Урок №
Тема: Historical development of metrology
Цели: Активизация устной речи учащихся использование новой лексики, связанную с историческим развитием науки об измерении метрологии.
Задачи:
1) практиковать их в чтении с охватом основного содержания и с последующим обсуждением прочитанного
2)развитие навыков самостоятельной работы с текстом, выбора необходимой информации
3) повторение лексического материала
Тип урока: Обяснение новой темы
Оборудование: ИКТ, лекция соответствующая содержанию урока
Procedure of the lesson:
Read and practice vocabulary paying attention to the international words.
Vocabulary:
1. acceptance – получение, принятие, одобрение
2. approach – подход, приближение
3. arbitrary – произвольный, случайный
4. assess – оценивать, давать оценку
5. auspices - протекция, покровительство
6. authority – власть, органы власти, отдел
7. cell – ячейка, камера, клетка
8. commonality - общность
9. constant - постоянная, константа
10. derive – получать, извлекать, устанавливать происхождение
11. designate –предназначать, называть
12. encompass - выполнять, осуществлять
13. encounter - столкнуться, натолкнуться на трудности
14. hierarchy – иерархия
15. inferior - подчинённый, второстепенный
16. in order to - для того чтобы
17. maintain – поддерживать, обслуживать, содержать в исправности
18. pendulum - маятник
19. precursor - предшественник
20. promulgate – опубликовать, обнародовать, пропагандировать
21 . pursue – следовать намеченным курсом, преследовать
22. reconcile – примирить, урегулировать
23. refine – повышать качество
24. resemble – походить, иметь сходство
25. responsible - ответственный, подотчётный, надёжный
26. saturate – пропитывать, насыщать
27. superior – лучший, более совершенный, исключительный
Pre-reading task: Think and answer
1) What do you know about the earliest examples of measurement?
2) What measuring units do you know?
3) What pieces of measurement equipment do you know?
4) Who contributed to the development of metrology?
Read text A and do the tasks following it.
Text A: HISTORICAL DEVELOPMENT
1. Metrology has existed in some form or another since antiquity. The earliest forms of metrology were simply arbitrary standards set up by regional or local authorities, often based on practical measures such as the length of an arm. The earliest examples of these standardized measures are length, time, and weight. These standards were established in order to facilitate commerce and record human activity.
2. Little progress was made with regard to proto-metrology until various revolution. With the advances in the sciences, the comparison of experiment to theory required a rational system of units, and something more closely resembling modern metrology began to come into being. The discovery of atom, electricity, thermodynamics, and other fundamental scientific principles could be applied to standards of measurement, and many inventions made it easier to quantitatively or qualitatively assess physical properties, using the defined units of measurement established by science.
3. Metrology was thus one of the precursors to the Industrial Revolution, and was necessary for the implementation of mass production, equipment commonality, and assembly lines.
4. Modern metrology has its roots in the French Revolution, with the political motivation to harmonize units all over France and the concept of establishing units of measurement based on constants of nature, and thus making measurement units available "for all people, for all time". In this case deriving a unit of length from the dimensions of the Earth, and a unit of mass from
a cube of water. The result was platinum standards for the meter and the kilogram established as the basis of the metric system on June 22, 1799. This further led to the creation of the Système International 'Unites, or the International System of Units. This system has gained unprecedented worldwide acceptance as definitions and standards of modern measurement units.
Though not the official system of units of all nations, the definitions and specifications of SI are globally accepted and recognized. The SI is maintained under the auspices of the Metre Convention and its institutions, the General Conference on Weights and Measures, or CGPM, its executive branch the International Committee for Weights and Measures, or CIPM, and its technical institution the International Bureau of Weights and Measures, or BIPM.
5. As the authorities on SI, these organizations establish and promulgate the SI, with the ambition to be able to service all. This includes introducing new units, such as the relatively new unit, the mole, to encompass metrology in chemistry. These units are then established and maintained through various agencies in each country, and establish a hierarchy of measurement standards that can be traced back to the established standard unit, a concept known as metrological traceability.
6. The development of standards also does involve individual and small group achievements. In 1893, Edward Weston (chemist) and his company perfected his Saturated Standard Cell design, which allowed the volt to be reproduced to 1 part in ten to the fourth power directly. This advance made a huge practical difference at a critical moment in the development of modern electrical devices. Groupings of saturated cells, called banks, can still be found in some
metrology and calibration laboratories today. Edward Weston did not pursue patents for his cell design. By doing this, his superior design quickly replaced similar but inferior patented devices worldwide without much discussion.
