СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

КИМ по крымскотатарскому языку

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«КИМ по крымскотатарскому языку»

Кириш незарет иши (Стартовая работа. Диктант.)

Сентябрь

Яз бите. Ава ачыкъ. Кок тер-темиз. Бир булутчыкъ биле корюнмей. Япракълар тёкюле. Сокъакълар тёкюльген япракълардан сараргъан. Ем-ешиль чам тереклери янында сарылты тюске кийинген къарагъачлар туралар. Юрьгенде япракълар шытырдайлар. (30 сёз)


Диктант №1 «Сеслер ве арифлер» мевзусы боюнджа

Кузь

Сыджакъ яз кечти. Кузь кельди. Кунеш нурлары йылтырай, амма оларнынъ сыджагъы чокъ дуюлмай. Орман ве тарлалар бош. Къуш йырлары эшитильмей. Тек ель уфюре. Тереклер дюльбер, алтын урбасыны кийдилер. Ель оларнынъ япракъларыны узип, ёлларда учура. Тереклернинъ тюбю тылсымлы килимнен къапланды. Бу килимнинъ астында мантарлар осе.

Грамматик вазифе:

1. Учюнджи джумледе тутукъ сеслерни бельгилеген арифлерни сызынъыз.

2. Секизинджи джумледе созукъ сеслерни бильдирген арифлерни сызынъыз.

3. Уфюре, алтын, кузь, тылсымлы сёзлерде ургъулы эджаны бельгиленъиз.

Диктант №2 «Джумле» мевзусы боюнджа

Къыш

Къыш къарлы боранларнен, серт аязларнен кирди. Энди учюнджи куньдир ки, токътамай къар ягъмакъта. Ири, япалакъ-япалакъ. Кок юзю туташ булутларнен къаплы олса да, кимерде булутлар арасындан акъчиль ай, йылдызлар корюнелер. Ай да, йылдызлар да озь ерлеринде булунсалар да, ярыкълары эксильген. Эвельки ренклерини денъиштиргенлер. (43 сёз)

Грамматик вазифе:

1. Биринджи джумледе муптеда ве хаберни бельгиленъиз.

2. Биринджи джумледе сёзлернинъ бири-бирине багъыны косьтеринъиз.

Диктант №3 «Сёз» мевзусы боюнджа

Орман къышта

Мына ормангъа да къыш кельди. Кузьде тавшанларгъа агъыр ола эди. Тереклер арвсында оларны беяз тонлары яхшы корюне эди. Ниает тереклер беяз къарнен къапландылар. Орман агъарды.

Ильк къарнен авджы ормангъа ёл ала. Мында о чокъ излер коре. Аланлыкъта мукъаятлыкънен айнеджи тильки кечкен. Мына, пек чокъ, къуш излери. Аюв излери исе корюнмей. О, балабан йыкъылгъан терекнинъ тюбюнде юкълай. (56 сёз)

Грамматик вазифе:

1. Сёзлерге антонимлер тапынъыз: къыш, беяз, яхшы, чокъ, балабан.

2. Орман сёзюне тамырдаш сёзлер тапынъыз.



Диктант №4 «Сёз чешитлери» мевзусы боюнджа

Наврез

Баарь эр заман озюнен берабер Наврез байрамыны кетире. Наврез – шаркъ халкъларынынъ Янъы йыл байрамы. Оны пек чокъ халкълар, бинълердже йыллар девамында, къайд этип келелер. Чюнки бу гузель, куванчлы кунеш байрамыдыр.

Бу куньден башлап кунеш ерни даа зияде къыздыра. Байрамны халкъ шакъа-йырнен, оюн-кулькюнен кечире. (45 сёз)

Грамматик вазифе:

1. Биринджи джумледеки сёзлер тёпесине насыл сёз чешити олгъаныны язынъыз.

2. Фииллерни учь замангъа къоюнъыз: кетирди, къыздырды, кечирди.


Критерии оценивания диктанта

«5»- за работу, в которой нет ошибок.

«4»- за работу, в которой допущено 1-3 ошибок.

«3»- за работу, в которой допущено 4-6 ошибок.

«2»- за работу, в которой допущено более 6 ошибок.

Учёт ошибок в диктанте

  1. Нарушение орфографических правил при написании слов.

  2. Ошибки на пропуск, перестановку, замену и вставку лишних букв в словах.

  3. Отсутствие знаков препинания, изученных в данный момент в соответствии с программой

  4. Повторная ошибка в одном и том же слове считается за одну ошибку.

  5. Ошибки на одно и то же правило, допущенные в разных словах, считаются как две ошибки.

Примечание. Оформление работы не должно влиять на оценку. При оценивании работы учитель принимает во внимание каллиграфический навык ученика.


Оценивание грамматического задания

«5»- задание выполнено без ошибок

«4»- правильно выполнено не более 3/4 задания

«3»- правильно выполнено не менее 1/2 задания

«2»- правильно выполнено менее 1/2 задания


Кочюрип язув

Джемиль Кендже

Джемиль Кендже белли бала шаири. О, Къарасувбазар районы, Аблеш коюнде Велиулла акъай ве Тензиле аптенинъ къорантасында догъды. Мектеп оджасы Сеит-Мурат Кефели Джемильге эдебияткъа севги дуйгъусы ашлады.

Демиль Кендже бутюн омюрини балаларгъа багъышлады. Олар ичюн аджайип шиирлер яратты. Шиирлеринде о балаларгъа тилимизни ве эдебиятымызны севмеге огрете.

