Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа № 5»
ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
по учебному предмету
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
для обучающихся 4 классов
составители:
Вшивцева Н.Н.,
учитель английского языка
г. Югорск
2019 г
Данный комплект контрольно-оценочных средств по учебному предмету «Иностранный язык (английский язык)» составлена на основе федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования (ФГОС НОО), реализуется через УМКД «Enjoy English-4» (М. З. Биболетова, Н. Н. Трубанева, О. А. Денисенко) и содержит материалы для оценки сформированности элементов общих компетенций по учебному предмету, средства контроля, а также задания для оценки освоения умений и усвоения знаний по изучаемому предмету.
Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке
Критерии оценивания чтения учащихся.
Отметка | Характеристика чтения |
5 | Хорошо владеет правилами чтения, практически не допускает ошибок. Темп чтения беглый, естественный (близкий к естественному). Ошибки делает незначительные и легко исправляет их сам. Демонстрирует освоенность всех изученных правил чтения. Учащийся полностью понял содержание текста и выполнил все задания к текстам. |
4 | Достаточно хорошо владеет техникой чтения, допускает 2-4 ошибки в пределах изученного материала, не препятствующих общему пониманию прочитанного, и сам может их исправить. Чтение в ровном темпе, с небольшими паузами. Учащийся понял содержание текста за исключением деталей и выполнив 2/3 заданий к тексту. |
3 | Темп речи невысокий, с заметными паузами. Использует простые речевые модели. Допускает большое количество ошибок, иногда препятствующих пониманию прочитанного. Учащийся понял только основное содержание текста и выполнил 1/3 задания к тексту. |
2 | Большое количество грубых ошибок, часто препятствующих пониманию смысла прочитанного. Темп чтения низкий. Не владеет правилами чтения, допускает большое количество грубых ошибок, препятствующих пониманию прочитанного |
Критерии оценивания аудирования учащихся
Оцен- ка | Характеристика ответов |
5 | Учащиеся полностью поняли содержание текста на слух и выполнили все задания по тексту. Полное понимание (90-100%) Максимально допустимое количество смысловых ошибок (искажение, опущение, добавление информации) при ответе на вопросы к прослушанному тексту – 1. Максимальное количество грамматических ошибок – 1. |
4 | Учащиеся поняли содержании текста без деталей на слух и выполнили 2/3 задания. Понято более 70% содержания. Максимально допустимое количество смысловых ошибок (искажение, опущение, добавление информации) при ответе на вопросы к прослушанному тексту - 2. Максимальное количество грамматических ошибок – 2. |
3 | Учащиеся поняли только основной смысл текста на слух с небольшим искажением деталей содержания и выполнили 1/3 задания. Понято более 50% содержания. Максимально допустимое количество смысловых ошибок (искажение, опущение, добавление информации) при ответе на вопросы к прослушанному тексту – 2. Максимальное количество грамматических ошибок – 4. |
2 | Учащиеся не поняли содержания текста и выполнили задания по тексту неправильно. Понято менее 50% содержания. Максимально допустимое количество смысловых ошибок при ответе на вопросы к прослушанному тексту – более 3. Максимальное количество грамматических ошибок – 5. |
Критерии оценивания говорения
Оцен- ка | Характеристика ответа |
Монологическая форма | Диалогическая форма |
5 | Учащийся логично строит монологическое высказывание (описание, рассказ) в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании. Лексические единицы и грамматические структуры используются уместно. Ошибки практически отсутствуют. Речь учащегося понятна: практически все звуки в потоке речи произносятся правильно, соблюдается правильный интонационный рисунок. Объем высказывания-не менее 5 фраз (не менее 6 для 4 кл.). | Учащийся логично строит диалогическое общение в соответствии с коммуникативной задачей. Учащийся демонстрирует навыки и умения речевого взаимодействия с партнером: способен начать, поддержать и закончить разговор. Используемый языковой материал соответствует поставленной КЗ. Лексические и грамматические ошибки практически отсутствуют. Речь учащегося понятна: он не допускает фонематических ошибок, практически все звуки в потоке речи произносит правильно, соблюдает правильный интонационный рисунок. Объем высказывания–не менее 3-4 (4-5 для 4 класса) реплик с каждой стороны. |
