II. Мотивационная (самоопределение) к учебной деятельности | 1.Беседа с классом. | Включение учащихся в деятельность на лично-значимом уровне | Оджа. Эдебият дерслеринде биз бедиий эсерлеринен танышып, оларнынъ мундереджесини анъламагъа тырышаджакъмыз. Тюшюнип бакъайыкъ «эсер» не демектир? Талебе. Эсер – бу бирисининъ эмегинен яратылгъан иш. Эсернинъ бир я да бир къач муэллифи ола. Эсер яратмакъ ичюн «сёз устасы» олмакъ керек. Бу акъикъий санааттыр. Сёз санааты. Оджа. Биз субетмизни, эдебиятнен танышувмызны энъ къадимий заманлардан башлап кельген эсерлеринен таныштыкъ. Насыл жанрдан таныштыкъ? Талебе. Биз халкъ агъыз яратыджылыгъы жанрдан таныштыкъ. | Отвечают на вопросы вслух, дополняют друг друга. Пытаются исправить ошибки, обосновать свой выбор ответа. | Л:мотивация, смыслообразование; П:моделирование, построение логической цепи рассуждений; Р:коррекция, волевая саморегуляция; К: планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками |
III.Актуализация и пробное учебное действие | Беседа с классом | Повторение изученного материала. Выявление затруднений в индивидуальной деятельности каждого учащегося. | Халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ насыл тюрлерини билесинъиз? (слайд 3) Джевап: масаллар, риваетлер, лятифелер, тезайтымлар, тапмаджалар, эфсанелер, аталар сёзлери ве айтымлар, чынъ ве манелер, йырлар. (слайд 4) | Пытаются формулировать ответ Называют различные варианты ответов, неправильные исправляются. | П: анализ, синтез, моделирование, выбор оснований и критериев для сравнения, классификации, построение логической цепи рассуждений, формулирование задания, выбор наиболее эффективных способов решения задач в зависимости от конкретных условий ; Р: контроль, коррекция; К: планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками, умение устанавливать и поддерживать контакт с собеседником, инициативно вести диалог, быстро реагировать на реплики собеседника. |
IV. Творческая практическая деятельность | Отправляемся в «путешествие» | Беседа с классом | «Масал» станциясы: Оджа. Неге биз масал деймиз? Джеваплар: - Масал – бу зевкълы, муджизели икяе. - Масал – фольклорнынъ кенъ таркъалгъан тюридир. - Къырымтатар масаллары къадимий девирлерде мейдангъа кельген ве асырлар бою къырымтатар халкъынынъ тарихыны, омюрини къаплап алгъан эсерлердир. - Масалларны эм икяе этмек, эм окъумакъ мумкюн. «Эфсане» станциясы: Вазифе: 1 группа «Эфсане» сёзюнен сенкан тизе. 2 группа Эски топонимикадан багълы кой ве шеэрлернинъ адларыны къулланып кичик бир булмача тизе.(слайды 5, 6) «Ривает» станциясы: Невбеттеки халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ тюри – бу риваеттир. «Къулакъсыз Алим» риваетини сейир этейик. | Дают ответы на вопросы учителя 1 группа зачитывает сенкан; 2 группа демонстрирует составленный кроссворд Инсценирование (в костюмах) | П: подведение под понятие, выведение следствий, умение структурировать знания, освоение способа проверки: Р: коррекция; К: умение правильно и осознанно строить высказывание, аргументация своего мнения и позиции в коммуникации |
