СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ
Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно
Скидки до 50 % на комплекты
только до
Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой
Организационный момент
Проверка знаний
Объяснение материала
Закрепление изученного
Итоги урока
Комплект компетентностно-оценочных средств
по общеобразовательной учебной дисциплине
«Иностранный язык»
профессий СПО
15.01.23 Наладчик станков и оборудования в механообработке
15.01.05 Сварщик (ручной и частично механизированной сварки(наплавки)
22.01.03 Машинист крана металлургического производства
Комитет образования, науки и молодежной политики Волгоградской области
государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение
«Волжский политехнический техникум»
Комплект компетентностно-оценочных средств
по общеобразовательной учебной дисциплине
«Иностранный язык»
профессий СПО
15.01.23 Наладчик станков и оборудования в механообработке
15.01.05 Сварщик (ручной и частично механизированной сварки(наплавки)
22.01.03 Машинист крана металлургического производства
Волжский 2018
СОГЛАСОВАНО Совет техникума Протокол № от «____»__________20_____г. | УТВЕРЖДЕНО Директор ГБ ПОУ «ВПТ» __________________ С.П. Саяпин «____» ____________ 20 _____ г. |
РАССМОТРЕНО на заседании ПЦК гуманитарных дисциплин Протокол №______ от «____»___________20_____г. председатель ПЦК ___________ ______________________ подпись расшифровка | |
Комплект оценочных средств разработан на основе рабочей программы общеобразовательной учебной дисциплины «Иностранный язык», предназначенной для выполнения требований Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования (далее ФГОС СПО) по профессиям
15.01.23 Наладчик станков и оборудования в механообработке, входящей в укрупненную группу направлений подготовки и специальностей профессионального образования 15.00.00 Машиностроение.
15.01.05 Сварщик (ручной и частично механизированной сварки (наплавки), входящей в укрупненную группу направлений подготовки и специальностей профессионального образования 15.00.00 Машиностроение.
22.01.03 Машинист крана металлургического производства, входящей в укрупненную группу направлений подготовки и специальностей профессионального образования 22.00.00 Технологии материалов.
Организация-разработчик: государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение «Волжский политехнический техникум» (ГБ ПОУ «ВПТ»)
Разработчик: Всяких Елена Васильевна, преподаватель ГБ ПОУ «ВПТ»
Содержание
| стр. |
Общие положения | 5 |
Раздел 1. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке.
| 5 |
Раздел 2. Формы контроля и оценивания по учебной дисциплине.
| 6 |
Раздел 3. Оценка освоения учебной дисциплины.
| 8 |
Раздел 4. Направленность оценочных материалов на формирование компетенций. | 16 |
Приложение А Приложение В | 18 22 |
Общие положения
Результатом освоения общеобразовательной учебной дисциплины являются освоенные умения и усвоенные знания, направленные на формирование общих и профессиональных компетенций.
Формой аттестации по учебной дисциплине является дифференцированный зачет.
Итогом является количественная оценка в соответствии с принятой системой оценки по 5-ти бальной шкале: отлично, хорошо, удовлетворительно, неудовлетворительно.
Дифференцированный зачёт проводится в форме тестирования и практических упражнений. Студентам предлагается ответить на тестовые вопросы разного уровня и выполнить практические упражнения. Тесты и практические упражнения включают в себя задания, проверяющие результаты освоения учебного материала из всех разделов курса.
Раздел 1. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке.
В результате освоения учебной дисциплины студент должен уметь:
У 1. Устно и письменно общаться на английском языке на профессиональные и повседневные темы.
У 2. Переводить со словарем иностранные тексты профессиональной направленности.
У 3. Самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
У 4. Понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию. Понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения.
У 5. Читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи.
В результате освоения учебной дисциплины студент должен знать:
З 1. Лексический минимум (1200-1400 ЛЕ), необходимый для чтения и перевода со словарем иностранных текстов профессиональной направленности.
З 2. Грамматический минимум по каждой теме УД.
З 3. Характерные особенности фонетики английского языка.
З 4.Лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения.
З 5. Тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по специальностям СПО.
Раздел 2. Формы текущего контроля и оценивания по учебной дисциплине
Раздел / Тема учебной дисциплины | Форма текущего контроля и оценивания |
Раздел 1 Основное содержание | |
Тема 1.1 Введение | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опроса, выполнения самостоятельной работы, практических заданий и их оценка. |
Тема 1.2 Встреча в официальной и неофициальной обстановке | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. |
Тема 1.3 Описание человека | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опроса, выполнения самостоятельной работы, практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.4 Межличностные отношения | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.5. Нет лучшего места, чем дом | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опроса, выполнения самостоятельной работы, практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.6 Чем занимаются студенты в колледже? | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.7 Хобби, досуг | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опроса, выполнения самостоятельной работы, практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.8 Город, деревня, инфраструктура | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Контрольная работа №1 |
Тема 1.9 Магазины, покупки | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.10. Спорт на земле, в воде и воздухе | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест. |
Тема 1.11 Экскурсии и путешествия | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Контрольная работа №2 / Тест |
Тема 1.12 Россия – наша любимая страна | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.13 Взгляд на Британию | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.14 Научно-технический прогресс | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 1.15 Человек и природа, экологические проблемы | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Контрольная работа |
Раздел 2 Профессионально ориентированное содержание |
|
Тема 2.1. Достижения и инновации в области науки и техники | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 2.2 Машины и механизмы. Промышленное оборудование | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 2.3 Современные компьютерные технологии | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Тест |
Тема 2.4 Отраслевые выставки | Проверка полученных знаний путем устного и письменного опросов, тестирования и их оценка, наблюдение за ходом выполнения практических заданий и их оценка. Дифференцированный зачёт |
Раздел 3. Оценка освоения учебной дисциплины
3.1 Перечень заданий и вопросов для оценки освоения разделов/тем учебной дисциплины
Раздел 1 Основное содержание
Тема 1.1 Введение
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Что такое фонетическая транскрипция?
Какие классы звуков выделяют в английском языке?
Каковы основные особенности произношения английских гласных?
Каковы основные особенности произношения английских согласных?
Каковы особенности ударения в английском языке?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.1 Приложение А
Тема 1.2
Встреча в официальной и неофициальной обстановке
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуется множественное число существительных?
Для чего служит и как образуется притяжательный падеж существительных?
Как образуются основные формы глагола?
Как изменяется глагол в настоящем времени Present Simple?
Как изменяется глагол в настоящем времени Present Continuous?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.2 Приложение А
Тема 1.3
Описание человека
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Что такое гласные переднего ряда?
Как произносятся гласные переднего ряда в английском языке?
Как спрягается глагол to be в настоящем времени?
Какие виды простых предложений существуют в английском языке?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.3 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.4
Межличностные отношения
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Какие формы наречий существуют в английском языке?
Какое место занимают в предложении наречия?
Как произносятся шумные смычные согласные в английском языке?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.4 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.5.
Нет лучшего места, чем дом
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Что означает оборот there с глаголом to bе?
Как может изменяться глагол to bе в этом обороте?
Как образуется вопросительные и отрицательные предложения с оборотом there is?
Какие глаголы называют модальными?
Какие модальные глаголы имеются в английском языке?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.5 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.6
Чем занимаются студенты в колледже?
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуется количественные и порядковые числительные?
Какие знаки употребляются при написании числительных?
Как образуются простые и десятичные дроби?
Как в номерах (страниц, домов и т.п.) и датах употребляются порядковые и количественные числительные?
Назовите наиболее употребительные предлоги места и времени; укажите, какое основное значение они выражают.
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.6 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.7
Хобби, досуг
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
После каких глаголов употребляется конструкция V-ing?
После каких глаголов употребляется инфинитив?
После каких глаголов употребляется конструкция V-ing и инфинитив?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.7 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.8
Город, деревня, инфраструктура
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуется герундий?
Каково основное значение герундия?
Какие формы имеет герундий?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.8 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.9
Магазины, покупки
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Какие неопределенные местоимения существуют в английском языке?
Перечислите неопределенные местоимения.
В каких типах предложений употребляются местоимения апу, anybody, anything, nobody, nothing?
В каких случаях употребляются конструкции to be going to и there + to be?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.9 Приложение А
Текст Контрольной работы представлен в Приложении B
Тема 1.10.
Спорт на земле, в воде и воздухе
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуются степени сравнения прилагательных?
Чем отличаются Present Perfect и Past Simple?
