© 2018, Сафина Гульнара Мансуровна 703 3
СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ
Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно
Скидки до 50 % на комплекты
только до
Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой
Организационный момент
Проверка знаний
Объяснение материала
Закрепление изученного
Итоги урока
Данный элективный курс предназначен для работы в 9 классе для повышения интереса к изучаемому языку, расширению знаний по страноведению, закреплению лексических единиц и грамматического материала.
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Гимназия № 21», г. Казань, Республика Татарстан
Элективный курс по страноведению Великобритании
“A Trip to Britain”
Выполнила: учитель английского языка
Сафина Гульнара Мансуровна
2017 год
Содержание
1.Пояснительная записка
2.Цель элективного курса
3.Задачи элективного курса
4.Ожидаемые результаты обучения
5.Формы обучения
6.Требования к уровню подготовки обучающихся по данной программе
7.Структура элективного курса
8.Контроль результатов обучения
9.Методические рекомендации
9. Тематическое планирование
10.Библиография
Пояснительная записка.
За последние годы существенно изменились роль и место иностранного языка в системе школьного образования.
Новые политические , социально-экономические и культурные реалии мировой языковой индустрии потребовали расширения функций иностранного языка как учебного предмета и, соответственно, уточнения целей его изучения в современном обществе. Необходимо развивать способности школьников использовать иностранный язык в виде инструмента общения в диалоге культур современного мира. Расширение международных связей, вхождение нашего государства в мировое сообщество сделало иностранный язык реально востребованным государством, обществом и личностью. Основной целью обучения иностранным языкам, а, следовательно, и предложенного курса является формирование коммуникативных умений. Данная программа отвечает требованиям к обязательному минимуму по английскому языку, предлагает дополнительный материал, который позволяет лучше усвоить материал школьной программы и более качественно подготовиться к урокам. Содержание курса способствует приобретению навыков понимания содержания текстов разных жанров, ведения диалога этикетного характера в стандартных ситуациях общения , восприятия на слух основного содержания несложных аутентичных текстов и выделения для себя отдельной значимой информации, навыков написания письма и заполнения анкет. Курс разговорного английского языка A trip to Britain позволяет овладеть необходимым лексическим минимумом английского языка и получить ряд интересных сведений об Англии, а также учит ориентироваться в типичных ситуациях за границей. Этот курс, являясь своеобразным путеводителем по Англии, содержит интересные страноведческие материалы, которые знакомят с Великобританией, ее традициями и обычаями способствует расширению лингвострановедческой компетенции. Все тексты имеют необходимое лексическое и фразеологическое наполнение, в них учтен опыт лучшей литературы.
Программа элективного курса разговорного английского языка A trip to Britain предназначена для учащихся 9 классов и рассчитана на 17 часов. Структура и объем информации в каждом уроке стереотипны: словарь-минимум, текст для чтения, практические упражнения, грамматический комментарий, грамматические тесты. Содержание курса предполагает работу с различными источниками информации. При организации занятий создаются ситуации, в которых каждый ученик выполняет индивидуальную работу и принимает активное участие в работе группы.
Актуальность данного курса состоит в том , что он направлен на развитие способностей учащихся использовать английский язык как средство образования и самообразования, удовлетворение современных познавательных интересов и коммуникативных потребностей в межкультурном общении. В процессе обучения по данному курсу учащиеся ознакомятся с обычаями и традициями Великобритании , это курс поможет учащимся оценить свой потенциал с точки зрения образовательной перспективы.
Цель элективного курса.
1.Создание целостного представления о культуре, обычаях и традициях страны изучаемого языка путём сравнения постоянной оценки уже имеющихся знаний и понятий с вновь полученными, со знаниями и понятиями о своей стране.
2.Развитие навыков и умений , необходимых для успешной сдачи экзаменов.
3.Развитие познавательной активности учащихся.
4.Развитие компенсаторной активности учащихся.
5.Воспитание способности к личному и профессиональному самоопределению.
Задачи элективного курса.
1.Обогатить школьников знаниями об историко-культурном развитии Великобритании, образе жизни людей в современном британском обществе.
2.Развитие умения у обучающихся проводить сопоставление между родной и изучаемой культурами на иностранном языке, билингвальные умения представлять свою страну в англоязычной среде.
3.Развитие навыков аудирования, чтения аутентичных текстов с общим охватом содержания, с детальным пониманием, высказывать собственное мнение.
4.Учить выделять общее и специфическое.
5.Совершенствование речевых умений и навыков на основе культурологических текстов.
Ожидаемые результаты обучения.
По окончанию элективного курса “ A trip to Britain” учащиеся должны продемонстрировать:
Билингвальную культуроведческую осведомленность о:
- Bеликобритании и ее людях, о культуре страны, её обычаях и традициях;
- историко-культурных корнях возникновения обычаев и традиций.
Бикультурные умения:
*работать со справочной страноведческой литературой на русском и английских языках;
*собирать, систематизировать и интерпретировать страноведческую информацию при чтении, аудировании, говорении и письме на английском языке;
*подготавливать страноведческие файлы при сборе и систематизации фактов культуры;
*готовить устные выступления по страноведческой тематике;
*выполнять проекты об обычаях и традициях Великобритании, участвовать в устных презентациях .
Социокультурные способности:
*социокультурную любознательность при работе с письменными и устными источниками страноведческой информации;
*социокультурную наблюдательность при чтении и аудировании иноязычного материала.
Формы обучения:
*выполнение коммуникативно-ориентированных грамматических и лексических упражнений;
*составление речевых высказываний по определённой теме;
*выполнение различных грамматических и лексических упражнений;
*аудирование, чтение с последующим извлечением общей и специальной информации;
*парная, групповая работа;
*самостоятельная работа.
Формы контроля:
устный опрос
поурочные письменные лексико-грамматические работы
ролевые игры
письменное тестирование навыков аудирования, чтения и письма
Требования к уровню подготовки обучающихся по данной программе
В результате изучения английского языка ученик должен:
знать / понимать:
– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного курса;
– языковой материал: идиоматические выражения, единицы речевого этикета, обслуживающие ситуации общения в рамках элективного курса;
уметь:
говорение:
– вести диалог (диалог-расспрос, диалог-спор, диалог – обмен мнениями) в ситуациях официального и неофициального общения в социокультурной и учебно-трудовой сферах, грамотно используя аргументацию;
– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой прочитанных текстов элективного курса;
– описывать события, излагать факты, делать сообщения, связанные с тематикой данного элективного курса;
– создавать словесный социокультурный портрет страны изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;
аудирование:
– понимать относительно полно высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;
– оценивать важность (новизну) информации, определять свое отношение к ней;
чтение:
– читать аутентичные тексты, связанные с тематикой данного элективного курса, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое, поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;
письмо:
– выполнять письменные задания по страноведческим проектам;
– делать краткие письменные сообщения;
– делать конспекты выступлений;
– вести записи по прочитанному и обсужденному;
– заполнять таблицы и другие виды схематизированной информации;
– составлять викторины по пройденной тематике;
использовать приобретенные знания и умения в практической деятельности и повседневной жизни:
– для успешного взаимодействия в различных ситуациях общения;
– для расширения возможностей в использовании новых информационных технологий в профессионально ориентированных целях;
– для обогащения своего мировосприятия, осознания места и роли родного и иностранного языков в сокровищнице мировой культуры.
Структура элективного курса.
Данный элективный курс рассчитан на 17 часов в год в 9 классе.
Тематическое планирование составлено на 17 часов в год.
Курс разработан на основе ABC’s of Effective Communication, 2005, Revising, Reading and Reasoning for English Exams, 2006. Britain in Brief, In the English-speaking World, 2007.
В основе курса лежат следующие методические принципы:
*интеграция основных умений и навыков;
*последовательное развитие основных умений и навыков;
*коммуникативная направленность заданий;
*применение полученных знаний и навыков на практике в ходе выполнения заданий;
*темы и материалы соответствуют возрасту, интересам и уровню языковой подготовки учащихся.
Весь курс является практико –ориентированным с элементами анализа и самоанализа учебной деятельности учащихся. В каждом уроке есть ряд тематических текстов на чтение и аудирование с заданиями, подобными экзаменационному формату. Задание на развитие навыков устной речи.
Задания на развития навыков говорения и письма.
Методические рекомендации.
Рекомендуется активно использовать в работе имеющийся опыт и знания учащихся, предоставлять им возможность самим проанализировать качество выполнения заданий. Предоставлять возможность работы в интернете и добывать информацию по темам курса. Должны учащиеся использовать знания и умения, сформированные при изучении других предметов: истории, географии и литературы. Актуализация опоры на межпредметные связи свидетельствует о том, что иностранный язык нельзя рассматривать отдельно от предметов гуманитарного цикла. Элективный курс дает учащимся использовать свой интеллектуальный потенциал в полной мере.
Формы работы: парная, групповая , оценка и взаимооценка, анализ работ.
Тематическое планирование курса.
№ | Тема | Кол-во часов |
1. | Do You Want to Go to Great Britain | 1 |
2. | London Sights | 1 |
3. | British Traditions | 1 |
4. | The British: What are They? | 1 |
5. | At the Airport | 1 |
6. | At the Hotel | 1 |
7. | In the Shop | 1 |
8. | British and American English | 1 |
9. | Traditional English Meal | 1 |
10. | The Way of Living | 1 |
11-12. | The Future of the Earth. What Can I Do? | 2 |
123-14. | Travelling by Air | 2 |
15. | Speaking on the Phone | 1 |
16. | Being Polite | 1 |
17. | Popular Idioms | 1 |
Библиография:
1.Федеральны компонент государственного образовательного стандарта общего образования. Министерство образования Российской Федерации. Часть 2. Среднее (полное) общее образование.-М: 2004.
2.Сафоново В.В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций.- Воронеж :Истоки, 1996.