4 | Учащийся логично строит монологическое высказывание (описание, рассказ) в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании. Используемые лексические единицы и грамматические структуры соответствуют поставленной коммуникативной задаче. Учащийся допускает отдельные лексические и грамматические ошибки, которые не препятствуют пониманию его речи. Речь учащегося понятна, учащийся не допускает 27 фонематических ошибок. Объем высказывания–не менее 5 фраз (не менее 6 для 4 кл.). | Учащийся логично строит диалогическое общение в соответствии с коммуникативной задачей. Уч-ся в целом демонстрирует навыки и умения языкового взаимодействия с партнером: способен начать, поддержать и закончить разговор. Используемый словарный запас и грамматические структуры соответствуют поставленной КЗ. Могут допускаться некоторые л- г ошибки, не препятствующие пониманию. Речь понятна: нет фонематических ошибок, практически все 28 звуки в потоке речи произносит правильно, в основном соблюдает правильный интонационный рисунок. Объем высказывания менее заданного: 3-4 (4-5 для 4 класса) реплик с каждой стороны. |
3 | Учащийся строит монологическое высказывание (описание, рассказ) в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании. Но: – высказывание не всегда логично, имеются повторы, – допускаются лексические и грамматические ошибки, которые затрудняют понимание. Речь отвечающего в целом понятна, учащийся в основном соблюдает интонационный рисунок. Объем высказывания–менее 5 фраз (не менее 6 для 4 кл.). | Уч-ся логично строит диалог в соответствии с КЗ. Однако не стремится поддержать беседу. Используемые ЛЕ и ГС соответствуют поставленной КЗ. Фонематические, лексические и грамматические ошибки не затрудняют общение. Но: - встречаются нарушения в использовании лексики, - допускаются отдельные грубые грамматические ошибки. Общеизвестные и простые слова произносятся неправильно. Объем высказывания менее заданного: 3-4 (4-5 для 4 класса) реплик с каждой стороны. |
2 | Коммуникативная задача не выполнена. Содержание ответа не соответствует поставленной в задании коммуникативной задаче. Допускаются многочисленные лексические и грамматические ошибки, которые затрудняют понимание. Речь плохо воспринимается на слух из-за большого количества фонематических ошибок. | КЗ не выполнена. Уч-ся не умеет строить диалогическое общение, не может поддержать беседу. Используется крайне ограниченный словарный запас, допускаются многочисленные лексические и грамматические ошибки, которые затрудняют понимание. Речь плохо воспринимается на слух из-за большого количества фонематических ошибок. |
Критерии оценивания письменной работы учащихся (тест задания).
Оцен- ка | Объем правильно выполненных заданий (в % от общего объема работы) |
5 | Превышает 75% Учащийся выполнил грамматически правильно 4 задания. (95-100 б.) |
4 | Не превышает 65-75% Учащийся выполнил 3 задания, допустив 2-3 грамматические ошибки. (80-94 б.) |
3 | Не превышает 50%-65% Учащийся допустил 4-5 грамматических ошибок и выполнил 1 задание. (61-79 б.) |
2 | Не превышает 25% Учащийся не выполнил ни одного задания правильно. (60 б. и ниже) |
Контрольные работы
Lessons 1-22
Вариант 1
Аудирование
Прослушайте текст. Определите, какие высказывания соответствуют содержанию текста (True), а какие не соответствуют (False).
My name is Alex. I am seven. I have got a big family. I have got a mother, a father, a sister and two brothers. We like to be together on Sundays.Last Sunday we visited our grandparents. The weather was fine and we walked a lot. We skated, made a snowman and played snowballs. Then our grandmother cooked a tasty dinner. In the evening we listened to music and watched TV. It was the happiest day in our life!
Alexʼs family is big. ________
Alex has got two sisters and a brother_______________
They had a tasty dinner. ___________
They like to be together on Mondays._______________
Alexʼs family listened to music and watched TV last Sunday.______________
Ответы: 1.T, 2 F, 3T, 4F
Чтение.
Прочтите текст. Напиши yes, если утверждение верно и no, если нет.
A happy FAMILY
I’m Harry and I’ve got a lot of friends. My friends always help their parents about the house. Violet has to go shopping and wash the dishes. She doesn’t have to clean her room because her sister does it once a week. Ben has to wash their car and clean his room. He doesn’t have to wash the dishes or go shopping. Mary always makes breakfast for her little sister and plays with her when her mum cooks in the kitchen. She never goes shopping. I have to clean my room twice a week and I sometimes wash the dishes after supper. I don’t have to go shopping.