В каких случаях употребляется время Past Perfect?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.10 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.11
Экскурсии и путешествия
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуются специальные вопросы?
Чем отличаются исчисляемые и неисчисляемые существительные?
Какие местоимения используются с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.11 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.12
Россия – наша любимая страна
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Каковы основные правила употребления артиклей?
Какие географические названия употребляются с определённым артиклем, а какие с нулевым?
В каких случаях употребляется конструкция used to + инфинитив?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.12 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.13
Взгляд на Британию
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуется пассивный залог?
Как образуется его вопросительная форма?
Как образуется его отрицательная форма?
Как в пассиве выражается деятель (или движущая сила) и орудие, с помощью которого производится действие?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.13 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.14
Научно-технический прогресс
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Какие типы условных предложений имеются в английском языке?
Как они образуются?
Какие союзы, кроме союза if, могут использоваться для образования условных предложений?
Как образуется сложноподчиненное предложение?
Каковы основные типы придаточных предложений?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.14 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 1.15
Человек и природа, экологические проблемы
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
В чем заключается правило согласования времен?
Какие временные формы употребляются при согласовании времен для выражения одновременного, предшествующего и будущего действия?
Как строится косвенная речь при передаче сообщения, вопроса, просьбы или приказа?
Как косвенная речь влияет на порядок слов в предложении?
Как изменяются в косвенной речи наречия места и времени, а также указательные местоимения?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 1.15 Приложение А
Текст Контрольной работы представлен в Приложении B
Раздел 2
Профессионально ориентированное содержание
Тема 2.1.
Достижения и инновации в области науки и техники
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
В каких случаях употребляется время Future Simple?
В каких случаях употребляется время Future Continuous?
В каких случаях употребляется время Future Perfect?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 2.1 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 2.2
Машины и механизмы. Промышленное оборудование
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
В каких случаях употребляется время Present Perfect?
В каких случаях употребляется время Past Perfect?
В чем отличие Present Perfect от Past Perfect?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 2.2 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 2.3
Современные компьютерные технологии
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Как образуются условные предложения I типа?
Как образуются условные предложения II типа?
Когда следует употреблять условные предложения смешанного типа и как они образуются?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 2.3 Приложение А
Текст тестовых заданий представлен в Приложении B
Тема 2.4
Отраслевые выставки
Проверяемые результаты обучения: личностные, метапредметные, предметные
- перечень вопросов теоретического характера:
Какая интонация свойственна разным типам вопросительных предложений?
Какие типы вопросительных предложений существуют в английском языке?
Какие вопросительные местоимения существуют в английском языке?
Перечень практических заданий, освещающих аспекты темы 2.4 Приложение А
3.3 Критерии оценки
Показатели и критерии для оценки освоения общих компетенций
ОК | Основные показатели оценки результата | Критерии |
Умение читать Умение писать Знание грамматики Знание лексики и фразеологии | Грамотное чтение, выделение главной и второстепенной информации. Грамотное написание текста и отдельных слов. Правильное применение в речи грамматических конструкций и структур. Правильное применение лексических и фразеологических единиц | За правильный ответ на вопросы или верное решение задачи выставляется положительная оценка – 1 балл. За неправильный ответ на вопросы или неверное решение задачи выставляется отрицательная оценка – 0 баллов. Соответствие подготовленного материала требуемым критериям |
Критерии оценки письменных ответов
Оценки | Критерии оценки |
«5» | Коммуникативная задача решена полностью, применение лексики адекватно коммуникативной задаче, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи |
«4» | Коммуникативная задача решена полностью, но понимание текста незначительно затруднено наличием грамматических и/или лексических ошибок. |
«3» | Коммуникативная задача решена, но понимание текста затруднено наличием грубых грамматических ошибок или неадекватным употреблением лексики. |
«2» | Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста. |
Критерии оценки устных развёрнутых ответов
Оценки | Взаимодействие с собеседником | Лексический запас | Грамматическая правильность речи | Фонетическое оформление речи |
«5» | Адекватная естественная реакция на реплики собеседника. Проявляется речевая инициатива для решения поставленных коммуникативных задач. | Имеется большой словарный запас, соответствующий предложенной теме. Речь беглая. Объем высказываний соответствует программным требованиям. | Лексика адекватна ситуации, редкие грамматические ошибки не мешают коммуникации. | Владеет основными произносительными и интонационными навыками устной речи и техникой чтения. |
«4» | Коммуникация затруднена, речь учащегося неоправданно паузирована. | Имеется достаточный словарный запас, в основном соответствующий поставленной задаче. Наблюдается достаточная беглость речи, но отмечается повторяемость и некоторые затруднения при подборе слов. | Грамматические и/или лексические ошибки заметно влияют на восприятие речи учащегося. | В достаточной степени владеет техникой чтения и основными произносительными и интонационными навыками устной речи. Однако допускает незначительные ошибки в произношении отдельных звуков и интонации иноязычной речи. |
«3» | Коммуникация существенно затруднена, учащийся не проявляет речевой инициативы. | Имеет ограниченный словарный запас, использует упрощенные лексико-грамматические структуры, в некоторых случаях недостаточные для выполнения задания в пределах предложенной темы. | Учащийся делает большое количество грубых грамматических и/или лексических ошибок. | В недостаточной степени владеет техникой чтения и допускает многочисленные фонетические и интонационные ошибки, что затрудняет понимание речи. |
«2» | Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста. | Бедный лексический запас, отсутствует какая-либо вариативность в его использовании. | Допускает большое количество грамматических ошибок. Отмечается трудность при выборе правильных глагольных форм и употреблении нужных времен. | Речь неправильная, с большим количеством фонетических и интонационных ошибок. Наблюдаются многочисленные ошибки на правила чтения. |
4 Направленность проверяемых умений и знаний на ПК и ОК
Коды компетенций (ПК, ОК) | Коды проверяемых У и З |
ОК.1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней интерес | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 2. Организовывать собственную деятельность, определять методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 3. Решать проблемы, оценивать риски и принимать решения в нестандартных ситуациях | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 4. Осуществлять поиск, анализ и оценку информации, необходимой для постановки и решения профессиональных задач, профессионального и личностного развития | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии для совершенствования профессиональной деятельности | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 6. Работать в коллективе и в команде, обеспечивать ее сплочение, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК.7 Ставить цели, мотивировать деятельность подчиненных, организовывать и контролировать их работу с принятием на себя ответственности за результат выполнения заданий | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации | У.1 - У.5; З.1 - З.5 |
Приложение А
(обязательное)
Перечень практических заданий к теме 1.1 Введение
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Роль изучения английского языка при освоении профессий технического профиля СПО»
Задание № 2
Поставить существительные во множественное число.
Перечень практических заданий к теме 1.2. Встреча в официальной и неофициальной обстановке
Задание № 1
Составить диалог на тему «Встреча друзей»
Задание № 2
Составить диалог на тему «Представление себя в официальной обстановке».
Перечень практических заданий к теме 1.3 Описание человека
Задание № 1
Описать внешность друга/подруги
Задание № 2
Спряжение глагола to be.
Перечень практических заданий к теме 1.4 Межличностные отношения Задание № 1
Написать мини-сочинение “My Love Story”.
Задание № 2
Рассказать стихотворение о любви.
Перечень практических заданий к теме 1.5. Нет лучшего места, чем дом
Задание № 1
Подготовить сообщение о традициях родного города.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на конструкцию there is/are.
Перечень практических заданий к теме 1.6 Чем занимаются студенты в колледже?
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Мой рабочий день».
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на подстановку предлогов времени и места.
Перечень практических заданий к теме 1.7 Хобби, досуг
Задание № 1
Написать SMS, составить диалог на тему «Разговор по телефону».
Задание № 2
Составить описание своих увлечений.
Перечень практических заданий к теме 1.8 Город, деревня, инфраструктура
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Преимущества и недостатки мегаполиса».
Задание № 2
Выполнить лексическое задание по теме.
Перечень практических заданий к теме 1.9 Магазины, покупки
Задание № 1
Составить тематический словарь.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на подстановку some, any, much many, a lot of, little, few.
Перечень практических заданий к теме 1.10. Спорт на земле, в воде и воздухе
Задание № 1
Составить рассказ об олимпийском движении.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на Present Perfect, Past Simple. Past Perfect.
Задание № 3
Выполнить грамматические упражнения на степени сравнения прилагательных.
Перечень практических заданий к теме 1.11 Экскурсии и путешествия
Задание № 1
Подготовить сообщение о путешествии по городам России.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения: определить, какие из существительных исчисляемые, а какие - неисчисляемые.
