МБОУ "Киртелинская средняя общеобразовательная школа"
Тетюшского муниципального района РТ
Внеклассное мероприятие
«Мокшень ваймосеманят»
Разработан участниками объединения
«Возрождение» совместно с учителем
мордовского языка Абраконовой Г.В.
МБОУ "Киртелинская СОШ"
Тетюшского муниципального района РТ
Внеклассное мероприятие «Мокшень ваймосеманят»
Цели занятия:
Возрождение культуры мордовского народа.
Воспитание дружбы между народами, любви к мордовскому фольклору.
Оборудование и декорации:
-Мордовская улица, изба, стол с угощениями.
Ход мероприятия:
Вед: Шумбраши, кельгома ялгат, тядят, бабанят, инжихть!
1 мальчик: Сембе кенкшнеста,
Сембе ортатнень эста,
Лиседа вишконяста,
Капшеда вишконятса.
2 мальчик: Панжихть ортатне
Лиседа кинь мялец
1 мальчик: А кинь аф мялец
То жа лиседа.
(под музыку выходят другие мальчики)
3 мальчик: Ащи Фомась
Пирьф кунчкаса
Оцю терем каршеса
Кели крыленця кучкаса
Апак лаксев аньцек
Цебярьста красяв.
4 мальчик: Кудса ли Марьясь,
Кудса ли Дарьясь,
Кудса ли ваймонясь Катюшенькась?
Девочки хором: Минь тясотанок.
(под музыку выходят девочки)
1 девочка: Минь пурнавоме налхксема да пеетькшнема.
2 девочка: Шутяма.
3 девочка: Колендема.
Все вместе: Кенярдема тейнть и паваз
Вед: Начки модась
Аварьдихть паксятне
Пиземсь пизи
Мзярда тя эрьси?
Мезе тиихть ломаттне сексе пораня? Сёксенда аделсевихть паксянь тефне. И пачкодихть якшапне, кувака тялонь илятне.Ёмлатне и оцюфне пурнавихть фкя куц ваймосема. Тоса морайхть моронят, конат азондыхть кизонь тефснон эса, азондыхть содама ёфкст, пеетькшнемат. Но тялонда ломаттне тожа покодихть. Синь кштирдихть, кодайхть, сёрматкшнихть и ся пингть эста жа морайхть морот, припевайхть.
(Рассказ свидетельницы этих вечеров Борисовой Елены Серафимовны)
Вед: А тяни кулхцонтама пеетькшнемат.
Девочка и мальчик: Цёраняй, якак ведьняс.
-Пекозе сяряди.
-Цёраняй, сак ямда ярхцама.
-Молема, кда тядязе терди.
Две девочки: Ушеса кафта сараст атёкш мархта тюрихть.
-Кафта мазы стирхть ваныхть и пеедихть. Ха-ха-ха.
-Кода миндейнек ужяль атёкшсь.
Два Мальчика: Мезе тячи тиеть?
-Варягат вешендень.
-Муик?
-Муене.
-Коса ульнесть?
-Карксозень перьфса.
Мальчик: Тя тага мезе? Молян – ваксан вяшконди. Мон тов – вяшконди, мон тей – вяшконди. Беда – арьсян. Куцень келуть лангс. Ащян – вяшконди. А сон шалхкосан.
Вед: Ну и молодецтада. Маштада пеетьфтема.
Девочка: Саты тейнек орадомс, пингсь пачкодсь кштима.
Мальчик: Ётак хоть ладом светть, лучше мокшень кштимада аш. Балалайкась и гармонсь крьвяснесамань монь толкс.
Вед: А тяни ванада, кода минь маштана кштема.
(танец «Селёка»)
Вед: И кштима маштада, и морама, а содама ёфкст содатада?
Ну кие эстонк содай содама ёфкст?
-Аф шуфта, а лопав,
Аф ломань, а корхтай.
-Аш пильгонза, а сай,
Аш кургоц, а уфай.
-Ведсь прафтозе,
Ковсь няезе,
Шись сявозе.
-Ведьса шачсь
Ведьса кассь,
А ведьта пели.
-Панде лангса атяня,
Кие токасы, ся аварьгоды.
- Салмокстонза лама,
Но аф машты стама.
- Аш кялоц, аш валоц, ули нярец и сакалоц.
- Вярибантт ласьки, алубант кевори.
Мальчик: Эй, стирнят, пеетькшницят
Морадака частушкат
Ушедеда вшикоста
Штоба инжихне радуваст.
-Тона песа школаньке
Потолокоц пизи
Дайка, ялгат, кштитянок
Кие сяда сизи.
-Веленеке оцю, оцю
Кунчкасонза лотка
Кда улель гармонист
Кштимда афолень лотка.
-Ой маньканят, ялганят
Сюкпрянять ёфтама
Гармонисти морамга
Носовойне казема.
-Иссяк якань вири
Тоса няень келазь
Стирнят ни арда
Частушкане аделавсть.
Девочка: Ой кум, куманёк, коса эрят?
Мес, кума, инжикс аф саят?
Мальчик: Мон молян, молян, молян
Самовар кудста кандан,
Эй чай, чай,чай.
Уж тон, кумушка, васьфтемак.
(самовар ставят на стол)
Девочка: Пидеме – пидеме минь инжихненди лама разнай ламбамонят.
Все вместе: Тары, бары, растабары.
Симтяма чай самоварть эста
Сухаря мархта, ватрушка мархта.
Вед: Кодама праздник морафтома.
Кулхцондода мороня «Умарина»
1 девочка: Кудсь мазы аф угол мархта,
А мазы пряка мархта.
2 девочка: Кода Петрась и Марфась
Пидесть прякат
Кафта очкэт кисяль
99 пачалксет.
Все: Саеда!Саеда!
Чай мархта симода!
Минь цебярь валса лятфнемаськ.
(общий поклон, угощение гостей)
Вед: Сегодня мы с вами пели песни, а песни какие были – старинные, загадки загадывали; частушки пели.
А теперь давайте прочитаем вот эти строчки
Чем больше в будущее входим.
Тем больше прошлым дорожим.
Хоть новому принадлежим.
Значит стирнят – цёранят эряви содамс цебярьста миньцень мокшень моронят, седиморонят, содама ёфкст и тонафнемс ещё илят.
Используемые источнки:
1.Девяткина Т.П. Мокшанские обряды и песни.-Саранск: Мордов.кн.изд-во, 1992.
2.Воспоминания старожила села Борисовой Елены Серафимовны
( 1927 г.р.)