Task 1. Are these statements
a) true b) false c) there is no information in the text
1) In the past man used various kinds of measuring equipment.
2) The development of metrology was followed by the development of sciences.
3) The International System of Units is adopted worldwide.
4) The French Academy of Sciences worked out new units of length and mass.
5) Ancient metrology used to be the practice of applying feasible measures.
Task 2. Find the paragraphs (1-6) to which the following ideas correspond:
1. the origin of the International System of Units
2. the first standards
3. the example of personal and team work
4. the role of SI institutions
Task 3. Choose the answer to the question:
What made modern metrology necessary?
a) the necessity to develop sciences
b) the necessity to create new units
c) the necessity to reconcile units in one country
d) the necessity to facilitate human activity
Task 4. What is the main idea of the text? Choose from the following as the title of the text:
a) Establishing New Units
b) Global Metrology Institutions
c) Metrology as a Drive towards Progress
d) Pages in Metrology History
Task 5. Read text B and answer the questions to part I. Get ready to tell the group about the work done by the French Academy of Sciences.
Questions to part I:
1) What is a meter?
2) Who suggested the idea of the length unit?
3) What is the origin of the word meter?
4) How was the length unit worked out?
5) What was the measurement error?
Text B: Meridional definition
Part I
The meter (or metre), symbol m, is the base unit of length in the International System of Units (SI). Originally intended to be one ten-millionth of the distance from the Earth's equator to the North Pole (at sea level), its definition has been periodically refined to reflect growing knowledge of metrology. Since 1983, it is defined as the length of the path travelled by light in vacuum in a second.
The first recorded proposal for a decimal-based unit of length was the universal measure unit proposed by the English philosopher John Wilkins in 1668. In 1675 the Italian scientist Tito Livio Burattini, in his work Misura Universale, used the words (lit. "catholic [i.e. universal] metre"), which was derived from the Greek (métron katholikón), "a universal measure". This word gave rise to the French mètre which in 1797 was introduced into the English language.
In 1668 Wilkins proposed using Christopher Wren's suggestion of a pendulum with a half-period of one second to measure a standard length that Christian Huygens had observed to be 38 Rhineland or 39¼ English inches (997 mm) in length.
In the 18th century, there were two favoured approaches to the definition of the standard unit of length. One approach followed Wilkins in defining the metre as the length of a pendulum with a half-period of one second, a 'seconds pendulum'. The other approach suggested defining the metre as one ten-millionth of the length of the Earth's meridian along a quadrant, that is the distance from the equator to the North Pole. In 1791, the French Academy of Sciences selected the meridional definition over the pendular definition because the force of gravity varies slightly over the surface of the Earth, which affects the period of a pendulum.
In order to establish a universally accepted foundation for the definition of the metre, measurements of this meridian more accurate than those available at that time were imperative. The French Academy of Sciences commissioned an expedition led by Jean Baptiste Joseph Delambre and Pierre Méchain, lasting from 1792 to 1799, which measured the distance between the Dunkerque belfry and Montjuïc castle, Barcelona to estimate the length of the meridian arc through Dunkerque (assumed to be the same length as the Paris meridian). This portion of the meridian was to serve as the basis for the length of the half meridian, connecting the North Pole with the equator. The exact shape of the Earth is not a simple mathematical shape (sphere or
ellipse) at the level of precision required for defining a standard of length. The irregular and particular shape of the Earth (smoothed to sea level) is called a Geoid, which means "Earth-shaped".
However, in 1793, France adopted as its official unit of length a metre based on provisional results from the expedition. Although it was later determined that the first prototype metre bar was short by a fifth of a millimeter because of miscalculation of the flattening of the Earth, this length became the standard. The circumference of the Earth through the poles is therefore slightly more than forty million meters.
Task 6. Fill the gaps in part II with the words in brackets below.
In the 1870s and in light of modern (1)… , a series of international conferences was held to (2)… new metric standards. The Metre Convention of 1875 mandated the establishment of a (3)… International Bureau of Weights and Measures (BIPM: Bureau International des Poids et Mesures) to be located in Sèvres, France. This new organisation would preserve the new prototype metre and kilogram standards when constructed, (4)… national metric prototypes, and maintain comparisons between them and (5)… measurement standards. The organization created a new prototype bar in 1889 at the first General Conference on (6)… and Measures (CGPM: Conférence Générale des Poids et Mesures), establishing the International Prototype Metre as the distance between two lines on a standard bar composed of an (7)… of ninety percent platinum and ten percent iridium, measured at the melting (8)… of ice.
