СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Рубежный контроль

Нажмите, чтобы узнать подробности

тестирование рубежного контроля для определения уровня знаний студентов

Просмотр содержимого документа
«Рубежный контроль»

Министерство образования, науки и молодёжной политики

Забайкальского края



Государственное общеобразовательное учреждение

начального профессионального образования



«Профессиональное училище № 35»





Контрольно-измерительные материалы

по предмету «Английский язык»


Подборка

тестовых заданий

рубежного контроля

в четырёх вариантах







Составитель:

к.к., преподаватель английского языка

Е.И. Кострица




г. Чита – 2013


1 курс. 1-й семестр


Types of Questions, Exclamatory Sentences


1. Ask questions about the underlined words.

1. She1 entered2 the university3 in 20034.

2. Rewrite, translating the Russian words into English.

1. This is not so, (не так ли)? 2. (Какие) lovely flowers they are! 3. Nobody knows it, (не так ли)? 4. Don’t make such (шум)! 5. “I like bearded women.” – (Да ну?!)

3. Translate into English:

1. Вы не помните его адреса? 2. Неужели вы не помните его адреса? 3. И вы, конечно, не помните его адреса, не так ли? 4. Какая я умная! 5. Я такая умная! 6. Какая я хорошая студентка! 7. Я такая хорошая студентка! 8. Я ведь права, не так ли. 9. Вы ведь не любите его, не так ли? – Да, не люблю. 10. Разве вы не знаете этого правила?


NOUN TEST

1. Give the plural of the following nouns:

1. story. 2. storey. 3. berry. 4. key. 5 toe. 6. ski. 7. radio. 8. tomato. 9. sky. 10. echo. 11. path. 12. class. 13. bush. 14. half. 15. roof. 16. loaf. 17. belief. 18. man-servant. 19 photo. 20. nephew.

2. Rewrite the following sentences correcting errors if any.

1. I've got a bad news for you. 2. The bicycle of Paul was too big for me. 3. I do all the houseworks myself. 4. She stood in the room's corner talking to a father of mine. 5. The childrens stay up late when they are on their holidays.

3. Translate the following sentences into English.

1. Ваши советы хорошие, но им трудно следовать (follow). 2. Полиция разыскивает тебя! 3. Новое решение правительства вызвало (to cause) большие споры. 4. Деньги не пахнут. 5. Знания – сила. 6. Твоя одежда совсем мокрая. Сними её. 7. Эти новости стары как прошлогодний снег. 8. Её знания английского языка очень хорошие. 9. Свет этой лампы очень яркий. 10. Её волосы такие красивые!

NOUN / PRONOUN & NUMERAL TEST

1. Open the brackets by either choosing the correct form or translating the Russian words.

1. (This / That) was exactly (what / that) I did. 2. Take (either / both) half; they are exactly the same. 3. (Gandalf's beard / A beard of Gandalf) was long and grey.
4. (No / No one / None) of these shops does very much business. 5. I can hardly see (some-/ any-/ no-)thing without my glasses. 6. The post office is on (another / other / the other) side of the street. 7. (Another / Other / The other) four years passed before we met again. 8. We know you sent us two letters, but we have received (either / neither). 9. Julia and Ann are learning judo so that they can defend (себя) if necessary. 10. He was standing (в одиночестве) in a corner of the room. 11. My Mom doesn't like (новую работу моего брата) very much. 12. No (сведения) (is / are) released until sufficient (данные) (is / are) available. 13. The furniture we have here (is / are) not new. We bought (it / them) second-hand. 14. Money (is / are) pleasant when you don't have to think about (них). 15. Michael is a fifteen (year / years) old boy.

2. Translate into English

1. Где твоя одежда? 2. Кто-нибудь из вас знает об этом? 3. Я живу в трех-комнатной квартире. 4. Любой из нас может перевести это предложение на английский язык. 5. Кто из вас может помочь мне? 6. Все хотят быть здоровыми, богатыми (wealthy) и умными (wise). 7. Пусть он немедленно сделает это. 8. Я на девяносто процентов уверен в (about) этом. 9. Этот словарь стоит меньше пятисот рублей. 10. Ни один из этих телефонов не работает.