Задание № 3
Выполнить грамматические упражнения: задать специальные вопросы к предложениям.
Перечень практических заданий к теме 1.12 Россия – наша любимая страна
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Традиции и обычаи России»
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на подстановку определенного и неопределенного артикля с географическими названиями.
Перечень практических заданий к теме 1.13 Взгляд на Британию
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Климат в Великобритании»
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения: поставить предложения в форму страдательного залога, определить, какие из предложений записаны в форме активного залога, а какие – в форме страдательного.
Перечень практических заданий к теме 1.14 Научно-технический прогресс
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Мировые открытия».
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на подстановку союзов because, so, if. when, that.
Перечень практических заданий к теме 1.15 Человек и природа, экологические проблемы
Задание № 1
Подготовить сообщение на тему «Экология и защита окружающей среды».
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на согласование времен, записать предложения в косвенной речи.
Перечень практических заданий к теме 2.1. Достижения и инновации в области науки и техники
Задание № 1
Составить рассказ об одном известном изобретателе и его изобретении.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения: выбрать правильную форму глагола в предложении: Future Simple, Future Continuous, Future Perfect.
Перечень практических заданий к теме 2.2 Машины и механизмы. Промышленное оборудование
Задание № 1
Составить рассказ на тему «Современное предприятие».
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения: выбрать правильную форму глагола в предложении: Present Perfect, Past Perfect.
Перечень практических заданий к теме 2.3 Современные компьютерные технологии
Задание № 1
Ролевая игра: посещение вычислительного центра.
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения на составление условных предложений.
Перечень практических заданий к теме 2.4 Отраслевые выставки
Задание № 1
Ролевая игра: на международной специализированной выставке (представление продукции, переговоры с потенциальными клиентами).
Задание № 2
Выполнить грамматические упражнения: задать 5 разных видов вопросов к предложению.
Приложение В
(обязательное)
Тестовые задания для промежуточного и итогового мониторинга.
Тест
Тема 1.3 Описание человека
1. Запишите следующие существительные во множественном числе.
Man, hero, ox, church, table, horse, dish, day, child, tomato, foot, scarf, cherry, goose, fly, thief, sandwich, camera, volcano, donkey
2. Выберите правильный вариант перевода существительного в притяжательном падеже
1. Дом моей тети
a) my aunts house b) my aunt's house c) my aunts' house
2. Кот моей сестры
a) my sister cat b) my sister’s cat c) my sisters’ cat
3. Книги детей
a) children's books b) children' books c) childrens’ books
4. Машина моих друзей
a) my friends' car b) my friend's car c) my friends car
5. Мяч мальчика
a) the boy's ball b) the boys ball c) the boys' ball
3. Заполните пропуски am, is или are.
The dog very cute. It my neighbors'. Its name Rambo.
That guy over there my cousin Tim. He my Uncle John's son.
My folders on that desk over there.
Mom and Dad at home now. They tired after a day at work.
"The Devils" the best rock band in town.
I sixteen years old and can't drive yet. I very disappointed.
The students in the classroom, but the teacher in the teachers' room.
When I upset. I listen to music and it makes me feel better.
The city prepared for the snowstorm.
Vera and I great buddies. She my best friend and I tell her everything I do.
4. Заполните пропуски артиклями a, an или the.
Picasso is _______ artist.
Are you _____ teacher?
It looks like it’s going to rain. Do you have _____ umbrella?
My brother lives in _____ apartment in _____ city centre.
School children in _____ UK have to wear _____ uniform.
5. Выберите один из четырех вариантов ответов
1. She is the daughter of my mother. She is my…
a) aunt b) sister c) grandmother d) cousin
2. He is the father of my father. He is my…
a) grandfather b) grandson c) uncle d) cousin
3. He is the father of my brother. He is my…
a) uncle b) son c) father d) grandfather
4. He is the son of my uncle. He is my…
a) cousin b) father c) grandfather d) brother
5. She is the sister of my mother. She is my…
a) grandmother b) daughter c) aunt d) cousin
6. He is the son of my brother. He is my…
a) cousin b) nephew c) uncle d) father
6. Найдите соответствие между фразой и переводом
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Прочитайте текст, отметьте, какие из предложений правда (True), а какие ложь (False).
Sophia is a student. True / False
She has got fair hair. True / False
Her legs are long. True / False
She’s very intelligent. True / False
She is friendly. True / False
Hi Friends! Let me introduce my sister. Her name is Sophia and she is 23 years old. She is absolutely beautiful! She has got long black hair, blue eyes and a pretty little nose. Her eyelashes are extremely long. She has got very nice white teeth. She is about 176 cm tall and she weighs 56 kg. She is slim and she has got long legs, but her feet are quite small.
She goes to university where she studies economics. Sophia is very clever that is why she gets a lot of money from various scholarships. She is very kind, she pays attention to her friends (she has many!). She is usually cheerful and likes jokes a lot.
My sister is very helpful. She helps me with my homework and always helps my parents around the house.
My parents are very proud of her.
Тест
Тема 1.4 Межличностные отношения
Раскройте скобки, употребляя am, is или are
Запишите следующие числительные словами
3, 18, 27, 48, 164, 1730
Вставьте в пропуски have got / has got
Напишите о своей квартире / доме
Тест
Тема 1.5 Нет лучшего места, чем дом
1. Вставьте some, any.
1. There are ... pictures in the book.
2. Are there ... new students in your group?
3. There are ... old houses in our street.
4. Are there ... English textbooks on the desks? — Yes, there are ... .
5. Are there ... maps on the walls? — No, there aren't ....
6. Are there ... pens on the desk? — Yes, there are ... .
2. Вставьте much или many.
1. A don't eat ... mangoes.
2. Не eats ... fish.
3. She ate so ... dessert that she is in bed today with a stomachache.
4. That man drank so ... wine, and he smoked so ... cigarettes that he has a terrible headache today.
5. Mary must not eat too ... salt because she has problems with her blood pressure.
6. My mother says I drink too ... beer. She wants me to be healthy.
3. Вставьте a little, a few.
This is my mother's favorite recipe for fruitcake, and everybody says it's out of this world!
1. Put 3 cups of flour into a mixing bowl.
2. Add ... sugar.
3. Slice ... apples.
4. Cut up ... oranges.
5. Pour in ... honey.
6. Add ... baking soda.
7. Chop up ... nuts.
8. Add ... salt.
9. Mix in ... raisins. 10. Bake for 45 minutes.
Enjoy, dear!
4. Запишите каждое предложение в вопросительной и отрицательной форме
1 There are few apples in the fridge.
2 Tom has got a house in the center of the city.
3 My brother is a good doctor.
5. Отметьте, какие из предложений правда True, а какие ложь False
Mr. and Mrs. Russo live in a small house in a small town. Their neighbors are
very friendly and helpful. When they go on vacation, their neighbors watch their house to
make sure it is safe. They also water the grass and get their mail. Mrs. Russo wants to do
something nice for her neighbors. She wants to invite them to her house for dinner on
Saturday. She plans to serve roast beef, baked potatoes, asparagus, and a green salad. For
dessert, she will bake a pecan pie. After dinner, Mr. Russo will play a few songs on his
new guitar.
True or False
1 ________ The Russo’s neighbors are helpful.
2. ________ Mr. and Mrs. Russo never go on vacation.
3. ________ Potatoes and asparagus are vegetables.
4. ________ Mr. Russo plays a musical instrument.
5. ________ Mrs. Russo will make a peach pie
Тест
Тема 1.6 Чем занимаются студенты в колледже?
1 Вставьте в пропуски подходящие предлоги времени in, at, on.
Do you sometimes watch TV ____ the mornings?
Are you usually at home ____ 7 o'clock ____ the evenings?
What do you usually do ____ weekends?
Do you usually go shopping ____ Saturdays?
Do you go skiing ____ the winter?
Do you have a holiday ____ December?
Is there a holiday in your country ____ 6 , January?
2 Выберите подходящие предлоги места
The clock hangs on the wall, … the table. (over/under/on)
The gym is … my college. (next to/on/under)
The kettle is … the kitchen. (in/next to/on)
His flat is ___ the second floor. (in/on/under)
There are two bedrooms ____ the flat. (over/under/in)
3 Выберите в скобках правильное время.
It’s twenty past eight. (7:40 – 8:20 – 8:40)
It’s half past seven. (6:30 – 7:30 – 8:30)
It’s a quarter past five. (4:45 - 5:15 – 6:15)
It’s a quarter to ten. (10:15 – 10:45 – 9:45)
It’s ten to twelve. (12:10 – 12:50 – 11:50)
4 Запишите каждое предложение в отрицательной и вопросительной форме.