1. Harry has a lot of friends.
2. Violet have to clean her room.
3. Ben doesn’t have to wash the dishes or go shopping.
4. Mary always plays with her little sister when her mum cooks in the kitchen.
5. Harry never washes the dishes after supper.
Ответы: 1. T, 2. F, 3. F, 4.T, 5. F
Письмо
Запиши 2 предложения о том, что находиться в твоей комнате, а затем 2 предложения о том, чего нет в твоей комнате.
1)________________________________________________________________
2)_________________________________________________________________
3)________________________________________________________________
4)_________________________________________________________________
Прочитай письмо и вставь пропущенные слова
Beautiful, write, letter, in the country, behind, sheep, mountains, towns, swim, river, garden
Dear Sam,
Thank you for your _____________. I am Anna, I am from Russia. My country is large and
________________. There are many cities and _________ in Russia. But I live _________________.
I live with my mum and dad. Our house isn’t big. There is a green ____________ with apple trees and flowers ___________ my house. There is a river next to the forest. My friends and I _________
there in summer. There is an old bridge over the ____________. We’ve got a cow, five _________,
a horse, a cat and a dog. I like to read books about seas, oceans, ____________________ and deserts.
___________ me about your country and your town, please.
Your pen friend,
Anna
Выбери нужный предлог
1. There is a table in/ on/ at the room.
2. I share a large room of/ from/ with my brother.
3. There is a nice carpet on/ at/ in the floor.
4. There are two books in/ on/ under the bag.
5. There is a shelf next to/ under/ between the fireplace.
Вставь пропущенные is или are.
1. There………. one window in the kitchen.
2. There ……….. no books in my room.
3. There…………. many doors in Jim’s house.
4. There…………. a big bedroom in the flat.
5. There ………… a piano in the room.
Говорение
Расскажи (не менее 5 предложений) своему американскому другу
What do people eat in your country?
What can you buy at the shop and what prices are there?
What’s your favourite food?
Вариант 2
Аудирование
Прослушайте текст. Определите, какие высказывания соответствуют содержанию текста (True), а какие не соответствуют (False).
My name is Alex. I am seven. I have got a big family. I have got a mother, a father, a sister and two brothers. We like to be together on Sundays.Last Sunday we visited our grandparents. The weather was fine and we walked a lot. We skated, made a snowman and played snowballs. Then our grandmother cooked a tasty dinner. In the evening we listened to music and watched TV. It was the happiest day in our life!
Alexʼs family is big. ________
Alex has got two sisters and a brother_______________
They had a tasty dinner. ___________
They like to be together on Mondays._______________
Alexʼs family listened to music and watched TV last Sunday.______________
Ответы: 1.T, 2 F, 3T, 4F
Чтение
Прочтите текст. Напиши yes, если утверждение верно и no, если нет.
A happy FAMILY
I’m Harry and I’ve got a lot of friends. My friends always help their parents about the house. Violet has to go shopping and wash the dishes. She doesn’t have to clean her room because her sister does it once a week. Ben has to wash their car and clean his room. He doesn’t have to wash the dishes or go shopping. Mary always makes breakfast for her little sister and plays with her when her mum cooks in the kitchen. She never goes shopping. I have to clean my room twice a week and I sometimes wash the dishes after supper. I don’t have to go shopping.
1. Harry has a lot of friends.
2. Violet have to clean her room.
3. Ben doesn’t have to wash the dishes or go shopping.
4. Mary always plays with her little sister when her mum cooks in the kitchen.
5. Harry never washes the dishes after supper.
Ответы: 1. T, 2. F, 3. F, 4.T, 5. F
Письмо
Запиши 2 предложения о том, что находиться в твоей комнате, а затем 2 предложения о том, чего нет в твоей комнате.
1)________________________________________________________________
2)_________________________________________________________________
3)________________________________________________________________
4)_________________________________________________________________
Прочитай письмо и вставь пропущенные слова
Beautiful, write, letter, in the country, behind, sheep, mountains, towns, swim, river, garden
Dear Sam,
Thank you for your _____________. I am Anna, I am from Russia. My country is large and
________________. There are many cities and _________ in Russia. But I live _________________.
I live with my mum and dad. Our house isn’t big. There is a green ____________ with apple trees and flowers ___________ my house. There is a river next to the forest. My friends and I _________
there in summer. There is an old bridge over the ____________. We’ve got a cow, five _________,
a horse, a cat and a dog. I like to read books about seas, oceans, ____________________ and deserts.