3. Rewrite the following sentences correcting errors if any.

1. Good heavens! How has she grown! 2. I opened the door but I couldn't see nobody. 3. There are thirty-one days in December. 4. Where are the others photoes? 5. The chair lay on it’s side. 6. I understand everything. You don't have to say it again. 7. Let’s them do it here and now. 8. The boys hid themself in the bushes. 9. To peel potatoes! - It is such boring work! 10. You don't touch this money! It's belong to me.

ADJECTIVE & ADVERB TEST


1. Fill in the appropriate cells with proper forms of the words given below. The first word is done for you.

easy; nice; bad; good; elderly; real; late; tall; daily; dry

ADJECTIVES

ADVERBS

positive

comparative

superlative

positive

comparative

superlative

easy

easier

easiest

easily

more

most







2. Choose between the adjective and the adverb.

1. Her face was (deep/deeply) lined. The sea is very (deep/deeply) here. Still waters run (deep/deeply).

2. They speak (high/highly) about him. He is a very (high/highly) placed person. The boy threw the stone (high/highly) up into the air.

3. He felt (happy/happily). (Happy/happily) it is no longer necessary. He smiled (happy/happily).

4. She spoke very (kind/kindly) to me. He (kind/kindly) waited for me. It was (kind/kindly) of him to wait for me.

5. Stay (clear/clearly) of us. The sky was (clear/clearly). Wait until you can think more (clear/clearly).

3. Rewrite the following sentences correcting errors if any.

1. I am being trained to look after ill children. 2. I tried hardly to remember her name. 3. Although I was a stranger, they treated me very friendly. 4. George can't come because he's not well. 5. I hope I'll do good in today's test.

4. Translate into English.

1. Чем раньше вы придёте, тем лучше. 2. Мой старший брат на два года старше меня. 3. Какие последние новости? 4. Эти цветы прекрасно пахнут. 5. Он смертельно ранен. 6. Она гораздо умнее своего мужа. 7. Будьте спокойны. 8. Она тихо села на стул. 9. Я себя ужасно чувствую. 10. Всего несколько лет назад в нашем городе было гораздо меньше автомобилей.
11. Ей не меньше тридцати лет. 12. Дверь была широко раскрыта.

REVISION TEST

(pronouns, nouns, adjectives, adverbs, numerals)

1. Open the brackets by either choosing the correct form or translating the Russian words.

1. (Кто) of you has taken my money? (Они, были) on this table only (несколько) minutes ago. 2. There is scarcely (some/any) money left at home.
3. We’ve got nothing (что) you are asking for. 4. Could you show us (что) you have on sale today? 5. I don’t like this coat. (Its/It’s/Its’) colour is too light. 6. We live in a (трехкомнатная) flat. 7. (На днях) we went to see my granny. 8. We are expecting some very important people to come to us (на днях). 9. She looks much (хуже) today. 10. (Мало) people know about it. 11. Two (aircraft/aircrafts) (was/were) shot down during the air-raid yesterday morning. 12. You can change your bus at the first (перекрестке). 13. (Every/Each) sex has (its/it’s) own physical and psychological characteristics. 14. I don’t feel very (хорошо) today. 15. My aunt lives (near/nearly) us.

2. Translate into English.

1. Деньги не растут на деревьях. 2. Пусть она посмотрит это слово в словаре. 3. Чем раньше я встаю, тем больше мне хочется спать. 4. Я немного опо-здала, не так ли? 5. Никто из нас ничего не может сделать для вас. 6. Этим летом было мало дождей. 7. Если я не ошибаюсь, она на два года вас младше, не так ли? 8. Ваше предложение звучит очень странно. 9. От моего дома до института около трех километров. 10. Первый вопрос повестки дня – самый важный. 11. Это чрезвычайно важный вопрос. 12. Пусть он сделает упражнение пять на странице двадцать.