There are flowers in the pots on the windowsills.
We have four lessons every day.
The teacher’s table is next to the window.
5 Прочитайте текст, отметьте, какие из предложений правда (True), а какие ложь (False)
At an English Lesson
My name is Nina. I am in the fifth form.
I go to school in the morning. At eight o’clock I take my school-bag, say “Good-bye” to my mother, and go out. In the street, I see my friends. They are going to school too.
We have an English lesson today. We have English lessons four days a week: Tuesday, Wednesday, Thursday and Saturday. When we get to school, we go to our classroom. The students on duty open the windows and clean the blackboard. We put our bags in the desks. English is our first lesson. We take our pens, English textbooks and exercise-books out of our bags and put them on the desks. When the teacher comes in, we stand up. The teacher says, “Good morning.” We say “Good morning” and sit down. At the English lesson we do exercises. The teacher asks questions and we answer the questions. We describe pictures. We can count from one up to hundred and do sums in English. We can speak and read English. My classmates get good marks for English.
Nina is in the sixth form.
Nina goes to school at nine o’clock.
Nina has English lessons four days a week.
English is the second lesson.
Nina can count from one up to million.
Тест
Тема 1.7 Хобби, досуг
Соедините фразу на английском с ее русским эквивалентом
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Вставьте в пропуски like или likes.
I _______ quiz shows.
He _______ horror films.
She _______ music programmes.
My parents _______ the news.
My friend Nastya _______ cartoons.
All my friends _______ nature programmes.
My grandad _______ sports programmes.
3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.
(USUALLY)
My working day (to begin) at seven o'clock.
I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises.
It (to take) me fifteen minutes.
At half past seven we (to have) breakfast.
My father and I (to leave) home at eight o'clock.
He (to take) a bus to his factory.
My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o'clock.
In the evening we (to gather) in the living room.
We (to watch) TV and (to talk).
4. Прочитайте текст. Определите верны ли следующие предложения. Выберите T, если утверждение верно и F, если неверно.
Hobbies in the UK and the USA
Hobbies are a great British and American tradition. A hobby is a special interest or activity that you do in your time off.
A «hobby» is usually something that a person does alone. But American (and British) families sometimes like to do things together too. Some American families have quite a lot of money to spend on their recreation. They can all enjoy their holiday home or their boat somewhere in the country away from it. Americans love to get out of town into the wild and many go for holidays or long weekends into the thirty-five fabulous national parks.
Some people have animals as hobbies. They keep rabbits or go fishing. They train dogs to do tricks or keep pigeons to race and carry messages. Some are crazy about plants.
Others are mad about their car or their motorbike. They spend their Saturdays and Sundays washing them and painting them. But Americans do not only spend their free time having fun.
Children and teenagers are great collectors. Millions take part-time courses in writing, painting and music and at the weekends the museums, art galleries and concert halls are full. Everyone in these countries is very interested in culture.
A hobby is a special interest or activity that you do in your time off.
Some American families spend a lot of money on their recreation.
You can have animals as hobbies.
American children and teenagers are great collectors.
5. Напишите о своем хобби, используя следующие подсказки (9 предложений).
Контрольная работа №1
Тема 1.8 Город, деревня, инфраструктура
1. Образуйте множественное число у следующих существительных
leaf
country
child
goose
potato
mouse
game
boy
2. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.
Her sister’s name (to be) Ann.
Ann (to be) a student.
She (to go) to the institute in the morning.
Jane (to be) fond of sports.
For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea.
3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple.
I (to work) in a bank many years ago
He (to live) in Moscow five years ago
I (to like) flowers before it happened
Tom (to play) the piano yesterday evening
I (to love) you many years ago
4. Который час? Напишите время цифрами.
It’s a quarter to five.
It’s half past twelve.
It’s twenty-five to seven.
It’s four to six.
It’s eight o’clock.
5. Выберите правильный вариант
1. There are______biscuits left in the tin.
a) a few b) much c) little d) a little
2.______students know the answer to this question.
a) a little b) much c) few d) little
3. My days are so busy that I have______time for reading.
a) few b) a few c) many d ) little
4.______people give money to charity.
a) a lot of b) many c) little d) much
5. There is a tiny bit of butter. There is______butter.
a) a little b) much c) few d) little
6. Вставьте в пропуски A) do B) does C) is D) are E) have F) has
1. What subjects _ she good at?
2. _ your brother got a camera?
3. _your mother like cooking?
4. _ your parents in France now?
5. _ you like science fiction?
6. How many apples _ you got?
7. Вставьте в пропуски A) at B) in C) on
…9 o'clock
…October
…Wednesday
8. Запишите каждое предложение в вопросительной и отрицательной форме.
She cooked yesterday.
There are 4 dogs in the park.
They like potatoes.
9. Прочитайте текст, отметьте, какие из предложений – правда (True), а какие – ложь (False).
The role of foreign languages in education.
During the educational process we learn different subjects and get different skills. It will help us in our future life to get interesting well-paid job and we want. But as usual there is always a foreign language in every educational curriculum. So why do we need foreign languages for? The answer is rather simple. There are for about 6 billons of people on our planet and all of them speak a great number of languages. Most popular of them are very necessary for every person in modern life. The reason is simple – to understand people from others countries and make communication with them easier. It is very important because people don`t live separately from each other. But it isn`t enough to know only popular languages. People also need to study ancient languages. Why? Because they are maternal to modern languages and learning them help us to understand modern languages better.
There are for about six billons of people on our planet.
Languages are very necessary for every person in modern life.
People do not need to study ancient languages.
Тест
Тема 1.9 Магазины, покупки
Заполните пропуски подходящими по смыслу словами из правой колонки
Павел мечтает о будущем. Напишите о его планах, используя конструкцию to be going to. Н-р: I … (study) astronomy at university. – I’m going to study astronomy at university. (Я собираюсь изучать астрономию в университете.)
I … (move) to London.
I … (fly) to the Moon.
I … (marry) at 25.
We … (have) three kids.
My wife … (become) a famous actress.
My wife and children … (travel) all over the world.
We … (eat) in restaurants every day.
I … (open) a flying school in England.
3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple.
I (to work) in a bank many years ago
He (to live) in Moscow five years ago
I (to like) flowers before it happened
Tom (to play) the piano yesterday evening
I (to love) you many years ago
4. Запишите каждое предложение в вопросительной и отрицательной форме.
Max likes to do shopping.
We are going to buy some cheese tomorrow.
They worked in the shop yesterday.
Тест
Тема 1.10.Спорт на земле, в воде и воздухе
Соедините название спорта и его перевод
|
|
Напишите данные прилагательные в превосходной степени сравнения.
Sad, bad, old, complete, unusual, little, ugly, productive, heavy, strong, famous, remarkable, tall, young.
Выберите правильный вариант
1) Kate is … than Ann. a) beautiful b) beautifuler c) more beautiful 2) Monkeys are … than cats. a) funny b) funnier c) more funnier 3) Who is the … pupil in your class? a) good b) goodest c) best 4) Tom is the … pupil in the class. a) bad b) worst c) baddest 5) This is a very … story. a) good b) gooder c) better | 6) Summer is … than autumn. a) good b) gooder c) better 7) Mrs Smith is the … teacher. a) best b) badder c) worse 8) Is Tom … than his brother? a) clever b) cleverer c) more cleverer 9) This test is the … . a) difficultest b) most difficult c) difficult 10) This street is … than that street. a) noisier b) more noisier c) noisiest |
Отметьте, какие из предложений записаны в Past Simple, а какие в Present Perfect.
1. They have never been to London.
2. I did morning exercises last Friday.
3. You have met that man.
4. Sam played baseball in summer.
5. They had breakfast in the cafe two days ago.
5. Выберите нужную форму глагола The Past Simple / The Present Perfect Tense / The Past Perfect Tense
1. He phoned to say he ……… his bag on the plane.
forgot b) had left c) has left d) has forgotten
2. He ………. the farm since 1987.
has owned b) own c) have been owning d) owned
3. ..… you ever been to Scotland?
a) has b) had c) have d) did
4. ..………. they arrive at the airport on time yesterday?
a) have b) did c) has d) do
5. He ………. unemployed since he left college.
a) has been b) were c) had been d) is
6. Выберите подходящее вопросительное слово who, what, how, where, when или why
_______ is your name?
_______ do you spell your name?
_______ are you from?
_______ do you live?
_______ old are you?
_______ is your birthday?
_______ tall are you?
_______ kind of films do you like?
_______ is your favorite singer?
_______ is your favorite TV programme?
Контрольная работа №2
Тема 1.11 Экскурсии и путешествия
1 Соотнесите английские предлоги с русскими:
|
|
2 Расставьте слова и выражения в нужные колонки.