3.Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment.- Cambridge: CUP, 2001/
4.http://www.atteng.ru/English/examsch.htm
5.В.В. Ощепкова . О Британии вкратце.-М: Лист, 1999-224с.
6. Английский язык. ЕГЭ: сборник упражнений / О.В. Афанасьева, К.М. Баранова, Ю.Е. Ваулина и др. – М.: Просвещение, 2010. – 189с.
7. Вербицкая М.В. ЕГЭ 2010. Английский язык. Тренировочные задания. / М.В. Вербицкая, К.С. Махмурян. – М.: Эксмо, 2010. – 112с. + 1 CD. – (ЕГЭ. Тренировочные задания)
8. Витковский Е.В., Долгопольская И.Б., Фоменко Е.А. Английский язык. 9 класс. Подготовка к государственной итоговой аттестации – 2010. / Под редакцией Е.А. Фоменко. - Ростов-на-Дону: Легион, 2009. – 144с.
9.Михалева Е.И., Мичугина С.В. ЕГЭ 2010. Английский язык. Типовые тестовые задания. / Е.И. Михалева, С.В. Мичугина. – М.: Издательство «Экзамен», 2010. – 64с. (Серия «ЕГЭ 2010. Типовые тестовые задания»)
10. Гацкевич М.А. Английский для школьников и абитуриентов: Топики, упражнения, диалоги – СПб.: КАРО, 2002. – 160с., ил.
11.Кауфман К.И. «Страницы Британской Истории» книга для чтения по английскому языку в 7-11 классах общеобразовательных школ.- Издательство «Титул» 2002г.
Урок № 1
Тема: Do you want to go to Great Britain.
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. введение страноведческой информации
3. знакомство с обычаями и традициями страны, историческими фактами.
4. повторение Present Perfect
Ход урока:
Орг. момент + речевая разминка
Have you ever been abroad?
Where would you like to spend your vacations? Where would you live?
What 4 countries does Great Britain consist of?
What is the climate in this country?
Does it have a president? If not, what political system does it have?
Введение страноведческой информации, активизация полученных знаний. Работа с презентацией “A trip to London”
Обучение работе с текстом
GREAT BRITAIN
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated on the
British Isles. The British Isles consist of two large islands, Great Britain and
Ireland, and about five thousand small islands. Their total area is over 244,000
square kilometres.
The United Kingdom is made up of four countries: England, Wales,
Scotland and Northern Ireland. Their capitals are London, Cardiff, Edinburgh and
Belfast. Great Britain consists of England, Scotland and Wales and
does not include Northern Ireland. But in everyday speech "Great Britain" is used
to mean the United Kingdom. The capital of the UK is London.
The British Isles are separated from the continent by the North Sea and the
English Channel. The western coast of Great Britain is washed by the Atlantic
Ocean and the Irish Sea.
Shakespeare called Britain a "precious stone set in the silver sea" because of
its natural beauty. It has a varied countryside where you can find mountains,
plains, valleys and sandy beaches.
There are a lot of rivers in Great Britain, but they are not very long. The Severn
is the longest river, while the Thames is the deepest and the most important one.
The mountains, the Atlantic Ocean and the warm waters of Gulf Stream
influence the climate of the British Isles. It is mild the whole year round.
The UK is one of the world's smaller countries. Its population is over 58
million. About 80% of the population live in cities.
The UK is a highly developed industrial country. It is known as one of the
world's largest producers and exporters of machinery, electronics, textile, aircraft
and navigation equipment. One of the chief industries of the country is
shipbuilding.
The UK is a constitutional monarchy. In law, the Head of State is the Queen.
In practice, the Queen exists, but does not rule. The country is ruled by the elected
government with the Prime Minister at the head.
Names
The United [junaitid] Kingdom of Great Britain and Northern ['no:dan] Ireland ['aialand]
Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии
Лексика урока : GREAT BRITAIN
the British Isles [ailz] Британские острова
Edinburgh ['edinbara] Эдинбург
Cardiff ['ka:dif] Кардифф
Belfast [,bel'fa:st] Белфаст
the North Sea Северное море
the English Channel [tjaenl] Английский канал (приня-
тое в Великобритании название пролива Ла-Манш)
the Atlantic Ocean [a,tlaentik 'aujn] Атлантический океан
the Irish ['aiarij] Sea Ирландское море
Shakespeare ['Jeikspia] Шекспир
the Severn ['seven] Северн
the Thames [temz] Темза
Gulf Stream Гольфстрим
Vocabulary
to be situated ['sitjueitid] быть расположенным
to consist [kan'sist] of состоять из
total area [,tautl 'earia] общая площадь
kilometre ['kila,mi:ta] километр
to include [in'klu:d] включать
to mean [mi:n] (meant) означать
to separate ['separeit] разделять
to wash омывать
precious ['prejas] драгоценный
varied [vearid] разнообразный, меняющийся
(ландшафт)
plain ['plain] равнина
valley ['vaeli] долина
sandy beach ['bi:tj] песчаный пляж
deep глубокий
to influence ['influans] влиять
climate ['klaimit] климат
mild [maild] мягкий, умеренный
the whole year round круглый год
population [popjuleijn] население
highly developed [divelapt] высокоразвитый
producer [pra'dju:sa] производитель
exporter [ik'spo:ta] экспортер
machinery [ma'Jhnari] машинное оборудование
electronics [/elik'traniks] электроника
textile ['tekstail] текстиль
aircraft ['eakraift] самолеты
navigation [.naevi'geijn] судоходство
equipment [i'kwipmant] оборудование
chief [tfl:f] главный, основной
shipbuilding кораблестроение
constitutional monarchy [.konsti'tjujanl 'monaki]
конституционная монархия
in law [b:] по закону
the head of state глава государства
queen [kwi:n] королева
in practice ['praktis] фактически, на практике
to rule [ru:l] править
to elect [ilekt] выбирать
government ['gwanmant] правительство
Prime Minister премьер-министр
at the head во главе
parliament ['palimant] парламент
Questions
1. The UK is an island state, isn't it? Where is it situated?
2. What countries is the UK made of? What are their capitals?
3. What channel separates the British Isles from the European continent?
4. Who called Britain a "precious stone set in the silver sea"?
5. The surface of the British Isles varies very much, doesn't it?
6. Are there a lot of long and deep rivers in Great Britain?
7. Why is the climate of the British Isles mild?
8. Is the UK a large country?
9. What's the UK's population?
10. The UK is a highly developed industrial country. What does it produce and export?
11. The UK is a constitutional monarchy. What does it mean?
WHAT DOES THE QUEEN DO?
Britain is a constitutional monarchy. This means that the head of state is the
Queen. But in reality she has very little power. She has to put her signature on
new laws, even if she doesn't like them. Every autumn she opens Parliament, but the speech she makes from the throne, is written by the Prime Minister.
" The Queen is a symbol of Britain's long history and tradition and her most
important function is ceremonial.
• She represents Britain when she meets other heads of state.
• Once a week she has a meeting with the Prime Minister.
• As head of the Commonwealth, she meets and entertains prime ministers of the
member states.
• Every year she speaks on TV on Christmas day.
• She opens new hospitals, bridges and museums.
• After disasters, she sends messages to the families of the victims.
4. Просмотр видео «Great Britain»
Урок 2
Тема : London sights
Цели: Образовательные:
Вводить и закреплять в речи лексический материал по теме «Достопримечательности Лондона».
Работать над развитием умений аудирования.
Создать условия для формирования навыков устной речи.
Работать над развитием умений монологической речи по теме «Достопримечательности Лондона».
Развивающие:
Создать условия для развития мыслительных процессов: памяти, мышления, внимания.
Расширять общий кругозор учащихся.
Воспитательные:
Воспитывать активность, инициативность.
Воспитывать интерес к стране изучаемого языка.
Повышать мотивацию учащихся к изучению английского языка.
Развивать речевую культуру.
Прививать уважение к культуре других народов.
Оборудование: компьютер; раздаточный материал (карточки с предложениями), классная доска.
Ход урока.
1.Организационный момент
Good morning, pupils. I’m glad to see all of you here today.
There are different pictures on the blackboard. Look and say how would you formulate the name of our lesson? (Учащиеся смотрят на рисунки и предлагают разные варианты названия урока).
2. Мозговой штурм.
T: What is your association with the name 'London'?”
city
capital England
London
large
We will add some more associations during our lesson. (Схема ассоциаций остаётся на доске и дополняется во время урока).
3 Look at the screen. Here are some pictures of sights of London.
Tower Bridge; Westminster Abbey; Buckingham Palace; the Houses of Parliament; Trafalgar Square; Big Ben..
1.Westminster Abbey is a) the church, b) the river, c) the house
2. Buckingham Palace is the place for a) the Queen, b) the Parliament, c) the businessmen
3. The Houses of Parliament is the place where a) teenagers dance,
b)country’s leaders speak, c) Prince Charles lives
4. Trafalgar Square is a) the museum, b)the art gallery, c) the street
5. Tower Bridge is across a) the Rain, b) the Mississippi, c) the Thames
Imagine you have a chance to visit London. What places you would like to visit?
Use these phrases
I would like to visit,
It is a pleasure to see,
I want to go to.
The Houses of Parliament Queen Elizabeth 2
I would like to visit Big Ben
It is a pleasure to see Buckingham Palace
I want to go to
Tower Bridge Westminster Abbey
Trafalgar Square
5. Look at the screen. Match the phrases and complete the sentences. One place of interest may have 2 or 3 variants. For example Big Ben is a popular place for tourists. Big Ben is famous for its clock. Give as many variants as possible.
Big Ben |
is | a historic building |
|
Buckingham Palace | the capital | tourists. | |
Westminster Abbey | famous for | the river Thames. | |
London | across | its clock. | |
Tower Bridge | a popular place for | of England. | |
Trafalgar Square |
|
|
6. You’ve got the cards on your tables. I will read the sentences. You should decide if the sentence is true or false and put a cross in the card.
