СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Комплект контрольно-оценочных средств для оценки результатов освоения учебной дисциплины «Английский язык» основной профессиональной образовательной программы

Нажмите, чтобы узнать подробности

Контрольно-оценочных средств для оценки результатов освоения учебной дисциплины «Английский язык» основной профессиональной образовательной программы.

Просмотр содержимого документа
«Комплект контрольно-оценочных средств для оценки результатов освоения учебной дисциплины «Английский язык» основной профессиональной образовательной программы»

Содержание

  1. Паспорт

  2. КОС для текущего контроля знаний, текущий

  3. КОСы для промежуточной аттестации

















































I. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств

1.1. Общие положения

В результате освоения учебной дисциплины «Английский язык» обучающийся должен

знать:

– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

– новые значения изученных глагольных форм (видо-временных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

– лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

– тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по профессиям и специальностям;

уметь:

говорение

– вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней:

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера;

– заполнять различные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;

- использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни

Формой итоговой аттестации по учебной дисциплине «Иностранный язык» является итоговая контрольная работа

1.2. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке

Итоговая аттестация по учебной дисциплине «Иностранный язык» осуществляется в форме итоговой контрольной работы. Условием допуска к итоговому контролю являются положительные оценки по всем самостоятельным и контрольным работам.

В ходе освоения учебной дисциплины «Иностранный язык» используются следующие виды контроля:

-входной: диагностическая контрольная работа, входное тестирование

- текущий: опрос, самостоятельная работа, контрольная работа, индивидуальная творческая работа, защита реферата, тестирование;

- итоговый: итоговая контрольная работа.



































































Контрольно-оценочные средства для текущего контроля знаний

по учебной дисциплине Английский язык



































«СОГЛАСОВАНО» «УТВЕРЖДАЮ»

Председатель цикловой Зав. учебной частью

комиссии общеобразовательного

цикла

_________________Ладохина Н.В. _____________Кузнецова Л.В.



Диагностическая контрольная работа по английскому языку

для студентов первого курса


Вариант №1

  1. Прочитайте текст и ответьте на следующие за ним вопросы, выбрав единственно правильный вариант ответа.

AN INCIDENT AT LADRAM

A pleasant Sunday day off almost turned to tragedy for two families at Ladram beach last week-end.The children in party had asked their parents to let them explore a bay situated at a distance. The parents hesitated but the children promised to be back within an hour. Soon they were climbing up the rocks and shortly afterwards were out of sight. They failed to notice the time passing, until the tide1 was coming in quickly. Already the water was too deep for them to pass. The eldest of them was a good swimmer. Hi left the children sitting on the rock and swam back to raise the alarm. He struggled bravely in water and rushed to his parents at high speed.The waves were already round the children’s feet when the parents saved them. Fortunately the alarm came in time.

  1. Where was the bay situated?

  1. very close

  2. rather far

  3. near the place, where the party was

  1. When did the children promise to return?

  1. in an hour

  2. very soon

  3. less then in an hour

  1. Did the parents want the children to go there?

  1. yes, they were eager

  2. no, they were against it

  3. no, they were not sure

  1. When did they notice they were late?

  1. when the sun began to set

  2. when the children became hungry

  3. when the sea became stormy

  1. What did the elder brother do?

  1. he swam back with his brothers

  2. he sat on high rock until his parents came

  3. he swam back to raise the alarm

  1. Выбрать правильный ответ

1.Tom is away ... the moment.

a) at b) in c) on

2.I’m looking for ... job.

a) a b) an c) the

3.The tourists ... many hours in the mountains.

a) past b) passed c) passed by d) passed out

  1. ... you aren’t ready for the lesson.

a) As usual b) Usually c) Usual

5.I can give you ... phone number.

a) my b) mine c) myself

6.I haven’t been here ... .

a) late b) lately c) so lately

7.Both of the men came ... the same time.

a) at b)in c) on d) with

8. ... bag is yours?

a) Whose b) Which c)Whom

9.The girl ... her doll in the sun.

a) sat b) sat down c) set

10.Jane has lots of friends ... her room-mates.

a) besides b) beside c) between


3. Из данных слов составить предложения

  1. /his/name/remembered/after/a few/minutes/I/.

  2. /last/who/the/must/person/leaves/room/light/the/off/the/switch/.

  3. /going/to London/I’m/for/next week/a few days/.

  4. /hours/believe/order/that/in/healthy/we/be/to/still/of/must/us/many/a/sleep/night/ eight/have/of/.

  5. /Peter/neither/the/knows/nor/best/station/to/way/the/John/.

4. Заполнить пропуски необходимой формой данных слов

Nick said he ... for me at the corner ... the street. I hurried to the place and soon reached it. The street ... and I thought that he ... somewhere in ... quiet corner. I looked ... but couldn’t see him ..., so I ... home, thinking ... something unexpected ... to him.

/to be waiting/of/to be crowded/a/to stand/around/to go/anywhere/that/to happen/.










































«СОГЛАСОВАНО» «УТВЕРЖДАЮ»

Председатель цикловой Зав. учебной частью

комиссии общеобразовательного

цикла

_________________Ладохина Н.В. _____________Кузнецова Л.В.



Диагностическая контрольная работа по английскому языку

для студентов первого курса

Вариант №2

1. Прочитайте текст и ответьте на следующие за ним вопросы, выбрав единственно правильный вариант ответа.