The original international prototype of the meter is still kept at the BIPM under the conditions specified in 1889. A discussion of measurements of a standard meter bar and the (9)… encountered in making the measurements is found in a NIST document.
(devise, weights, errors, alloy, precision, point, distribute, permanent, non-metric)
Task 7. Translate text into Russian.
Text: Истоки метрологии.
Для поддержания единства установленных мер еще в древние времена создавались эталонные (образцовые) меры. К ним относились бережно: в древности они хранились в храмах, церквях как наиболее надежных местах для хранения ценных предметов. В древней России контролем за правильностью содержания и применения мер занимались таможни, "кружечные дворы". В Москве действовали Померная изба и Большая таможня. Померная изба проводила периодическую ("как год минет") поверку мер и изымала неправильные ("воровские") меры.
В 1698 году Петр I написал в указе "О сборе в Московской Большой таможне пошлин": "за найденные непрямые, воровские весы лавки опечатать, то-год) писал: "Наказание за обмер и обвес – возвратить добро втрое, взимать штраф, подвергнуть телесному наказанию".
В 1745 году публикуется Указ сенатский о рассылке из камер-коллегии во все города заклейменных мер для хлеба и о взыскании штрафа с того, у кого окажутся неуказанные меры.
Долгое время метрология была в основном описательной наукой о различных мерах и соотношениях между ними. Но в процессе развития общества роль измерений возрастала, и с конца прошлого века благодаря прогрессу физики метрология поднялась на качественно новый уровень. Большую роль в становлении метрологии в России сыграл Д.И. Менделеев, руководивший отечественной метрологией в период с 1892 по 1907 г. "Наука начинается... с тех пор, как начинают измерять", – в этом научном кредо великого ученого выражен, по существу, важнейший принцип развития науки, который не утратил актуальности и в современных условиях.
The origins of metrology.
To maintain the unity of the set of measures in ancient times created the reference (model) measures. These included carefully: in ancient times, they were stored in temples, churches as the most reliable places to store valuable items. In ancient Russian control over the correctness of the content and application of the measures involved in customs, "kruzhechnye yards." Moscow acted Pommern Hut and Big customs. Pommern hut conduct periodic ( "a year blow") verification measures and seize the wrong ( "thieves") measures.
In 1698, Peter I wrote in the decree "On the collection at the Moscow Bolshoi such
possible duties ":" Point of indirect, thieving scales seal the shops, the-year) wrote: "The punishment for measurement and body kit - to return good threefold levy a fine, subject to corporal punishment."
In 1745 he published a decree of the Senate on the mailing-board cameras in all cities stigmatized measures for bread and fine recovery from the one who will be unspecified action.
For a long time metrology was largely descriptive science of the different measures and the relationships between them. But in the process of development of society the role of measurements increased, and at the end of the last century thanks to the progress of physics metrology has risen to a new level. A major role in the development of metrology in Russia played a DI Mendeleyev, who led the national metrology in the period from 1892 to 1907 "Science begins with ... as long as the start measure", - the scientific credo of the great scientist expressed essentially the most important principle of science which has not lost relevance in modern conditions.
Начало формы
Переводчик Google для бизнеса –Инструменты переводчикаПереводчик сайтовСлужба "Анализ рынков"
Конец формы
You may find these words useful while working at Unit 3. Read and practice vocabulary list 3 paying attention to the international words.