(Учащиеся получают карточки с номерами предложений. Учитель читает предложения, учащиеся слушают и ставят крестик напротив них, решая верно ли то или иное предложение).
1.London is the capital of America.
2. Big Ben is a popular street.
3. Buckingham Palace is the place for the Queen.
4. The Thames is the main river in London.
5. Westminster Abbey is a historic building.
6. Queen Elizabeth 2 lives in Westminster Abbey.
7. Trafalgar Square is a popular place for tourists.
T: Look at the blackboard. This is the key to this test.
| true | false |
1 |
| + |
2 |
| + |
3 | + |
|
4 | + |
|
5 | + |
|
6 |
| + |
7 | + |
|
9 |
| + |
Give 1 point to each correct answer and count your results. Now give a mark.
“5” – 7 points; “3” – 3 points;
“4” – 5-6 points; “2” – 1-2 points
(Учащиеся сверяют свои ответы с ключом на экране и ставят отметки).
Урок 3
Тема : British traditions
Цели урока: - знакомство с праздничными традициями Британии на основе текста с лингво-страноведческой информацией; расширение кругозора - развитие логического мышления; - формирование навыков чтения с полным пониманием прочитанного; развивать умение применять полученную информацию на основе прочитанного; - воспитание познавательных способностей;
Оборудование: карточки, карта достижений, компьютер
Ход урокa I. Организационный момент. 2. (The students are looking through this presentation). 3. Работа с разноуровневыми карточками. Card A What traditions do British people preserve? How do British people feel about their traditions and customs? Which celebrations are very popular? What are British traditions and celebrations connected with? What does Coronation Day mark? What do some royal traditions include? What is Speaker’s Corner famous for? Do people mark popular occasions? Most British people are proud of their traditions and customs and they carefully follow them.
Card B
What do you know about these traditions? Fill in the blanks using the words from the box. guard speech was introduced includes is connected occasion Christmas is the (1) __________in modern Britain on which a lot of traditions (2) __________ by most ordinary people.
Card C
Christmas is a … Elizabeth II is a … Coronation Day is a day… Speaker’s Corner is … Hyde Park is … |
Урок 4
Тема : The British. What are they?
Цели :
учебный аспект - формирование грамматических навыков говорения (структуры Complex Object); развитие речевых умений по изучаемой теме; совершенствование навыков аудирования и чтения;
развивающий аспект - развитие способности осуществлять продуктивные речевые действия, развитие коммуникабельности и кругозора учащихся;
воспитательный аспект - формирование представления об образе жизни британцев, воспитание уважительного отношения к чужой культуре, традициям Британии, чувства сопричастности к чужой культуре и более глубокое осознание своей культуры.
Оснащение урока: интерактивная доска, аудиозапись.
ХОД УРОКА
Организационный момент.
2. You‘ll listen to the text about the British queen. After listening you’ll answer my question: What is the queen Elizabeth fond of? (На доске выписаны незнакомые слова)
Staff – штат служащих Bishop – епископ Ambassador – посол | Paper work – канцелярская работа Judge - судья |
The Queen Elizabeth II is one of the richest women in the world. Being a queen is a really busy job. Elizabeth II gets up early and begins the day by looking through newspapers. Then she reads letters from the public (she gets more than 1000 each week) and tells the staff how they should be answered. The Queen has daily meetings with her private Secretary who helps her to do paper work, and lots of meetings with ambassadors, new judges and bishops. In the afternoons she opens new hospitals, bridges, factories. Once a week the Queen has a meeting with the Prime Minister and they discuss government business and important things that are happening in the country. In the evening she reads the report of the day from the Parliament. She must agree to every new law. In her spare time the Queen enjoys horse racing, fishing and walking in the countryside. She also enjoys photography and likes taking photos on her travels.
(После прослушивания дети отвечают на вопрос: What does the Queen like doing in her free time?)
3. What traits of British characters are known in the world? Compose the sentences using Complex Object
The English The Scots The Welsh The Irish The British |
are | thought said known believed considered supposed |
to be | conservative well-mannered great tea drinkers practical and careful country people emotional but reticent |
4. Учитель предлагает учащимся найти в тексте слова, описывающие эту картинку, и составить самостоятельные предложения о любимых занятиях британцев. В завершении обсуждения учащимся предлагается короткий текст о хобби британцев (он может быть напечатан на карточках).
Gardening – is a well-known favourite. As the weather in Britain is mild, British manage to do gardening almost all the year round. Sometimes this can be just doing a bit of weeding and sometimes, serious vegetable and fruit growing. In fact, regardless of the size of the garden, the British can always find plenty to do in it. Mowing grass is also very important. Every Sunday morning (except for winter) they come out to mow their lawns. The British see an unmown lawn not only as a sign of laziness, but also as disrespect to others.
5. The Queen of England (Elizabeth II) has got lots of homes. Sometimes she lives at Buckingham Palace in London and sometimes at Windsor Castle in Windsor.
Write the verbs in the gaps. | lived had stays built started |
Buckingham Palace | Windsor Castle William I (William the First) (4) _____ to build* this castle in the 1070s. The castle is a favourite place for royal weddings. Prince Charles and Camilla Parker-Bowles (5) _____ a big party in the castle after their wedding in 2005. |
6. There are many famous people in the history of Britain. In the 19th century in England, rich women did not usually go out to work. They stayed at home with their families. But some women wanted a different life. They wanted to learn new things and help people. Florence Nightingale was one of these women.
Complete the text about Florence’s life with these words.
food countries angry dirty student books hospital job |
Join the sentences halves in the lamps to learn more about Florence. Write the sentences.
1. | Florence never had a husband. |
2. |
|
3. |
|
7. Read the extract s and guess the titles of the text.
1. Ancient Universities The towns of Oxford and Cambridge have some of the finest buildings in Britain. They are famous for their universities, the oldest in England. All the students live and study in a college. Cambridge has 31 colleges and Oxford has 39. Oxford’s first college started in 1249. Cambridge’s first college opened in 1281.
2. _____________________ Before the 12th century, people who wanted a good education went to the Sorbonne in Paris. Then, in1167, all English students in Paris moved to Oxford. Some people say King Henry II told them to move. Others say the French threw them out! The students went to study in Oxford monasteries and that was the beginning of Oxford University.
3. ____________________ The Church was very important in Oxford and Cambridge for many years. For example, until the 19th century the university teachers were almost like priests and they couldn’t marry.
4. _____________________ Women started studying later than men. The first women’s college at Cambridge opened in 1869 and at Oxford in 1878. Today, three Cambridge colleges and one Oxford college are for women only. Men and women study together in the others.
5. ___________________ Every year the universities complete in a rowing race over 7 kilometers of the Thames. Each boat has eight male rowers and a cox, who must be a very light man or woman. The first race was in 1829 and it became a yearly race in 1839. All the students really want their university to win!
6. ____________________ People can stay in rooms at Oxford and Cambridge when the students are on holiday. Some rooms are modern but the older rooms are more interesting (and more uncomfortable). They often have low ceilings, small windows and a view of the square or ‘quadrangle’ in the same room as an ex Prime Minister or eating at the same table as Lawrence of Arabia!
Урок 5
Тема: At the airport
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. активизация грамматических навыков
3. активизировать употребление новой лексики в речи учащихся
Ход занятия:
T.: - Do you like travelling?
- Do you prefer to travel about Russia or abroad?
- What kind of transport do you prefer?
T.: When you are going to travel by plane you need a map, а passport, a visa and an air ticket. Imagine that you are having a trip abroad.
Exercise 1. When you travel by airplane, you need to know what to do and what to say once you arrive at the airport. Read the words below and consult a dictionary if you need a definition.
Aisle, aisle seat, baggage claim area, boarding area, boarding pass, carry-on luggage, emergency exit, flight attendant, gate, lavatory, life jacket, metal detector, overhead compartment, oxygen mask, pilot, seat belt, security officer, terminal, ticket counter, tray table, window seat, X-ray machine.
Exercise 2. Now, complete the sentences below with the best answer:
The _____will be serving food and beverages after the plane reaches its cruising altitude.
flight attendants. B. Pilots. C. security officers.
After the plane lands, you can pick up your luggage at the ______.
boarding area. B. baggage claim area. C. overhead compartment.
If the cabin loses pressure during flight, you should put on your _______so you can breathe comfortably.
seat belt. B. life jacket. C. oxygen mask.
Exercise 3. Read the text about popular UK airports and answer the questions: Is Heathrow and London Airport one and the same thing? Is it the only Britain’s airport? If so, are these airports much smaller than Heathrow?
Famous UK airports
How to get to Britain? You can try hitchhiking, but Britain is an insular state and part of your way you’ll have to sail or take a ferry.
The quickest and probably the most reliable way of travelling to Britain is by air. The major British air company is British Airways, or BA. If you come to Britain by air, you’ll see Heathrow, one of the world’s biggest airports. Its official name is London Airport.
Heathrow is London’s major airport. It was opened in 1929 as a small base for flight tests, and it became an international airport in 1946. Over 44 million people pass through Heathrow each year and 1,000 aircraft a day land and take off there. Heathrow is to the west of London. There is a direct underground rail link which takes an hour to reach Central London. There are many robberies from passengers’ luggage at the airport, and it is sometimes called “Thiefrow”.
Gatwick is London’s second airport after Heathrow. It is to the south of London. Over 21 million passengers pass through the airport every year, and in summer about 700 flights land and take off there every day.
Stansted is London’s third airport. It is to the north of London. It was opened in 1942 as a base for the American Air Force during the Second World War. In 1966 Stansted became a passenger airport. It takes over 3 million passengers a year, many of them holiday-makers.