CROCROSSWORDS

The crossword (puzzle) first appeared on December 21, 1913. Arthur Wynne created it for the New York World newspaper. Wynne gave 35 clues and called it a word-cross. The puzzle was a great success. The cross-word, as it called today, is the world’s most popular game. Nearly 90 percent of the world’s newspapers publish them. In the United States there are nearly thirty million fans of this game.Most forms of games require a partner. Crosswords do not. This is, perhaps, the reason why they attract so much attention.Why do people do crosswords? Maybe for educational value. Most fans say that they play crosswords to check their abilities and their speed in doing the puzzle. The more they play, the more they become to solve the most difficult crosswords. But most experts doubt that puzzles teach anything. They say the most evident reason why the crosswords are played is that they are done just for fun.

  1. What was the first crossword created by?

  1. for children of New York

  2. for the New York World magazine

  3. for the New York World newspaper

  1. Is the crossword puzzle game popular today?

  1. it’s one of the most popular games

  2. it’s the most popular game

  3. it’s not very popular

  1. Are the world’s newspapers interested in publishing them?

  1. few newspapers publish them

  2. all the newspapers publish them

  3. nearly all the newspapers publish them

  1. Why are crosswords popular?

  1. they are cheap

  2. they are very interesting

  3. they can be done by one person

  1. What do experts think of crosswords?

  1. they are very useful

  2. they teach people a lot

  3. they don’t teach anything


  1. Выбрать правильный ответ

1.Takethe pen ... the shelf.

a) out of b) from c)up

2.I like ... lot of milk in my tea.

a) the b) - c)a

  1. ... very far to walk.

a) There was b) It was

  1. 9 o’clock is ... time when I’m allowed to come home.

a) the last b) the latest c) the least

5.Will you have ... cup of tea.

a) other b) another c) the other

6.She looked ... today in her new coat.

a) good b) well c) nicely

7.Everybody failed the exam ... you.

a) except b) beside c) besides

8.It was ... advice. It helped me a lot.

a) useful b) useless c) used

9.I got ... letter from Bob.

a) another b) else c) more

10.She has ... many friends.

a) such b)as c)so

3. Из данных слов составить предложения

  1. /hardly/had/up/when/loudly/phone/and/rang/alarmingly/the/he/got/.

  2. /words/looking/dictionary/she/me/the/instead/in/kept/difficult/up/them/asking/all/of/the/.

  3. /hasn’t/he/the/man/seen/since/came/here/he/old/.

  4. /mustn’t/do/they/the work/must/they/?

  5. /whether/I/the old man/wonder/sell/to/all/will/his/pictures/John/.

4. Заполнить пропуски необходимой формой данных слов

Once a man ... breakfast ... a small restaurant. The waiter served him ... cup of coffee without ... spoon. The man noticed that and that the coffee ... rather hot and he ... stir it with a finger. ... waiter ... the room and ... some minutes he came back with another cup of coffee.“May be this coffee is not ... hot, sir”, he said.

/the/so/cannot/a/to have/to leave/at/in/to be/a/.




























































Типовые задания для оценки освоения


учебной дисциплины «Английский язык»

(выходной контроль)



























«СОГЛАСОВАНО» «УТВЕРЖДАЮ»

Председатель цикловой Зав. учебной частью

комиссии общеобразовательного

цикла

_________________Ладохина Н.В. _____________Кузнецова Л.В.


Административная контрольная работа по английскому языку

Вариант №1

Задание №1. Выберите слово, которое наиболее подходит по смыслу.

1. She ... red when she heard the news.

а) grow b) turned с) has felt d) looked

2. Refrigerating meat … the spread of bacteria.

a) retards b) retarding с) to retard d) is retarding

3. Twenty-five percent of Ecuador’s population speak Quechus … .

a) mainly b) only с) voluptuously d) still

4. They had their own set of house keys so that they could … themselves … after school.

a) get, out b) be, in c) get, off d) go, out

5. Finally, the doctor … waiting for us …

a) got tired of b) came out c) kept off d) went away

Задание №2. Употребите a/ an, the, nothing (-), где это необходимо.

1.What … interesting books! a) a b) an c) the d) -

2. Give me … match, please. a) the b) a c) - d) an

3. Which would you like … apple or … orange? a) a b) an) c) - d) the

4. All … cars have wheels. a) a b)an c) the d) -

5. Will you be at … home tomorrow? a) a b) an c) the d) -

Задание №3. Преобразуйте слова, чтобы они соответствовали содержанию текста.

Jerry stared worriedly out of the window. He had been up

studying most of the night and now his exam was about to start.

Even though he had revised the same things again and again, he

wasn’t at all sure how (1)SUCCESSFUL he would be. It had been SUCCEED

his decision to take this (2)_________, programming course, but OPTION

that didn’t mean he wasn’t eager to pass. In fact, he wanted to get

a good mark as he had hopes of becoming a software (3)_______ . DESIGN

This was Jerry’s golden opportunity but he felt his hand

shaking as he picked up his pen to write his name on the paper.

The exam was particularly (4)________ as he knew his future FRIGHT

Career might be at stake.

He took a deep breath as he opened the exam paper that was

handed to him. This was the moment of truth. Then he gave a little

gasp of (5)_______. He knew the answers to all the questions; all BELIEF

last night’s revision had paid off. He was going to do just fine!


Задание №4. Выберите нужный предлог.

1. Do not do many things … the same time. a) at b) on c) in d) upon

2. It’s a small town in the south … England. a) - b) from c) to d) of

3. “Couldn’t we go a little faster? I’m ... a hurry.” a) on b) in c) at d) of

4. You must make… your mind. a) to b) behind c) above d) up

5. We will still be here ... summer. a) in b) on c) at d) to


«СОГЛАСОВАНО» «УТВЕРЖДАЮ»

Председатель цикловой Зав. учебной частью

комиссии общеобразовательного

цикла

_________________Ладохина Н.В. _____________Кузнецова Л.В.


Административная контрольная работа по английскому языку

Вариант №2

Задание №1. Выберите слово, которое наиболее подходит по смыслу.