My working day | My flat |
TV set
free-time
different subjects
to pass exams
cosy kitchen
beautiful wallpaper
a first-year student
armchair
modern conveniences
to take a cool shower
3 Вставьте местоимения: “I”, “you”, “he”, “she”, “it”, “they”.
Greg ..he…
you and I ……….
cat ………
man ………
John and Charlie
Joanna ………
tooth ………..
4 Раскройте скобки и поставьте прилагательные в нужной форме.
1. Mountain Everest is (high) mountain in the world.
2. Sherlock Holmes was (good) detective in London.
3. Go and pick an apple from (near) tree.
4. Tokyo is (big) city in the world.
5. Rebecca is (nice) than Jane.
5 Выберите правильный вариант
1. Every Sunday we …… to the theatre. a) does go b) going c) go d) are going
2. …… your sister go in for sports? a) is b) do c) are d) does
3. Three ……. Of your group are football players. a) man b) mans c) men d) mens
4. He speaks …….. than I do. a) more slowly b) slower c) more slower
5. My left arm is ……… than my right one.
a) stronger b) more stronger c) most strong d) strongest
6. The house …….. not clean. a) are b) is c) am
4. It was Stacy’s birthday. She ……. up early.
a) wakes b) woke c) has woken d) had woken
5. My son ………. Like geometry.
a) in not b) do not c) does not c) not
6. The sport of fighting while wearing big leather gloves.
a) aerobics b) rowing c) boxing d) archery
7. Sam …….. to talk to anyone and went straight to his room.
a) wanted b) hadn’t want c) doesn’t want d) didn’t want
6 Прочитайте текст. Определите верны ли следующие предложения. Выберите T, если утверждение верно и F, если неверно.
The first stamp in the world was an English stamp. It was made in 1840 to pay the postage on letters going to different parts of the country.
Stamps are always interesting because they have pictures on them of the countries they came from; pictures of animals and birds living in jungles or on far-away islands; and pictures showing people dressed in their national costumes.
A stamp collection is not only a good textbook of history and geography. It is also a source of information on many other subjects.
Sometimes there are mistakes on stamps. For example, the St. Kitts and Nevis stamp, issued in 1903, showed Christopher Columbus looking through a telescope, an instrument which was unknown in his day. On a German stamp, issued in 1956 in commemoration of the composer Schumann, the music printed on the stamp was not written by Schumann. The people knowing music well saw this mistake at once.
The first stamp in the world was made in the USA. T F
The first stamp appeared in the 19-century. T F
A telescope was already known in the time of Columbus. T F
In 1956 a stamp in commemoration of Shubert was made. T F
Тест
Тема 1.11 Экскурсии и путешествия
1. Расшифруйте слова на тему «Путешествия» в скобках. Первая буква подчеркнута.
Пример: We arrived at the (tirpaor) and got on a plane. Ответ: Airport
Did you carry your (eaggbag) onto the train?
He stayed at a very nice 5-star (eholt).
Of course, we took a (pam), so we didn’t get lost.
My father bought some (siovuenrs) to remember his time in Paris.
I forgot to bring my train (ckiett), so I couldn’t get on the train.
2. Употребите глаголы в скобках в правильном времени: Present Simple, Past Simple, Future Simple.
Пример: We _____ (finish) our work in half an hour. Ответ: will finish
Tom ___________________ (stay) at home on Mondays.
Yesterday we ___________________ (not/watch) birds.
My friend always ___________________ (read) books.
She ____________ (help) me repair my bike last year.
I ___________ (come) to you again tomorrow.
3. Выберите правильный вариант ответа.
1. The fastest and the most convenient way of travelling.
a) by train b) by car c) by air d) by bus
2. How many countries are there in Great Britain?
a) 3 b) 5 c) 4 d) 2
3. Five years ago I … on a plane.
a) travelled b) was travelling c) travel d) wil travel
4. The antonym for the word “cheap” is the word…. .
a) nice b) plane c) expensive d) wonderful
5. When we travel by train, we eat in the dining - … (вагон-ресторан).
a) car b) bicycle c) bus d) kitchen
4. Ответьте на вопросы на английском языке.
1. Why do people like to travel?
2. What ways of travelling do you prefer? Why?
5. Прочитайте текст, заполните пропуски в предложениях.
The story about Mike
Mike loves travelling a lot. Last year Mike took a trip to England. He went to the airport by bus and travelled to London by plane. In London he took a bus to the city centre. London buses are called double-deckers. They have a driver and a conductor. Mike got to most places in London very quickly by the underground. There are many lines in the London underground. He bought the tickets from the ticket office and the underground station, or from the automatic machines. If Mike was in a hurry, the fastest way of travelling was by taxi. Their shape and black color are famous all over the world. The “cabs”, as they are called, have become the symbol of London. London taxi drivers have green badges on their jackets. Mike had a wonderful time in London. Then he decided to go to Coventry, another city of England. It’s easy to get there by car or by train. Mike doesn’t have a car. So he went to the train station by bus and went to Coventry by train. He visited there a famous transport museum. He got there on foot. It took him 15 minutes. He discovered the very first bicycles and the fastest cars on Earth. Mike liked it a lot. Next year Mike is going to travel to France by ship, and you?
1) First, Mike travelled by ___________.
2) Then, he took a journey by ____________.
3) After, Mike had a wonderful trip by _________.
4) He also travelled by __________, on ___________ and by ____________.
5) He didn’t travel by _____________.
6) Mike is planning to go on a cruise by ____________.
6. Переведите предложения на английский язык.
Люди путешествуют поездом, самолетом, на корабле и на машине.
Миллионы людей путешествуют по миру ради развлечения.
Мое хобби – это путешествия.
Тест
Тема 1.12 Россия – наша любимая страна
1. Заполните пропуски в тексте подходящими по смыслу словами из списка.
sights; prince; Moskva; Red; title; other; theatres; Russian; reliable; world;
capital; beautiful; port; nine; historical; Moscow; centre
2. Письменно переведите предложения № 3, 4, 9, 10, 16.
1. Moscow is the ... of Russia. 2. It’s an ancient ... city. 3. It was founded in 1147 by Russian ... Yuri Dolgoruky. 4. Now Moscow is the fifth largest city in the ..., its population is about nine million people.
5. Moscow is situated on the ... river. 6. It is also one of the most ... cities in the world.
7. The heart of Moscow is ... Square. 8. The Moscow Kremlin and St Basil’s Cathedral are the most beautiful masterpieces of... architecture. 9. For heroism of the working people of our capital during the Great Patriotic War Moscow was awarded the ... of Hero-City. 10. Moscow is the ... of five seas. 11. Four airports connect Moscow with other parts of our country and many ... countries. 12. There are ... railway- stations in Moscow.
13. There are lots of cinemas,..., museums, concert halls and art galleries in Moscow. 14. There are over 50 institutes and universities in ....
15. Among the new ... that have appeared recently are the Monument in Poklonnaya Gora and the Cathedral of Christ the Saviour in the ... of Moscow. 16. Muscovites prefer to travel by the metro which is the fastest and the most ... means of transportation.
3. Раскройте скобки, используя Present, Past или Future Simple Tense. Письменно переведите предложения на русский язык.
Last year we (live) in a very comfortable hotel in Greece.
Mother often (tell) small children stories before bedtime.
My father (present) me a car a week ago.
Next month they (leave) Moscow.
I (make) a cake tomorrow morning.