There are two more important airports in Britain: Luton Airport (near the town of Luton, 30 miles northwest of London) and London City Airport which handles a growing number of European flights. [1]
Exercise 4. Find synonyms of the following words in the text.
Vacationer – (holiday-maker)
An island – (an insular state)
To get to – (to reach)
Essential – (important)
To operate – (handle)
Exercise 5. Make up the dialogues using the following phrases.
Travel by plane
Where…? Is the information office; is the ticket office; is the waiting room; is the restaurant | Где…? Справочное бюро; касса; зал ожидания, ресторан |
How much does the ticket cost? | Сколько стоит билет? |
Where can I check (pick up) my luggage? | Где можно сдать (получить) багаж? |
On what days are there planes for…? Moscow, St. Petersburg, Krasnodar | По каким дням летают самолёты на …? Москву, Санкт-Петербург, Краснодар |
When does flight number …leave? | Когда отправляется рейс №…? |
Is this a direct flight? | Этот рейс прямой? |
I want a ticket on a plane to…please; flight number… | Мне, пожалуйста, билет на самолёт до…, рейс №… |
Have they already announced…? Flight number; check-in; the boarding | Уже объявили…? Рейс №; регистрацию; посадку |
When (Where) is the check-in? | Когда (где) регистрация? |
Here is my… Ticket, passport, hand luggage | Вот мой (я)… Билет, паспорт, ручная кладь |
Help me…please Fasten my safety belts; put my seatback | Помогите мне, пожалуйста,… Пристегнуть ремни; откинуть кресло |
Урок 6
Тема: At the hotel
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. активизация грамматических навыков
3. знакомство с речевыми образцами по теме
Ход занятия:
Exercise 1 What is most important for you when you are going to choose the hotel. Rank the following concepts from most to least important.
- price per night;
- size of the hotel;
- number of stars;
- comfortable room;
- friendly staff;
- service at the hotel;
- satellite TV;
- location of the hotel (in the centre/far from the center).
Exercise 2 Work in pairs and compare your ranking schemes. Discuss what might be most important for different groups of travelers (businessmen, the elderly, holidaymakers, …).
Exercise 3 Listen to the following story and choose the correct answer for each question.
A Forgetful Tourist
Once a tourist arrived in London. When he got off the train, he asked the porter to show him the way to the post-office. He sent a telegram to his wife, informing her that he had arrived safely and giving her the address of the hotel he intended to stay at.
Then he went to the hotel, left his luggage there and went out for a walk. As it was his first visit to the English capital, he was interested to see the museums and the sights of this beautiful city.
He strolled about a bit, had dinner at a small restaurant and looked at the shops. When he felt tired and wanted to return to the hotel, he suddenly realized that he didn’t remember its name or even what street it was in.
Suddenly he remembered the telegram which he had sent to his wife on his arrival. She knew his address and could help him.
So at a late hour his wife received this extraordinary telegram: “Please send me my address at once.”
What did the tourist ask the porter to show him?
а) the way to the hotel; b) the way to the station; c) the way to the post-office.
To whom did he send a telegram?
а) to his parents; b) to his wife; c) to his friend.
What did he write in the telegram?
а) his address; b) the number of his train; c) the date of his arrival.
Where did he leave the luggage?
а) at his friend’s; b) at the station; c) in his hotel.
How many times did he visit London?
а) many times; b) one time; c) three times.
What did he do in London?
а) saw the sights; b) went to the cinema; c)went to his friends.
Why didn’t he go to the hotel?
а) it was not late; b) he wanted to visit his friends; c) he didn’t know the address.
Whom did he ask about the address?
а) the porter; b) his wife; c) his friend. [2]
Exercise 4 Make up the dialogues using the following phrases.
Урок 7
Тема: In the shop
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. активизация грамматических навыков
3. развитие навыков чтения, обучение работе с текстом.
4. знакомство с речевыми образцами по теме
Ход урока
Exercise 1. London is famous for its big stores. Can you match these shops on the left to their locations? (anticipating)
1. Harrod’s |
| a) Everywhere |
2. Selfridges |
| b) Knightsbridge and Regent Street |
3. Woolworths |
| c) Oxford Street |
4. Hamleys |
| d) Everywhere |
5. Virgin Megastore |
| e) Regent Street |
6. Marks & Spencer |
| f) Oxford Street |
7. Scotch House |
| g) Knightsbridge |
Key: 1-g, 2-c, 3-a, 4-e, 5-f, 6-d, 7-b.
Exercise 2. Read the text about the most popular store and decide if the following sentences true or false.
Shop Every Floor of a Famous Department Store
Harrod’s, one of the world’s most famous department stores, takes up an entire city block of Brompton Road. Take the tube to Knightsbridge and walk only a short way to the store’s door. You’ll probably want to return to your hotel in taxi with all your purchases! One very interesting thing: Harrod’s has a dress code. You have to be dressed very badly to get turned away, but it does happen, so don’t wear your torn blue jeans or well-worn tee shirt that day.
The store’s motto is, “Everything for everyone, everywhere”… so you shouldn’t have a problem finding what you want. It might, however, cost you more than it would at home. Harrod’s has two sales every year, one after Christmas and one at the end of June. If you are in London during these times, you will likely find huge bargains at Harrod’s. In fact, locals camp outside the previous night to grab the best buys early. Beware: if you don’t like crowds, don’t go; it’s wall-to-wall people and you won’t enjoy the experience.
The store is huge, but the areas you shouldn’t miss are the Food Halls on the ground floor. Harrod’s began as a grocery store and it’s still important to them to retain that tradition. You will be amazed – not only at the selection, but how it’s displayed. Buy something to take with you, or head to the Sushi Bar or Champagne and Oyster Bar in the Meat, Fish and Poultry Food Hall and have fun.
Another great area is Harrod’s World, on the lower ground floor, where you’ll find a wide range of Harrod’s souvenirs to take home for gifts.
If you would like to visit the store in style, you can always charter one of the store’s executive helicopters and forget about the traffic on High Street!
Harrod’s is huge. (T)
You may wear bad clothes when you start to Harrod’s. (F)
“Everything for everyone, everywhere” means that every person can find a problem while shopping. (F)
Prices at Harrod’s and at home are different. (T)
The store usually has sales twice a year. (T)
During these times Harrold’s is full of people. (T)
The Sushi Bar is a head department of the store. (F)
Every visitor gets a helicopter to forget about the traffic on High Street. (F)
Exercise 3. Find the English equivalents for the following words:
Прогонять (turn away), поношенный (well-worn), дёшево купленная вещь (bargain), местные жители (locals), жить временно (to camp), направляться (to head), заказывать (to charter), с шиком (in style)
Далее идут ещё несколько небольших текстов и заданий о вышеупомянутых универмагах, чтобы подтвердить догадку учащихся. (упражнения 12-13)
Exercise 4. Make up the dialogues using the phrases in the table.
In the shop
What floor is (are) the …on? Cosmetics, furs, watches | На каком этаже продаётся…? Косметика, меха, часы |
That is not quite what I wanted | Это не совсем то, что мне нужно |
Please show me something... A bit less expensive, a bit better, in a different style | Покажите мне что-нибудь… Подешевле, получше, другого фасона |
I will (not) take that | Я это (не) беру |
That is (not) what I wanted | Мне это (не) подходит |
May I try it on? | Можно ли примерить? |
Where is the fitting room? | Где примерочная? |
What size is this? | Какой это размер? |
Can I exchange (return) things I have bought? | Можно ли поменять (вернуть) купленную вещь? |
Can you recommend an inexpensive…? | Вы можете порекомендовать недорогую…? |
That price suit me | Эта цена меня устраивает |
Урок №8
Тема: British English and American English
Задачи:
ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
развитие лексических навыков, проведение сравнительной характеристики между вританским английским и американским английским
повторение грамматики (Present Perfect)
Ход урока:
Орг.момент + речевая разминка
Are there big differences in the way people speak your language?
Are there some words that are only used in certain places?
What differences in pronunciation are there?
Do you know any words from American English?
Can you tell the difference between British and American English?
Add some more words that your teacher knows.
UK English rucksack queue petrol trousers dustbin shop chemist garden
lift cooker cinema underground postbox jam crisps chips biscuits sweets holiday autumn
| USA English backpack line gas pants trashcan store drugstore yard (a garden in US English tends to specifically refer to a vegetable garden) elevator stove movie theatre subway mailbox jelly chips French fries cookies candy vacation fall
|
Some more differences:
Spelling
US English uses ‘-or’, where UK English uses ‘-our’.
Color colour Neighbor neighbour
US English uses ‘-er’, where UK English uses ‘-re’.
Center centre Theater theatre
Grammar
American English and British English sometimes use different prepositions.
AE: It’s twenty of six. It’s five after nine.
BE: It’s twenty to six. It’s five past nine.
American English doesn’t use the Present perfect as much as British English.
AE: I think I broke my leg.
BE: I think I’ve broken my leg.
Pronunciation
‘r’ is often not pronounced in British English. It is always pronounced in American English.
AE: car /ka:r/ hard /ha:rd/
BE: car /ka:/ hard /ha:d/
Развитие навыков чтения
Read what people say about language differences:
- Well, I don’t think British and American English are so different. (UK)
-
- They sound different, but most of the words are the same. There aren’t any real communication problems. (USA)
-I was talking on the phone to someone over there and he said he would give me a ring later. I thought, is he mad? A ring? What for? Anyway, he meant he was going to call me later! (USA)
-The accent’s different, that’s all really. Oh, and some words. (UK)
-I was in London once and asked somebody where the nearest drugstore was. They didn’t know what I was talking about! They say chemist or something. (USA)
-They say cookies, we say biscuits. They say jelly and we say jam. It’s just words like that. (UK)
Read the sentences. Where does each person come from – Britain or America?