V. Самостоятельная работа с самопроверкой | Упражнение для развития речи. Работа с таблицами. | Правильное построение предложений | Ава къоюла ве талебелер музыка илявесини динълейлер.(слайд 7) Оджа. Бу аваны динълегенде сизде насыл дуйгъулар, фикирлер, сёзлер пейда ола? Насыл сёзлер «Къырым» сёзюне келише? Талебелер: ярымада, Ватан, Къара денъиз, Гаспринский, масаллар, баба-деделеримизнинъ топрагъы, урф-адетлер, аньанелер, ешиль ада, эфсанелер. (слайд 8) Вазифе: Бу ярдымджы сёзлернен эр бир группа икяечиклер тизе. «Саювлар ве тезайтымлар» станциясы Оджа. Халкъ агъыз яратыджылыгъы акъкъында субетимизни девам этеджекмиз, кене де балалыкъ чагъымызгъа сеяат этип, саювларны ве тезайтымларны акъылымызгъа кетирейик. - Биз саювларны ве тезайтымларны не вакъыт къулланамыз? -бала оюнларында. - Балалар чешит оюнлар ойнагъанда , невбет тизмек ичюн, саювлар уйдурып, сайышалар. Энъ сонъунда къалгъан бала оюнны башлай. Бу насыл оюн? -«Сакъланмакъ» оюны. - Саювлар оюнгъа насыл хусусиет берелер? -адалетсизликке ёл къоймамакъ. (слайд 9) «Аталар сёзлери ве айтымлар» станциясы Оджа. Аталар сёзлери ве айтымлар чокъ асырлар девамында яратылгъан, несильден – несильге келип, бугуньки куньге етишип кельгенлер. Оларда халкънынъ акъыл-ферасети, къыйметли фикирлери ифаделенген аталар сёзлери ве айтымлар къыскъа, мергин, терен маналы ола билелер. Амелият Аталар сёзлерининъ мундереджесине назар этмек ве маналарыны ифаде этмек (джедвель) (слайд 10) Илим къазаны отсуз-оджакъсыз янар. Сабырнынъ тюбю сары алтын. Догъру сёз къылычтан кескин. Ат тишинен белли, йигит – ишинен. Буюкнинъ сёзюни тутмасанъ, буюк ёлгъа чыкъмазсынъ. Инсаннынъ урьмети озь элинде. Достсыз адам – къанаатсыз къуш. Бильмемек айып дегиль, огренмемек айыптыр. Къуш ювада корьгенини куттер. Бугуньки ишни ярынгъа къалдырма. Субет - Аталар сёзлерининъ шекли неден ибарет? (бир я да эки адий джумледен) - Бир куньде чокъча иш этмек ичюн достумызгъа насыл аталар сёзлеринен файдаланмагъа меслеат берерсинъиз? (10) - Къайсы аталар сёзлери догъру сёзни айтмагъа меслеат берелер? (3) - Не ичюн сабырнынъ тюбю сары алтын? (чюнки бир ишни сабырнен япсанъ о иш яхшы ола ве озюнъ де мемнун къаласынъ) - Язылгъан аталар сёзлерине эсасланып, оларнынъ эсас мевзусыны бельгиленъиз (Ватан ве оны къорчалав акъкъында, бильги алувнынъ къыймети, мусбет сыфатларны тербиелев, менфий сыфатларнен куреш, ишкирлик акъкъында). Оджа. Демек, аталар сёзлерининъ манасы – инсангъа яхшы, эйи чизгилерни ашлав, яман чизгилерден къуртулувдан ибарет. Лякин аталар сёзлерининъ тувгъан къардашы да бар. Бу – айтымлар. Олар бири-бирине бенъзейлер, чюнки экиси де аллегория вастасынен файдаланалар (башкъа мананы да ташыйлар). Мына айтым: «Он пармагъыны да агъызына тыкъаджакъ» - Инсан он пармагъыны агъызына тыкъалмай эбет, о бирден чокъ макъсадларгъа иришмеге истей. Амелият Аталар сёзлерининъ айтымлардан фаркъы. (джедвель)(слайд 11) Хуляса. Айтымны, аталар сёзлеринен къыяслагъанда, о акъыл огретмей, меслеат бермей, тек хасиетнаме бере. Аталар сёзлери – биткен джумледир, оларнынъ везин ве къафиеси бар. Айтым – джумленнъ къысмы, фразеологизми.