FORMS OF THE VERB (Regular and Irregular)

Fill in the cells with proper forms.


Infinitive

Past Simple

Participle II

Participle I

Translation

set





sit





cry





fly





pay






chose





lost







teaching





fighting





catching






чувствовать





падать

draw





mean






occurred







driving





building




lain






laying






поднимать





подниматься

PRESENT AND PAST TENSES TEST

(active voice)


1. Put the verbs in brackets into the correct tense.

Dear Hilda,

I just (hear) that my mother suddenly (be) taken ill, and I'd like to go and see how she (be). The trouble (be) that I can't take my dog Tim with me. You (think) you (be able) to look after him for a week? You (have) him for ten days last year, you (remember), and you (say) he (be) no trouble, and (get) on well with your dog.

If you (agree) to have him, I (bring) him along any time that (suit) you. He (have) his own bed and bowl, and I (bring) enough tinned dog food to last him a week.

But if it (not be) convenient, (not hesitate) to say so. There (be) quite good kennels near here, and they (take) him if I (ask). He (be) there once before and (seem) to get on all right.


2. Translate into English:

1. Прошло уже полторы недели с тех пор, как я узнала об этом. 2. Я надеюсь, он позвонит, как только придет домой. 3. Жизнь становится все тяжелее.
4. Он только что опять побывал в Нью-Йорке. В первый раз он побывал там три года назад. 5. Не успели они познакомится, как подружились. 6. Она мыла посуду, когда кто-то постучал в дверь. 7. Я целых полчаса слушала лекцию, пока не заснула. 8. Ей казалось, что их дела пошли хуже с тех пор, как она поменяла работу. 9. Мы уже пришли домой, когда начался дождь. 10. Вечно он задает глупые вопросы. 11. Что с вами случилось? Вы едва двигаетесь!
12. Когда-то мы были близкими друзьями. 13. Как давно вы уже здесь находитесь? 14. Я не знаю, смогу ли я помочь вам. 15. Извините меня, я не слышала вашего вопроса.


1 курс. 2-й семестр


ACTIVE AND PASSIVE VOICE. CAUSATIVE VERBS

1. Below is a short article about computers. Put the verbs in brackets into the passive voice. Choose the correct tense, or use the modal verb if one is given.

Computers Then and Now

The world's first electronic computer (build) at the University of Pennsylvania in 1946. Computers (sell) commercially for the first rime in the 1950s, and a lot of progress (make) since then. Computers are now much smaller and more powerful, and they (can/buy) much more cheaply.

Computers (use) in many fields -- in business, science, medicine and education, for example. They (can/use) to forecast the weather or to control robots which make cars. The computer's memory is the place where information (keep) and calculations (do).

A computer cannot think for itself -- it (must/tell) exactly what to do. A lot of difficult calculations (can/do) very quickly on a computer.

And computers don't make mistakes. Stories (hear)sometimes about computers paying people too much money or sending them bills for things they didn't buy. These mistakes (make) by the programmers -- the people who give the computer its instructions. Some years ago, a computer-con-trolled rocket belonging to the USA went out or control and (have to /destroy). The accident (cause) by a small mistake in one line of the programme. This mistake cost the USA $18 million.

Criminals have found out that 'computer crimes' are often a lot easier than robbing banks. Hundreds or millions of dollars (steal) from American businesses every year by people changing the information in computers.

Large numbers of home computers (sell) recently, especially in the USA and Britain. People know more about computers than they used to, and computers are playing a bigger part in our lives. Progress (make) all the time. Many people believe we can look forward to the day when even our household jobs like cleaning (do) by computer-controlled robots.

