Family ties Сценарий урока английского языка 5 кл. на тему “My family. Family members”
Стадия «Вызов». Цель данного этапа урока: актуализация имеющихся знаний, выявление затруднений и пробелов в знаниях.
I. Организационный момент
Проверить готовность обучающихся к уроку, поприветствовать, создать эмоциональный настрой.
Good morning, boys and girls! I'm glad to see you. I'm fine. How are you? How is your family? Smile to each other. Are you ready for the lesson? Let's start our lesson.
II. Определение темы и постановка целей урока и мотивация Для мотивации познавательной деятельности обучающихся и создания проблемной ситуации используются приемы «Нестандартный вход в урок» и «Прогнозирование»
Прием «Нестандартный вход в урок» Расшифровать название темы урока. Today we have an interesting topic. Look at the blackboard. Put letters in the correct place and read the word. What word do we have? FAMILY. Обучающиеся составляют слово из букв, анализируют картинки и выдвигают предположения по теме урока: F – the first letter Y – the last letter A – is after F I – between M and L M – after A L – before Y (Family) | What have you got on your tables? - We have got letters. -Who’s got the letter “m”? -Who’s got the letter “a”? - Who’s got the letter “l”? - Who’s got the letter “f”? - Who’s got the letter “y”? - Who’s got the letter “I”? Thank you. Now, please, look at these letters, what word can we make? Yes, you are right, it’s a family. | Прием «Прогнозирование» Галерея изображений (группа изображений по теме, анализируют. Now look at the pictures. Think and say to me what exactly we are going to talk about? FAMILY MEMBERS. You are right. The theme of the lesson is “Family members” (тема фиксируются на доске). |
Учитель просит учащихся посмотреть на видео и догадаться, о чем пойдёт речь на уроке. Учитель просит уч-ся посмотреть видео и догадаться о теме урока: Учитель просит учащихся посмотреть на видео и догадаться, о чем пойдёт речь на уроке. Просмотр видео: https://resh.edu.ru/subject/lesson/7494/main/309474/ Сhildren, look at the screen and watch the video and guess what the theme of the lesson is) (смотрят видеоролик, определяют тему урока) - And can you guess the topic of our lesson? - Maybe, maybe…. Let's continue! - It’s “Family members” |
П рослушивание песенки The Finger Family (Daddy Finger) Do you like singing? What about singing a song? Is it a good idea? Then sing along and act out. https://www.youtube.com/watch?v=mjFcrv6Lfx8 What do you think we are going to speak about at the lesson today? Can you spell the word? Good job! Ученики поют простую песенку и работают пальчиками рук, повторяя вслед за видео движения. Ученики называют слово по буквам F-A-M-I-L-Y |
https://mp3fire.cc/download/KwK6vrKObo-oTfcgcgkO6w/ Прослушивание песенки “Come and meet my family” listen to the song and guess the theme of our lesson личностные: Формирование интереса к изучению иностранного языка. Регулятивные - Формирование целеполагания Познавательные -Восприятие на слух и понимание основного содержания песни |
Now open your books on page 56, look through the exercises and say to me what the aims of the lesson are.
Учащиеся внимательно просматривают содержание страницы учебника, обсуждают, самостоятельно формулируют цели урока c помощью опоры на доске. Опора на доске: Today we will
learn the words about … family members
read the text about … family members
listen to the text about … family members
talk about the … family members
make out dialogues about… family members
write about … family members
learn a grammar rule
answer questions about family members
write about …. family members
Yes, the main aim of the lesson is to learn how to talk about ”Family members”.
The motto of our lesson is… Repeat the motto, please. (слайд )
Small steps,
Big results
It is all about us
Фонетическая зарядка (запоминание рифмовки) Цель - развивать произносительные навыки, настроить артикуляцию учащихся на английскую речь, соблюдать нормы произношения, ударение в словах и фразах. I know that you like rhymes. Let’s read a short rhyme about family. Repeat the rhyme after me, please. Read the rhyme. Who can tell the rhyme by heart.