1. The Internet is very often ... to a highway where we are free to explore in any direction.

a) contrasted b) paired с) compared d) surfed

2. We can enjoy on the Net … a large number of unexpected issues.

a) have brought up b) has also raised с) has resulted d) had generated

3. The MP3 format …used since the mid-90s.

a) was b) has been с) is d) had been

4. Napster … by Shawn Fanning and his friends in Boston in 1998.

a) has been created b) has created c) created d) was created

5. The activities of Fanning and his followers … in different ways over the years.

a) have been interpreted b) has been termed c) were meant d) have thought about

Задание №2. Употребите a/ an, the, nothing (-), где это необходимо.

1.I wrote my name at… top of the page. a) a b) an c) the d) –


2. …Everest is the highest mountain in the world. a) The b) A c) - d) An


3. The British Prime Minister lives in … Downing Street. a) a b) an) c) - d) the


4. I usually smoke cigarettes or …pipe. a) a b)an c) the d) –


5. Two people were injured in the accident and were taken to … hospital.

a) a b) an c) the d) -

Задание №3. Преобразуйте слова, чтобы они соответствовали содержанию текста.

As a child I loved reading story books. It took you into another

world; one of fantasy where there was no school or homework. I

remember one particular book from my (1)CHILDHOOD very well. CHILD

It was called The Wind in the Willows and the (2)___________ ILLUSTRATE

were wonderful. The book was full of colour and the characters,

which were all animals, were very (3)_________ towards each FRIEND

other. The characters were a water rat, a toad, a mole and a badger

who all behaved just like humans. Mole, Badger and Ratty the water

rat are very relaxed, lovable characters. Toad is very (4)__________ WEALTH

but often gets into trouble because he loves trying new hobbies. At one

point, Toad ends up losing his (5)________ but fortunately everything POSSESS

works out well in the end.

Задание №4. Выберите нужный предлог.

1. …the way, where are my books? a) From b) At c) By d) With

2. …Sunday afternoon I usually go for a walk in the country.a) At b) After c) In d) On

3. Who is the woman … that photograph? a) on b) in c) at d) of

4. It has been raining …three days without stopping. a) for b) during c) while d) in

5. I saw Jack … the football match on Saturday. a) in b) on c) at d) until

Контроль навыков говорения

Разыграйте данные диалоги(работа в парах)


Диалог № 1 «КУРСЫ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА»

-Good morning. I’d like to attend foreign language courses.

-Good morning. What language would you like to study?

-English. May I be enrolled this month?

-Yes, you may.

-Where are the courses situated?

-We are at 10 Pushkin Street.

-How many lessons do you have a week? How long do the courses last?

-We have 3 lessons a week, the courses last 6 months.

-How much do they cost?

-They cost 12000 roubles.

-What do you require for the courses?

-We need a copy of your passport and a blank of payment

-OK. Have you got groups of different levels of knowledge?

-We have 3 types of groups: beginners, intermediate and advanced.

-How many students are there in a group?

-There are about 10 students in each group.

-Who teaches the students?

-High-qualified teachers or native speakers.

-Thank you for the information.

-You are welcome.



Диалог № 2 «ЭКСКУРССИЯ В МОСКВУ»

-Hello, Colin! You haven’t forgotten we are going sightseeing today?

-Hello, Misha! Of course not. What will be the starting point of our sightseeing?

-Red Square and the Kremlin. I think it is the most interesting place in Moscow.

-When was it built?

-You see, Moscow began with the Kremlin. And it was founded in 1147.

-I was told that the Kremlin had been rebuilt many times.

-Yes, it was. Originally the Kremlin was a fortress.

-I see, its walls are very high and thick. What is the biggest tower of the Kremlin?

-Spasskaya. It often serves as a symbol of the country. We can hear the bells of the clock on the radio.

-Just like Big Ben in London. Shall we go inside the Kremlin?

-Of course, we shall. You’ll see many interesting things there. Shall we take Lena and Masha with us?

-OK. Let’s go together.



Диалог № 3 « МЫ ВЫИГРАЛИ ГРАНТ В КОНКУРСЕ».

-Good morning, I’m Misha Ivanov. What do you want?

-Good morning, I’m a reporter of the local newspaper “Gorodskoj Ritm”. May I ask you some questions, Misha?

-Yes, of course. What would you like to know?

-I’ve heard that your class got a special grant. What was it for?

-Our class took part into the regional contest “My Native Town”.

-What did you do for the contest?

-We made a multimedia presentation “ Troitsk Is My Native Town”

-Where was the contest held?

-It was held in one of Moscow schools in November.

-How many pupils of your class participated in the project?

-About ten. Five were working on the slides for the presentation and the other five presented them on the stage to a special committee.

-What nomination did you get for your project?

-Our project was selected as the best and we won the first prize.

-What prize were you given?

-We were awarded the trip to London for a week.

-When are you going there?

-We’ll go there in July.

-Have a nice trip and good luck!

-Thank you, good-bye!

-Good–bye and thank you for the interview.



Диалог № 4 «КАК ДОБРАТЬСЯ ДО ОТЕЛЯ В ЛОНДОНЕ»

-Excuse me…

-Yes?

-Could you tell me the way to Plaza Hotel? Is it far from here?

-Not very far, it’s on Picadilly Street.

-How can I get there? Would you help me, because I’m in London for the first time.

-Yes, certainly. I’ve lived in London all my life. Now you are at the bus stop, take 56 bus, the third stop is Picadilly Circus.

-How long will it take to get there?

-About half an hour. Get off there. Then go straight ahead and you are in Picadilly Street.

-Thank you very much. I must say you Londoners are very friendly.

-That’s nice to hear; after all I’m a Londoner too. Shall I go with you?

-Oh, no, thanks. Now that you’ve explained it all so well, I’ll get there easily.

