СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект открытого урока по английскому языку по теме «Mass Media in our life».

Нажмите, чтобы узнать подробности

Конспект открытого урока по английскому языку по теме  «Mass Media in our life».

Просмотр содержимого документа
«Конспект открытого урока по английскому языку по теме «Mass Media in our life».»

Конспект открытого урока по английскому языку по теме "Средства массовой информации" ( 27 %) Преподаватель: Сенькина Н.А. 9 класс МАОУ «СОШ» №24

Тема урока: «Mass Media» (средства массовой информации)

Тип урока: обобщающий

Вид урока: дискуссия (метод проекта)

Общая цель изучения:

  • формирование и развитие навыков общения через активизацию понятий, связанных с телевидением, прессой, радио, интернетом;

  • формирование творческого и критического мышления учащихся через дискуссию и презентацию собственного мнения;

  • повышение интереса к СМИ в своей стране и их влияние на сознание, формирование жизненной позиции личности.

Задачи

Обучение

Развитие

Воспитание

Активизация лексики и лексико-грамматических конструкций при описании различных каналов российского и британского телевидения, а также других средств массовой информации – газет, журналов, выяснение их роли в развитии общества.

1. Развитие навыков и умений монологической и диалогической речи при описании реалий родной культуры в терминах, понятных для членов международных сообществ.

2. Развитие способности к эвристичности

1. Сравнение средств массовой информации, их значение в России и Британии, а также в жизни подростка

2. Воспитание толерантного отношения к мнению других людей, приобщение к культуре

Содержание

Методический инструментарий

Результат

1. Организационный этап:

  • приветствие, организация класса;

  • объявление темы урока, его задачи

2. Речевая зарядка. Предъявление проблемы для обсуждения

3. Брифинг «Британское и российское телевидение»

4. Монолог «Моя любимая TV программа»

5. Чтение и анализ текста «British Newspapers»

Методы:

  • словесно-наглядно-практический;

  • исследовательский (проект)

Средства:

  • опорные схемы;

  • тексты;

  • газеты;

  • ноутбук

Формы:

  • парная;

  • индивидуальная;

  • коллективная;


1. Выражают мнения о СМИ, дают оценку, предпочтения, рекомендуют, обсуждают, исследуют значение и роль СМИ в жизни людей

2. Определяют виды газет и их классификацию

ХОД УРОКА

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

I. Организационный этап

Good morning, my friends.
Sit down, please.
It’s nice, to meet you. Get ready for the lesson.
Today we are going to speak about Mass Media. We’ll improve out speaking abilities on the topics «British and Russian TV and Radio», «Newspapers», «The Role of Mass Media in people’s life».

The mottos of  our lesson are:
«Live and learn»;
«Obtain information, obtain the world» (quatation);
«Tastes do differ» (proverb);
«So many men, so many minds» (proverb)

 

II. Фронтальная беседа

Modern life isn’t impossible without information. Is that true?

How do you obtain information?

What is Mass Media?

What is Mass Media associated with?

Thus, we can learn about the world by watching TV, listening to the radio, by reading newspapers or magazines. Which way do you?
Like most? Why?
Tell us about guar likes and dislikes.

«Tastes do differ»

P1. Yes, it’s true. Modern life isn’t impossible without information.

P2. We obtain information at school, by watching TV, listening to the radio, reading newspapers, from Internet.

P3. Mass Media is the way of giving and getting…

P4. Mass Media is associated with  «The TV», «The Press», «The Radio», «The Internet» (Приложение 1)

P1. Monologue «Radio»
P2. Monologue «Newspaper»
P3. Monologue «Television»
P4. «Magazines» (advise you for reading)

III. Briefing «The British and Russian TV»

Television is definite by the most popular way of getting information. It attracts the attention of millions of people every day, every evening. Of course, we want to know more about TV. Emagine, that you are journalists. You are at the briefing at the International information Agency. Let me introduce the directors of the channel of Russian TV and British one. (Приложение 2)

You are going to write an article about the British and Russian televisions. Interviewing will help you to do it. (Приложение 3)

«Live and learn»
Thank you.

Questions

P1. How many channels do the British TV sets have? What does BBC consist of?
P2. What programmes do the BBC-1 and BBC-2 offer to the viewers?
P3. What is special about I TV in Great Britain?
P4. How many program companies does I TV consist of?
P5. Can TV viewers in Britain watch TV from European countries?
P6. What does Sky One provide?
P7. How many homes in Britain can connect to cable TV system?
P8. What does Russian TV consist of  nowadays?
P9. What programmes does channel I offer to TV viewer?
P10. What programmes does RTR transmit?
P11. What programmes does NTV specialise in?
P12. Can Russian TV companies broadcast for European or Asian countries?
P13. What is the most popular channel among TV viewers? Why?
P14. How many people in Russia can watch cable TV programmes?

IV. How you know much about British and Russian TV?

British and Russian TV offer a lot of programmes in different subjects.
What is your favorite one?
What programme world you advise me to watch?

«So many men, so many minds»

Monologues «My favorite programme»

V. «The Press»

«The Press» is another popular way of getting information. Let’s read the article about the British newspapers and say:

What’s difference between «the serious» and «the popular» newspapers»? (Приложение 4)

Classify them

Imagine that the first I group will be «The politics» and II group «The housewives» (Приложения 6-7)

Discuss the articles from the newspapers «What does the author say» (приложение 8)

Now, let’s sum it up.

What’s the role of Mass Media in people’s life?

 

Speak about the difference between the types of newspapers. (Приложение 5)

Dialogues

Monologues «The author» says, that…»

Monologues

VI. Заключение

So, we’ve learned that Mass Media. Help us to learn more about the world around, to become more intelligent. So? I should say, that «obtain information, obtain the world»

VII. Grades. Hometask

A composition «The Role of Mass Media in my life»

Литература:

  1. Словарь под ред. Лонгмана

  2. Газета «Первое сентября». Newspapers»

  3. Журнал «Speak Out»: статья «For and against TV»

  4. Журнал иностранного языка в школе «Роль СМИ»