This is my mother, This is my father, This is my brother Paul. This is my sister, This is my uncle. How I love them all. | | | I`ve got a mother, I`ve got a father, I`ve got a sister, I`ve got a brother, We live together, We love each other! |
III. Актуализация знаний учащихся по теме «Члены семьи»
Просмотр видео: https://upupenglish.ru/family-for-kids/ - члены семьи 4 класс Чтобы зажечь в ребенке интерес, посмотрите коротенькое видео
или Прием: интеллект карта – mind map): Try to remember and write as many words as you can associate with this topic. Let’s make a mind map. In the centre I write the topic word “Family” What family members do you know? (уч-ся называют, учитель фиксирует): father (dad), mother (mum), parents, grandfather (grandpa), grandmother (grandma), grandparents, children, sister, brother, baby, uncle, aunt, cousin.
Family
members
или Прием «Корзина идей» (A basket of ideas) Family members basket это прием организации индивидуальной и групповой работы. Он позволяет выяснить все, что знают обучающиеся по обсуждаемой теме. происходит обобщение накопленного опыта и подготовка к восприятию нового материала. On the blackboard we have “A Family members basket”. It is empty. Try to remember the words about family members and I will put them in the basket.
T
ry to think of the words about family members. Let’s RECALL the words from our previous lesson - Давайте вспомним слова с прошлого урока Well, join your neighbour and discuss what you have. Find the common ideas. Name family members and I will write it on the blackboard.(put them in the basket)
2.Речевая разминка Answer my questions:
-Have you got a family?
-Is your family big or small?
- What is your mother’s name?
- Have you got a sister (a brother)?
- How old is your father/ mother/sister/brother?
- What does your mother (father, sister, grandfather) do?
- What is he (she) like? - характер
- Can he/she play the guitar/cook /swim/play football/ repair a car?
- Have you got an aunt (uncle)?
- Have you got a cousin?
- How many cousins have you got?
- Have you got a pet?
- Do you love your family?
Осмысление – вторая стадия урока по TРКМ?
получение учащимися новой информации и работа с ней.
IV. Первичное усвоение нового материала:
Прием «Глоссарий». (Актуализация и введение словаря, связанного с темой текста.) Предваряя работу над текстом, проводится введение новых лексических единиц, снимаются произносительные трудности в чтении незнакомых слов и выражений из текста. To talk about our families we have to learn some new words. Let’s learn some new words:
Family members: son-сын, daughter-дочь, wife-жена, husband-муж, grandson-внук, granddaughter-внучка, parents – родители, grandparents-дедушка с бабушкой, nephew-племянник, niece-племянница, twins – близнецы, relatives – родственники, neighbours – соседи
Jobs (occupations): a pilot-летчик, a music teacher, pupil-ученик, a student-студент, учащийся, pensioner-пенсионер, a housewife –домохозяйка, social worker- соцработник, a farmer-фермер, a driver –водитель, soldier-солдат
Phrases: play the musical instrument (the piano, the guitar, the violin), teach сhildren music-учить детей музыке, fly a plane-летать на самолете, speak foreign languages (Italian, French, Russian, English)-говорить на иностранных языках, study at the college (at school)-учиться в колледже, learn English-учить, play tennis very well-играть в теннис очень хорошо, play computer games- играть в компьютерные игры, walk-ходить, cry-плакать, shout a lot- кричать, make funny tricks on sb-подшучивать над, make people laugh-заставлять людей смеяться, work-работать, be at work (at school, at home, on holiday)- быть на работе, на отдыхе, cook-готовить, bake cookies (a pizza, a cake)-печь, make cookies-делать печенье, care about the family – заботиться о семье, grow flowers-выращивать цветы, go fishing at weekends-ходить на рыбалку по выходным, invite guests-приглашать гостей, makes friends with- подружиться с, love very much любить сильно, get together-собираться вместе,
Character: funny-смешной, kind-добрый, clever-умный, cool- классный, friendly-дружелюбный, sweet-милый, lazy- ленивый, helpful- отзывчивый, услужливый, hardworking[hɑːd ‘wɜːkɪŋ] -трудолюбивый, noisy-шумный, naughty- озорной, непослушный, angry- сердитый, caring-заботливый, brave- храбрый
Отработка лексических единиц
Choose and name male relatives (men in the family), female relatives (women in the family), both male and female relatives (men and women) in the family. Let’s check ourselves- (категоризация) Умение систематизировать и анализировать информацию
Men in the family | Women in the family | Both men and women |
father | mother | parents |
grandfather | | grandparents |
| daughter | children |
brother | | grandchildren |
| wife | relatives |
uncle | | cousins |
| granddaughter | twins |
nephew | | babies |
Look at Ben Wilson’s family tree and guess who these people are? (слайд) по определению слова догадаться о его значении