«Тапмаджалар» станциясы Оджа. Балалар! Биз та балалыкъ чагъымыздан тапмаджаларны севип къалдыкъ. Олар меракълы, терен фикирли, озьлерине джельп этелер. Бир де бир шей акъкъында икяе этип, диггер шей козь огюнде тутула. Эр бир тапмаджа къыяс вастасы ишлетиле, лякин тескерий шекильде: бир шейнинъ сыфатларны башкъа шейге кечириле. (слайды 12, 13) Оджа. Огюнъизде джедвель. Бу джедвель учь къысымдан ибарет. Учь къысмыны бир ерге топлап догъру джумле тизмек керек. (джедвель) (слайд 14, 15) - Тапмаджа бизлернен нени талап эте? -этрафтаки адиселернинъ аляметлерини бильмеге. «Лятифелер» станциясы Биз неге лятифе деймиз? -Лятифе – бу шакъалы, кулюнчли, къыскъа, лякин терен маналы икяе. -Сиз насы лятифелер билесинъиз? -Ахмет ахайнынъ лятифелерини. - Шимди мен сизлерге бирер япрачыкъ берейим, сизлер исе боялар ярдымынен косьтеринъ, насыл ренклернен лятифелерни акс этмек мумкюн? Не ичюн ешиль тюс устюн чыкъа? - Чюнки Ахмет ахай Озенбаш коюнде яшай экен. Бу кой исе ешиль. - Сары тюс – бу шакъа тюсю. - Ахмет ахай саран, яланджы, ачкозь инсанларны масхара эте. «Йырлар» станциясы Халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ даа бир муйим жанры бар – бу йырлардыр. Шимди биз кельген мусафирлермизге «Дегирменджи» халкъ тюркюсини багъышлайджакъмыз. | Фиксируют результаты своей деятельности в соответствии с поставленными задачами, оценивают свою деятельность и деятельность товарищей. Исправляют ошибки. Взаимопроверка. Ученики выразительно читают наизусть считалки и скороговорки Практическая работа Практическая работа Учащиеся делают выводы Практическая работа Учащиеся рисуют красками, определяя цвет юмора Учащиеся поют песню по ролям | П: анализ, синтез, моделирование, выбор оснований и критериев для сравнения, классификации, построение логической цепи рассуждений, формулирование задания, выбор наиболее эффективных способов решения задач в зависимости от конкретных условий ; Р: контроль, коррекция; К: планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками, умение устанавливать и поддерживать контакт с собеседником, инициативно вести диалог, быстро реагировать на реплики собеседника |
VIII. Рефлексия учебной деятельности (слайд 17). Оценивание. (слайд 18) | Заключительная беседа по вопросам; монологические высказывания | Осознание своей учебной деятельности, самооценка результатов деятельности своей и класса, выставление оценок с обсуждением. | Дерснинъ нетиджеси 1. Насыл мевзуны текрарладыкъ? 2.Сиз халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ насыл тюрлерини билесинъиз? 3. Дерсимизнинъ къайсы бир къысмыны артыкъча бегендинъиз? Талебелер, дерсимизнинъ сонъунда пейда олгъан дуйгъуларынъызны ифаделенъиз (смайликлер ярдымынен): ШЕНЪ, ОРТА КЪАРАР, КЕДЕРЛИ. | Фиксируют результаты своей деятельности в соответствии с поставленными задачами, оценивают свою деятельность и деятельность товарищей Определяют свое эмоциональное состояние на уроке. | П: рефлексия способов и условий действия, контроль и оценка процесса и результатов деятельности; Л: самооценка на основе критерия успешности, адекватное понимание причин успеха/неуспеха в учебной деятельности; К: выражение своих мыслей с достаточной полнотой и точностью, формулирование и аргументация своего мнения и позиции в коммуникации, использование критериев для обоснования своего суждения. Р: оценка (выделение и осознание учащимися того, что уже усвоено и что ещё подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения). |