2. Translate into English.

1. Жаль, что на конференции не коснулись этого вопроса. 2. Факты, на которые ссылается свидетель, очень важные. 3. Надо положить конец этим бесполезным спорам. 4. Нас очень интересуют эти сведения. 5. Можно ли положиться на эти цифры? 6. Эти документы были показаны всем журналистам. 7. Это решение нельзя одобрить. 8. Мне только что поставили две пломбы. 9. Большинство электроприборов (electric appliances) питаются переменным током. 10. Со мной так никогда еще не разговаривали. 11. Эти товары надо очень тщательно упаковывать. 12. Мне сказали, что это случилось много лет тому назад.





CLAUSES OF CONDITION


1. Use proper tense forms.

1. I (interpret) … for you at the conference tomorrow if I (be) … not already sche-duled to work at the UN. I have a friend who (do) … it for you, if she (be, not) … busy. 2. If I (have) enough money, I (backpack) around Europe. But, unfortunately, I am broke. 3. If I (have) enough money in my twenties, I (backpack) around Europe. But, unfortunately, I was broke. 4. If the price of this tour to GB (come) down, more people will buy it.

2. Translate into English.

1. Я помогу вам, если приду рано. 2. Если бы он был осторожнее, он бы не попал в дорожное происшествие. 3. Я дам вам мой номер телефона на тот случай, если вы захотите мне позвонить. 4. Если бы она принялась учить английский еще в детстве, она бы знала его сейчас очень хорошо. 5. Если бы он не ел так много, он бы не умер так рано. 6. Она пожалеет, если сделаете это. 7. Мы бы не опоздали, если бы наша машина не сломалась. 8. Если бы она носила контактные линзы, она была бы симпатичней. 9. Если бы не дети, они бы уже давно разошлись. 10. Если бы я был на вашем месте, я бы так не говорил.





the use of tenses; clauses of time and condition

1. Complete the following by putting the verb in brackets into the correct tense-aspect form:

Dear Sir,

I (be) interested in the furnished cottage near Dedham which you (advertise) in yesterday's Times, for my husband and I (come) to England in June and (require) accommodations for three months. Could you please tell me exactly where it is and give me details of bus and train services in the area. I also would like to know about the local shops. I (be able) to shop without a car? My husband (hope) to hire a car, but I (not drive) and he (not be free) very often to take me shopping, so we (need) a cottage on a bus route. The local shops still (deliver)? I (know) they (do) ten years ago.

I would be grateful also if you (tell) me whether you supply sheets etc. and whether a laundry (call) at the house. The rent you (ask) (sound) reasonable for the size of the cottage. How you (like) it paid? Weekly, monthly or in advance.

My husband and I (be) abroad for ten years, but before that we (live) near Dedham, which is why we want to spend our holiday there. My husband (also / write) a book about Constable and would like to finish it in the area where he, Constable, (paint) most of his pictures.

Mr. Jones, the bank manager, (know) us since we (live) in the area and I (be) sure he (recommend) us as suitable tenants.

I would be grateful for an early reply and enclose a stamped addressed envelope.

Yours faithfully,

Pamela Smith



2. Translate into English:

1. Вчера я первый раз вела машину, и мне это очень понравилось. 2. Когда-то я хорошо знала этого человека. 3. Случись так, что вас заинтересует наше предложение, позвоните нам. 4. Я останусь здесь, пока он не даст мне определённого ответа. 5. Пока вы будете читать это письмо, мы просмотрим все остальные документы. 6. Я не знаю, когда он сегодня придёт, но я отвечу на ваш вопрос, только когда он будет здесь. 7. Если бы не эти плохие новости, я была бы сейчас вполне счастлива. 8. Свет зажегся (be on), как только я нажал на выключатель. 9. Чем больше я думал об этом, тем меньше мне все это нравилось. 10. Сколько времени уже прошло с тех пор, как вы поступили в университет? 11. Урок идет к концу, и я уже почти сделала всё упражнение. 12. Вот и всё, что я должна была написать.


