Урок английского языка в 10 классе. Учебник Rainbow English
Тема урока: Англоговорящие страны.
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.
Цели:
Развивать иноязычную компетенцию, т.е. способность учащихся использовать полученную информацию в различных ситуациях.
Формировать интерес к культуре англоговорящих стран.
Задачи урока.
Обучающие:
1. Обогатить знания учащихся в области страноведения.
2. Совершенствовать лексические знания по теме.
3. Активизировать навыки диалогической речи.
4. Продолжить развитие коммуникативных умений.
5. Продолжить работу над расширением словарного запаса.
Развивающие:
1. Развивать мышление, умение давать оценку, высказывать своё мнение на английском языке.
2.Развивать интеллект, воображение.
3. Развивать умение вероятного прогнозирования и проверки прогноза с помощью аудиотекста.
Воспитательные:
1.Формировать интерес и уважение к культуре англоговорящих стран.
2.Воспитывать культуру общения.
3.Формировать умение работать в парах, помогать друг другу.
Приобретаемые навыки детей:
приобретение навыков работать в парах, анализировать, сопоставлять, обобщать полученные результаты;
развитие интеллекта, логического мышления, воображения;
воспитание культуры общения на английском языке.
развитие навыков аудирования и диалогической речи
Формы организации работы детей: фронтальная, парная, индивидуальная.
Формы организации работы учителя:
беседа-сообщение, метод устного текущего контроля;
проверка ранее изученного материала, понимание аудиотекста и речи собеседника
Оборудование:
компьютер, проектор, учебник, раздаточный материал с лексическим заданием, вопросами.
Ход урока.
Организационный момент. Good morning, students. Today we are going to speak about ENGLISH-SPEAKING COUNTRIES. We need summer up our knowledge on this theme and use them in various situations.
2. Речевая зарядка Millions of people spend holidays travelling. A lot of countries are open for us today. Now we’re going to speak about English-speaking countries. . And now I want you to answer my questions:
1. How many English-speaking countries do you know?
2. What are they?
3. What is the official name of Great Britain?
4. What is the capital of the USA?
5. What is the capital of Australia?
3.Актуализация знаний учащихся. Now our little Quiz.
What country: 1…is the smallest continent and the biggest island?
2…consists of 4countries: England, Scotland, Wales and Northern Ireland?
3…is the second largest country in the world?
4…is called Land Down Under?
5…has unique flora and fauna?
4. Проверка творческих заданий. Your homework was to introduce one of the English-speaking countries in your own way. You mustn’t tell us the name of the country, other students have to guess it.
The country is situated on the Isles. It consists of four parts. The territory of it is about 244000 sq. km. The population is over 56million people. It is a monarchy and the Queen is the head of the state. But in practice it is ruled by the government with the Prime Minister at the head. The Parliament consists of two chambers known as the House of Commons and the House of Lords. The capital is one of the largest cities in the world. It is situated upon both banks of the river The population is about 8 million.
Other students tells their tasks. (other countries)
5. Активизация навыков аудирования. Open your books on page 206. You will hear six people talking about their impressions of Great Britain. Listen and match the statements (a-g) with what the speakers say. One statement you don’t have to use.
6. Совершенствование лексических навыков и диалогической речи. Answer my question: What country would you like to visit? How do you go there? By car? By train? Or other way? Now you have to arrange the tour to Manchester from Glasgow and book the room on weekdays. Read the task Ex.7 and complete the dialogue. Work in pairs.
Read your dialogues, please.
7. Итоги урока (Учитель)
1) I’m very satisfied with your work today. Now we know a lot about English-speaking countries
2) You can buy the tickets and book the room for holidays.
3) Your home task is Ex.4 p. 193, Ex.8 – learn new words and do the task.
4) The lesson is over. You may be free.
Литература:УМК Афанасьева О.В., Михеева И.В., Баранова К.М. Английский язык Rainbow English 10 класс.