1. Greg Wilson is Ben’s … grandfather
2. Greg Wilson and Mary Wilson are Ben’s … grandparents
3. Bill Wilson is Ben’s …father
4. Bill Wilson sister is Ben’s …aunt.
5. Sam Parker is Ann Parker’s husband.
6. Paul Wilson is Ben’s … uncle.
7. Meg Wilson is Paul Wilson’s …wife.
8. Nancy, Rick and Kate are Ben’s … cousins.
9. Ben is Paul Wilson’s … nephew.
10. Kelly Wilson is Ann’s Parker’s niece.
11. Tom, Ben and Kelly are Sue’s … children.
12. Tom, Ben, Kelly, Nancy, Rick, Kate are Greg and Mary Wilson’s … grandchildren.
13. Kelly is Ben’s ….sister
14. Tom is Ben’s … brother
Check your sentences. ( слайд 8)
Character Divide character adjectives into positive and negative: cool, naughty, kind, noisy, clever, friendly, funny, caring, lazy, hardworking, helpful, angry, brave, sweet
Positive | Negative |
sweet | friendly | noisy |
cool | hardworking | naughty |
clever | helpful | lazy |
kind | brave | angry |
funny | caring | |
Find and read words related to jobs and occupations in a chain:
pilotdasteacherkhfbostudentfcufarmer- driverdogssoldierpenghworkersticmechanicskaehousewifewfbaapensioner
Грамматический материал:
Modal verb can - мочь, уметь обознает способность, глагол не изменяется по лицам и числам, за ним следует смысловой глагол без TO
C
an is a modal verb. We use can to express ability or to say that something is possible. CAN is the same for all subjects. We don’t add an “s” in the third person . After CAN we use verbs without TO.
He can speak French. –He has the ability to speak English. There is no “s” at the end of CAN. After CAN the verb “speak” without TO. In the negative form we add “not” to CAN - CANNOT – CAN’T: He can’t speak Italian.
In the interrogative sentences we put CAN before subject. Can you speak English? Short answers: Yes, I can. No, I can’t.
Pronouns:
Личные: обозначают лицо, Кто?Что?
Объектные: Вопросы косвенных падежей
Притяжательные: обозначают принадлежность, Чей?? С существител.и ПЕРЕД существительн.
Притяжательные в абсолютной форме: Чей? После глаголов
Personal pronouns Личные местоимения Кто? Что? | Possesive Adjective Притяжательные местоимения Чья? Чьё? Чьи? Чей? (когда после них есть существительное) | Possesive pronoun Чья? Чьё? Чьи? Чей? (когда после них нет существительного) | Object Pronoun Кому? Чему? – Дат.падеж Кого? Что? – Винит.падеж Кем? Чем? – Твор.падеж О ком? О чём? – Пред. Падеж |
I (я) | My -мой | Mine -мой | Me – мне, меня |
We (мы) | Our - наш | Ours -наш | Us – нам, нас |
You (Ты, Вы) | Your – твой, ваш | Yours – твой, ваш | You –тебе, вам, тебя, вас |
He (он) | His - его | His -его | Him –его, ему |
She (она) | Her- ее | Hers - его | Her – ее, ему |
It (он, она, оно для неодушевл. + животные | Its - его, ее (для неодуш и животных) | Its- его, ее (для неодуш и животных) | It - его, ему, ее, ему(для неодуш и животных) |
They (они) | Their - их | Theirs - их | Them – их, им |
Let’s do some exercises with pronouns:
Fill in: I, he, she, they, we, it, my, his, her, our, their, its.