-Have a nice time in London!

-Thank you.

-Not at all.



Диалог № 5 «ЗАПИСЫВАЕМСЯ В СПОРТИВНУЮ СЕКЦИЮ»

-Good morning, Peter. I see you are wearing your running shoes. Have you been jogging this morning?

-Yes. I have just run one kilometer race in Central Park. Now I feel good and refreshed.

-That sounds like you go jogging every morning. You do it to be in good shape, don’t you?

-Not only for this reason. It helps me to be both physically and mentally healthy. This kind of sport keeps my body in good condition and I also feel relaxed after it.

-I noticed that a lot of people in your town are fond of jogging. Is it a tradition?

-Yes, it is. Every season we have the New York Health Run. It’s a kind of a marathon race. But most of the runners take part not so much for competition but to keep physically fit.

-That’s great! I’d like to participate in it. I’m not much of a sportsman and I need some training before. Where should I go to practice jogging?

-Well, you may join our local jogging club. I’m a member of it. We have trainings three days a week. Today I’ll go there at 4 p.m.

-That’s fun! May I go with you? What should I take with me?

-Of course, you may. Put on a T-shirt and shorts, wear your running shoes. I’ll be waiting for you near the house.

-OK. I’ll be in time. When will the Health Run take place?

-It will be next month, the second Saturday. I think you’ll manage to exercise enough for it.



Диалог № 6 «ПОЧЕМУ ВРЕДНО ПИТАТЬСЯ В КАФЕ МАКДОНАЛЬДС»

-Hello, Peter! How are you?

-Hello, Misha! Just fine. I am going to have a snack at McDonald’s, will you join me?

-Though I am not hungry, I wouldn’t refuse from a cup of tea. Is there another café where we can go?

-Why don’t you like McDonald’s? You can have there both a cup of tea and a tasty Muffin, for example. As for me, I’d like a Big Mac with a cup of strong coffee.

-How can you eat all this? It is junk food! There is too much sugar in drinks and too much salt in fried potatoes. Besides, there is not enough fruit and vegetables on the menu.

-You are wrong. There are some salads and some fruit juice as well. I think McDonald’s food is rather tasty and I don’t pay much money for it.

-How careless you are! Eating such food is risky and can be really dangerous. This food is low in vitamins.

-But I don’t see a real danger. I can quickly have my lunch there. Fast food restaurants are very popular in the USA.

-I think, this food is unhealthy. I saw many fat Americans in the streets. It is possible that people have become fat because they are fond of junk food.

-I really don’t want to become fat. What should I do?

-First of all, get rid of your bad habit – eating at McDonald’s. Eat more healthy food with much fruit and vegetables. Drink fresh juice instead of coffee. And don’t overeat in the evening.

-Oh, that’s enough for me now. It’s not easy to keep such a diet at once, but I’ll try.

- Good luck!















Прочитайте текст и выполните задания

Контроль умений в чтении с полным пониманием содержания


Задание 1.

The Great Romantic

Lord Byron (1788-1824) didn’t live a long life. He was an aristocrat and a fashionable man. But he loved freedom (свободу) and a simple country life. His personality attracted Britain and all Europe. He brought to his poetry romanticism of his times. He was talented and handsome, noble and brave. London admired him.

George Gordon Byron was born on January 22nd, 1788. He was the son of John Byron and his wife, Catherine, whose ancestors (предки) were of the royal house of Stuart. He spent his early years outside the capital. He lived in the north. Later his mother took him to Aberdeen. There they lived for several years. George went to Aberdeen Grammar School and there is a monument to him outside the school. Now it is a museum and art gallery. Later he studied at   Harrow School and the University of Cambridge.

When Byron was 19, he came to London. One day the poet wrote, “I woke up (проснулся) and found myself (обнаружил, что я) famous.”  It happened after the publication of his autobiographic poem “Childe Harold” in 1812.

The fact is that from 1809 to 1811 he had traveled in different parts of Europe and in the poem he described everything that had happened to him.

In the summer of 1816 Byron left Britain forever (навсегда). He traveled around Europe and soon he became a member of the Greek liberation movement (освободительное движение), for which he died. But he did not lead the Greeks in battle as he wished. He died of fever (лихорадка). (262 words)


I. Переведите на английский язык.

1) Он любил свободу и простую сельскую жизнь.

2) Он принес в свою поэзию романтизм того времени.

3) Сейчас это музей и галерея искусства.

II. Ответьте на следующие вопросы.

1) When and where was G. Byron born?

2) Where did he study?

3) What did he describe in the poem?

4) When did he die?


Задание 2

CHRISTMAS

The 25th of December is Christmas Day. It’s a happy holiday for many people in different countries.

Some week before Christmas English people are busy. They send greeting cards to all their relatives and friends. You can buy Christmas cards or you can make them. Many children make their cards at school.

People buy a Christmas tree and decorate it with toys, coloured balls and little coloured lights.

On Christmas Eve people put their presents under the tree. When children go to bed, they put their stockings near their beds.

At night Father Christmas comes. He has got a big bag of presents for children. He puts the presents in the children’s stockings.

Every year there is a very big Christmas tree in the centre of London, in Trafalgar Square. This is a present from the people of Norway to the people of Great Britain. They send it to Londoners every year and Londoners decorate the Christmas tree.

In the evening before Christmas people like to come to Trafalgar Square to look at the tree. On Christmas Eve streets in London are decorated, too.

The shops are very busy at Christmas. People want to buy presents for their family and friends (for their nearest and dearest). And they buy a lot of food and drink for all the Christmas parties.

People open their presents on Christmas morning and they all are happy with what they get.

For Christmas lunch people eat turkey, potatoes and green vegetables. Then they have the Christmas pudding. At five o’clock it’s time for tea and Christmas cake.