Критерии оценивания списывания

«5»- за работу, в которой нет ошибок и исправлений

«4»- за работу, в которой допущена 1 ошибка и 1-2 исправления.

«3»- за работу, в которой допущено 2-4 ошибки.

«2»- за работу, в которой допущено 5 и более ошибок.


Лугъат диктанты №1

Аферин, аджджы, бозторгъай, виргюль, дёрт, ешиль, имтиан, киши, кукуккъуш, къую, мевсим, мектюп.


Лугъат диктанты №2

Гонъюль, дюльгер, кучьлю, къабаат, миллий, нумайыш, расткелиш, талапкяр, текяран, чёкюч, утюлемек, фикир.


Лугъат диктанты №3

Къаверенки, къайыкъ, мукъаддес, мураджаат, хавфлы, яхшы, токътамакъ, урлукъ,шеэр, шиир, эфсане, юзьбез.


Лугъат диктанты №4

Джыймакъ, джошкъун, джесюр, дженюп, тюкян,тюфек, туруп, таби,кечит, ешиль, аферин.


Критерии оценивания словарного диктанта

«5»- за работу, в которой нет ошибок.

«4»- за работу, в которой допущена 1 ошибка и 1 исправление.

«3»- за работу, в которой допущено 3 ошибки и 1 исправление.

«2»- за работу, в которой допущено 4 и более ошибок.


Тешкерюв иш №1

1. Насыл сёзни сатырдан сатыргъа авуштырмакъ мумкюн дегиль:

а) озенлер

б) къуту

в) илян

2. Къайсы сёзлерде дудакълы созукълар бар?

а) табиат

б) торун

в) комюр

3. Сёзлерни дефтеринъизге язынъыз, индже созукъларнынъ астыны сызынъыз.

Дивар, ренкли, темизледи, атеш, мейва.


4. Сёзлерни дефтеринъизге эджаларгъа болип язынъыз, ургъу къоюнъыз.

Табиат, мераметли, торгъай, уйле, кунеш.

5. Насыл язманы метин деп саймакъ мумкюн?

а) Мына мектеп. Мен анамны севем. Тезден къыш келеджек.

б) Биз ормангъа бардыкъ. Анда чокъ тереклер осе. Олар пек балабан.

в) Бу китапхане. Мен мында китап алам. Балалар ресим сызалар.


Тешкерюв иш №2

1. Насыл язманы джумле деп саймакъ мумкюн?

а) Китап.

б) Ешиль япракъ.

в) Кокте булутлар топлана.

2. Суаль джумленинъ сонъунда насыл ишарет къоюла?

а) !

б) .

в) ?

3. Берильген джумлелернинъ баш азаларыны тапынъыз.

Балалар озенде балыкъ туталар. Оджа талебелерге янъы мевзуны анълатты. Адиле савутларны ювды.

4. Нокъталар ерине келишкен сёзлерни къойып, сёз бирикмелерини тизинъиз. Дефтеринъизге язынъыз.

…. чипче, …. китап, …. байракъ, …. язмакъ, …. къаве.

5. Схемагъа келишкен джумлени тапынъыз.

Ì___ ____, ____ , _____ _____ _____ _____.

а) Селим, манъа китапны бер.

б) Орманда джевиз, эмен, ювез тереклери чокъ.

в) Къырымнынъ Акъяр, Алушта, Судакъ шеэрлери пек гузель.


Тешкерюв иш №3

1.Исимлер – бу :

а) чокъ маналы сёзлер

б) иш-арекетни бильдирген сёзлер

в) инсанларнынъ, айванларнынъ ве предметлернинъ адларыны бильдирген сёзлер

2. Берильген сёзлер сырасындан сыфатны тапынъыз.

а) долап

б) ягъмурлы

в) тёкюле

3. Сёзлерге –лар я да –лер ялгъамаларыны къошуп, язып алынъыз.

Эв-эвлер, къой – къойлар, кирпи- …, китап - …, геми - …, чувал - …, буз - …, къушакъ - …


4.Сыфатларнынъ антонимлерини язынъыз :

Къара -…

Терен-…

Кенъ-…

Темиз-…

Агъыр-..

5. Сёзлер сырасындан ким? Суалине джевап берген сёзни тапынъыз.

а) кучелек

б) соба

в) оджа


Тешкерюв иш №4

1. Фииль – бу

а) инсанларнынъ, айванларнынъ ве предметлернинъ адларыны бильдирген сёзлер

б) предметлернинъ иш-арекетни бильдирген сёзлер

в) предметлернинъ аляметини бильдирген сёзлер

2. Кечкен заман фиилини тапынъыз

а) язаджам

б) ишлей

в) окъуды

3. Джумлелерни дефтеринъизге кочюрип язынъыз. Фииллернинъ устьлерине суаллерини язынъыз.

Биз Эминенинъ йырыны авесликнен динъледик. Тарлада трактор ер сюре. Язда биз эв къурмагъа башладыкъ. Мен одамны джыйыштырдым.

4. Нокъталар ерине -ма, -ме ялгъамаларыны язынъыз .

Тик…ди, битир…дим, севин…ди, сувар…ды, агъла…ды, беген…дим,ишле…ди.

5. Язылгъан сёзлер сырасындан фиильни тапынъыз

а) чалыша

б) сепет

в) къырмызы


Оценивание грамматического задания

«5»- задание выполнено без ошибок

«4»- правильно выполнено не более 3/4 задания

«3»- правильно выполнено не менее 1/2 задания

«2»- правильно выполнено менее 1/2 задания