4. Выберите правильный вариант
1.Yesterday I ... a little kitten.
a) find b) found c) finded d) will find
2. My mother ... in a hotel.
a) work b) works c) worked d) will work
3. My friends usually .... TV in the evenings.
a) watch b) watches c) watched d) will watch
4. Tomorrow they ... a test.
a) write b) writes c) wrote d) will write
Тест
Тема 1.13 Взгляд на Британию
1. Выберите правильный вариант ответа
1. What is the official name of the country whose language you study?
Great Britain
England
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
2. How many countries does the United Kingdom consist of?
four
three
two
3. What is the capital of Scotland?
Manchester
Edinburgh
Cardiff
4. What is the capital of Wales?
Edinburgh
Cardiff
Liverpool
5. What is the capital of Northern Ireland?
Cardiff
Dublin
Belfast
6. What is the state system of the United Kingdom?
a constitutional monarchy
a parliamentary republic
a limited monarchy
2. Заполните пропуски подходящими по смыслу словами, указанными ниже:
Trafalgar, thousand, London, capital, centre, river, parks, statue
London is the 1___of Great Britain. London is a very old town. London is two 2___years old. Many years ago London was a small town on the 3___Thames. There were a lot of villages round it. After many years London and three hundred villages grew into a very large city. Now London is a beautiful city with large squares and 4____. The city of London is the business centre. East End includes the poor districts. West of London is the West End where rich people live. Trafalgar Square is in the 5___of the West End of London. In the centre of 6____ Square there is the column made of granite. On the top of the column there is a 17-feet-tall 7____of Admiral Nelson who defeated the French at the Battle of Trafalgar in 1809. The total high of the monument is 184 feet (44 meters). Trafalgar Square is one of the busiest places in 8____, where people go to.
3. Отметьте, какие из предложений записаны в форме активного (Active) залога, а какие в форме пассивного (Passive)
They often listen to music.
These cars are produced in Japan.
German is spoken in Austria.
Henry Ford invented the assembly line.
Lots of houses were destroyed by the earthquake in 1906.
4. Выберите правильный вариант предложения в форме пассивного залога.
1. My father bought the house.
The house were bought by my father.
The house is bought by my father.
The house was bought by my father.
2. The chef cooks food every day.
Food was cooked every day by the chef.
Food is cooked every day by the chef.
Food were cooked every day by the chef.
3. The teacher solved the problems.
The problems was solved by the teacher.
The problems are solved by the teacher.
The problems were solved by the teacher.
4. Millions of tourists visit Spain every year.
Spain is visited by millions of tourists.
Spain was visited by millions of tourists.
Spain are visited by millions of tourists.
5. Выберите правильный перевод предложений
1. Предложения будут переведены с русского языка на английский.
A. The sentences will be translated from Russian into English.
B. The sentences will translated from Russian into English.
C. The sentences be translated from Russian into English.
D. The sentences shall be translated from Russian into English.
2. Задача была выполнена им.
A. The task was performed by him.
B. The task will be performed by him.
C. The task is performed by him.
D. The task performed by him.
3. Магазины обычно открыты в это время.
A. The shops were usually opened at this time.
B. The shops are usually opened at this time.
C. The shops is usually opened at this time.
D. The shops will usually be opened at this time.
4. Окна будут вымыты ею завтра.
A. The windows are cleaned by her tomorrow.
B. The windows were cleaned by her tomorrow.
C. The windows will be cleaned by her tomorrow.
D. The windows will cleaned by her tomorrow.
5. Перчатки были потеряны ею вчера.
A. The gloves were lost by her yesterday.
B. The gloves are lost by her yesterday.
C. The gloves lost by her yesterday.
D. The gloves were lost by him yesterday.
Заполните пропуски союзами when или if.
1. … I go home tonight, I’ll have a bath.
2. … there is a good programme on TV, I’ll watch it.
3. … there’s nothing in the fridge, we’ll eat out.
4. We’ll go skiing next winter … we have enough money.
5. … it’s a nice day tomorrow, we’ll go swimming.
Тест
Тема 1.14 Научно-технический прогресс
1 В каждом вопросе выберите правильный вариант ответа.
I was tired, ___ I left early. I needed to go home and sleep.
a) or b) so c) if
I'm learning French ___ it's really difficult.
a) and b) or c) if
Do you want tea ___ coffee?
a) or b) so c) if
Do you prefer travelling by bus ___ by train?
a) or b) but c) since
There are no more buses, … we’ll have to walk.
a) so b) since c) becauseКонец формы
2 Поставьте WHO или WHICH
1. I hope one day cars ______ are made in Russia will be better than Japanese ones!
2. Brad Pitt ______ has been married twice is Rachel’s favourite actor.
3. The CD ______ you gave me for my birthday is my favourite now.
4. Stephen Hawking _______ wrote the book A Brief History Of Time is my favourite scientist.
6. People ______ live near the sea are healthier than people _____ live far away from it.
3 Подберите к первой части условных предложений (из первого столбика) их окончание (из второго столбика). Обратите внимание на тип условного предложения. Переведите получившиеся предложения.
Н-р: 1 – с (Мы бы испекли торт, если бы мы купили немного яиц вчера.)
1) We would have made a cake a) if he hadn’t shouted at them.
2) If it rains much b) if she loses weight.
3) If I knew English well c) if we had bought some eggs yesterday.
4) My kids wouldn’t have cried d) if I were you.
5) I would call him e) I would be an interpreter.
6) She will put this dress on f) the flowers will grow very fast.
4 Заполните пропуски подходящими по смыслу словами
web, information, interactive, e-mail, on-screen, chat, PC, generation, video. INTERNET TV
Is it possible to have a TV set, a (1)_____ and the Internet all in one? With the advent of Internet TV it has become a reality. Imagine watching a film on TV and 73 getting (2) _____ on the actors in the film at the same time! To enter (3) _____ addresses and write (4) _____ you use a remote control and an (5) _____ keyboard or an optional wireless keyboard. By clicking a button, you can also read adverts, (6) “_____” with a friend, plan your holiday and play your favourite (7) _____ games. In the future you’ll be able to change the plot of the film you’re watching and meddle in the private lives of the characters. The next (8) _____ of Internet TVs will also have a smart card for shopping, banking and other (9) _____ activities.
Контрольная работа
Тема 1.15 Человек и природа, экологические проблемы
1 Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple, Past Simple или Future Simple.
1. I (to go) to bed at ten o'clock every day.
2.1 (to go) to bed at ten o'clock yesterday.
3. I (to go) to bed at ten o'clock tomorrow.
4. I (not to go) to the cinema every day.
5. I (not to go) to the cinema yesterday.
6. I (not to go) to the cinema tomorrow.
7. You (to watch) TV every day?
8. You (to watch) TV yesterday?
9. You (to watch) TV tomorrow?
2 Выберите правильный вариант.
1. The room ..... later.
a. will clean b. will be cleaned c. has been cleaned
2. Weekends ..... outdoors by most English people.
a. spend b. are spended c. are spent
3. The books written by Mark Twain …. by children with great interest.
a. were read b. are read c. were being read
4. The picture …by a friend of my mothers.
a. is painting b. is painted c. was painted
5. Detroit ..... as the first capital city of Michigan, but now Lansing is the capital city of
Michigan.
a. chosen b. was chosen c. have been chosen
6. Many accidents ..... by dangerous driving.
a. caused b. are caused c. have been caused
7. The cathedral …. by Sir Christophen Wren after Creat Fire
a. built b. was built c. were being built
3 Выберите правильный вариант.
1. If I…..money I shall buy the book.
a. have b. will have
2. If we get the tickets, we …..on Monday.
a.leave b.will leave
3. When the delegation …..you will have to work with them.
a.arrives b.will arrive
4. If he were in Moscow he ….us.
a.will visit b.would visit c.would have visited
5. If I ….Chenese I should go to China.
a.know b.knew c.had known.
6. I wish he…..with us now.
a.was b.were c.had been
7. If the parents bought the cat, their children ............. very happy.
a. had been b. would be c. were
4 Раскройте скобки, выбирая требующееся время глагола.
1. My friend asked me who (is playing, was playing) the piano in the sitting room.
2. He said he (will come, would come) to the station to see me off.
3. I was sure he (posted, had posted) the letter.
4. I think the weather (will be, would be) fine next week.
5. I knew that he (is, was) a very clever man.
6. I asked my sister to tell me what she (has seen, had seen) at the museum.
7. He asked me where I (study, studied).
5 Прочитайте текст. Определите верны ли следующие предложения. Выберите T, если утверждение верно и F, если неверно.
Thomas Alva Edison was probably the greatest inventor who ever lived, though at school he never did really well. In fact, he went to the bottom of his class and stayed at the bottom for three months. Shortly after, at the age of 12, he left school and never went back! His first job was selling newspapers on trains, and later, at the age of 16, he got a job working in a telegraph office. Not all of Edison’s inventions were successful. In fact, his first one was a failure. Many that followed, however, were spectacular successes and Edison became famous. Most people regard him as a genius.
