Васильева Эльза Устиновна – саха тылын, литературатын
уонна төрүт культуратын учуутала Үөһээ Бүлүү улууһа
Т.И.Петров аатынан Өргүөт орто оскуолата
Тіріібµт тыл ураты суолтата
Педагогика классиктара о±о ійі-санаата сайдыытыгар тіріібµт тыл ураты суолтатын туґунан элбэхтик суруйбуттара. Ордук нуучча улуу педагога К.Д.Ушинскай этиитэ ча±ылхай: «Тыл норуот уґун кэмнээх духовнай оло±ун саамай толору туоґута буоларын таґынан, іссі оскуола да, кинигэ да суох эрдэ±иттэн норуоту µірэтэн-такайан кэлбит уонна норуот баарын тухары иитэ-µірэтэ турар улуукан уґуйааччы буолар. Ийэ тылын эрэйэ-муІа суох чэпчэкитик билэн, хас саІа кілµінэ кини иннинэ тіріін тіннµбµт тірµттэрин, (…) тыґыынчанан кілµінэ ійµн-санаатын, майгытын-сигилитин иІэринэр. Ахсаана биллибэт элбэх кілµінэ тугу билбитэ-кірбµтэ, тугу толкуйдаан тобулбута барыта кµн сирин сабыс-саІа кірбµт киґиэхэ тіріібµт тірµт тылын кытта тэІІэ тиийэр, тіріібµт тылын билэр о±о олоххо оннук модун кµµстээх µктэнэр. Тіріібµт тылынан саІаран о±о дор±оон эрэ таґаарбат, ийэ тыл илгэтин кытта олох тыынын ыймахтыыр, орто дойдуга олох олорор кµµс-уох иІэринэр. (…) Аны дьиктилээхэй педагог – тіріібµт тыл – элбэххэ эрэ µірэтэр буолбатах, ону барытын туох эрэ ійдімміт ньыманан олус чэпчэкитик µірэтэр. Биґиги о±о±о 5-6 билбэт аатын, 7-8 омук тылын, 2-3 саІа ійдібµлµ, хас да уустук сабыытыйаны быґаараары гыннахпытына, син µлэ буолар (….). Оттон ол биґиги быґаара сатаабыт суолбутун тіріібµт тылынан кіннірµ кэпсэтэ сылдьан билэрэ чэпчэки, судургу. (…) Тіріібµт тылынан саІарар о±о тыл хайдах уларыйарын, ситимнэґэрин эрэ буолбакка, ону кытта тэІІэ ахсаана биллибэт элбэх ійдібµлµ, араас кірµµнµ-сыґыаны, µгµс ійµ-санааны, иэйиини, уус-уран уобараґы, тыл тутулун-мындырын барытын 2-3 сыл иґигэр олус чэпчэкитик, тµргэнник ылынар. Онтон кэлин 20 да сыл кыґанан-쵴энэн µірэнэн, ол аІаарын да±аны ылара саарбах. Норуот улуу уґуйааччыта – тіріібµт тыл, кір, оннук!».
Аны Жан Поль этиитэ: «Бэйэ тылын µірэтии сайдыыны биэрэр былыргы тыллары µірэтэрдээ±эр µрдµкµ турар; ол тыллары хайгыыр буоллахха, тіріібµт тылы ийэ тыл диэн ааттаан, іссі икки бµк хайгыахха сіп буолуо».
Оттон Гете этиитэ: «Мин атын омук тылынан саІаран, ба±арбатар да барытын уопсайынан эрэ ійдµµр кэнэн киґи курдук буолуохтаахпын дуо?». Тіріібµт тыл суолтатын итинник ійдііґµнтэн сиэттэрэн, тіріібµт тыл – о±ону иитии, киґи оІоруу тірді буолар эбит диэн санаа±а кэлэбит. Туох барыта тіріібµт тылтан тутулуктаах. Тіріібµт тылга ій уонна толкуй кµµґэ баар. Омугу тіріібµт тыла, ійі-санаата, итэ±элэ, култуурата, ол эбэтэр удьуор тыына омук оІорор. О±о билиитин таґыма оттоґуор, ол эрэн духовнай сайдыылаах эбэтэр бу о±о±о удьуор тыына олохсуйбут буолла±ына, кини олоххо миэстэтин булунар. Тіріібµт тыл учуутала бµтµн норуотун, омугун, дойдутун иннигэр эппиэтинэґи сµгэр. Омук инникитэ, кини сайдыыта эбэтэр симэлийэ сµтµµтэ биґигиттэн, учууталлартан, айымньылаах µлэбититтэн тутулуктаах. Тіріібµт тыл уонна литература – олоххо бэлэмниир, олох олорорго µірэтэр уруок.
Тіріібµт тыл уруога хайдах буолуохтаа±ый? Ордук билиІІи уустук, дьалхааннаах кэмІэ. Тіріібµт тыл уруогун суолтатын туґунан атын омук учуонайдарын, педагогтарын санааларын кытта билсиґиэ±иІ: Шалва Александрович Амонашвили, психологическай наука доктора, «Гуманная педагогика» кинигэтигэр маннык суруйар: «Уроки родного языка – ведущие в педагогическом процессе начальных классов. Эта роль обусловлена важностью тех задач, которые решаются на уроках родного языка. В первых, на них дети приобретают качественно новые свойства, можно сказать, личностные новообразования в виде познавательного чтения и письменной речи, способности выражаться яснее и понимать глубже. Во вторых, они образуют духовную базу будущей личности ребенка как представители своей нации, носителя, ценителя, хранителя и обогатителя культуры своего народа. В-третьих, на них возлагается задача развития и обогащения духовного мира детей и каждого отдельного ребенка, их нравственного становления, развития в них эстетических восприятий. В-четвертых, через эти уроки дети усваивают первоначальные азы мировой цивилизации, у них пробуждается интерес к общечеловеческим ценностям. В-пятых, на этих уроках развивается эмоциональная сфера детей, воспитывается культура эмоций».
Онтон грузин улуу педагога Я.С.Гогебашвили суруйар: «Родной язык связан с человеческим существом не внешним образом, и он не похож на одежду, которую можно сменить легко и безболезненно. Он корнями вжился в мозг, в нервы, в голосовые связки, во все тело, во всю природу человека. Родной язык есть драгоценное орудие, которое выкроила природа применительно к душе и телу человека, к его психологическому и физиологическому строению. Каждый человек от рождения несет в себе склонность и способность легкого изучения родного языка, именно так же, как соловей несет в себе способность к соловьиному пению, канарейка – к канареечному пению и др. Только родной язык может поправдивому и полно отразить каждую мысль, каждое представление, чувство и движение души ребенка. Вместе с тем родной язык есть драгоценный клад, нескончаемая тетрадь, в которой сохранено все богатство народа, богатство его ума, фантазии и сердца, его мыслей, переживаний и созидания. Изучение этого богатства связывает ребенка с душой и сердцем всего народа, с его длительной исторической жизнью и наполняет его духовными силами и бодростью».
Тµмµктээн эттэххэ, тіріібµт тыл уонна литература уруоктара – о±о киґи быґыытынан иитиллэн тахсар эйгэтэ эбит.
Туґаныллыбыт литература:
Винокурова О.Н. Тірµт культура уруоктара – духовность уруоктара. // Народное образование Якутии №2(58)-2006.
Ноговицына М.И. Саха о±отун сахалыы иитии уонна сайыннарыы //Народное образование Якутии №4 (72)-2009.