Использование стихов в преподавании географии
Использование стихов в преподавании любого предмета повышает качество знаний. При изучении своего родного края, стихи играют ведущую роль в формировании высокого эстетического вкуса, развивают чувство прекрасного, способствуют умению ценить красоту и богатства родной природы. Считаю, что создать географический образ учащихся о природе Удмуртии помогают произведения удмуртских поэтов. Я работаю в национальной школе, и с большим удовольствием читаю стихи на родном языке. Ребята сами втягиваются в этот процесс и приносят стихи наших поэтов, где описываются географические явления. Сейчас я начала систематизировать стихи по темам. Например, в 8 классе, когда проходим тему «Географическое положение Удмуртии», я использую стихи А.А. Кузнецовой.
Удмурт шаер
Карта вылын
Гондыр тусъем.
Азьлань дыртись гондыр тусъем.
Кык пельёсыз но вань.
Г.С.Сабитов также точно пишет о географическом положении Удмуртии
Вяткаен Кам шур
Зыгырто мусо,
Ураллэн азяз лудъёсыз волско.
При прохождении темы «Поверхностные и подземные воды Удмуртии», когда касаемся вопросов охраны чистоты вод, в стихах М.И.Федотова точно поставлена проблема, которая не оставляет никого безразличным.
Али мон кышкасько ни малпаны:
Удмурт шаер,
Зэмзэ но ошмесо.
Чылкыт синъёс вордско кыниськыны,
Югыт сётись сюсьтыл сямен кысо…
Чукнаосы
Кылод на учыез,
Лысву вылти васькод ошмес вулы.
Нош адями куре весь зечсэгес.
Я мар меда уг тырмы на солы!
На этом же уроке мы говорим о режиме рек, уместно процитировать стихи того же автора, где описывается половодье.
Тудвуын уяло бадьпуос.
Гужемзэ ёрмыло вал вулы.
Люкмыын пыласько пучыос,
Укшало вожомем чожпилы.
Шур потэм орысьтыз,
Со али возь вылын но кузё.
Шудыса нош тыриз ке котыз,
Лапкомоз но азьло кадь бызёз.
Режим реки удачно описан Владимиром Романовым
Гужем тори валлэсь музэн
Вешад кужмо Вало шурез.
Тодьы изнэсъёсты сямен,
Тугад тулкымъёссэ солэсь.
Нош тол кезьыт вамышъёсын
Лыктиз но лек кузёяське.
Выль йо капка
Вало вадьсын
Кыкнапалти ни пытсаське.
Лыктид, адзид колись шурез-
Од тодма тон вуж тодмодэ.
Ачиз овол ни- изнэсэз
Йоос куспын чиля, пиштэ…
Вуоз дырыз-
Кыче пытсэт
Сайкась кужымъёсты возёз!
Сэзъялтиськоз Вало шуред-
Пазиськозы йо шелепъёс.
При характеристике рек, можно использовать стихи Г.С.Сабитова.
Паськыт Каммы, чебер Каммы-
Жильк-жильк азвесь тулкымъёс-
Котыр-котыр волдиськемын
Тэльёс, зарни бусыос.
Удмурт диньын, удмурт нимын
Дун ошмесысь вордиськид.
Та вашкала шаерамы
Визыл-визыл оръяськид.
Тема урока «Растительный мир Удмуртии»:
Кыз возын, пужым возын
Горд узы, узы, узы!
Кыче со кисьмам, жалем-
Чап шунды шапык выллем.
Лес в разное время года
Чукна но жыт, тулыс но тол куазен
Нюлэсъёслэн туссы- буйзы портэм.
Тани соос солдат кадь вож дисен,
Нош чукнаяз пужмер тодьы гортэ.
Бычыоссы потон вакыт тэльёс
Куреньпыр-лыз бусэ ышо, сылмо.
Сизьл нош кыче коштанэсь соос-
Буёлъёсын данъяськыса сыло!
Тема «Животный мир Удмуртии»
Улвайысь вырзе тылобурдо,
Курдаса палэнэгес лобзе.
Тон но кышкаськод, сюрсо урдо.
Тон но выриськод тужгес керзег.
Здесь уместна и словарная работа, потому что многие учащиеся не знают удмуртские названия животных (урдо- бурундук).
Экологические проблемы точно описаны Василием Ванюшевым
Шуиськом: омыр-дунтэм,
Коньдонэн со басьтымтэ.
Дун вулэн дуныз нош коня?
Зарниен но мертантэм.