Can you tell me where the nearest chemist is? (Britain)
Do you have a trashcan here? (United States)
Is there a subway near here? (United States)
I live in a block of flats. (Britain)
It’s quarter of three. (United States)
Take the lift. It’s quicker the walking. (Britain)
Развитие лексических навыков
Decide weather speaking people are British or American?
1. Mother to son in the car:’ I just went to the shops and bought all this food. Could you open the boot for me, please?’(British English)
2. Please line up on the right – hand side for movie tickets. (American English; The word ‘movie’ is also used in Britain now.)
3. Jim: ‘Which way do you want to go to Grandma’s?’
Tracy: ‘Let’s just take the highway; it’s faster. ’(American English)
4. Anna: ‘Where did you go for your holidays?’
Susan: ‘We went to Greece. It was fab. ’(British English)
5. Tom: ‘I’d like a large portion of chips with that fish, please. ’(British English; ‘fish and chips’ is a typical dish in Britain. What the rest of the world refer to as ‘chips’ (crisps in the UK) is commonly served in bags.)
6. Clerk in fast - food restaurant: ‘Do you want a bag of chops with that sandwich?’ (American English)
Просмотр видео «British English vs American English»
Урок № 9
Тема: Traditional English meal
Задачи:
ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. знакомство с английской кухней
3. повторение грамматики (Present Perfect)
Ход урока:
Орг. момент + речевая разминка
What’s the date?
Have you had breakfast yet?
What have you had?
What is your favourite food? Is it healthy?
Введение новой лексики по теме «Еда».
Let’s learn and remember some new products.
Работа с презентациями «Food», “Vegetables”, “Berries” (на выбор)
Развитие речевых навыков
What do you like to eat? What is healthy food? Name unhealthy food.
How often do you eat vegetables/fruits?
Can you cook? Do you know any traditional Russian dishes? What are they?
Работа с текстом
British Cuisine
Some people criticize English food. They say it’s unimaginable, boring, tasteless, it’s chips with everything and totally overcooked vegetables.
The basic ingredients, when fresh, are so full of flavour that British haven’t had to invent sauces to disguise their natural taste. What can compare with fresh pees or new potatoes just boiled and served with butter? Why drown spring lamb in wine or cream and spices, when with just one or two herbs it is absolutely delicious?
If you ask foreigners to name some typically English dishes, they will probably say “Fish and chips” then stop. It is disappointing, but true that, there is no tradition in England of eating in restaurants, because the food doesn’t lend itself to such preparations. English cooking is found at home so it is difficult to find a good English restaurant with reasonable prices.
In most cities in Britain you’ll find Indian, Chinese, French and Italian restaurants. In London you’ll also find Indonesian, Mexican, Greek… Cynics will say that this is because English have no “cuisine” themselves, but this is not quite the true.
English breakfast
All people in the world have breakfast, and most people eat and drink the same things for breakfast. They may eat different things for all the other meals in the day, but at breakfast time, most people have the same things to eat and drink – Tea or Coffee, Bread and butter, Fruit.
Some people eat meat for breakfast. English people usually eat meat at breakfast time, because England is a cold country. It is bad to eat meat for breakfast in hot country. It is bad to eat too much meat; if you eat meat for breakfast, you eat meat three times a day; and that is bad in a hot country. It is also bad to eat meat and drink tea at the same time, for tea makes meat hard so that the stomach cannot deal with it
The best breakfast is Tea or Coffee, bread and Butter, fruit. That is the usual breakfast of most people in the world.
Tasks to the text:
Complete the sentences:
If you ask foreigners to name typically English dishes, they will probably say…
People criticize English food because it’s …
English cooking is found at home so it is difficult to …
Cynics will say that this is because English have no “cuisine” themselves, but …
English people usually eat meat at breakfast time, because…
Find English equivalents for:
-кухня (национальные блюда)
- мука
- соус
- рыба с картошкой
- чересчур переваренные овощи
- баранина в вине
- травы, специи
Работа с видео “English breakfast”
While watching the video you should write all the products, that you’ll hear, and the process of cooking.
Check the results
Урок №10
Тема: The way of living
Задачи:
Введение новой лексики
Повторение грамматики (настоящее простое и настоящее длительное времена)
Ход урока:
1. Орг.момент Good morning, children. How are you?
2. Речевая разминка
Is anybody absent?
What date is it today?
What date was yesterday ?
What day is it today?
What day was yesterday ?
What did you do yesterday?
3. Введение новой темы Today we are going to talk about different lifestyles. What’s so good in living in a city/ in a country?
Match the word combinations with the Russian equivalents.
High quality lifestyle | Тишина и спокойствие |
Feel lonely | Чувствовать одиноко |
Beautiful landscapes | Отзывчивые люди |
Unemployment | Красивые пейзажи |
Peace and quiet | Правильный образ жизни |
Helpful people | Безработица |
What are advantages of living in a country? What are disadvantages?
Match the word combinations with their definitions.
Unhealthy lifestyle | The factories, cars produce waste harmful to nature |
Heavy traffic | Too many people |
Constant noise | Too many cars |
Pollution | The sum of money you pay for accommodation, transport, etc. is really big |
Convenient public transport | There are not many people without work |
Crowded streets | To breathe in polluted air, smoke, sleep for few hours… |
High cost of living | You can hear too many sounds of different type all the time |
No unemployment | It’s easy to get to any part of the city by bus/trolley bus/tram or metro |
Discuss advantages and disadvantages of both.
Развитие навыков устной речи
Would you like to live in the city/country? Work in pairs. You are leaving for the city/village tomorrow. Make a list of things you are going to do. Use the schedule below:
Day | Village | City |
Sunday |
|
|
Monday |
|
|
Tuesday |
|
|
Wednesday |
|
|
Thursday |
|
|
Friday |
|
|
Saturday |
|
|
Развитие грамматических навыков
Where’s Jane? – She ______________________ a shower. (have)
• My lessons ___________ at 9.00. (start)
• Tom never ___________ computer games before he ___________ his homework. (play, finish)
• Nick and Peter _______________ chess at the moment. (play)
• ____ you ______________ a cow these days? (milk) – Yes, I ____.
• What time _______ your train _________? (leave)
Обучение работе с текстом, введение страноведческой информации.
Study the rating of best places in the world presented in the article “The World’s Best Places to Live ” (Business Week, July 12, 2012). Is your rating the same? Where would you like to live? Why?
Consultants rated each city on a variety of factors including the level of traffic, air quality, and personal safety. The highest-scoring U.S. city is Honolulu, which came in at No. 28. Still, Mercer says that cities with a high quality of life are not necessarily the most exciting. “There are a lot of ‘sleepy’ towns that got high ratings,” said Rebecca Powers, a principal consultant in human capital for the company. “But if you were to judge them on something like nightlife, there are some that probably wouldn’t have rated as high.”
No. 1: Zurich, Switzerland
Population: 347,517
Life expectancy: 80.74 years
No. 2: Vienna, Austria
Population: 1,825,287
Life expectancy: 79.36 years
No. 3: Geneva, Switzerland
Population: 185,000
Life expectancy: 80.74 years
No. 4: Vancouver, Canada
Population: 560,000
Life expectancy: 81.16 years
No. 5: Auckland, New Zealand
Population: 1.18 million
Life expectancy: 80.24 years
No. 6: Dusseldorf, Germany
Population: 581,858
Life expectancy: 79.1 years
No. 7: Munich, Germany
Population: 1,332,650
Life expectancy: 79.1 years
No. 7: Frankfurt, Germany
Population: 3,700,000
Life expectancy: 79.1 years
No. 9: Bern, Switzerland
Population: 122,178
Life expectancy: 79.36 years
No. 10: Sydney, Australia
Population: 4,297,100
Life expectancy: 80.73 years
Просмотр видео «Нью-Йорк»
Урок № 11-12
Тема: The future of the Earth. What can I do?
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. активизация грамматических навыков
3. развитие чувства любви к природе, желания охранять и защищать ее
Ход урока:
Орг. момент + речевая разминка
Is our town clean? Why not?
Do we breathe fresh air? Do we drink clean water?
Is it noisy living in the city? Is it stressful? Why do your parents want you to spend summer out of the town?
What will our planet look like in 10 years time? In 50 years time?
Введение новой лексики, развитие лексических навыков
Save the Earth
Look at the words and try to explain the meaning of the following:
• A power station/factory
• Factory waste
• Acid rain
• Polluted clouds
• Air, water pollution
3. Translate the phrases into Russian:
• Cars burn petrol –
• Power stations emit toxic fumes –
• This pollution is gathered in clouds –
• This pollution lands on trees –
• It poisons trees –
• Solar power –
3. Работа с клипом, текстом песни “Earth song” (песня Земли)
Jackson Michael » Earth Song - текст песниEarth Song
What about sunrise
What about rain
What about all the things
That you said we were to gain...
What about killing fields
Is there a time
What about all the things
That you said was yours and mine...
Did you ever stop to notice
All the blood we've shed before
Did you ever stop to notice
The crying Earth the weeping shores?
Aaaaaaaaaah Aaaaaaaaaah
What have we done to the world
Look what we've done
What about all the peace
That you pledge your only son...
What about flowering fields
Is there a time
What about all the dreams
That you said was yours and mine...
Did you ever stop to notice
All the children dead from war
Did you ever stop to notice
The crying Earth the weeping shores?