Reported speech TEST


1. Turn the following into indirect speech using various reporting verbs in the past tense.

  1. Michelle to Bob: “Please come to my birthday party”.

  2. Bob to Michelle: “I am sorry but I can't go to your birthday party because I'm going away for this weekend”.

  3. Tony to Leo: “Hello, Leo! What are you busy with?”

  4. Mary to her friend: “You’d better take a taxi”.

  5. A policeman to a motorist: “Get out of your car”.

  6. Jimmy to his mother: “Mummy, I’m sorry I broke your vase”.

  7. Terry to his girlfriend: “I’ll write as soon as I get there”.

  8. Sid to his mother-in-law: “I would be happy if you came to us again soon.

  9. A boss to his employee: “Let’s talk about your pay-rise tomorrow”.

  10. Tony to Mark: “I saw Helen here ten minutes ago”.


2. Translate into English.

1. Она спросила меня, буду ли я сдавать экзамен по английскому языку в конце года. 2. Я спросил, устроит ли их эта цена. 3. Он сказал, что звонил вам час назад. 4. Преподаватель сказал мне, что я должна уделять больше внимания моему произношению. 5. Директор предложил, чтобы мы обсудили эту ситуацию немедленно. 6. Она сказала, что ей пришлось идти пешком, потому что она не могла сесть на автобус. 7. Родители спросили его, где он провел весь этот вечер, и почему он вернулся так поздно. 8. Мы сказали, что еще не видели этот фильм.






FIRST YEAR GRAMMAR TEST PAPER


1. Put the verbs in brackets into the correct tense.

An eight-year-old boy (disappear). Mark Davidson (not return) yesterday from the park near his home. The Davidsons (live) five minutes’ walk away from the park. Mark (go) to the park at four o'clock and (play) football with his friends. After they (play) for about an hour they (sit) down for a rest. Mark (leave) the park at a quarter past five. He (be) alone. A man who (walk) his dog (see) him go out through the gate. No one (see) Mark since then. Police (question) local residents and so far they (speak) to about two hundred people. They (want) to question a middle-aged man in a green sweater who (lie16) on the grass near the park exit at five o'clock. At the moment police and other helpers (search) nearby fields and woods in the hope of finding the missing boy.


2. Translate into English the words given to you in brackets.

1. If (кто-нибудь) of your friends is interested, let me know. 2. (Эти) roses smell (прекрасно). 3. (Кто) of you has taken my money? (Они были) on this table only 5 minutes ago. 4. This work is (такая) difficult! 5. She has everything she needs, (немного) money, (мало) worries and good health. 6. I've got (мой) passport with me, and where is (ваш)? 7. (На днях) we went to see my granny. 8. We need (дальнейшую) information before we make a decision.


3. Translate into English.

1. Мне не пришлось говорить об этом дважды. 2. На это расписание можно положиться? 3. Чем дольше я ее знаю, тем меньше она мне нравится. 4. Я ведь прав, не так ли? 5. Прошло восемь месяцев с тех пор, как я поступила в университет. 6. Его везде разыскивали, но так и не нашли. 7. Пусть они переведут эти предложения с английского на русский. 8. Над вами будут смеяться, если вы сделаете это. 9. Он бы уже давно написала эту работу, если бы знал все грамматические правила. 10. Мы знаем, что он придет, как только за ним пошлют.








II курс. 1-й семестр


ARTICLES Test

1. Insert articles where necessary

1. ... Chrysler Building was finished in ... 1930 and, until ... Empire State Building was finished ... few months later, was ... tallest in ... world.

2. Kang Hee Sul comes from ... family of ... political dissidents. Her father, Kang Chul Sul, has been in ... jail since 1980 on ... charges of spying for ... North, and her mother, who served ... year in ... prison is still under town arrest.

3. I think I have already paid ... certain amount of my time to ... needs of ... company.

4. Probably, ... majority of people infected with ... virus of type B hepatitis will suffer no important consequences.

5. ... Netherlands is ... kingdom in ... Europe on ... North Sea with two capitals - ... Amsterdam and ... Hague.