On Christmas people wish their nearest and dearest a merry Christmas.

The day after Christmas is Boxing Day. People usually visit their relatives and friends. They do not work on that day.

1.   Answer the questions.

1) Why are people busy some weeks before Christmas?

2) Where can people get Christmas cards?

3)  Where is a Christmas tree from?

4) What are the traditional Christmas dishes?

5) What is Boxing Day?

6) Do English people like Christmas?


Задание 3

Monsters of the sea?

People have always been afraid of sharks. Films like “ Jaws” have shown them as monsters. But now these animals are in danger, like many others.

In recent years, shark meat has become a popular food in America. Too much fishing has begun to reduce the numbers of some kinds of shark. Some people say this is a good thing. Sharks kill about twenty-five people a year near the world’s beaches. Are we going to help sharks, or are they going to become extinct?

It’s hard to solve the sharks’ “ image” problem and change people’s minds about them. Sharks are hunters and so they naturally kill. But actually elephants kill more people than sharks every year – and every–one likes elephants.

Sharks are very important for the world’s oceans. They eat unhealthy fish and keep the numbers of different kinds of sea animals in balance. Now scientists are trying to find way to protect these animals. They have been in the oceans for 350 million years. Perhaps they can survive a little longer.

Выберите соответствующие содержанию текста  предложения.

1.Films have shown sharks as monsters.

2.Sharks are in danger like others.

3.Shark meat has become a popular food only in Canada.

4.The number of some kinds of shark has reduced because of much fishing.

5.All people say this is good  that a number of some kinds of sharks has reduced.

6.Sharks are not monsters because they don’t kill anybody.

7.It’s not hard to solve sharks ‘image’ problem.

8.Sharks are hunters so they naturally kill.

9.Elephants kill less people than sharks, so people like  them .

10.Sharks are very important for the world’s oceans because they kill unhealthy fish.

11.Sharks have been in the oceans for 200 years.


Задание 4

PACKING by Jerome K. Jerome

Holiday time was near now, and we, that is, Harris and George and I met to discuss our plans. Harris said that the first thing was to discuss what to take with us. He also said that we couldn't take the whole world in a boat. They could take what they really needed.

"It is very important," Harris said, "to have everything we need for a long swim every morning before breakfast." He also said that a long swim always gave him fine appetite. "If you're going to eat more than you usually do," George said, "I think we'll let you go swimming not more than once in three or four days. If you go swimming every day, we'll never have enough food for you. We won't be able to carry so much in the boat. "

So we discussed the food question. "Begin with breakfast," George said. "For breakfast we must have a tea-pot," Harris said, "ham, eggs, bread and butter and jam. It's easy to prepare breakfast with such things. And for lunch — cold meat, bread and butter and jam — but no cheese. "

We agreed. Cheese in a boat in summer, little by little becomes the master of all the food. You may think you're eating sausage or meat and potatoes or cake, but it all seems to be cheese.

Test A

Choose the right variant

1.        George, Harris and Jerome decided to discuss ....

a) future holidays b) the weather   c) the newspaper article

2.        It happened in ....

a) summer        b) spring        c) winter

3.        Harris liked ... very much.

a) boating        b) swimming     c) playing football

4.        He wanted to ... after swimming.

a) eat        b) drink        c) sleep

5.        They decided ... cheese.

a) not to take       b) to take        c) to buy
























Выполните страноведческий тест

Контроль страноведческих знаний


1. What is the official name of Britain?

a) The United Kingdom b) The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland c) Great Britain

2. Where is the UK situated?

a) On Victoria Island b) On New Zealand Island c) On the British Isles

3. What parts does the UK consist of?

a) England, Scotland, Wales, Northern Ireland b) England, Scotland, Wales c) England, Wales, Northern Ireland

4. What is the capital of Britain?

a) Washington b ) Edinburgh c) London

5. What is the oldest part of London?

a) The City b) The West End c) The East End

6. What river is the British capital situated on?

a) On the Severn b) on the Thames c) on the Mississippi

7. What is the capital of Scotland?

a) Belfast b) Edinburgh c) Cardiff

8. What is the capital of Wales?

a) Belfast b) Edinburgh c) Cardiff

9. What is the capital of Northern Ireland?

a) Belfast b) Edinburgh c) Cardiff

10. What is the symbol of England?

a) The thistle b) The daffodil c) The red rose

11. What is the symbol of Scotland?

a) The thistle b) The daffodil c) The red rose

12. What is the symbol of Wales?

a) The thistle b) The daffodil c) The red rose

13. What is the symbol of Northern Ireland?

a) The red hand and the shamrock b) The daffodil c) The thistle

14. What is Edinburgh famous for?

a) for its art galleries b) for its music and theatre festivals c) for its monuments

15. What is Wales called?

a) A “Land of Song” b) A “Land of Music” c) A “Land of Art”

16. When do British people celebrate Christmas?

a) On the 7th of January b) On the 25th of December c) On the 19th of January

17. What is the traditional Christmas meal in Britain?

a) Roast chicken and apple pie b) Roast potato and cherry pie c) Roast turkey and pudding

18. What is the longest river in Britain?

a) The Severn b) The Thames c) The Tay

19. What is the deepest river in Britain?

a) The Thames b) The Severn c) The Tweed

20. Why is it never too hot or too cold in Britain?

a) It is because of the wind b) It is because of the high mountains c) It is because of the sea

21. What is the best and driest season in Britain?

a) Spring b) Summer c) Autumn

22. What is the London home of the Queen?

a) Buckingham Palace b) Westminster Palace c)The Houses of Parliament

23. What is the official name of the parliament building?

a) Buckingham Palace b) Westminster Palace c)The Houses of Parliament



24. What was the Tower of London?

a) A palace, a fortress, a shop b) A palace, a prison, a fortress c) A prison, a fortress, a library