Vocabulary List 3
1. aesthetics [iːs'θetɪks] – эстетика
2. acre ['eɪkə] – акр (= 4 047 м²); владение, поместье, земли
3. approximate [ə'prɔksɪmət] – примерный; приблизительно равняться
4. commensurable [kə'men(t)ʃ(ə)rəbl] – делимый без остатка, соизмеримый, пропорциональный
5. compulsion [kəm'pʌlʃ(ə)n] – принуждение, насилие
6. customary ['kʌstəmərɪ] – основанный на обычном праве, привычный
7. distaste [dɪs'teɪst] – питать отвращение, неприязнь
8. downsize ['daunsaɪz] – уменьшать габариты и массу, сокращать
9. gauge [geɪʤ] – мера, масштаб, размер, калибр, эталон, шаблон, ширина колеи
10. hectare ['hektɛə] – гектар (=10 000 м²)
11 . inch [ɪnʧ] – дюйм (2,54 см); небольшое расстояние
12. nut [nʌt] – гайка, муфта
13. obsolete ['ɔbsəliːt] – вышедший из употребления, старомодный, исчезающий
14. ounce [aun(t)s] – унция (=28,35 грамма)
15. pint [paɪnt] –пинта (пива, эля): в Англии =0,57л; В США = 0,47л
16. profiteering [ˌprɔfɪ'tɪərɪŋ] – спекуляция, нажива
17. retail ['riːteɪl] - розничный
18. scales [skeɪlz]- весы
19. specimen ['spesəmɪn] – образец, образчик, экземпляр
20. support [sə'pɔːt] – поддержка, опора
21 . thread [θred] – резьба, нарезка
22. vehicle ['vɪəkl] – транспортное средство
Pre-reading task: Think and answer
1) What are the advantages and disadvantages of using the metric system?
2) Is the metric system used worldwide?
3) Can you name the countries using alternative measuring systems?
4) Why do you think they still continue using their own systems in these countries?
Read text A and do the tasks following it.
Text A
1 . The spread of metrication around the world in the last two centuries has been
met with both support and opposition. All countries except Burma (Myanmar),
Liberia, and the United States of America have officially adopted the metric system,
although actual usage may be more complex. Only the United States continues to see
significant popular opposition to metrication, the main objections being based in
localism, tradition, cultural aesthetics, economic impact, or distaste for measures
viewed as "foreign". Japan had significant popular opposition at one time for similar
reasons. Popular opposition in the United Kingdom exists to a lesser degree and can
be associated with anti-European Union sentiment. France, where the measures were
largely invented, saw popular opposition during the early 19th century, though not for
long. Thus, with the exception of the United States, metrication is now fully or
substantially accepted in nearly all countries.
2. One argument used by opponents of the metric system is that traditional
systems of measurement were developed organically from actual use. Early measureswere human in scale. In parts of Malaysia, villagers asked the distance to the next
village were likely to respond with three rice cookings; an approximation of the time
it would take to travel there on foot. Everyone is assumed to know how long it takes
to cook rice. Named units referring to seeming standards also were contextualized.
The aune, a French ell used for measuring cloth, depended on the sort of cloth being
measured, taking price and scarcity into account; an aune of silk was shorter than an
aune of linen. At the time of the French revolution there were over 5000 different
foot measures.
3. Traditional English units of measure reflect these ways of measuring,
including their lack of standardisation. These units were not scientifically precise, but
were easy to learn and use for making rough estimates of size. Traditional English
expressions such as a stone's throw, within earshot, a cartload or a handful illustrate
the thinking behind traditional measurements. These measures were often relational
and commensurable: a request for a judgment of measure allowed for a variety of
answers, depending on the context of the request.
4. The present UK imperial system is based on the Weights and Measures Act
1824, about 30 years after the founding of the metric system. The British Weights
and Measures Society has argued that metrics led to a greater complexity for
consumers because, unlike the ounce, the gram is too small for measurement in
everyday life and that the introduction of the metric system can aid profiteering if
manufacturers downsize packages.
I. Are these statements
a) true b) false c) there is no information in the text
1) The European Union is responsible for compulsory metrication.
2) In the US there is also government compulsion with weight and measures.
3) There are still a great number of countries that oppose metrification.
4) According to the British Weights and Measures Society some metric units
are too small for measurement in everyday life.
5) A lot of traditional units are mentioned in colloquial English expressions.
II. Find the paragraphs (1-4) to which the following ideas correspond:
1. the current result of metric adoption
2. consumers’ problems with metrics
3. the usage of traditional units is based on their actual use
Предварительное чтение задача: Подумайте и ответьте
1) Каковы преимущества и недостатки использования метрической системы?
2) Является ли метрическая система используется во всем мире?
3) Можете ли вы назвать страны, используя альтернативные системы измерения?
4) Почему вы думаете, что они до сих пор продолжают использовать свои собственные системы в этих странах?
Прочитайте текст A и делать задания после него.