Hello my pen friend,
___ name is Ted. ___ am 11. ___ have got a small family. This is ___ mother. My mother is 40. ___ name is Pam. ___ is a nurse. ___ is clever. ___ father is 45. ___ name is Bill. ___ is a driver. I have got two brothers. ____ are twins. _____ names are Bill and Tony. My father has got a car. ____ is red. We have a cat. ____ name is Kitty . ___ can run and jump. ____ live in a big house. ____ house is nice.
Write back.
Your friend,
Lizy
Физминутка. Now, boys and girls, let’s have a little rest. Please, stand up.
One, one, one – run, run, run. Two, two, two – go to the zoo. Three, three, three – climb the tree. Four, four, four – touch the floor. Five, five, five – swim and dive. Six, seven, eight – that was great! Nine, ten – count again! Учитель произносит считалочку, дети показывают движения. | Видеоролик “Finger Family” https://yandex.ru/video/search?text=mother%20finger%20where%20are%20you%20мультфильм&path=wizard&noreask=1 | Stand up! Hands up! Stand up! Hands up! Hands down! Sit down! Stand up! Hands on hips! Bend left! Bend right! Turn yourself around. Hands up! Clap, clap! Hands down! Shake, shake! One, two, three-hop! One, two, three-stop! Sit down! |
d) Формирование навыков чтения
Дотекстовое задание Open your books on page 56. Ex. 2. What can you see in the picture? (A family) Whose family is it? You are right. It`s Kate’s family. How many members are there in her family? - There are 7 members. The text is written in a secret diary. What is it a diary? (дневник) A diary is a book where we write our notes.
Просмотровое чтение Look at Kate’s diary , look through the text and complete the diagram with the missing names:
Who is her: grandfather (grandpa) ? grandmother (grandma)? mother (mum)? father (dad)? brother? sister?
Чтение текста с полным пониманием информации. Прослушивание текста, затем самостоятельное чтение. Please, listen to the text. Now let’s read the text Your task is to understand the text. Обучающиеся сначала слушают, а потом читают текст по частям. Фронтальное чтение текста по абзацaм обеспечение полного восприятия текст.
V. Первичная проверка понимания прочитанного текста
a) Match the words to make phrases
teach a plane
fly noise
speak music
play the piano
play laugh
make French
make us cookies
bake flowers
grow fishing
go computer games
b) (Прием - Верные /неверные утверждения – можно использовать на стадии осмысления, чтобы проверить насколько правильно усвоена информация Read the text again and decide if the given sentences true or false В учебнике (Let’s do the following task: mark the sentences R (Right), W (Wrong), DS (Doesn’t Say) (упр.2b, стр.56)
1. Kate has got a brother and a baby sister.T/F
2. Her father is a pilot. T/F
2. He can fly the plane. T/F
3. Her mother teaches history. T/F
4. She can play the piano. T/F
5. Kate’s brother is naughty. T/F
6. Her grandfather can make them laugh. T/F
8. Kate’s grandmother is caring. T/F
9. She can bake pizza. T/F
10. Emma can’t walk. T/F
c) Read and say. In Kate’s family, who...
...is the youngest family member? (Kate, Emma)
…can fly a plane? (her father, her grandfather)
...can make cookies? (her grandma, mother)
...can play computer games? (her father, her brother,)
...can play the guitar? (her grandmother, her mum)
...can’t walk yet? (her little sister, her old grandfather)
...can be funny? (her grandpa, her brother)
...can speak French? (her mother, her dad)
d) Find out necessary (needed) information. Characterise each family member. Find in the text traits of character of each family member and prove using verbs. Работа в парах с использованием приема «Фишбоун». В ходе чтения обучающиеся заполняет схему. Children, work in pairs and fill the scheme. учащиеся визуализируют причинно-следственные связи Фразы, используемые в начале описания: Let’s have a look at this graph/chart… If you look at this graph/chart, you will understand…
clever- speak Italian, funny - make people laugh, noisy- cry and shout
caring – care about the family, kind - teach children, naughty - play computer games,
e) Развитие навыков говорения. Speaking стратегия «Преобразование текста в таблицу». - развивает у учащихся познавательные УУД: анализировать и преобразовывать текст, выделяя главную информацию, относится к творческим заданиям на послетекстовом этапе.