Дун омыр но бен дун ву кадь-
Валаськом ини туннэ.
Дунзыя ик дунъяно ке,
Соослэн дунзы- Дунне.
Тема «Население Удмуртии»
Мон удмурт.
Удмуртъёс бен сокем трос овол.
Шаермес но уд шуы пумтэм.
Улонмы нош Кам шур кадь вол-вол
Шудбуре ни нуэ удмуртэз.
На этом же уроке
Одиг куньмос гинэ, пе, кылемын
Удмуртиысь калык полын удмурт.
Ини пыкылонэз но кылимы:
Сьорлось муртэ кариськомы, пе, мурт.
Зоскыт луоз-а, зуч кырзан гурен
Артэ вазиз ке жон удмурт гурмы?
Улонамы, сюан кадь крезьгуре,
Итиськоз на, оло, бигер гырлы.
Мултэс овол огез но улонын,
Огдэ огед гинэ мултэс эн кар.
Тема «города Удмуртии»
Эшъяськон монумент, лыз зарезь кадь тымет.
Ву дурти инвисэз жыт шунды лемлетам.
При объяснении круговорота воды в природе
-Ву вал ми азьлон
Музъем вылын,
Чилязы кизилиос
Туж вылиын.
Соослэн чеберзылы
Ми синмаським,
Бус луим,
Кизилиос пала жутским.
Вылиын
Ми асьмеос но пормимы
Кизили тусо
Азвесь юг лымылы.
Лобаса ветлим
Уно шаеръёсти,
Трос адзим
Мае од адзе ти.
Акыльтиз
Толъя-буръя калтыртыны-
Ми бертим музъем вылэ ик дорамы.
Отдельно хочу обратить внимание на стихотворения с многообещающими географическими названиями, которые находятся далеко от нашей республики, например «Кавказын», «Сьод овол та зарезь…»- Татьяна Чернова. Василий Ванюшев в сборнике «Алма-Ата тетрадьысь» пишет:
-Пичи Алмаатинка нимало монэ.
Ачим пичи, нош кужыме-ой-ёй!
И здесь уместен вопрос классу, чем может угрожать горная речка, как спасти город Алма-Ату от селей. Ответ находим в этих же стихах:
-Чебер Алмаатинка, кылзы верамме,-
Шуи соку, шурез буйгатыса,-
Керзег сямдэ туннэ
Из чыпетмы тыме,
Эрказ выросъёсыд кылё ни ортчеме!
Нельзя пройти мимо и этих строк Ванюшева
Кузь чебер.
Шунды туж юн пиштэ.
Туюксу нош
Ыстэ салкымзэ.
Когда изучаем разрушение гор можно процитировать стихи Татьяны Черновой «Выль Афон пещера»:
Кык миллион аръёс чоже
Музъем но ву
Лэсьтизы асьсэ ужзэс-
Гурезь пушкын- дворец.
Сюй сылмиз, кушказ,
Чигназ лябез-
Ву усьтиз аслыз
Сумбрес сюрес.
Изъёсыз вуштиз, волятылиз,
Жаль-жаль синвуэн но бордылиз…
Шукырес но гудырес лек ож
Лушкемен мыниз
Кык миллион аръёс.
6 класс тема «Распределение солнечного света и тепла на Земле», описание дня зимнего солнцестояния – 22 декабря.
Пеймыт зибе монэ.
Мылкыд улэ секыт.
Сизьым часэз гинэ
Кызь ньыль полысь югыт.
(Анатолий Леотьев)
При знакомстве с видами осадков
Писпуос гортэмын!
Гортэмын писпуос.
Тодмантэм луэмын
Шур дурысь писпуос.
Вайёссы гор полысь
Уг но адзисько чик…
(Анатолий Леонтьев)
Тодьы бус, тодьы бус шур вадьсын,
Возь вылэ тодьы бус лэзиськемын.
Йол полы кадь гуртмы выемын,
Юг-тодьы шобырен валемын.
Нош шунды ке жужжа, бус пегзе.
Со тырше ватскыны куак полы.
Со выдэ шур дурысь улыге.
Со сылме чук шунды си улын.
(Флор Васильев)
Стихи помогают эмоционально наполнить содержание урока, сделать его более интересным, дают возможность учащимся создать образ родного края и сделать ближе далекие страны.
В то же время чтение отрывков должно породить у читателя желание познакомиться с цитированным произведением в целом.
Липина Христина Григорьевна, учитель географии и экологии,
Большекибьинской средней общеобразовательной школы
Можгинского района.