Aaaaaaaaaaah Aaaaaaaaaaah
I used to dream
I used to glance beyond the stars
Now I don't know where we are
Although I know we've drifted far
Aaaaaaaaaaah Aaaaaaaaaaaah
Aaaaaaaaaaah Aaaaaaaaaaaah
Hey, what about yesterday
(What about us)
What about the seas
(What about us)
The heavens are falling down
(What about us)
I can't even breathe
(What about us)
What about the bleeding Earth
(What about us)
Can't we feel its wounds
(What about us)
What about nature's worth
(ooo,ooo)
It's our planet's womb
(What about us)
What about animals
(What about it)
We've turned kingdoms to dust
(What about us)
What about elephants
(What about us)
Have we lost their trust
(What about us)
What about crying whales
(What about us)
We're ravaging the seas
(What about us)
What about forest trails
(ooo, ooo)
Burnt despite our pleas
(What about us)
What about the holy land
(What about it)
Torn apart by creed
(What about us)
What about the common man
(What about us)
Can't we set him free
(What about us)
What about children dying
(What about us)
Can't you hear them cry
(What about us)
Where did we go wrong
(ooo, ooo)
Someone tell me why
(What about us)
What about babies
(What about it)
What about the days
(What about us)
What about all their joy
(What about us)
What about the man
(What about us)
What about the crying man
(What about us)
What about Abraham
(What was us)
What about death again
(ooo, ooo)
Do we give a damn
Aaaaaaaaaaaaah Aaaaaaaaaaaaah
Tasks to the song :
Find Russian equivalents
crying Earth
What have we done to the world (Что необычного в этом предложении?)
children dead from war
we've drifted far
the bleeding Earth
forest trails
What is the main sense of the song?
Does M.Jackson care about our planet?
Everybody thinks he/she can’t do anything about the Earth. Is he/she right?
What can you do without support?
Write 5 actions, I’ll give you 3 minutes.
Check the results.
Maybe everything is not so bad, let’s try to imagine our future life from the positive point of view.
Обучение работе с текстом
WHAT WILL OUR LIFE BE LIKE?
Here is what pessimists say • Our planet will be invaded by aliens. Those who become their slaves. survive will • There will be a nuclear war and our planet will become uninhabitable. • Atmospheric pollution will be so awful that people will have to live in underground cities. • People will be replaced by robots. There will be more unemployed. Life will be harder. • There will be more criminals. Terrorist groups will be more powerful. It will be dangerous to go out. People will be killed by remote control. • Our simple pleasures will become a thing of the past. We'll take food in the form of capsules, tablets and pills. | Here is what optimists say • People will be able to travel in space. They will be able to spend their holidays on other planets. • We'll be stronger and healthier. Scientists will invent anti-ageing pills and people will live much longer than now. • Air pollution will be stopped. Special underground pipes will carry smoke and fumes from factories to air-cleaning plants. • Robots will do all the dangerous and dirty jobs. Our working hours will be shorter and our holidays will be longer. • There will be no more wars, no more criminals. The world will become more democratic. • Our daily life will become easier. Everything will be automated. We'll shop, pay our bills and even cook with the help of computers. |
THE EARTH IS OUR HOME
The Earth is our home. What sort of home it is depends on how we treat it, just as
the houses we live in depend on how we take care of them.
Do you like to fish or swim? Do you like to walk through the woods? Do you like
to breathe fresh air? Or to watch birds and hear them sing?
If you do, we'll have to treat our Earth home in a different way. Why?
Because we are making lakes and rivers too dirty for fish to live in or for people to
swim in.
And what do you think of the future?
Урок 13-14
Тема: TRAVELLING BY AIR
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. активизация грамматических навыков
3. развитие навыков чтения, обучение работе с текстом.
Ход урока:
TASK 1. Read the text paying attention to the key words. Make a short summary of it.
The Howards are Going to New York
...The day of their departure came. Mrs. Howard, Mr. Howard and Bill went to the Air Terminal. At the Terminal they had their luggage registered, there it was weighed and labelled. Mrs. Howard said she was surprised their luggage wasn’t overweight. It seemed to her they had packed a lot of unnecessary things.
Then they got on a bus and went to the Airport. Soon after they arrived at the Airport, their flight was called: “Your attention, please. BOAC announces the departure of flight 573 to New York. Flight 573 now boarding at gate 9. All aboard, please.”
When they were going towards the gate, Bill heard another announcement being made. The arrival of a plane from New York was being announced. Bill said it was lucky as the two planes might have collided in the air and might have crashed which made his parents smile.
Together with the other travellers they passed through the gate and went to the plane which was ready to take on the passengers. They got on the plane and got their seats. Only then did Bill realise that he was really going to America.
The stewardess announced the name of the pilot and gave the passengers all the information about the speed and the altitude at which they would be flying. Then she asked the passengers to fasten their seat-belts and the plane took off. Nobody spoke or thought of an air crash. The passengers felt safe and comfortable and had a wonderful feeling of security.
Several hours later they reached their destination. The plane landed but before getting off the plane they filled in a declaration form. In the declaration form travellers are to indicate the kind of valuables and the amount of currency they are bringing into the country.
The travellers got off the plane and their passports and visas were checked (that is they went through the passport control). When the luggage had been delivered, they went to the customs area. Bill heard the customs officer ask the question that Bill had already heard in London: “Have you got anything to declare?” His father said again that everything they had was for their own use. He said they did not carry anything for sale, no fruit, perfume, liquor, gold, or anything that was not allowed free, that is anything that was liable to duty. The customs officer did not doubt that their luggage had been inspected and they were allowed out to the public area. In the waiting hall they were welcomed by Mr. Anderson, Mr. Howard’s American friend, who came to the airport to meet his English friend and his family. Mr. Anderson had reserved rooms at a hotel for the travellers. They took a taxi and went to the hotel.
ACTIVE VOCABULARY
to go through customs - проходить таможенный досмотр;
have one’s luggage registered - сдавать вещи в багаж;
to weigh smth. - взвешивать что-либо; весить;
overweight - лишний вес, перевес;
to get on a bus - садиться в автобус;
to collide (with smth.) - сталкиваться с чем-либо, налетать на что-либо;
crash - разбиваться, падать с грохотом, терпеть аварию;
Only then did he realise it. - Только тогда он осознал это.
stewardess - стюардесса, бортпроводница;
altitude - высота (местонахождения)
to fasten smth. - пристегивать, прикреплять, привязывать;
to take off - взлетать, подниматься в воздух (о самолете);
air crash - авиационная катастрофа;
safe - безопасный;
to reach one’s destination - добираться до места назначения;
to land - совершать посадку (о самолете);
to get off a bus (a plain, a train) - выходить из автобуса;
declaration form - декларация (бланк, заполняемый на таможне);
amount - количество, общая сумма;
currency -деньги, валюта;
hard currency - свободно конвертируемая валюта;
visa - виза;
to check smth. - проверять что-либо;
customs officer - таможенный чиновник;
to go through the passport control - проходить паспортный контроль;
Have you got anything to declare? - У вас есть что-либо, подлежащее обложению таможенной пошлиной?
liquor - спиртной напиток
gold - золото
free - бесплатный, не подлежащий обложению таможенной пошлиной;
liable to duty - подлежащий обложению таможенной пошлиной;
to take a taxi -брать такси;
to get into a car (a cab, a taxi) - садиться в машину (такси)
to get out of a car (a cab, a taxi) - выходить из машины (такси)
TASK 2. Give full answers:
1. Where did the Howards have their luggage registered?
2. What did the Howards do after their flight had been called?
3. How did Bill comment on the announcement that a plane from New York had just landed?
4. What did the stewardess tell the passengers to do?
5. What did the stewardess announce?
6. How long did it take them to reach their destination?
7. How long would it have taken them if they had travelled by sea?
8. When were the passengers allowed to get off the plane?
9. What formalities did the travellers have to go through?
TASK 3. Ask and answer working in pairs:
1. Have you travelled a lot?
2. When did you travel by plane last? Where did you fly to?
3. Do you get air-sick on board a plane?
4. What can be recommended as a preventive against air-sickness?
5. Where do the passengers feel safer, in the front or at the back of the plane?
6. How much time before the plane takes off do you come to the airport?
7. Why do you come to the airport well in advance? What do you have to do?
8. What do you do when your flight is called?
9. What does the stewardess announce when the passengers have got on the plane and taken their seats?
10. How long does it take to get from Moscow to London?
12. How do you feel after a flight when you are getting off the plane?
13. What questions are to be answered when one fills in a declaration form? When is the declaration form to be filled in?
14. What is not allowed free when one goes through customs?
15. Jerome K. Jerome said in his book “Three Men in a Boat” that travellers when getting ready for a journey should take along only such things as they can’t do without. Do you agree with this? Why is it more convenient to travel light?
TASK 4. Complete the phrases choosing the appropriate word combination or sentence. Substantiate your choice.
1. When you travel by plane, you’ve got to ... (pay your luggage, come to the airport at least five minutes before the plane is to take off, always travel light, fill in a declaration form).
2. If you get air-sick, you’d better ... (go by sea, go by bus, go by train).
3. When arriving in a foreign country, one is never obliged to ... (go through customs, have one’s luggage registered, have one’s visa checked, fill in a declaration form).
4. The customs officer usually says ... (“How did you enjoy the trip?”, “Welcome to ...”, “Have you got anything to declare?”)
5. In the USA ... (books, clothes, jam, pencils, liquor) are liable to duty.
6. At the check-in counter you ... (have your visas checked, declare everything that is liable to duty, have your things weighed and labeled, fill in a declaration form).
7. When the passengers get on the plane and take their seats, the stewardess ... (serves lunch, asks them to fasten their seat-belts, gives the passengers all kinds of information, checks their tickets).
8. At the airport you go first of all ... (through customs, through passport control, to the check-in counter).
TASK 5. Translate into English:
I. Когда Говарды прибыли в аэропорт, им не пришлось ждать долго. Объявили их рейс, они сели в самолет и заняли свои места. Через восемь часов их самолет приземлился в Нью-Йорке. Говарды прошли таможенный досмотр и отправились в отель.