Прием ТРКМ - Концептуальная таблица Концептуальная таблица, предполагает сравнение трех и более аспектов или вопросов. Таблица строится так: по горизонтали располагается то, что подлежит сравнению критерии (категории, признаки), а по вертикали - объекты, подвергающиеся сравнению. Умение систематизировать и анализировать информацию Таким образом, концептуальная таблица – это эффективный прием для развития критического мышления, который помогает учащимся анализировать информацию, выявлять сходства и различия между объектами или явлениями, систематизировать информацию по теме, а также делать выводы на основе проведенного анализа.
I’ll give you a card that helps you to speak about Kate Green’s family. You should write about her relatives (their names, age, job, character and what they can or can’t do. In a minute tell about Kate Green’s family. Уч-ся заполняют таблицу (пишут имена, возраст, профессию или род занятий, что умеет делать, характер)
Kate’s family | What is his ( her) name? | How old is he (she)? | What’s her (his) job? | What can do/ can’t do | What is he (she) like? |
| | | | | |
Mum | | | | | kind |
Dad | | | | | clever, cool |
Brother | | | | | naughty |
Grandma | | | pensioner | | caring |
Grandpa | | | pensioner | | funny |
Baby sister | | | _________ | | noisy |
Обучающиеся рассказывают о семье Кейт с использованием таблицы
Kate’s family | name | age | job | can/can’ t do | character |
Mother | Jane | 35 | a music teacher | can play the piano | kind |
Father | David | 42 | a pilot | can fly a plane can speak French | clever, cool |
Brother | Tom | 8 | a pupil | can play computer | naughty |
Grandma | Helen | 70 | pensioner | can make cookies | caring |
Grandpa | Ben | 72 | pensioner | ________ | funny |
Baby sister | Emma | 1 | ______ | can’t walk yet | noisy |
f) Let’s talk about Kate’s family. Who would like to tell about Kate’s mother (father, brother, grandmother, grandfather) Look at your worksheetss. Use the sentence to start: This is Kate’s mother….
Прием «Преобразование» (сделать из монолога диалог (интервью) или наоборот. Восстановление диалога о членах семьи, поставив предложения в логической последовательности:
VI. Первичное закрепление
Прием «Люкентекст» (- текст с пропусками ) Формирование навыков письма
Writing: Complete the sentences with the appropriate phrase or word: English, sick animals, guitar, niece, with toys, pensioners, fishing, cookies.
I’m Jenny. I’m 12 and I’ a pupil. I go to school. I can speak___ and draw pictures. I’m sweet and friendly. My mother’s name is Maggie. She is 31. She is an animal doctor. She can help _____. She is kind and helpful. I have got a father. He is 33. He is a car mechanic. He can repair cars. He can play the___. He is hardworking. I’ve got 2 brothers. Fred and Paul are 20. They are students. They can play tennis. They are very clever. Paul has got a wife. They have got a baby girl. She is my ___. She is 1. She can’t walk. She can play ___. She is loud and naughty. My grandparents are Ted and Ann. They are 60. They are ____. They can work in the garden. Ted can go ___. He is cool. Ann can bake _____. She is caring.
П
рием «Своя опора» – прием, который помогает организовать самостоятельную деятельность учащихся по освоению нового материала Use the poster to talk about Jenny’s family. Use the sentence to start: This is Jane.
Монологическое высказывание (прием- незаконченное предложение). Now talk about your family. Who wants talk about your family members. You may use the following plan:
I’m …
I have got a big (small) family.
We are __ in the family.
I have got a mother (father, mother, brother, sister, grandmother, grandfather)
My father’s name is_
He (She) is __ years old. (age-возраст)
He (She) is __ (job - профессия, род занятий)
He (She) can _
He (She) is__. (clever, kind, caring, funny, naughty, friendly noisy, cool, sweet, hardworking, loud, naughty)
I love my_
VII. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению
Open your daybook and write down your homework for the next lesson.