Текст
1. Распространение по всему переход на метрическую систему мира в течение последних двух столетий было
встретились с обеих поддержки и оппозиции. Все страны, за исключением Бирмы (Мьянма),
Либерия, и Соединенные Штаты Америки официально приняла метрическую систему,
хотя фактическое использование может быть более сложным. Только Соединенные Штаты по-прежнему видеть
значительное народное сопротивление переход на метрическую систему, основные возражения, основываясь на
местничество, традиции, культурные эстетика, экономическое воздействие, или отвращение к мерам
рассматривается как "иностранный". Япония имела значительную общественную оппозицию в одно время для подобное
причины. Популярная оппозиция в Соединенном Королевстве существует в меньшей степени и
быть связано с анти-Европейского союза настроений. Франция, где меры
в значительной степени изобретен, увидел популярную оппозицию в начале 19 века, хотя и не для
длинный. Таким образом, за исключением Соединенных Штатов, переход на метрическую систему в настоящее время полностью или
по существу, принято почти во всех странах.
2. Одним из аргументов противников метрической системы является то, что традиционная
системы измерения были разработаны органически от фактического использования. Рано measureswere человека в масштабе. В некоторых районах Малайзии, жители попросили расстояние до следующего
деревня, скорее всего, реагировать с тремя рисовыми варке; приближение времени
это заняло бы поехать туда пешком. Все Предполагается знать, сколько времени это займет
приготовить рис. Именованные блоки, относящиеся к кажущейся стандарты также были контекстуализировано.
Aune, французский ELL, используемые для измерения ткани, зависит от вида ткани существа
измеряется, принимая цену и дефицит во внимание; Aune шелка был короче, чем
Aune белья. Во время Французской революции насчитывалось более 5000 различных
Меры стопы.
3. Традиционные английские единицы измерения отражают эти способы измерения,
включая их отсутствие стандартизации. Эти единицы не были с научной точки зрения точны, но
было легко изучить и использовать для изготовления грубые оценки размеров. Традиционный английский
такие выражения, как в двух шагах, в пределах слышимости, воз или несколько иллюстрирующих
мышление позади традиционных измерений. Эти меры должны были часто реляционная
и соизмеримы: запрос на суда меры позволили по целому ряду
ответы, в зависимости от контекста запроса.
4. Настоящая имперская система Великобритании основана на положениях Закона о мерах и весах
1824, около 30 лет после основания метрической системы. Британские Массы
и меры, Общество утверждает, что показатели привели к большей сложности для
потребителей, потому что, в отличие от унции, грамм слишком мал для измерения в
повседневной жизни и что введение метрической системы может помочь спекуляцией, если
производители уменьшить массу пакетов.
I. Являются ли эти заявления
а) верно б) ложно в) нет никакой информации в тексте
1) Европейский Союз отвечает за принудительное переход на метрическую систему.
2) В США есть также правительство понуждение с весом и мер.
3) Есть еще большое число стран, которые выступают против metrification.
4) По данным британской мер и весов Общества некоторые метрические единицы
слишком малы для измерения в повседневной жизни.
5) Многие традиционные единицы упоминаются в английских разговорных выражений.
II. Найти пункты (1-4), которым соответствуют следующие идеи:
1. текущий результат метрики принятия
2. Проблемы потребителей с метриками
3. Использование традиционных единиц основано на их фактического использования
16. profiteering [ˌprɔfɪ'tɪərɪŋ] – спекуляция, нажива
17. retail ['riːteɪl] - розничный
18. scales [skeɪlz]- весы
19. specimen ['spesəmɪn] – образец, образчик, экземпляр
20. support [sə'pɔːt] – поддержка, опора
21 . thread [θred] – резьба, нарезка
22. vehicle ['vɪəkl] – транспортное средство
Pre-reading task: Think and answer
1) What are the advantages and disadvantages of using the metric system?
2) Is the metric system used worldwide?
3) Can you name the countries using alternative measuring systems?
4) Why do you think they still continue using their own systems in these countries?
Read text A and do the tasks following it.
Text A
1 . The spread of metrication around the world in the last two centuries has been
met with both support and opposition. All countries except Burma (Myanmar),
Liberia, and the United States of America have officially adopted the metric system,
although actual usage may be more complex. Only the United States continues to see
significant popular opposition to metrication, the main objections being based in
localism, tradition, cultural aesthetics, economic impact, or distaste for measures
viewed as "foreign". Japan had significant popular opposition at one time for similar
reasons. Popular opposition in the United Kingdom exists to a lesser degree and can
be associated with anti-European Union sentiment. France, where the measures were
largely invented, saw popular opposition during the early 19th century, though not for
long. Thus, with the exception of the United States, metrication is now fully or
substantially accepted in nearly all countries.