- деньги, валюта;
- свободно конвертируемая валюта;
- виза;
- сдавать вещи в багаж;
-объявлять рейс;
-сталкиваться (с чем-либо), налетать на что-либо;
-терпеть аварию, падать с грохотом, разбиваться;
-добираться до места назначения;
-стюардесса, бортпроводница;
-взлетать, подниматься в воздух (о самолете);
-совершать посадку;
-декларация (бланк, заполняемый на таможне);
-подлежащий обложению таможенной пошлиной;
-проходить паспортный контроль;
-садиться в автобус;
-высота;
-авиационная катастрофа;
- бесплатный, не подлежащий обложению таможенной пошлиной.
TASK 6. Translate from Russian into English.
1. Где можно взять бланк декларации?
2. Где расписаться?
3. Вот моя декларация.
4. Вот мои вещи.
5. Это весь мой багаж.
6. У меня нет вещей, которые подлежат обложению пошлиной.
7. По какому коридору мне можно пройти - красному илизеленому?
8. Нужно открыть чемодан?
9. В моем багаже все вещи только для личного пользования.
10. Это мои личные вещи.
11. У меня есть несколько недорогих подарков для друзей.
12. У меня в багаже две бутылки водки. У меня есть маленькийфлакон духов.
13. Эти вещи были куплены в аэропорту в магазине беспошлинной торговли.
14. Должен ли я указать эту сумму в декларации?
15. У меня нет с собой денег США. Где я могу обменять деньги?
16. Какую пошлину я должен уплатить?
TASK 7. Translate from English into Russian.
1. Where can I get a declaration form?
2. Where must I sign?
3. Here is my declaration.
4. Here are my things.
5. This is all my luggage.
6. I haven’t anything liable to duty.
7. Should I get on the red or green line?
8. Should I open my bag?
9. I have only my personal belongings.
10. These are for my personal use.
11. I have some small presents for my friends.
12. I’ve got 2 bottles of vodka with me.
13. I’ve got a small bottle of perfume.
14. Must I show that amount on the declaration?
15. I have no American money. Where can I change money?
16. How much do I have to pay in duty?
TASK 8. Translate the following phrases without a dictionary.
1. What is your weight?
2. What caused the collision?
3. Perfume and liquor are dutiable.
4. Another carload of men arrived at the police station.
5. I am afraid something is wrong with the scales (weighing machine).
6. The handkerchief was heavily perfumed.
7. When all the passengers boarded the plane, it took off.
8. Keep off the grass (a park notice).
9. The car crashed into the wall.
10. Be careful, the pistol is loaded.
11. Social customs vary in different countries.
12. The village is within easy reach of London.
Урок 15
Тема: Speaking on the phone
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. введение страноведческой информации
3. знакомство с готовыми модулями разговора по телефону, правилами разговора по телефону
4. повторение модальных глаголов
Ход урока
Чтобы правильно общаться по телефону, нужно запомнить следующее:
1)Вежливость – главное правило
2)Лучший способ начать телефонный разговор – сказать “Hello”
3)Обязательно представиться
4)Если спрашивают кого-то другого, но не представляются, скажите: “May I ask who is calling, please?”
5) Если нужного вам человека нет, вы можете: оставить свой номер, чтобы вам перезвонили (leave your number so that he (she) could call you back); оставить сообщение (leave a message) или сказать, что перезвоните позже (say you’ll call later).
6)Если предстоит долгий разговор, поинтересуйтесь: есть ли время у вашего собеседника.
7) Если набрали неверный номер, уточните: “Is it one-two-three-six-five?”. Если нет – извинитесь и положите трубку.
8) Если вам поступил неверный звонок, уточните, по какому номеру звонят, не называя свой. Перед тем, как повесить (а не бросить!) трубку, скажите: “Sorry, wrong number”.
8) Если вы плохо слышите (понимаете) собеседника, скажите: “Could you repeat that, please?” или “Could you say it again, please?”
9)Запомните: «Я вас слушаю» или «говорите» выглядят как Speaking
«Могу я поговорить с…?» - Could I talk to…?
I’d like to speak to…
«Не могли бы вы передать…?» - Could you get a message for…
10) Прощаясь, желательно поблагодарить собеседника за звонок.
Эти правила очень важны как для личных звонков, так и для деловых.
Полезные фразы:
“Hello”
“May I ask who is calling, please?”
leave your number so that he (she) could call you back
leave a message
say you’ll call later
“Is it one-two-three-six-five?”
“Sorry, wrong number”
“Could you repeat that, please?”
“Could you say it again, please?”
Speaking
Could I talk to…?
I’d like to speak to…
Could you get a message for…
Пример обычного разговора по телефону:
Hello, this is Jane!
Hello, Jane! How are you?
I’m fine, thanx. And how are you?
Not bad, thank you, dear.
I’d like to speak to Mick.
Sorry, he’s out right now. May I leave a message for him?
Oh, yes, please. Could you tell him to call me back?
OK, I will.
Thanx a lot.
You are welcome
Bye then.
Bye, dear.
Деловой звонок:
Hello. This is John O’Connor from Forever Young Ltd.
I’m calling about your last shipment of body lotions.
Could you put me through to the Sales Department, please?
Could I speak to the Sales Manager, please?
I’m afraid Mr. Johnson is not at the office at the moment. Can I give him a message?
I’m terribly sorry, but Mr. Johnson is on the line at the moment. Would you like to hold on? ( В этом случае, задержка ответа не должна длиться долее 17 секунд)
Задание 1. Составьте и разыграйте в парах разговор по телефону, учитывая нормы английского этикета.
Вышеприведённые правила очень важны как для личных звонков, так и для деловых. Тем не менее, для осуществления деловых звонков необходимо помнить о некоторых особенностях. Если ваш звонок – деловой, прежде всего, представьтесь и назовите компанию:
Hello. This is John O’Connor from Forever Young Ltd.
При необходимости, можно назвать цель (причину) звонка:
I’m calling about your last shipment of body lotions.
Если вы не знаете имени необходимого человека, можно обратиться так:
Could you put me through to the Sales Department, please?
Could I speak to the Sales Manager, please?
Если вы отвечаете на звонок, а нужный человек занят, вы должны сказать следующее:
I’m afraid Mr. Johnson is not at the office at the moment. Can I give him a message?
I’m terribly sorry, but Mr. Johnson is on the line at the moment. Would you like to hold on? ( В этом случае, задержка ответа не должна длиться долее 17 секунд)
Деловой звонок должен отличаться продуманностью, поэтому лучше заранее составить план. Не забывайте, по вашей манере говорить будут судить о компании.
Деловой звонок должен длиться не более 5 минут. Снимать трубку следует после того, как звонок прозвучит 3 раза. Взяв трубку, следует сначала назвать компанию, а потом своё имя. Отвечайте на звонки с энтузиазмом:
Yes, sir, we’ve had a lot of calls about this product. We’re really happy about it.
Задание 2. Расставьте фразы в правильном порядке:
– Yes, could you ask him to call me back?
– This is John Farrow from KTW Electronics. I’d like to speak to Mr. Connor, please.
– Yes, of course. Could I have your number, please?
– I’m afraid he is out at the moment. Can I take a message?
– Forever Young Ltd. Alice O’Brien speaking. Can I help you?
– He’s got it, but just in case, it’s 242125.
(e)(b)(d)(a)(c)(f)
Задание 3. Соотнесите вежливые фразы с фразами, имеющими подобное значение, но не соответствующими речевому этикету:
What can I do for you?
May I ask who is calling, please?
Could you hold on, please?
Is this 287490?
I’m sorry, could you repeat it, please?
Wait.
What do you want?
What number is this?
What?
Who is this?
1b, 2e, 3a, 4c, 5d.
Урок 16
Тема: Being polite
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. введение страноведческой информации
3. знакомство с обычаями и традициями страны, правилами вежливости
Ход урока
1. Имидж страны или народа очень часто далёк от действительности. Свой имидж Америка создаёт вполне профессионально и целенаправленно. Кто он такой, к примеру, типичный американец? Лихой ковбой? Рембо? Ничего подобного! Это обыкновенный спокойный несколько религиозный парень (иногда толстый). Очень ВЕЖЛИВЫЙ, между прочим.
1.Если уж набираться вежливости, то в первую очередь нужно познакомиться с правилами речевого этикета:
1. Не забывай обращаться к своему товарищу, когда говоришь с ним (используй обращение).
2. Смотри на собеседника.
3. Говори чётко и понятно.
4. Слушай внимательно, что говорит тебе собеседник.
5. Не перебивай говорящего.
2. Зная теперь требования речевого этикета, учимся правильно здороваться. В Англии при встрече вам могут сказать:”How do you do”, ответить нужно также, ведь это не вопрос, а элементарное приветствие. Есть и другие варианты: это хорошо известное нам приветствие Hello или hi или панибратски, дружески hey. Американцы здороваются столько раз, сколько встречаются в течение дня, постоянно улыбаясь при этом и спрашивая: How are you? Конечно, данный вопрос – формальность и не требует обстоятельного ответа.
Задание 1: Сравните приведённые ниже диалоги. С кем так можно поздороваться, как вы думаете?
1:
-Hey, Johnny!
-Hi, commish, how are you!
2:
-Good morning!
- Good morning!
- How are you!
- I am fine, thank you. And how are you?
- I am fine too, thanks.
3.Что касается прощания, то в разговорной речи часто встречаются: bye, see you, see you later (пока). Есть в английском языке такая шуточная припевка-приговорка see you later, alligator; after while, crocodile
4.А теперь о словах sorry и excuse me, которые переводятся как «извините», но употребляются по-разному. Excuse me вы говорите тогда, когда только собираетесь обратиться с вопросом к кому-либо или хотите пройти мимо, но боитесь задеть человека (предупреждаете событие). А sorry вы говорите, когда уже задели, разбили, уронили.… Также sorry говорят в ответ на bless you («будьте здоровы» – если вы чихнули).