___________ me about your country and your town, please.
Your pen friend,
Anna
Выбери нужный предлог
1. There is a table in/ on/ at the room.
2. I share a large room of/ from/ with my brother.
3. There is a nice carpet on/ at/ in the floor.
4. There are two books in/ on/ under the bag.
5. There is a shelf next to/ under/ between the fireplace.
Вставь пропущенные is или are.
1. There………. one window in the kitchen.
2. There ……….. no books in my room.
3. There…………. many doors in Jim’s house.
4. There…………. a big bedroom in the flat.
5. There ………… a piano in the room.
Говорение.
Ты побывал в зоопарке. Расскажи:
What animal do you like and why?
What pet do you have at home?
What pet would you like to have at home?
Lessons 23-45
Вариант 1
Аудирование
Прослушайте письмо Кейт и выпишите номера предложений, которые соответствуют тексту:
1. Kate has got some photos from Vera.
2. Kate was at London Zoo last year.
3. There are birds at London Zoo.
4. Kate asks Vera her school.
5. Kate wants to get letters from Vera
Ответы: 1, 3, 5.
Чтение
Прочтите текст и запиши правильный ответ: T (True), если это соответствует тексту, F (False), если не соответствует.
Interesting facts about some fruits.
Tomatoes are fruit, not vegetables! The most popular red tomato is plump and round, about the size of tennis ball. Some tomatoes are the size and shape of a table tennis ball or a cherry. They can be red, pink or yellow.
Banana plants are not trees, they are herbs. The word “banana” means “finger” in Arabic. There are more than 500 types of bananas in the world! Bananas can be yellow, purple and red. In some countries people use banana leaves as umbrellas.
1. Tomatoes can have different shapes.
2. Tomatoes are vegetables.
3. All tomatoes are red.
4. Bananas can be different colours.
5. There are a lot of types of bananas.
Ответы: 1.T, 2.T, 3. F, 4. F, 5. T
Письмо
Прочитай текст и выбери подходящие по смыслу слова. Обведи кружком.
In September I will be 1) ____ Year 5. It will 2) ____ fantastic. I will have new subject and a lot of new teachers. We 3) ___ stay in one classroom but we have different classrooms for different lessons. I will try to be 4) ___ good student and get 5) ___marks. I will have to study very well because after school I want to go to university. My dream 6) ___ to be a doctor and to help sick people.
1. a) in b) at c) of 4. a) a b) the c) –
2. a) do b) go c) be 5. a) best b) better c) good
3. a) want b) won’t c) went 6. a) am b) is c) are
Говорение
Расскажи о своих планах
Talk about your plans for summer holiday?
Where are you going?
What are you going to do?
Вариант 2
Аудирование
Прослушайте письмо Кейт и выпишите номера предложений, которые соответствуют тексту:
1. Kate has got some photos from Vera.
2. Kate was at London Zoo last year.
3. There are birds at London Zoo.
4. Kate asks Vera her school.
5. Kate wants to get letters from Vera
Ответы: 1, 3, 5.
Чтение
Прочтите текст и запиши правильный ответ: T (True), если это соответствует тексту, F (False), если не соответствует.
Interesting facts about some fruits.
Tomatoes are fruit, not vegetables! The most popular red tomato is plump and round, about the size of tennis ball. Some tomatoes are the size and shape of a table tennis ball or a cherry. They can be red, pink or yellow.
Banana plants are not trees, they are herbs. The word “banana” means “finger” in Arabic. There ere more than 500 types of bananas in the world! Bananas can be yellow, purple and red. In some countries people use banana leaves as umbrellas.
1. The most popular red tomato is small and oval.
2. Some tomatoes are the size and shape of a table tennis ball.
3. Bananas are trees.
4. “Banana” means “forest”.
5. People sometimes use banana leaves when it’s rainy.
Ответы: 1.T, 2.T, 3. F, 4. F, 5. T
Письмо
Прочитай текст и выбери подходящие по смыслу слова. Обведи кружком.
In September I will be 1) ____ Year 5. It will 2) ____ fantastic. I will have new subject and a lot of new teachers. We 3) ___ stay in one classroom but we have different classrooms for different lessons. I will try to be 4) ___ good student and get 5) ___marks. I will have to study very well because after school I want to go to university. My dream 6) ___ to be a doctor and to help sick people.
1. a) at b) in c) of 4. a) - b) a c) the
2. a) be b) do c) go 5. a) better b) good c) best
3. a) went b) won’t c) want 6. a) are b) am c) is
Говорение
Расскажи о своих планах
Talk about your plans for summer holiday?
Where are you going?
What are you going to do?
