СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Интегрированный урок по английскому языку и литературе_Роль книги в нашей жизни_7 класс

Нажмите, чтобы узнать подробности

Интегрированный урок по английскому языку и литературе_Роль книги в нашей жизни_7 класс

Просмотр содержимого документа
«Интегрированный урок по английскому языку и литературе_Роль книги в нашей жизни_7 класс»

Учитель английского языка, Белякевич Анна Робертовна

Интегрированный урок по английскому языку, в 7 и 8 классе на тему: «Роль книг в нашей жизни».

Учебная область: Английский язык, Литература.

Цель урока:Повторить и закрепить знания, умения, навыки по теме «Роль книг в нашей жизни». Расширить представление учащихся жанрах книг.


Развитие универсальных учебных действий в рамках обозначенной темы:

личностные: самоопределение (внутренняя позиция школьника, самоуважение, самооценка);

регулятивные: управление своей деятельностью, инициативность и самостоятельность;

познавательные: работа с информацией, выполнение логических операций: сравнения, анализа, подведение под понятие;

коммуникативные: речевая деятельность, навыки сотрудничества.

Задачи урока:

Учебный аспект:

- активизация навыков употребления лексики по теме «Роль книг в нашей жизни» (личностные УУД);

- в чтении развитие познавательных УУД: чтения с целью понимания общего содержания, чтения с извлечением запрашиваемой информации, чтения с целью детального понимания текста;

- в говорении совершенствование коммуникативных УУД: развитие монологической речи.

Развивающий аспект:

- развитие способности распределения внимания, непроизвольного запоминания, инициативности и самостоятельности (регулятивные УУД);

- развитие логического мышления, языковой догадки (познавательные УУД);

- развитие культуры устного и письменного восприятия иноязычных текстов (познавательные УУД);

-развитие способностей к репродуктивным и продуктивным речевым действиям, развитие умения обосновывать и отстаивать свою точку зрения (коммуникативные УУД);

- развитие познавательных УУД через межпредметные связи (с экологией);

Воспитательный аспект:

- поддержание у учащихся интереса к изучению английского языка через подбор содержания языкового и речевого материала по теме урока и использование современных информационных технологий при подаче материала (личностные УУД);

- воспитание и формирование уважительного отношения к книгам, понимания того, что чтение расширяет кругозор, способствует умственному развитию. (личностные УУД);

Тип урока: интегрированный урок

Методы обучения: проблемно-поисковый, наглядный, элементы метода исследовательского обучения.

Формы работы с обучающимися: фронтальная, групповая, индивидуальная.

Оборудование:

  • Презентация под названием “Книга- наш лучший друг” на английском языке.

  • Карточки для индивидуальной и групповой работы.

  • Мультимедийная установка

План и ход урока

Деятельность учителя

Деятельность обучающихся

1 этап урока. Организационно-мотивационный. Постановка цели и задач урока.

Welcome to our international press conference devoted to books review. I am glad to greet the book lovers and the professional book critics.

At the end of the conference you will get check list to appreciate your activity. The more active you are, the higher mark you get. Look at the check list. You should tick the column corresponding to your activity.


You are divided into 3 groups:

  • The members of the 1st group are Tal, Eva, Nikita, Dasha

  • The members of the 2d group are Andrey, Julia, Christina

  • The members of the 3d group are Caroline, Kirill, Sasha

I ask the teams to take your places. This is the place for the first team, this place is for the second one, and that one is for the third team.

  1. Развитие навыков самоорганизации.

-Учащиеся слушают вступительное слово учителя, из которого узнают, что урок пройдет в форме конференции. Во время конференции учащиеся будут обсуждать жанры книг, задавая друг другу вопросы и отвечая на эти вопросы. В конце урока учащимся будет предложен лист самооценки. (Приложение 4).

-Детям предложено разойтись по группам, выбрать жанр книги, которую они будут представлять и рассказывать о содержании книги.

2 этап урока. Актуализация знаний.

I’d like you to be active and attentive during the discussion.

Let’s start. You have the cards on your desks. Now listen to my question and try to answer it and say definition. The cards will help you.

  1. What is a horror book?

  2. What is an autobiography?

  3. What is an encyclopedia?

  4. What are comics?

  5. What is a detective story?

  6. What is a fairytale?

  7. What is a documentary?

  8. What is a fantasy?

  9. What is an e-book?

  10. What is a Science fiction?

  11. What is a Romance?

  12. What is an Adventure?

  13. What is a novel?

  14. What is a cookbook?




  1. Развитие навыков поиска информации.

- Повторение лексики по теме: Книги. Учащиеся слушают вопрос учителя и дают определение термину. Карточки с пояснением помогут помочь в определение термина. (Приложение 1)


3 этап. Практическое применение знаний.