Edison worked hard all his life, often working all night in his laboratory, and would not come home for days at a time. When asked what makes a genius he said, "Genius is 99% perspiration and 1% inspiration." Edison married his first wife, Mary Stilwell, when he was 24. She was only 16 at the time. The story goes that he tapped out his proposal to her in Morse code on a gas-pipe: "Will you marry me?" "I will"came the reply, also in Morse code.
Mary died when Edison was 37 years old and two years later he married his second wife, Mina Miller. Although most of the inventions which made Edison famous were made in the first half of his life, Edison continued to work and invent till he was over 70, often working 16 hours a day! During his long and productive life Edison made 1,300 inventions. Edison died on October 18, 1931, at the age of 84. America and the world mourned his passing.
1. Edison sometimes worked longer than 12 hours a day.
2. Edison knew Morse code, but Mary Stilwell didn’t.
3. Edison returned to his old school after becoming famous.
4. Mina Miller became Edison’s wife 2 years after Mary died.
5. Edison made his greatest inventions before he was 42.
Тест
Тема 2.1 Достижения и инновации в области науки и техники
1 Вставьте в пропуски “will” or “won't”.
Jim : 1) _______ we go to “Snacks” restaurant for lunch?
Mary : No, you 2) ________ like the food there. I think you 3) ______like the new café in York Street.
Jim : O.K. We 4) ______ take the bus there. 5) _________I phone John and ask him if he wants to come?
Mary : I'm sure he 6) _________ want to come, but we 7) _______ have time to wait for him here.
Jim : 8) ________ I tell him to meet us there?
Mary : That's a good idea. Tell him we 9) _________ meet him outside the café. There 10) _______be a lot of people so he 11) ________ find us inside.
Jim : 12) ________ I tell him to be there in half an hour? 13) _______ that be enough time?
Mary : Yes, I think so.
2 Поставьте глаголы в форму Future Continuous.
1. I ________________(prepare) for my examination in May.
2. He _______________( read) the whole evening.
3. They ______________ ( work) in the library from three till five.
4. He _________________ (not/ meet) us at the station.
5. ________________ ( write) he to Mary tomorrow at 5 o' clock?
3 Выберите “Future Simple” или “Future Continuous”.
1. At midnight I ____________ ( watch) the comedy film.
2. Tomorrow I ____________ (sleep) all day long.
3. From five till six I ___________ ( do) the homework.
4. He __________ (write) a play during the summer.
5. When I come back, they __________ ( have) supper.
4 Вставьте глагол во времени Future Perfect.
I ________ a Londoner for five and a half years by next September. (be)
By Tuesday Jill ________ these novels by O’Henry. (finish)
Next year is Fred and Kate’s 10th wedding anniversary. They _________ happily married for ten years. (be)
Molly thinks the film _________ by the time she gets to Fred’s. (to start)
They _________ the plans by then. (to finish)
Before his holiday Tom _______ all his money. (to spend)
5. Прочитайте текст. Письменно переведите подчеркнутые предложения. Письменно ответьте на вопросы.
ANDREI SAKHAROV
Andrei Dmitrievich Sakharov, an outstanding physicist, was born on the 21st of May, 1921, into the family of teachers. He graduated from Moscow University in 1942. In 1947 he defended his thesis for the degree of Candidateтof Science. In 1953 he defended his Doctorate thesis and was elected a member of the Academy of Sciences.
Sakharov is often called the father of the Soviet hydrogen bomb, but he became more known as a champion for human rights and freedom. For this work the Nobel Committee awarded him the Peace Prize in 1975. The Committee called him "the conscience of mankind". The Soviet authorities, however, did not allow him to go to Norway to receive the award.
In 1966 he took part in his first human rights demonstration, a one-minute silent protest in Pushkin Square. A year later, he wrote a letter to Communist Party leader Leonid Brezhnev defending imprisoned dissidents.
His international repute as a scientist kept him out of jail, but in 1980 when he protested against Soviet intervention in Afghanistan, he was deprived of all his titles and orders and was exiled to the city of Gorky. In 1986 Mikhail Gorbachev invited Sakharov to return to Moscow. He was given back all his titles and orders.
Andrei Sakharov died in 1989. He is remembered by everybody as an outstanding humanist, who could teach and who foresaw the changes that take place now.
1. When was Andrei Sakharov born?
2. What were his parents?
3. What is Sakharov famous for as a scientist?
4. What was the reason of his exile?
5. When did he come back to Russia?
Тест
Тема 2.2 Машины и механизмы. Промышленное оборудование
1 Поставьте глаголы в скобках в Present Perfect.
He _____ (finish) training.
She _____ (score) twenty points in the match.
We _____ (watch) all the Champions League matches this season.
That's amazing! She _____ (run) fifteen kilometers this morning!
She _____ (buy) some really nice rollerblades!
Oh, no! I _____ (lose) my money!
My mum _____ (write) shopping list. It's on the kitchen table.
Dad, you _____ (eat) my biscuit!
I’m tired. I _____ (watch) three X-Files videos.
Hurry up! They _____ (start) the film!
2 Дополните предложения словами for или since. Complete the sentences. Use for or since.
I've lived in Washington _____ 1997.
Ben has studied English _____ three years.
They haven't visited their grandparents _____ months.
Julie's ill. She's been in bed _____ Tuesday.
My dad has had his car_____ sixteen.
It's been ten years_____ we moved to Oxford.
3 Вставьте глаголы в Past Perfect
I ... (to have) breakfast before I went to school.
He went to meet his friends after he ... (to do) his homework.
By 8 o’clock the rain ... (to stop).
Alice was late because she ... (to miss) the bus.
She went to the post-office after she ... (to write) the letter.
He ... (to work) at the factory before he entered the college.
He got a bad mark for his test because he ... (to make) a lot of mistakes in it.
I went to bed after I ... (to finish) reading the book.
The child ... (to fall) asleep before the parents came home.
They ... (to marry) before they bought this house.
4 Внимательно прочитайте пары предложений и решите, в каком случае употребляется Present Perfect, а в каком – Past Perfect, запишите глаголы в правильной форме.
build
a) Look at this concert hall! They ... it recently.
b) They ... most of the cathedrals before others came to their land.
be married
a) By the time their first baby was born, my friends ... for 5 years already.
b) I ... never ... .
know
a) Last week I was introduced to George. I ... him before.
b) Michael is a cool guy. I ... him for ages.
work
a) When my father was promoted to a senior position, he ... at the factory for 20 years.
b) I ... with her since my first day in this company.
leave
a) Mary ... just ... the office.
b) By the time the bell rang, everyone ... already ... .
5 Прочитайте текст, ответьте на вопросы письменно.
Sun- driven engine
It is common knowledge that certain metals and their alloys are attracted by a magnet. After heating, this property vanishes; it is restored after cooling down. A new magneto-heat engine works on this principle. This invention relates to devices which transform thermal power, for instance, the power of the sun rays, into a mechanical power of rotation.
We know solar power is inexhaustible and its use does not harm the environment. That’s why such importance is attached to devices which make it possible to apply the idea of direct use of solar power, transforming it into mechanical forms of power. The development of an engine directly driven by a heat source such as solar power, makes it possible to simplify and make power generation considerably cheaper, in comparison to the existing thermal engines we use today.
The rotor of the new engine is made of an alloy that loses its magnetic properties at 100oC. If the rotor is heated on one side, the cold side of the rotor will turn toward the magnet. Since heating continues, the rotor goes on rotating too. Thus solar power can be used as a source of heat in this case. The magneto-heat engine can drive pumps in waterless districts, it can also be widely used for watering greenery in cities and settlements.
By using thermo-magnetic alloys it is possible to develop a lot of automatic devices, for example, solar clocks, thermometers, etc. Mention should be made that these devices can withstand extreme temperatures. To organize the production of the necessary alloys is simple as there is no need for rare materials or complex technology.
1. What property do many metals and their alloys possess?
2. Where are magneto-heat engines used?
3. Where are thermo-magnetic alloys used?
4. What temperatures can these devices withstand?
5. Is it simple or difficult to produce such alloys?
Тест
Тема 2.3 Современные компьютерные технологии
1 Поставьте глаголы в форму Present Simple или Future Simple.
If Peter __________ (come) to my place, we__________ (go) to play in the yard.
If Peter__________ (not come) to my place, I __________ (watch) TV.
If Frank’s parents__________ (have) their holidays in summer, they __________ (go) to the seaside.
If they __________ (have) their holidays in winter, they __________ (stay) at home.
If the fog _______ (thicken), Harold _______ (put up) the tent for the night.
2 Закончите предложения.
If I had enough money ….
If it doesn’t rain soon … .
