СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Драматизация сказки как элемент творческой внеклассной работы

Нажмите, чтобы узнать подробности

Большое внимание уделяю внеклассная работе. Чтобы привлечь учащихся начальных классов к творческой внеклассной работе, необходимо обеспечить их увлекательным материалом литературоведческого, игрового характера. Работаем с детьми над интерпритацией сказки. Драматизация сказки с распределением ролей пользуется неизменным успехом у детей.  Ведется большая и кропотливая работа по разучиванию ролей. С исполнителями ролей прежде всего отрабатываем произношение и интонацию. Каждый должен четко представлять себе характер персонажа и его чувства.

Просмотр содержимого документа
«Драматизация сказки как элемент творческой внеклассной работы»

Драматизация сказки как элемент творческой внеклассной работы

Свеженцева Н.В.


Большое внимание уделяю внеклассная работе. Чтобы привлечь учащихся начальных классов к творческой внеклассной работе, необходимо обеспечить их увлекательным материалом литературоведческого, игрового характера. Работаем с детьми над интерпритацией сказки. Драматизация сказки с распределением ролей пользуется неизменным успехом у детей. Ведется большая и кропотливая работа по разучиванию ролей. С исполнителями ролей прежде всего отрабатываем произношение и интонацию. Каждый должен четко представлять себе характер персонажа и его чувства.

Ребята с удовольствием принимают участие в инсценировке сказок, любят выступать перед детьми из других классов. Царит атмосфера увлеченности и радости. Детям нравится делать маски, рисовать декорации.

Исходя из особенностей психологического развития младшего школьника, учитывая эмоциональность детей этого возраста, их склонность к перевоплощению, мы подбираем доступный материал. Это направлено на развитие личностной активности. Перевоплощаясь в другой образ ребята раскомплексовываются, преодолевают робость, стеснительность, мешающую им свободно употреблять в речи слова чужого языка.

Дети изучают язык в процессе заинтересованного общения с персонажами любимых сказок.

Таким образом, инсценирование сказок обеспечивает интерес ребят к иноязычной речевой деятельности, к предмету иностранного языка и позволяет подчинить процесс овладения иностранным материалом решению внеязыковых задач общения.

The twelve months


Scene I

(действие происходит во дворце)

Author: This is story about the queen and her wishes.

Queen: I don’t want to write.

Professor: Yes, your majesty. Let’s do the sums. How much is 2 plus 1?

Queen: I don’t know.

Professor: Well; I give you two dogs and then one dog. How many dogs have you now?

Queen: Four dogs.

Professor: Why?

Queen: Because I have one dog already. Well, good bye. The lesson is over. Today, before the New Year, I have a lot of things to do. How good to be the queen, and not a schoolgirl. Everybody listens to me, even my teacher. Tell me something interesting.

Professor: About what? All right. Let’s remember the months of the year. The year has 12 months: January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December.

January brings the snow.

February snows again and

Sometimes it brings us rain.

March brings sunny days and winds,

So we know that spring begins.

April brings snowdrops, lilies, daffodils.

May brings green grass.

June brings roses.

Hot July brings apples and cherries

And a lot of other berries.

August brings us golden corn.

Warm September brings us school.

Fresh October brings much fruit.

November brings joy.

Cold December brings us skating,

For the New Year we are waiting.

Queen: I want to have April now! I like snowdrops.

Professor: Oh, no. It is impossible, your majesty. It is winter. It is cold.

Queen: I want snowdrops. Call me the chancellor.

Chancellor: Good afternoon, your majesty.

Queen: Write, please. The grass is green. The sun shines. There are many flowers in our royal forest. Who brings to the palace a basket full of snowdrops, I’ll give a basket full of gold and a fur coat.

Public crier: Spring is coming!

Spring is coming!

Flowers are coming too.

Snowdrops, lilies, daffodils

Now are coming too.



Scene II

(в доме)

Mother: The queen made the new law. Who brings to the palace a basket full of snowdrops, she’ll give him a basket full of gold and a fur coat.

Daughter: Really? Stand up! Go to the forest and bring us a basket full of spring flowers.

Stepdaughter: It is winter. It is cold. There are no flowers in the forest.

Mother: Listen to me attentively! Go to the forest! Don’t talk! Take this basket. Go away!


Scene III

Author: Winter is snowy.

Winter is frosty.

The ground is white

All day and all night.

Wolf: The snow is falling.

The wind is blowing.

The ground is white

All day and all night.

I am hungry. Where can I find food? In the snow? On the ice?

(возле костра)

January: Shine brighter!

Summer will be hotter.

Winter will be warmer.

All the months:

Shine brighter!

Summer will be hotter.

There will be a lot of berries.

May: The birds will sing Cheep – cheep! Cheep – cheep! Cheep – cheep!

July: Children will dive and swim in the river.

All the months: Shine brighter!

Stepdaughter: Good evening!

November: Who are you? Why are you here?

Stepdaughter: I can’t find snowdrops. My mother told me about queen’s law.

February: What law?

Stepdaughter: Who brings to the palace a basket full of snowdrops the queen will give him basket full of gold and a fur coat. And who are you?

March: We are the months of the year. (Каждый по очереди называет себя)

May: I’ll bring green beautiful leaves to the trees.

June: I’ll give them flowers white pink and red.

September: I’ll give them ripe fruits sweet and red.

December: I’m the best of all.

Snow – flakes dance, snow flakes fall.

People see the New Year in,

When I end, it will begin.

February: I’ll give them all the rest.

August: We must help the girl. Let’s change the places. One, two, three.

April: It is spring. There are many flowers in the forest: Find. Snowdrops, quickly!

Stepdaughter: Thank you.