25. What is the Tower of London now?

a) It is a palace b) It is a library c) It is a museum

26. What birds live in the Tower of London?

a) Sparrows b) Woodpeckers c) Ravens

27. What is in the centre of Trafalgar Square?

a) Nelson’s Column b) the Monument to Queen c) the Monument to Peter Pan

28. Who was the architect of St. Paul’s Cathedral?

a) Charles Barry b) Christopher Wren c) Charles Mackintosh

29. What is the national drink in Britain?

a) Tea b) Coca-cola c) Beer

30. What is the national sport of Britain?

a) Cricket b) Football c) Rugby










































Выполнить грамматические задания

Read and choose the right answer:

  1. I……..my sister to school now.

  1. takes  

  2.  take

  3.  took    

  4.   am taking

  1. They always……..home at 8 o’clock.

  1. have  left  

  2.  leave          

  3.  left        

  4. leaves

  1. …… you play chess tomorrow?

  1. Do      

  2.  Are  

  3. Were  

  4. Will

  1. Queen Elisabeth II……..Queen of England in 1952.

  1. has become  

  2.  became  

  3.  become    

  4.  will become

  5. Yesterday he……….to work.

  1. doesn’t go  

  2. won’t go

  3. didn’t go

  4. hasn’t gone

  1. They have already……this film.

  1. saw  

  2.  see  

  3. seen

  4.  will see

  1. When Nick came home yesterday, his mother…….dinner.

  1. cooked  

  2.  had cooked  

  3. was cooking  

  4.  cooks

  1. Hockey ………in winter.

  1. was played  

  2.  is played    

  3.  played    

  4.  has been played

  1. St. Petersburg…….in1703.

  1. was founded  

  2.  founded  

  3. is founded  

  4. will be founded

  1. If the weather….., we’ll play outdoors.

  1. fine  

  2.  is fine  

  3. will be fine    

  4. was fine

  1. It is the ……..film I have ever seen.

  1. good    

  2.  better        

  3.  the most good    

  4.  best

  1. I can’t find my book………….

  1. somewhere    

  2. anywhere    

  3. nowhere    

  4. everywhere

  1. You haven’t been to Tokyo, ……?

  1. do you    

  2.  have you  

  3. haven’t you  

  4. aren’t you

  1. She can play……..

  1. the violin    

  2.  violin    

  3. a violin    

  4.  violins

  1. If  Peter …….. the championship, he would have been sent abroad.

  1. won

  2. has won

  3. had won

  4. wins

















































Контрольно-оценочные средства для промежуточной аттестации

по учебной дисциплине «Английский язык»




































Итоговая контрольная работа

Вариант №1

  1.      Употреби правильный глагол:

The police _______ for witnesses.

 a) are looking

 b) is looking

  1. Подберите нужное определительное  местоимение.
    Some people like football,_____ hate it.

  1. other

  2. others

  3. another

  1. Образуй наречие от прилагательного : slow

a) slow

b) slowness

c) slowly

  1. Вставьте необходимый предлог

I`m looking____ a tall man with fair hair and blue eyes.

  1. for

  2. at

  3. to

  1. Вставьте артикль, если необходимо.

Did you see ____ film yesterday? It`s very interesting.

a)  the

b)  a

c)  -

6.  Вставь подходящее наречие

It`s  ___ cold for me to go out.

  1. too

  2. enough

  7.   Вставь подходящее слово

    When Bob was 16, he was a fast runner, he _____ run 100 meters  in 10 seconds.

  1. managed to

  2. could

  3. can

  1. Закончите предложение, вставив нужный модальный глагол .
    Where`s Jane? I don`t know, she ________ in the cinema.

  1. must be

  2. could be

  1. Выберите  глагол в правильной форме.
    Nikita Mikhalkov ______ a lot of films.

  1.    made

  2. have made

  3. has made

  1. Выберите  глагол в правильной форме.

You look tired. – I ___________ computer games all night.

  1. have been playing

  2. played

  3. was playing


  1. Выберите  глагол в правильной форме.

He became successful after he ______ his first novel.

  1. has written

  2. had written

  3. wrote

  1. Выберите  глагол в правильной форме.

We saw you last night. You _______ for a bus at the bus stop.

  1. waited

  2. were waiting

                  c)   have waited

13. Выберите подходящие глаголы для II типа условно- придаточного предложения, когда условие  нереальное.
If I ____ a lot of money, I _____ travel a lot.

  1. have, will

  2. had, would

      

14. Переведите следующее предложение из прямой речи в косвенную.

The patient said “I`m feeling sick” .
Начни со слов:

The patient said ____________________________________________________________

15. Выберите верное правильное местоимение

Our teacher asked ______ to do the task.

  1. both of us

  2. neither of us


16. Напиши предложение, расставив слова в предложении в правильном порядке.

likes/Jane/for her granny/buying/some flowers.

___________________________________________________________________________

17. Задайте разделительный вопрос к данному предложению.

You are going to pass examination in History, ……. ?

  1. don`t you

  2. aren`t you

  3. are you

18. Употребите глагол в правильной форме

I`d _____ to live in a skyscraper.

  1. to like

  2. liking

  3. like



Вариант №2
1. Употреби правильный глагол:

My family _______ to move to Liverpool.
a) have decided

b) has decided

2.Подберите нужное определительное  местоимение.
Have you got any ______ slippers?

  1. other

  2. others

  3. another

  1. Образуй наречие от прилагательного :  cheap

a)  cheap

b)  cheaply

c) ceapness

  1. Вставьте необходимый предлог

I go _____ a walk almost every evening.

  1. for

  2. at

  3. to

  1. Вставьте артикль, если необходимо.