2. Translate into English paying special attention to the use of articles.

1. Утро было холодное и ветреное. 2. Был поздний вечер. 3. Человек не может жить без пищи. 4. Чай слишком крепкий; я не люблю крепкий чай. 5. На днях я случайно встретила Ивановых. 6. Письмо, которое она получила утром, расстроило её. 7. Утром она получила письмо, которое расстроило её. 8. Я хорошо провела время за городом. 9. Она узнала меня с первого взгляда.
10. Письмо было написано от руки. 11. Я прочитала эту книгу в оригинале с начала до конца. 12. На днях я случайно встретила его возле школы. 13. У меня сегодня был ранний завтрак. 14. Вы играете на пианино? – Нет, я играю только в футбол. 15. Пушкинский музей открыт до 8 часов вечера. 16. В школе мы изучали историю Российской Федерации. 17. Она плохо себя чувствовала и провела весь день в постели. 18. У меня такая скучная работа! 19. Их машина двигалась со скоростью 80 километров в час. 20. Вчера они во всех деталях рассказали нам, что случилось с ними летом в деревне.





SIMPLE SENTENCE TEST


1. State the communicative type of the following sentences:

1. What terrible noise the children are making! 2. It's too late now, isn't it? 3. Stop it this instant! 4. I can hardly help you. 5. What are they doing?


2. State the structural type of the following sentences:

1. Nice of you to come. 2. Bright summer sun. 3. Lost time is never found again.
4. Extremes meet. 5. She must have stopped crying.


3. Underline the predicate and state its type.

1. Friends are thieves of time. 2. I don't care about the consequences. 3. Did you have a nice sleep? 4. I cannot give up smoking. 5. This country is said to be rich in oil.



4. State the syntactic function of the underlined words:

1. His voice sounded1 strange2. 2. You must live your own life3. 3. But for you4 I wouldn't have come. 4. In all likelihood5 he is rich enough6 to buy anything7.
5. She8 told me9 the whole story10.


























II курс. 2-й семестр


INFINITIVE TEST


1. State the syntactical function of the Infinitive and translate the sentences.

1. He was too weak to carry the heavy thing. 2. It is very difficult to understand you. 3. We want you to do it for us. 4. It would be the worst thing for me to do.
5. My plan was to leave at once.


2. Translate into English.

1. Может что-нибудь заставить вас сделать подобную вещь? 2. Я очень рада, что мне дали такую интересную работу. 3. Предполагают, что они живут здесь больше года. 4. Она, конечно, опоздает. 5. Он оказался прекрасным переводчиком. 6. Вчера мы ушли последними. 7. Я принес эту книгу. чтобы вы её прочитали. 8. Нам предстоит ещё долгий путь. 9. Меня заставили ответить на все вопросы. 10. Кажется, она уже кончила писать письмо и собирается уходить. 11. Вам бы лучше повторить правила ещё раз. 12. Она только и делает, что ворчит. 13. Видели, что он скрылся за углом. 14. Они, вероятно, скоро придут. 15. Я чувствовала, что он слишком устал, чтобы продолжать разговаривать.



GERUND AND INFINITIVE TEST


1. State the functions of the gerunds and infinitives in the following sentences and translate the sentences.

1. At hearing his footsteps she turned pale and couldn't but sob. 2. She was born with the gift of winning hearts. 3. He insisted on their making peace and was the first to offer his hand. 4. Slow cooking makes tough meat tender. 5. He doesn't like not being taken seriously.