  1. Now it’s time to know what genre of book is your favourite one?

- Try to answer the questions:

  1. Now it’s your turn to tell about the plot of your favourite book

- Do you have any questions?

- Try to ask each other the questions about the main characters.

  1. Read the review of books and try to make your own review.

  2. Listen to the story and fill in the gaps.

  1. Развитие навыков монологической речи.

- Обучающиеся рассказывают о жанрах книг

  1. Развитие навыков диалогической речи.

- Обучающиеся рассказывают содержание книги.

- Обучающиеся задают вопросы друг другу по прослушанной книге.

  1. Развитие навыков поискового чтения.

- Учащиеся читают отзывы людей о понравившихся им книгах. (Приложение 2)

6) Развитие навыков письменной речи.

- Учащиеся готовят отзыв по наиболее понравившейся книге

7) Развитие навыков аудирования. Учащиеся слушают текст и выполняют задание на карточке (Приложение 3)

4 этап. Рефлексия.


Now you should appreciate your activity in the discussion. Tick the 1st column if you asked 5 and more questions at the conference, tick the 2d column if you asked 4 or less questions.

6) Самооценка.

- Учащиеся заполняют лист достижений, собственной активности на конференции. (Приложение 3)







Приложение 1

Physical printed books with a thick paperboard cover

a description of a person’s life written by that person

Sequence of books

a book giving information on many subjects

Stories about investigations, crimes, murders, suspense

Stories focused on relationships

The books that criticize foolishness and corruption of an individual or a society by using humor and irony

Books about the past events, they are very informative and educational

Series of poems, short stories, plays, songs

Books with lots of colourful pictures, it is fun to read them

Books with various recipes that you can try out in your kitchen

Books where animals and objects can behave: talk and act as if they are people

Literature based on real facts

Story written by a famous world writer

This book has the meanings of different words

This book has more pictures and less description

They live on the shelves

Literature based on imagination

An electronic version of a printed book which can be downloaded and read on a computer or a special device.

You can borrow it from the library



Приложение 2

Dialogue


  • Do you like reading?

  • Yes, I am a book-warm. What about you?

  • Unfortunately, I read from time to time as I’m very busy with my lessons.

  • What types of books do you prefer?

  • As for me, I enjoy light reading like comics, because they distract me from everyday problems. What books do you choose for reading?

  • The most interesting for me is classic novel or history book because I like when the book makes me think or gives me information about the past.

  • What have you read recently?

  • I’ve read “Revisor” written by Nicolay Vasilievich Gogol.

  • Can you give me a summary of the plot?

  • The plot is clever, fast-paced and exciting. The story is set in Russia in the 19th century. A young poor student comes to the town named “N” and the local bureaucrats take him for inspector coming they wait for. They are afraid that the inspector investigates their financial crimes and give him money to buy over his indulgence.

  • How do you find the ending? Is it also gripping? Has it any unexpected point?

  • Yes, the ending is satisfying, everyone gets what deserves.

  • What about the characters? Are they realistic and well-developed?

  • The main character Chlestakov is unpredictable and causes conflicting emotions. Other heroes are realistic and reveal social problems.

  • Who would you recommend this book to?

  • I’d recommend this book to classic novel lovers.



Book review

I adore reading. As for me, any book is better than a movie just because there’s no special effects budget in our mind and in our imagination. That is why I try to read first and then to watch a movie. I even have a list of books to read. Talking about the genre, I can say that I like adventure and fantasy stories most of all. Probably it’s the reason why I liked “Harry Potter” most of all. So I’d like to tell you more about this famous book

I think everybody knows the plot of „Harry Potter”. This is a novel about a boy-wizard and about the magic world, about the fight between good and evil, about friendship and honour. The whole generation has been devouring this set of books. But it is not only an interesting thing to read. It teaches children and young people a lot of things. First of all, that good always wins. Second, the most powerful thing in the world is love, especially parents’ love. And the third – it doesn’t matter how strong the evil is. You can conquer it only if you stay true to yourself and only if you have those who love you»

I would recommend this book to anyone who enjoys fantasy stories obout the friendship between teenagers. In my opinion it’s the author’s best book so far.





Приложение 3

Listen and fill in the gaps to make a review:



The genre of this story is ………………………………… The action is set in ………………………………….. The main character of the story is ………………………………… who doesn’t like ………………………………….. The plot is …………………………………… with intriguing …………………………………

Meena’s house is full of ……………………………. The heroes ………………………………… their books and can’t find the way back. The girl begins …………………………. book by book to find the right one for each lost character. Finally, she becomes a book - ………………………….

I would ………………………………………… this book to ……………………………………

Приложение 4

List of achievement

Name

  • I asked and answered 5 and more questions at the conference

  • I asked and answered 4 or less questions at the conference