I’ll stay at home if … .
If I won a prize … .
If I were a king … .
3 Выберите правильный вариант
1) If you put on your coat….
a) you don’t get cold b) you won’t get cold c) you wouldn’t get cold
2) If you add two and two….
a) you get four b) you will get four c) you would get four
3) If the weather was fine……
a) we will have a picnic b) we would have a picnic c) we had a picnic
4) If Sam made his home task….
a) he would get a good mark b) he will have a good mark c) he has a good mark
5) If you heat the water….
a) it will boil b) it boiled c) it boils
6) If you have any problems….
a) I would help you b) I will help you c) I help you
7) If you buy 3 computers…. .
a) you will get a discount b) you get a discount c) you would get a discount
8) If I had your telephone number…. .
a) I will phone you b) I would phone you c) I phoned you
9) If I had breakfast this morning…. .
a) I wasn’t hungry b) I wouldn’t be hungry c) I won’t be hungry
10) If it gets warm…. .
a) snow will melt b) snow melts c) snow would melt
4 Прочитайте текст. Определите верны ли следующие предложения. Выберите T, если утверждение верно и F, если неверно.
WHAT IS A COMPUTER?*
The term computer is used to describe a device made up of a combination of electronic and electromechanical (part electronic and part mechanical) components. Computer has no intelligence by itself and is referred to as hardware. A computer system is a combination of five elements:
Hardware
Software
People
Procedures
Data/information
When one computer system is set up to communicate with another computer system, connectivity becomes the sixth system element. In other words, the manner in which the various individual systems are connected — for example, by phone lines, microwave transmission, or satellite — is an element of the total computer system.
Software is the term used to describe the instructions that tell the hardware how to perform a task. Without software instructions, the hardware doesn't know what to do. People, however, are the most Important component of the computer system: they create the computer software instructions and respond to the procedures that those instructions present.
The basic job of the computer is the processing of information. Computers accept information in the form of instruction called a program and characters called data to perform mathematical and logical operations, and then give the results. The data is raw material while information is organized, processed, refined and useful for decision making. Computer is used to convert data into information. Computer is also used to store information in the digital form.
Computer is made of electronic components so it is referred to as electronic device.
Computer has no intelligence until software is loaded.
There are five elements of computer system: hardware, software, people, diskettes and data.
The manner in which computers are connected is the connectivity.
Without software instructions hardware doesn't know what to do.
The software is the most important component because it is made by people.
The user inputs data into computer to get information as an output.
Computer is used to help people in decision making process.
Дифференцированный зачет
1 Выберите правильный вариант перевода
1. Вчера он положил этот журнал в книжный шкаф.
A. Yesterday he put this magazine into the bookcase.
B. Yesterday he putted this magazine into the bookcase.
C. Yesterday he will put this magazine into the bookcase.
D. Yesterday he puts this magazine into the bookcase.
2. Три дня назад мы получили письмо.
A. Three days ago we get the letter.
B. Three days ago we got the letter.
C. Three days ago we will get the letter.
D. Three days ago we shall get the letter.
3. Через месяц они покинут наш город.
A. In a month they left our city.
B. In a month they leaved our city.
C. In a month they will leave our city.
D. In a month they shall leave our city.
4. Каждый день он помогает своей маме.
A. Every day he will helped his mother.
B. Every day he shall help his mother.
C. Every day he help his mother.
D. Every day he helps his mother.
5. В прошлое воскресенье я потерял тот диск.
A. Last Sunday I lost that disk.
B. Last Sunday I left that disk.
C. Last Sunday I lose that disk.
D. Last Sunday I losed that disk.
2 Выберите правильный вариант (Согласование времен)
1. John said, "I’m sorry to disturb you, Eliza".
a) John told that he was sorry to disturb Eliza.
b) John told Eliza he was sorry to disturb her.
c) John said to Eliza he had been sorry to disturb her.
2. He said, "Where is Jill going?"
a) He askes where was Jill going.
b) He askes where Jill went.
c) He askes where Jill was going.
3. "If I had any instructions, I would know what to do", said Mag.
a) Mag said that if she had had any instructions she would have known what to do.
b) Mag said if she had any instructions she knew what to do.
c) Mag said that if she had any instructions she would know what to do.
4. "Will you be free tomorrow?" Colin asked Richard.
a) Richard asked would Colin be free the next day.
b) Colin asked Richard if he would be free the following day.
c) Colin asked if Richard will be free tomorrow.
5. "Why hasn’t he locked the car door?" the policeman said.
a) The policeman asked why he hadn’t locked the car door.
b) The policeman asked why hadn’t he locked the car door.
c) The policeman asked why he didn’t lock the car door.
3 Выберите правильный вариант (Future Simple или Future Continuous).
1. This time tomorrow they ___ in the train on their way to Chicago.
a) will sit b) will be sitting
2. I ___ at home if you need anything.
a) will be b) will being
3. Don’t phone Jim from 5 to 6 – he ___ English.
a) will have b) will be having
4. Why are you in a hurry? If you arrive at 8 o’clock, they ___ the meal.
a) will still cook b) will still coocking
5. He ___ at eight in the evening.
a) will come b) will be coming
4 Выберите правильный вариант (Страдательный залог).
1. The day before yesterday we (invite) to the restaurant by Tom Jenkins.
a) are invited b) were invited c) invite
2. The letter and the parcel (post) tomorrow.
a) will be post b) will have been posted c) will be posted
3. In Greece the Olympic Games (hold) once in four years.
a) were held b) are being held c) are held
4. This book (republish) by the end of September.
a) would be republished b) will have been republished c) will been republished
5. I (bear) in a small Russian town not far from Samara.
a) was borne b) am born c) was born
5 Установите соответствие между заголовками A-H и текстами 1-7. Один заголовок лишний.
A. Supercomputer
B. Human intelligence test
C. Man against computer
D. Robotic industry
E. Intelligent machines in our life
F. Computer intelligence test
G. Computers change human brains
H. Electronic film stars
1.
Artificial intelligence is the art of making machines that are able to ‘think’. We often don’t notice it, but artificial intelligence is all around us. It is present in computer games, in the cruise control in our cars and the servers that direct our e-mail. Some scientists believe that the most powerful computers could have the power of the human brain. Machines have always been excellent at tasks like calculation. But now they are better than humans in many spheres, from chess to mixing music.
2.
The world’s most powerful computer is ASCI Purple, made by IBM in 2004. It can carry out 100 trillion operations per second and has the size of two basketball courts. A computer with double power is expected in the next two years. A spokesman for IBM said that ASCI Purple is near the power of the human brain. But some scientists believe our brains can carry out almost 10,000 trillion operations per second.
3.
The possible dangers of intelligent machines became the stories of many science fiction films. In The Terminator (1984), a computer network uses nuclear weapons against the human race in order to rule the world. This network then makes intelligent robots called ‘Terminators’ which it programs to kill all the humans. In The Matrix (1999) and The Matrix Reloaded (2003), a machine dominates humanity, using people as batteries to power itself.
4.
In 1997, then the world chess champion Garry Kasparov played against IBM’s Deep Blue supercomputer – and lost. After six games, the world-famous Kasparov lost 2.5 to 3.5 to the computer. In February 2003, Kasparov restored human reputation by finishing equal against the Israeli-built supercomputer Deep Junior. Kasparov ended ihe game with the score 2-2 against US company X3D Technologies’ supercomputer X3D Fritz in November 2003, proving that the human brain can keep up with the latest developments in computing (at least in chess).
5.
There are a number of different methods which try to measure intelligence, the most famous of which is perhaps the IQ, or ‘Intelligence Quotient’ test. This test was first used in early 20th century Paris. The modern day IQ test measures a variety of different types of ability such as memory for words and figures: and others. Whether IQ tests actually test general intelligence is disputable. Some argue that they just show how good the individual is at IQ tests!
6.
Analysis shows that human intelligence is changing. We are gaining abilities in some areas of intelligence, while losing them in others, such as memory. So this generation may not remember the great number of poems, their abilities are greater in other areas. It has been discovered that wide use of video games improves reaction time. But we could only dream of computing without calculators as fast as our grandparents did.
7.
In 1950, mathematician Alan Turing invented a test to check machine intelligence. In the Turing Test two people (A and B) sit in a closed room, a third person (C), who asks questions, sits outside. Person A tries to answer the questions so that person С doesn’t guess who they are: men or women, while person В tries to help him (C) in their identification. Turing suggested a machine take the place of person A. If the machine fooled the human, it was likely to be intelligent.