I like_____ detective stories.

a)  the

b) a

c) –


6.  Вставь подходящее наречие

Is it warm______ to swim?

  1. too

  2. enough

  7.   Вставь подходящее слово

    In the last race Alex _________ beat everybody.

  1. managed to

  2. could

  3. can

  1. Закончите предложение, вставив нужный модальный глагол

  She ______ a rock music fan.

  1. must be

  2. could be

  1. Выберите  глагол в правильной форме.
    Anna Netrebko ______ many soprano parties.

  1.    sang

  2. have sung

  3. has sung

  1. Выберите  глагол в правильной форме.

She __________ the piano for 10 years.

  1. has been playing

  2. played

  3. was playing

  1. Выберите  глагол в правильной форме.

When we arrived at the cinema the film ____ already ____.

  1. has started

  2. had started

  3. have started

  1. Выберите  глагол в правильной форме.

Kostya`s father ________ on a wet rock and broke his nose.

  1. slipped

  2. was slipping

                  c)   has slipped
13. Выберите подходящие глаголы для II типа условно- придаточного предложения, когда условие  нереальное.
If  it _____ so hot, I _____ up the garden.

  1. wasn`t, would tidy

  2. isn`t, will


14. Переведите следующее предложение из прямой речи в косвенную.
She said “I`m  happy”.  

Начни так: She said _____________________________________________________

15. Выберите верное правильное местоимение

The last task is difficult for us, because _________ is good at Maths.

  1. both of us

  2. neither of us


16. Напишите предложение, расставив слова в предложении в правильном порядке.

are meeting/tomorrow /My friends and I/ at the tennis court.
_______________________________________________________________________

17. Задайте разделительный вопрос к данному предложению.

My little sister is playing with her doll now, ….?

  1. doesn`t she

  2. isn`t she

  3. is she


18. Употребите глагол в правильной форме

I`d____  to listen to the birds.

  1. to like

  2. like

  3. liking






















Критерии оценивания освоения

учебной дисциплины «Английский язык»

Чтение с пониманием основного содержания прочитанного (ознакомительное)

Оценка «5» ставится студенту, если он понял основное содержание оригинального текста, может выделить основную мысль, определить основные факты, умеет догадываться о значении незнакомых слов из контекста, либо по словообразовательным элементам, либо по сходству с родным языком. Скорость чтения иноязычного текста может быть несколько замедленной по сравнению с той, с которой студент читает на родном языке. Заметим, что скорость чтения на родном языке разная.

Оценка «4» ставится, если студент понял основное содержание оригинального текста, может выделить основную мысль, определить отдельные факты. Однако у него недостаточно развита языковая догадка, и он затрудняется в понимании некоторых незнакомых слов, он вынужден чаще обращаться к словарю.        

Оценка «3» ставится студенту, который не совсем точно понял основное содержание прочитанного, умеет выделить в тексте только небольшое количество фактов, совсем не развита языковая догадка.

 Оценка «2» выставляется в том случае, если студент не понял текст или понял содержание текста неправильно, не ориентируется в тексте при поиске определенных фактов, не умеет систематизировать ( понимать значение)  незнакомую лексику.


Чтение с полным пониманием содержания (изучающее)

Оценка «5» ставится студенту, когда он полностью понял несложный оригинальный текст (публицистический, научно-популярный; инструкцию или отрывок из туристического проспекта). Он использовал при этом все известные приемы, направленные на понимание прочитанного (смысловую догадку, анализ).

Оценка «4» выставляется учащемуся, если он полностью понял текст, но многократно обращался к словарю.

Оценка «3» ставится, если студент понял текст не полностью, не владеет приемами его смысловой переработки.

 Оценка «2» ставится в том случае, когда текст не понят. Он с трудом может найти незнакомые слова в словаре.


Чтение с нахождением интересующей или нужной информации (просмотровое)

Оценка «5» ставится студенту, если он может достаточно быстро просмотреть несложный оригинальный текст (типа расписания поездов, меню, программы телепередач) или несколько небольших текстов и выбрать правильно запрашиваемую информацию.

Оценка «4» ставится при достаточно быстром просмотре текста, но при этом студент находит только примерно 2/3 заданной информации.

Оценка «3» выставляется, если студент находит в данном тексте (или данных текстах) примерно 2/3 заданной информации.

Оценка «2» выставляется в том случае, если ученик практически не ориентируется в тексте.


Понимание речи на слух

 Основной речевой задачей при понимании звучащих текстов на слух является извлечение основной или заданной ученику информации.

 Оценка «5» ставится студенту, который понял основные факты, сумел выделить отдельную, значимую для себя информацию (например, из прогноза погоды, объявления, программы радио и телепере­дач), догадался о значении части незнако­мых слов по контексту, сумел использовать информацию для решения постав­ленной задачи (например найти ту или иную радиопередачу).

Оценка «4» ставитсястуденту, который понял не все основные факты. При решении коммуникативной задачи он использовал только 2/3 информации.

Оценка «3» свидетельствует, что понято только 50 % текста. Отдельные факты понял неправильно. Не сумел полностью решить поставленную перед ним коммуникативную задачу.

Оценка «2» ставится, если студент понял менее 50 % текста и выделил из него менее половины основных фактов. Он не смог решить поставленную перед ним речевую задачу.

 

 Высказывание в форме рассказа, описания

Оценка «5» ставится студенту, если он в целом справился с поставленными речевыми задачами. Его высказывание было связным и логически последовательным. Диапазон используемых языковых средств достаточно широк. Языковые средства были правильно употреблены, практически отсутствовали ошибки, нарушающие коммуникацию, или они были незначительны. Объем высказывания соответствовал тому, что задано программой на данном году обучения. Наблюдалась легкость речи и достаточно правильное произношение. Речь была эмоционально окрашена, в ней имели место не только передача отдельных фактов (отдельной информации), но и элементы их оценки, выражения собственного мнения.