2. One argument used by opponents of the metric system is that traditional
systems of measurement were developed organically from actual use. Early measures4. the imperial system dates back to the 19th century
III. Choose the answer to the question: How were traditional measures
developed?
a) artificially
b) on the basis of rationality and commensurability
c) by holding a contest
d) by means of a science
IV. What is the main idea of the text? Choose from the following as the
title of the text:
a) Metrication Opposition
b) Different Values in Different Places
c) Displacement of Traditional Units
d) Establishing Uniformity of Weights and Measures
Read text B to answer the questions:
1) Where are both systems’ units used in the UK?
2) Why do you think the country is mot going to give up it imperial system?
3) Think of your own arguments for and against applying:
4. the imperial system dates back to the 19th century
III. Choose the answer to the question: How were traditional measures
developed?
a) artificially
b) on the basis of rationality and commensurability
c) by holding a contest
d) by means of a science
IV. What is the main idea of the text? Choose from the following as the
title of the text:
a) Metrication Opposition
b) Different Values in Different Places
c) Displacement of Traditional Units
d) Establishing Uniformity of Weights and Measures
Read text B to answer the questions:
1) Where are both systems’ units used in the UK?
2) Why do you think the country is mot going to give up it imperial system?
3) Think of your own arguments for and against applying:
Предварительное чтение задача: Подумайте и ответьте
1) Каковы преимущества и недостатки использования метрической системы?
2) Является ли метрическая система используется во всем мире?
3) Можете ли вы назвать страны, используя альтернативные системы измерения?
4) Почему вы думаете, что они до сих пор продолжают использовать свои собственные системы в этих странах?
Прочитайте текст A и делать задания после него.
Текст
1. Распространение по всему переход на метрическую систему мира в течение последних двух столетий было
встретились с обеих поддержки и оппозиции. Все страны, за исключением Бирмы (Мьянма),
Либерия, и Соединенные Штаты Америки официально приняла метрическую систему,
хотя фактическое использование может быть более сложным. Только Соединенные Штаты по-прежнему видеть
значительное народное сопротивление переход на метрическую систему, основные возражения, основываясь на
местничество, традиции, культурные эстетика, экономическое воздействие, или отвращение к мерам
рассматривается как "иностранный". Япония имела значительную общественную оппозицию в одно время для подобное
причины. Популярная оппозиция в Соединенном Королевстве существует в меньшей степени и
быть связано с анти-Европейского союза настроений. Франция, где меры
в значительной степени изобретен, увидел популярную оппозицию в начале 19 века, хотя и не для
длинный. Таким образом, за исключением Соединенных Штатов, переход на метрическую систему в настоящее время полностью или
по существу, принято почти во всех странах.
2. Одним из аргументов противников метрической системы является то, что традиционная
системы измерения были разработаны органически от фактического использования. Рано measures4. имперская система восходит к 19-м веке
III. Выберите ответ на вопрос: Как были традиционные меры
разработаны?
а) искусственно
б) на основе рациональности и соразмерности
с) путем проведения конкурса
г) с помощью науки
Внутривенно Какова основная идея текста? Выберите одну из следующих функций как
Название текста:
а) переход на метрическую систему оппозиции
б) различные значения в разных местах
в) Смещение традиционных единиц
d) установление единства мер и весов
Прочитайте текст B, чтобы ответить на вопросы:
1) Где узлы обеих систем ", используемые в Великобритании?
2) Почему вы думаете, что страна словцо собирается отказываться от его имперской системы?
3) Подумайте о своих собственных аргументы за и против применения:
4. имперская система восходит к 19-м веке
III. Выберите ответ на вопрос: Как были традиционные меры
разработаны?
а) искусственно
б) на основе рациональности и соразмерности
с) путем проведения конкурса
г) с помощью науки
Внутривенно Какова основная идея текста? Выберите одну из следующих функций как
Название текста:
а) переход на метрическую систему оппозиции
б) различные значения в разных местах
в) Смещение традиционных единиц
d) установление единства мер и весов
Прочитайте текст B, чтобы ответить на вопросы:
1) Где узлы обеих систем ", используемые в Великобритании?
2) Почему вы думаете, что страна словцо собирается отказываться от его имперской системы?
3) Подумайте о своих собственных аргументы за и против применения: