставить паузы, т.е. разделить текст на смысловые группы (отрезки) и прочитать их с правильной интонацией.
- 3. Владеть логическим ударением, т.е. выделять голосом одного из слов предложения (даже неударное слово) для усиления его смысловой нагрузки.
- 4. Владеть восходящим тоном для оформления незаконченной смысловой группы
- распространённое подлежащее; обстоятельство в начале предложения; каждый из перечисляемых членов предложения, кроме последнего, если он является концом повествовательного предложения; придаточное предложение, стоящее перед главным
- 5. Правильно интонационно оформлять каждое предложение в соответствии с его коммуникативным типом.
- 6. Соблюдать средний темп чтения
- -1.5 минуты, чтобы прочитать текст из 150-170 слов
- Обратимся к критериям оценки первого задания.Их можно найти в конце демонстрационной версии экзамена по английскому языку на сайте www.fipi.ru.За первое задание максимально выставляется 1 балл при соблюдении следующих условий:
- • Речь воспринимается легко;
- • Отсутствуют необоснованные паузы;
- • Соблюдены фразовое ударение и интонационные контуры, слова произнесены без нарушений нормы;
- • Допущено не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл.
РЕКОМЕНДАЦИИ
- Скорректировать время на уроке и выделить время для работы над фонетикой;
- • Домашнее задание: подготовить из Банка заданий чтение вслух1-2 абзацев;•Чтение вслух и анализ ошибок, фронтальный и/или индивидуальный разбор ответа;•Неподготовленное чтение (запись на компьютер НЧ);•Контроль фонетического чтения формата ЕГЭ в форме зачёта (объем -150-160 слов)
Task 2. Study the advertisement. Join our journey to the mountains
You are considering going to the mountains and now you’d like to get more
information.
In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out about the
following:
1) duration of the tour;
2) price for one;
3) student discounts;
4) special equipment needed.
You have 20 seconds to ask each question.
Рекомендации
- Будьте внимательнее:
- Не начинайте вопросы с конструкций: What about....? Can you tell me…?Правильно составьте вопрос с точки зрения грамматики. Обратите внимание на видовременные формы глагола, пассивный залог).Помните порядок слов в вопросительных предложениях:
- 1. Вопросительное слово (What, When, Where, How, Who, и т.п.). (начало специального вопроса)
- 2. Вспомогательный (модальный, глагол-связка) глагол. (начало общего вопроса)
- 3. Подлежащее (существительное или местоимение).
- 4. Смысловой глагол (или дополнение).
- Не забудьте об интонации в вопросах (повышение тона в конце общих вопросов и падение –в конце специальных)!Постарайтесь полностью выполнить поставленные задачи, старайтесь говорить ясно и четко, следуйте предложенному плану.
Как задать вопросы?
- 1.location
- Where is the …? Where is the … located? Where is the … situated? Where can I find the …?
- 2 opening hours
- What are the opening hours of the..?
- 3hotel facilities What are the hotel facilities? What facilities are provided in your hotel? What facilities are available at the hotel?
- 4 availability of (sth)
- Is (something) available? Is there a …?
- 5 price
- How much is the…? What is the price for …? How much does it cost?
- 6 discounts
- Are there any discounts for …? Are … discounts available?
7.(double/single) room price per night
What is the (double/single) room price per night?
8 if breakfast is included
Is breakfast included? Is breakfast included in to the price?
9directionsto the hotel/ gym
How can I get to your hotel/gym?
10distance from the city centre
How far is the hotel from the city centre?
11online (advance) reservation/booking
Can I book/purchase a ticket online (in advance)? Can I reserve a room online?
12 durationof the course/ tour
How long is the course/tour?
13
entrance fee
What is the entrance fee? How much is the ticket? How much does the tour cost?
14
age restriction
Is there a minimum age restriction for this film?
15
photo permission/ taking pictures
Is it allowed to take pictures during the tour?
16
possible accommodation
What kind of accommodation do you offer?
17
refund for a ticket
Can I get a refund for a ticket if I miss the concert?
РЕКОМЕНДАЦИИ
- • Активизация времен английского глагола в действительном и страдательном залогах; (через тексты1 задания ЕГЭ)•Тренировка образования вопросительных структур; (в том числе и через задания3 и 4 ЕГЭ)
- • Предвидеть возможные речевые ситуации в задании2 ЕГЭ и цель вопроса в каждой из предполагаемых ситуаций;•Фронтальная работа: задать вопросы к картинке по предложенным опциям;•Индивидуальная работа: устно(запись)/письменно за 1 минуту 4 вопроса по предложенным опциям/картинкам;
- How long is the tour?
- What is the price for one person?
- Are there any discounts for students?
- Do we need any special equipment for our journey?
Задание 3.You are going to give an interview. You have to answer five questions. Give full answers to the questions (2−3 sentences). Remember that you have 40 seconds to answer each question.
- 1) In Russia teenagers usually tidy their room and take he rubbish out. Also, they help with doing the shopping.
- 2) I think that boys and girls have the same chores. They both help their parent about the house. As usual, they change their chores every week.
- 3) I've got a younger sister. We tidy our room, do the washing up and at weekends we help our parents in the garden.
- 4) I dislike to do the ironing because it is boring and it takes a lot of time.
- 5) Generally, I am not afraid to do household chores. It is a part of our everyday life.
Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “Life without gadgets”. You have found some illustrations and want to share the news. Leave a voice message to your friend. In 2.5 minutes be ready to : explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences; — mention the advantages (1−2) of the two types of books; — mention the disadvantages (1−2) of the two types of books; — express your opinion on the subject of the project — whether you would like to live without gadgets and why. You will speak for not more than 3 minutes (12−15 sentences). You have to talk continuously.
Фразы для задания 4
- Вступительная фраза
- ● Hi, Vasya! I’ve found two photos for our project ... and I’d like to tell you
- about them. .
- Hello, Olga / Oleg, I‘d like to discuss with you the choice of the photos for
- our project.
- Краткое описание (минимум 2 детали для каждой фотографии)
- The first photo shows… — На первой фотографии…
- ● I can see ... in the first photo. —
- ● In the first photo I see… —
- ● In the second photo I see…
- ● There is a … in the first photo. —…
- ● There are .... in the second photo. —
Различия между фотографиями (минимум 2 различия)
However, there are several differences. ● These photos are quite different.
● Nevertheless, I can point out the main difference between the photos.
● The first / second difference between these photos is that… —● As for the differences between the pictures, they are… and… ● The … in the first picture…, but (while / whereas) the … in the second picture…
Достоинства и недостатки
I think that both … have their advantages and disadvantages. —● I think that both … have their benefits and drawbacks..
● I think that both … have their pluses and minuses. —…
● I think that both … have their positive and negative aspects. ● I think that both … have their upsides and downsides. —● Both … have their flaws and merits. One of the main advantages / benefits / strong points of … is that… ● The great advantage of… is that… —…
● A key advantage of… is that… —…
● A really / very good thing about… is that… —● Another good thing / advantage / great thing about… is that…
● One of the main disadvantages / drawbacks / bad points of … is that… —
…
Как фотографии иллюстрируют проект
- In my opinion, these photos perfectly illustrate our project.
- ● I consider these two pictures perfect for our project because
- ● I’m sure these photos illustrate our project perfectly.
- ● Well, I think these shots suit our project perfectly because… —
Личное мнение по теме проекта
- Заключительная фраза
- That’s all for now. I'll be waiting for your opinion about the photos! — Вот и
- всё. Буду ждать твоего мнения о фотографиях.
- ● That’s all I wanted to discuss with you. — Вот и всё, что я хотел с тобой
- обсудить.
- ● That’s all for now. — Вот и всё.
In conclusion, I would like to say that… –● As for me, I wouldn't like to (live without gadgets) because… —● In my opinion, … —…
Другие связки для задания 4 устной части
- For instance / For example — Например
- ● However — Однако / Как бы то ни было
- ● Although — Хотя
- ● While — В то время как
- ● Yet at the same time — В то же время
- ● While at the same time — В то же время
- ● On the one hand — С одной стороны
- ● On the other hand — С другой стороны
Hey, Kate. I’ve just found two pictures suitable for our project “Life without gadgets”. Let me tell you a bit more about them. They are relevant to our project because in both pictures we can see people reading books. In the first photo there is a girl reading a book in the library. While in the second photo there is another girl sitting on the sofa and reading an e-book.
There are a few differences to illustrate our project better.
For example , the first picture depicts a paper book, the girl has chosen this book in the library and now she is going to read it, whereas the second picture shows an electronic device for reading books.
In my opinion , both types of books have their advantages.
For instance , an e-book has relatively small size but it can contain a great number of novels and stories. As for paper books, they do not require any electricity so that they can be read everywhere.
Of course, the two types of books have disadvantages too.
For example , using electronic device for a long time is harmful for eyes.
Meanwhile , paper books are rather heavy to be carried with.
Personally, I would not like to live without gadgets. Although, electronic devices can damage our health they make my life easier. So, I’m not ready to give up all of them.So, shall we use these photos in our project? Call me when you’re ready to discuss if we can use them. Bye-bye.