Повышенный уровень трудности: For an excellent mark- write a page about your family for your diary
Средний уровень сложности: For a good mark: do ex.1-4 p. from your workbook
Низкий уровень сложности – For a satisfactory mark: write about one member of your family according to the plan given at the lesson
VIII. Рефлексия:
Прием “Возвращение к «Корзине идей» The lesson is coming to the end. You worked very well today. Let’s go back to the Family members basket. What new words about family members do you know now? (учащиеся называют, учитель кладет карточку с этим словом в корзину) – wife, husband, grandparents, grandchildren, grandson, granddaughter, relatives, niece, nephew.
What plan do we have to talk about family members: job, name, age, character, can/can’t Put this points in the correct order: member, name, age, job, can/can’t, character.
Family member
character
can/ can’t
age
namee
job
или Let’s make a family tree replace the gaps with cards containing words related to Family members. (интерактивное задание, выходят к доске и прикрепляют карточки со словами по теме.)
Электронный ресурс: Family members 4 - exercises - multiple choice (agendaweb.org)
Написание творческой работы. (прием-синквейн - Рефлексия учебной деятельности, демонстрирует умение анализировать, обобщать и делать выводы). I want you to write a cinquain about any member of your family. Cinquain ia a short poem. It has 5 lines. Let’s revise the rules of cinquain writing.
The first line – a noun (theme)
The second line – 2 adjectives
The third line - 3 verbs
The forth line- a phrase of 4 words showing your opinion to the theme
The fifth line - synonym of the first line which repeats the essence of the theme.
Now, make your own cinquain about your family members (mum, dad) and read it out.
1. В первой строчке мы называем существительное, обозначающее тему (лицо, предмет, явление).
2. Вторая строчка - два прилагательных, описывающих тему.
3. Третья строчка - три глагола, называющие действия темы.
4. Четвертая строка - фраза из четырех слов, которая выражают сущность темы, отношение к теме, чувства.
5. Последняя строка - это одно слово, синоним темы.
1.(one noun) Тема 1. Family 2.(two adjectives) 2. Friendly, hardworking 3.(tree verbs) 3. Work, help, love 4.(4 words – sentence) 4. I love my family 5.(synonym) 5. Happiness | Family friendly, loving Work, relax, love Family is my life Relatives | Family Friendly, helpfull Help, play, care My family is big Love |
Grandmother Caring hardworking Care, bake, make I love her very much Friend | Mother Kind, responsible works, praise, care Important person for me Parent | |
Рефлексия содержания учебного материала – прием «Облако «тегов» Как проводить: Предлагаю обучающимся облако "тегов", которые необходимо дополнить. На слайде указаны варианты: What can we do at the end of our lesson?(слайд __)
Today I have learned…- я узнал
I understand… the information about family
It was difficult to…
I want to… мне захотелось
Now I know… new words about the family
Now I can… answer the question, read texts about the family, make cinquains, describe the family, talk about family
I learned …– научился
Рефлексия эмоционального состояния: What's your mood? Show me your mood. If your thumb is up, your mood is good. If your thumb is down, your mood is bad.
Взаимооценивание. It’s time to give each other marks. You can see a table on your desks with all stages of the lesson. Give each other marks Теперь пришло время выставления оценок. У вас на партах есть таблички. Там указан каждый этап нашего урока. Ваша задача оценить себя и поставить соответствующую оценку в таблицу. Итак посмотрим, что у вас получилось. (Самооценивание или взаимо)
Рифмовка | Милана | Дима |
Ответы на вопросы | | |
Повторение слов по теме «Члены семьи» | | |
Изучение модального глагола can/ can’t | | |
Изучение местоимений | | |
Изучение новых слов по теме «Члены семьи» | | |
Чтение текста о семье Кейт | | |
Составление рассказа о семье Кейт | | |
Составление диалога о членах семьи | | |
Составление сообщения о своей семье | | |
Составление синквейна | | |
Выставление оценок. Your marks for today’s lesson:________
The lesson is over. You are free. See you onе… Friday.