Дата: 10.11.2017 №18
Класс: 6
Учитель: Мамбетова В.Ш.
Тема: Мевзу: ИСИМЛЕРДЕ САЙЫ
Планируемые результаты:
Предметные: научиться выявлять компоненты речевой ситуации
Метапредметные:
коммуникативные:устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации
регулятивные: формировать ситуацию саморегуляции эмоциональных функциональных состояний, формировать операциональный опыт
познавательные: объяснять языковые явления, процессы, связи и отношения, выявляемые в ходе исследования структуры слова.
Личностные: формирование устойчивой мотивации к самостоятельной и коллективной деятельности
Цель:
Дерснинъ макъсады: а) ана тилинден огретильген мевзуларны анълы суретте менимсеп алмагъа ярдым этмек;
б) талебелернинъ фааль лугъат байлыгъыны зенгинлештирмек;
в) къаиделерни менимсетмек (догъру теляффуз этмек, сёз шекиллерини япмакъ, джумлелер тизмек, сёзлерни догъру, керек ерде ве манада къулланмакъ);
г) озь фикирлерини агъзавий ве язма суретте беян этмек;
д) ана тили дерсине севги ве меракъ ашламакъ
Оборудование
Дерснинъ теминаты: карточкалар, компьютер, проектор, экран, , булмача, музыка авалары («Бала тюркюси», «Йыл мевсимлери» ноябрь ), тиль акъкъында презентациясы, топчыкъ,
…Бильмесенъ озь тилинъни,
Огренмезсинъ илимни.
Терек олып осерсинъ,
Бир шей бильмей олерсинъ
Насыл шеэрнинъ ады пейда олды? Экранда булмачада «Судакъ» сёзю язылгъан.
Манасына коре бу насыл исим? Не ичюн хас? Джыныс ве хас исимлер озьара ненен фаркълана?
Талебелер догъру джевап берелер.
Вазифе 2. Сечип алув диктанты
I команда хас исимлерни сечип ала,
II команда джыныс исимлерни сечип ала.
(шеэр, Акъмесджит, Асан, кой, адам, талебе, «Арманчыкъ» меджмуасы, Эшреф Шемьи-заде, озен, Салгъыр)
Окъунъыз. Шиирнинъ эсас фикрини айтынъыз.
— Балачыкълар, бозманъыз къуш ювасын,
Тюшюрменъиз юванынъ бир сывасын.
Къарылгъачлар, торгъайлар, сыгъырчыкълар,
Эбабиллер, бульбуллер — бу къушчыкълар
Бир данеси куньде бинъ тыртыр ашар,
Бинъ зарарлы боджекни ашап яшар.
А. Къадри-заде
Сыва – мында: къаба сылав
Зарарлы – зиянкяр
Эмир джумлесини тапынъыз. О, насыл мананы ифаделей?
Къушларнынъ адларыны бильдирген сёзлерни дефтеринъизге язып алынъыз. Тамыр ве ялгъамаларны бельгиленъиз.
Сёзлерге -лар я да –лер ялгъамаларыны
къошунъыз. Нумюне боюнджа язынъыз.
Эв — эвлер,
кой — кой…,
кирпи — кирпи…,
даре — даре…,
геми — геми…,
перде — перде…
Къой — къойлар,
китап — китап…,
къушакъ — къушакъ…,
нар — нар…,
чувал — чувал…,
буз — буз… .
теклик сайысы бир предметни, чокълукъ сайысы
Исе бир къач предметни бильдирир. Чокълукъны -
Лар я да -лер ялгъамалары бильдире.
Ме с е л я : озен — озенлер, дагъ — дагълар.
Сёзлерни окъунъыз.
Къырмыскъа
Къар-гъа
ди-вар
къа-бакъ
къат-ла-ма
лар
ме-лев-ше
ра-ле
ре-сим
деф-тер
къа-ле
лер
(у.з.)
Къайд этильген эджаларда къалын ве индже созукъларны бельгиленъиз.
Сёзлерге -лар, -лер ялгъамаларыны къошып, дефтеринъизге язынъыз.
Тамырнынъ сонъки эджасында къалын созукъ
Сес олса, чокълукъта -лар ялгъамасы къошулыр.
Тамырнынъ сонъки эджасында индже созукъ сес
Олса, чокълукъта -лер ялгъамасы къошулыр,
меселя: алма — алмалар, сепет — сепетлер.
Ресимлерге бакъынъыз.
Предметлернинъ адларыны чокълукъта язынъыз.
Бу сёзлернен джумлелер уйдурып, дефтеринъизге
язынъыз.Тамыр ве ялгъамаларны къайд этинъиз.
Шиирни окъунъыз.
Исимлерде сайы бар,
О да теклик ве чокълукъ.
Эки аффикс -лар ве -лер,
Тек чокълукъны косьтерир.
Сёзнинъ сонъки эджасы
Къалын олса, балалар,
-лар аффикси язынъыз,
Меселя: тапмаджалар.
Эгер сонъки эджасы
Индже кельсе, не чаре?
-лер аффикси язылыр,
Меселя: эфсанелер.
Бу шиирни эзберле,
Эвель дефтеринъе яз!
Текликте, акълынъда тут,
Махсус аффикслер олмаз!
Э. Гъафаров
(Л)
аффикс – ялгъама
эвель – башта
акълынъда тут – унутма
(у.з.)
Бу шиирде не акъкъында айтыла?
-Лар, -лер ялгъамасы олгъан сёзлерни дефтеринъизге язып алынъыз.
Эв иши.
Текрарлав ве пекитюв ичюн суаллер ве вазифелер
1. Сёзлернинъ насыл болюнмесине сёз чешитлери дейлер?
а) эджаларына коре болюнмесине;
б)маналарына коре болюнмесине.
2. Сёз сырасындан сёз чешитлерининъ адларыны къайд этинъиз.
исим; тамыр,сыфат, ялгъама, фииль;
3.Исим нени бильдире?
а) инсан,айван,предметлернинъ адларыны;
б) предметлернинъ тюсюни.
4. Исимни бельгиленъиз:
а) раатлана; б) къырмызы; в) турна.
5. Къайсы сёзни буюк арифнен язмакъ керек?Не ичюн?
а) чавке; б) зейнеп; в) чёль.
6. Сёзлерни чокълукъта язынъыз. Ялгъамаларны къайд
этинъиз.
Чиберек — …
Сыныфдаш — …
Бодене — …
Янакъ — …
7. Текликте олгъан исимни бельгиленъиз:
а) йылдызлар; б) кемане; в) озенлер.
8.Хатасы олгъан сёзни къайд этинъиз.
а) козьлер; б) къашлер; в) одалар.