Lessons 45-68
Вариант 1
Аудирование
Прослушайте аудиозапись и заполните пробелы пропущенными словами.
There is a parrot ___ the table.
Is there ___ computer in your room?
I ___ some chairs in my room.
There is a fireplace in the ___.
Have you a pantry ___ your flat?
Ответы
There is a parrot __ above._ the table.
Is there __ new _ computer in your room?
I _ have __ some chairs in my room.
There is a fireplace in the _ bedroom __.
Have you a pantry _ in __ your flat?
Чтение
Прочтите текст, а затем предложения после текста. Обведи номер правильного ответа.
A windy day
Dorothy lived in a small town in Kansas with her aunt and uncle. They never laughed and were very serious, but Dorothy laughed a lot. She was a happy girl and she had a funny dog Toto. She played with him every day after she helped her aunt about the house. One day it was very windy and Dorothy was scared. She ran into the house and Toto followed her. Suddenly the house went up into the sky and started to fly. Dorothy came up to the window and looked down. She didn’t like what she saw. There was a green wood and a long river. She didn’t know where she was. She started to cry.
1. Dorothy laughed a lot because… a) she lived in Kansas. b) her aunt and uncle were very serious. c) she was a happy girl. | 2. Dorothy was scared because… a) her aunt and uncle never laughed. b) it was very windy. c) Toto followed her. |
3. Dorothy saw … out of the window. a) a green wood and a long river b) a lot of houses c) dark forest and a big lake | 4. Toto is a… a) dog. b) cat. c) parrot. | 5. It was … that day. a) rainy. b) sunny. c) windy. |
Письмо
Прочитайте письмо своего друга по переписке и ответь на три его вопроса.
Sydney, Australia
21.03.2017
Dear ______________________,
Thank you for your letter. It was nice to hear from you again.
I’m writing to tell you about my last day off. It was the best time of the week. I went to the country with my parents. It was warm and sunny. First, I rode a bike and played with my friends. Then we went to the river and had a picnic. It was fantastic! Finally, I came home but I was so tired so I went to bed. I slept very well and I was happy again in the morning.
What did you do on your last day off? What was the weather like? Was it a special day?
Write back soon.
Best wishes,
Larry
Говорение
Расскажи (не менее 5 предложений).
Where were you yesterday?
What did you do yesterday?
Whom did you see yesterday?
Вариант 2
Аудирование
Прослушайте аудиозапись и заполните пробелы пропущенными словами.
There is a parrot ___ the table.
Is there ___ computer in your room?
I ___ some chairs in my room.
There is a fireplace in the ___.
Have you a pantry ___ your flat?
Ответы
There is a parrot __ above._ the table.
Is there __ new _ computer in your room?
I _ have __ some chairs in my room.
There is a fireplace in the _ bedroom __.
Have you a pantry _ in __ your flat?
Чтение
Прочтите текст, а затем предложения после текста. Обведи номер правильного ответа.
A windy day
Dorothy lived in a small town in Kansas with her aunt and uncle. They never laughed and were very serious, but Dorothy laughed a lot. She was a happy girl and she had a funny dog Toto. She played with him every day after she helped her aunt about the house. One day it was very windy and Dorothy was scared. She ran into the house and Toto followed her. Suddenly the house went up into the sky and started to fly. Dorothy came up to the window and looked down. She didn’t like what she saw. There was a green wood and a long river. She didn’t know where she was. She started to cry.
1. Dorothy lived with her… a) her parents b) grandma and grandpa c) aunt and uncle | 2. Dorothy had a …. a) dog b) cat c) hamster |
3. One day the house… a) started to fly b) started to run c) broke down | 4. When it was very windy Dorothy was… a) happy b) scared c) sad | 5. It was … that day. a) sunny b) rainy c) windy |
Письмо
Прочитайте письмо своего друга по переписке и ответь на три его вопроса.
Sydney, Australia
21.03.2017
Dear ______________________,
Thank you for your letter. It was nice to hear from you again.
I’m writing to tell you about my last day off. It was the best time of the week. I went to the country with my parents. It was warm and sunny. First, I rode a bike and played with my friends. Then we went to the river and had a picnic. It was fantastic! Finally, I came home but I was so tired so I went to bed. I slept very well and I was happy again in the morning.
What did you do on your last day off? What was the weather like? Was it a special day?
Write back soon.
Best wishes,
Larry
Говорение
4. Расскажи (не менее 5 предложений) о своём дне рождении.
When was your birthday?
What did you do at your birthday?
What was your fillings that day?