2. Translate into English using either the gerund or the infinitive.

1. Вы ничего не имеете против того, чтобы мы покурили здесь? 2. Только представьте себе, что он стал миллионером! 3. Я против того, чтобы вы делали это без моей помощи. 4. Мы не могли не рассмеяться. 5. Неизвестно, какая завтра будет погода. 6. Машину надо помыть. 7. Они заставили нас пообещать зайти к ним через месяц. 8. Я не отрицаю, что мы были там вчера. 9. То, что он был дома в это время, было удивительным. 10. Простите, что я говорю так быстро. 11. Если тебе нечего делать нечего кроме как отдыхать, почему бы тебе не попробовать почитать что-нибудь полезное? 12. Она ушла, не попрощавшись. 13. Вечно вы жалуетесь, что вас заставляют работать слишком много. 14. Я пыталась уговорить его помочь мне, но он настоял на том, чтобы я делала это сама. 15. Мы когда-то жили в сельской местности.
16. Мы не можем привыкнуть к жизни в городе.





PARTICIPLE TEST

1. State the syntactical functions of the participles in the following sentences and translate the sentences.

1. Being a mean person, he never spent more than he had to. 2. They debated for hours without a decision being taken. 3. He was a short bespectacled man entering a grey and paunchy middle age. 4. Unless changed, this law will make life difficult for farmers. 5. There being no further business, I declare the meeting closed.


2. Translate into English using Participle I or II wherever it is possible.

1. Она молчала, словно ожидая, что её зададут другой вопрос. 2. Он смотрел на мальчика, сидевшего на стуле в углу комнаты. 3. Мальчик, который сидел на стуле в углу комнаты, уже ушел. 4. Так как он плохо себя чувствовал, ему пришлось остаться дома. 5. Он вспомнил об этом, когда был дома. 6. Когда её попросили, она дала свой адрес. 7. Я слышал, как назвали мою фамилию.
8. Можно для меня вызвать такси? 9. Не зная ответа, он стоял, не говоря ни слова. 10. Он смог бы сделать гораздо больше для вас, если бы он был лучше информирован. 11. Не желая быть первым, я замедлил шаги. 12. Если обстоятельства позволят, я приеду к вам осенью. 13. Выпив чашку чая, она почувствовала себя гораздо лучше. 14. Он читал газету лежа на диване.
15. Сделав много упражнений, мы перестали делать ошибки на употребление причастий.


3. Rewrite the following sentences correcting errors if any.

1. Written on a small sheet of paper, I saw a notice. 2. Being imported, these computers are more expensive. 3. The snow falling overnight has caused traffic chaos. 4. Being in Manchester, he didn’t find time to go sightseeing there. 5. Not knocking, she entered the room.




SECOND YEAR GRAMMAR TEST PAPER


1. Translate into English using Verbals wherever it is possible.

1. Сделав перевод, я напечатала его. 2. Я, несомненно, помогу вам, если обстоятельства позволят это. 3. Она подписала все документы, не читая их.
4. Плохая погода заставила нас остаться дома. 5. Вечно меня заставляют делать вещи, которые мне не нравятся. 6. Будучи совсем больным, он не смог дать нам знать об этом. 7. Когда вам в последний раз измеряли кровяное давление? (to take blood pressure) 8. Я познакомилась с ним, будучи в Нью-Йорке. 9. Нам ничего другого не остается делать, кроме того, как лечь спать. 10. Людей, говорящих такие вещи, нельзя принимать всерьез. 11. Вряд ли она придет сегодня. 12. Я не знаю человека, говорившего вам об этом. 13. Ответив на все вопросы, докладчик сел на место. 14. Я почувствовал, что сердце у меня остановилось. 15. Оставив деньги на столе, она вышла из офиса.


2. Rewrite the following sentences making corrections wherever necessary.

1. When we failed to get in touch with them through the phone, we tried to send them an e-mail. 2. She is certainly to come to us one of these days. 3. I’ve got used to get up early. 4. Let’s him to stay here provided he keep his mouth shut.


3. Translate into English, paying attention to the use of tenses and articles.

Едва машина скрылась из вида, как к нам подошел полицейский и спросил, почему мы ехали в городе на скорости больше 70 километров в час. Ему объяснили, что мы привезли свою подругу в больницу, так как она очень плохо себя чувствует. Полицейский кивнул и дал нам разрешение войти в больницу.