На thank you отвечайте welcome или you’re welcome, можно sure. Sure используется и как «конечно» и используется чаще, чем of course, которое без yes звучит несколько резковато.
1
Bless you!
Sorry…
You are welcome.
2
Thank you a lot!
Sure.
5. Многозначность английского языка сказалась и на слове love, которое давно перешло в разряд обыденно-дежурного обращения.
Hello, love – так может поздороваться с вами соседка.
Thank you, love – так скажет вам продавец магазина
Morning, love – так менеджер может поздороваться со своей сотрудницей.
Подобное можно слышать на лондонских, вашингтонских, сиднейских улицах сплошь и рядом и это совсем не означает, что люди, говорящие так, вас любят и души в вас не чают.
У нас с этим может сравниться слово «дорогой» - «Будь здоров, дорогой!», «Спасибо тебе, дорогой!», «Извини, дорогой…»
5.Если вы хотите вежливо попросить о некой услуге: закрыть дверь, окно, перезвонить, используйте обращения: Will you be so kind…
Will you close the door, please?
Задание 2: Составьте и разыграйте короткий диалог в парах, используя вышеприведённый материал. На подготовку – 7-10 минут.
Урок 17
Тема: Popular idioms
Задачи:
1.ведение новой лексики, закрепление изученных ЛЕ
2. введение страноведческой информации
3. знакомство с популярными английскими идиомами и пословицами , учить поиску русского эквивалента.
Ход занятия:
Идиомы – устойчивые выражения, фразеологизмы – отражают менталитет носителей языка и представляют интерес в сравнении с аналогичными выражениями в родном языке.
Все устойчивые выражения существуют в английском языке в «замороженном виде», т. е. переводятся иносказательно. Многие фразеологизмы легко переводятся на русский язык, другие же нуждаются в объяснении, т. к. не имеют ничего общего с нашими выражениями. Владение этими лексическими единицами позволяет более ярко, образно и ёмко выразить свою мысль.
1. Идиомы, состоящие из одного слова, - особый предмет разговора. Смысл и значение такой идиомы чаще всего не зависит от значения этого единственного слова. К примеру, lemon у нас означает «миллион», а у американцев обозначает поломку машины или недостаток механизма.
Your car is a lemon.( Машина требует ремонта.)
Или слово dog. Оно может обозначать неудачное свидание или тяжёлый экзамен.
My math exam was a dog. (Мой экзамен по математике – это что-то!)
My date with Jane was a dog too.
2. Выражения с компонентaми «Животные», «Тело», «Цвет», «Числа», «Пища», «Одежда», «Деньги».
A bull in a china shop – слон в посудной лавке
The black sheep (of the family) – паршивая овца (в семействе)
Keep one’s head – владеть собой
Give a big hand – продолжительно аплодировать
Live from hand to mouth – еле сводить концы с концами
Out of the blue – как гром среди ясного неба
Get the green light – получить разрешение
Red-carpet treatment – королевский приём
At sixes and sevens – в беспорядке, в нерешительности
Couch potato - лежебока
As cool as a cucumber – спокойный как удав
Be one’s cup of tea – то, что хорошо получается; быть в чьём-либо вкусе
Eat one’s words – взять свои слова назад
Carrot and stick – кнут и пряник
In someone’s shoes – на чьём-либо месте
Догадайтесь о значении выделенных фраз из контекста:
1. “You have strength”, he could hear her saying, “but it is untutored (первобытная) strength.”
“Like a bull in a china shop,” he suggested, and won a smile. (“Martin Eden” by Jack London)
2. The third, Roger, was the black sheep of the family. (…) He made England too hot to hold him, fled to Central America, and died there in 1876 of yellow fever. (“The Hound of the Baskervilles” by Arthur Conan Doyle)
3. If you can keep your head when all about you
Are loosing theirs and blaming it on you…
(“If” by Rudyard Kipling)
4. Walcott was just getting into the ring. The crowd gave him a big hand. (“Fifty Grand” by Ernest Hemingway)
5. They were people of a sort very common in America today, who live respectfully from hand to mouth. (“Sister Carry” by Theodore Dreiser)
6. “Imagine that! Right out of the blue, when she was feeling so happy.” (“Mrs. Bixby and the Colonel’s Coat” by Roald Dahl)
7. The scientist started his research at once when he got the green light of the local government.
8. Kate didn’t expect such a red-carpet treatment from her friend in Moscow, so she was pleasantly surprised.
9. Her quick mind and changing moods bewildered him, while her outlook on life was so different from what he conceived a woman’s outlook should be, that he was more often than not at sixes and sevens with her. (“Adventure” by Jack London)
10. Being always very active Andrew could never understand couch potatoes wasting their lives aimlessly.
11. Oh boy, you would have made a great murderer – cool as a cucumber. (“Pet Gemetry” by Stephen King)
12. - Can you paint?
- Oh, no! That’s not my cup of tea.
13. It was sweet and laughable to hear Alan eat his words up in the fear of some fresh quarrel. (“Kidnapped” by R. Stevenson)
14. A carrot and stick approach is very popular with many parents in their children’s upbringing.
15. “Their’s lots would give their ears to be in your shoes.” (“Sister Carrie” by Theodore Dreiser)
Задание 2. Учащиеся получают карточки с вариантами предложений, в которые нужно вставить подходящие по смыслу идиоматические выражения, варианты которых приведены ниже:
1. To hear such news must be a …
An Indian summer
Music to one’s ears
An ivory tower
2. Mike’s comments … every time.
Hit the marks
Sound the alarm
Put the hole in one’s pocketbook
3. They became … during the last war.
Storm in a tea – cup
Brothers in arms
Prodigal son
4. The killers are …, but it is only a question of time before they are caught.
In the long run
Once in a blue moon
On the run
5. Jack is always … of the party.
The evil eye
The body and soul
The life and soul
6. The picture went … because the painter had to raise money quickly.
For a song
In the air
On the same string
7. “Never to be late is …”.
The Golden Age
A heart of gold
The golden rule
Задание 3.
Морской бой (идиомы)
| A bull in a china shop | The black sheep | Live from hand to mouth | Get the green light | Couch potato | As cool as a cucumber |
I |
|
|
|
|
|
|
You |
|
|
|
|
|
|
He |
|
|
|
|
|
|
She |
|
|
|
|
|
|
We |
|
|
|
|
|
|
They |
|
|
|
|
|
|
Рецензия
на программу элективного курса по английскому языку “A Trip to Britain”
Программа элективного курса разговорного английского языка A trip to Britain предназначена для учащихся 9 классов и рассчитана на 17 часов. Структура и объем информации в каждом уроке стереотипны: словарь-минимум, текст для чтения, практические упражнения, грамматический комментарий, грамматические тесты. Содержание курса предполагает работу с различными источниками информации. При организации занятий создаются ситуации, в которых каждый ученик выполняет индивидуальную работу и принимает активное участие в работе группы.
Программа “ A trip to Britain” позволяет углубить содержание базового учебного предмета, совершенствует важнейшие практические умения и навыки. Формы организации работы учащихся носят преимущественно деятельностный характер, что обусловлено стремлением сформировать у учащихся навыки эффективного речевого поведения, речевого самоконтроля.
Благодаря аутентичности материала, учащиеся на занятии погружаются в «англо-говорящую» среду. Изучаемый материал способствует развитию грамотного письма, изложению мысли в соответствии с определенной коммуникативной задачей и нормами требования к речевому высказыванию, созданию связного текста, как совокупность предложений, объединенных одной мыслью стилистической направленностью и единым эмоциональным настроем. На каждом уроке представлены основные виды учебной деятельности: чтение, аудирование, говорение и письмо, при этом первое место отводится именно говорению. Коммуникативная установка просматривается на протяжении всего курса. Так, новая лексика в каждом уроке дается не отвлеченно, сама по себе, а в привязке к контексту, что позволяет сделать отработку и закрепление только что пройденного материала более эффективными. Учащиеся прорабатывают новую лексику в текстах, в грамматических упражнениях, а также в устных заданиях.
Программа определяет основные цели, направления, фактическую основу курса:
-.Создание целостного представления о культуре, обычаях и традициях страны изучаемого языка путём сравнения
постоянной оценки уже имеющихся знаний и понятий с вновь полученными, со знаниями и понятиями о своей стране.
-.Развитие навыков и умений , необходимых для успешной сдачи экзаменов.
-.Развитие познавательной активности учащихся.
-.Развитие коммуникативных способностей учащихся.
-.Развитие творческой способности, речевых умений, расширение словарного запаса.
Данная программа элективных курсов имеет большое значение в системе подготовки учащихся к ГИА, позволяет совершенствовать коммуникативную компетентность учащихся, формированность коммуникативных умений. В результате изучаемого материала учащиеся получают возможность совершенствовать и расширять круг общеучебных умений и навыков, способов деятельности. Программа способствует развитию умственной деятельности, умению оперировать знаниями, добиваться высокого интеллектуального уровня..
Курс служит достаточно важным средством речевого развития учащихся, важен он и в повышении грамотности учащихся, в развитии культуры письменной речи. Настоящая программа ставит своей целью воспитание эстетически развитого читателя.
В программе осуществляется единый подход к изучению предмета в определенной системе и в соответствии с возможностями учащихся 9 класса, прослеживается обязательная соотнесенность с основными целями школьного курса и содержанием образовательного стандарта по предмету. В разработанной программе учитывается необходимость проверки не только усвоения элементов знаний, но и проверки овладения следующими умениями:
- умение использовать полученную информацию при построении логически связных высказываний.
- умение адекватно понимать информацию сообщения.
- умение понимать и интерпретирвать содержание исходного текста
- умение создавать связное высказывание, выражая в нем собственное мнение по прочитанному тексту.
- умение последовательно излагать собственные мысли, приводя аргументы, делая вывод.