Оценка «4» выставляется студенту, если он в целом справился с поставленными речевыми задачами. Его высказывание было связанным и последовательным. Использовался довольно большой объем языковых средств, которые были употреблены правильно. Однако были сделаны отдельные ошибки, нарушающие коммуникацию. Темп речи был несколько за­медлен. Отмечалось произношение, страдающее сильным влиянием родного язы­ка. Речь была недостаточно эмоционально окрашена. Элементы оценки имели место, но в большей степени высказывание содержало информацию и отражало конкретные факты.

Оценка «3» ставится студенту, если он сумел в основном решить поставленную речевую задачу, но диапазон языковых средств был ограничен, объем высказывания не достигал нормы. Студент допускал языковые ошибки. В некоторых местах нарушалась последовательность высказывания. Практически отсутствовали элементы оценки и выражения собственного мнения. Речь не была эмоционально окрашенной. Темп речи был замедленным.

Оценка «2» ставится ученику, если он только частично справился с решением коммуникативной задачи. Высказывание было небольшим по объему (не соответствовало требованиям программы). Наблюдалась узость вокабуляра. Отсутствовали элементы собственной оценки. Учащийся допускал большое количество оши­бок, как языковых, так и фонетических. Многие ошибки нарушали общение, в результате чего возникало непонимание между речевыми партнерами.

Участие в беседе

При оценивании этого вида говорения важнейшим критерием также как и при оценивании связных высказываний является речевое качество и умение справиться с речевой задачей, т. е. понять партнера и реагировать правильно на его реплики, умение поддержать беседу на определенную тему. Диапазон используемых языковых средств, в данном случае, предоставляется учащемуся.

Оценка «5» ставится студенту, который сумел решить речевую задачу, правильно употребив при этом языковые средства. В ходе диалога умело использовал реплики, в речи отсутствовали ошибки, нарушающие коммуникацию.

Оценка «4» ставится студенту, который решил речевую задачу, но произносимые в ходе диалога реплики были несколько сбивчивыми. В речи были паузы, связанные с поиском средств выражения нужного значения. Практически отсутствовали ошибки, нарушающие коммуникацию.

Оценка «3» выставляется студенту, если он решил речевую задачу не полностью. Некоторые реплики партнера вызывали у него затруднения. Наблюдались паузы, мешающие речевому общению.

Оценка «2» выставляется, если студент не справился с решением речевой задачи. Затруднялся ответить на побуждающие к говорению реплики партнера. Коммуникация не состоялась.

Оценивание письменной речи учащихся

Оценка «5» Коммуникативная задача решена, соблюдены основные правила оформления текста, очень незначительное количество орфографических и лексико-грамматических погрешностей. Логичное и последовательное изложение материала с делением текста на абзацы. Правильное использование различных средств передачи логической связи между отдельными частями текста. Учащийся показал знание большого запаса лексики и успешно использовал ее с учетом норм иностранного языка. Практически нет ошибок. Соблюдается правильный порядок слов. При использовании более сложных конструкций допустимо небольшое количество ошибок, которые не нарушают понимание текста. Почти нет орфографических ошибок.  Соблюдается деление текста на предложения. Имеющиеся неточности не мешают пониманию текста.

Оценка «4» Коммуникативная задача решена, но лексико-грамматические погрешности, в том числе выходящих за базовый уровень,  препятствуют пониманию. Мысли изложены в основном логично. Допустимы отдельные недостатки при делении текста на абзацы и при использовании средств передачи логической связи между отдельными частями текста или в формате письма. Учащийся использовал достаточный объем лексики, допуская отдельные неточности в употреблении слов или ограниченный запас слов, но эффективно и правильно, с учетом норм иностранного языка. В работе имеется ряд грамматических ошибок, не препятствующих пониманию текста. Допустимо несколько орфографических ошибок, которые не затрудняют понимание текста.

Оценка «3» Коммуникативная задача решена, но языковые погрешности, в том числе при применении языковых средств, составляющих базовый уровень, препятствуют пониманию текста. Мысли не всегда изложены логично. Деление текста на абзацы недостаточно последовательно или вообще отсутствует. Ошибки в использовании средств передачи логической связи между отдельными частями текста. Много ошибок в формате письма. Учащийся использовал ограниченный запас слов, не всегда соблюдая нормы иностранного языка.  В работе либо часто встречаются грамматические ошибки элементарного уровня, либо ошибки немногочисленны, но так серьезны, что затрудняют понимание текста. Имеются многие ошибки, орфографические и пунктуационные, некоторые из них могут приводить к непониманию текста.

Оценка «2»  Коммуникативная задача не решена. Отсутствует логика в построении высказывания. Не используются средства передачи логической связи между частями текста. Формат письма не соблюдается. Учащийся не смог правильно использовать свой лексический запас для выражения своих мыслей или не обладает необходимым запасом слов. Грамматические правила не соблюдаются. Правила орфографии и пунктуации не соблюдаются.

  


Творческие письменные работы (письма, разные виды сочинений) оцениваются по пяти критериям:

а) Содержание (соблюдение объема работы, соответствие теме, отражены ли все указанные в задании аспекты, стилевое оформление речи соответствует типу задания, аргументация на соответствующем уровне, соблюдение норм вежливости).

ПРИ НЕУДОВЛЕТВОРИТЕЛЬНОЙ ОЦЕНКЕ ЗА СОДЕРЖАНИЕ ОСТАЛЬНЫЕ КРИТЕРИИ НЕ ОЦЕНИВАЮТСЯ И РАБОТА ПОЛУЧАЕТ НЕУДОВЛЕТВОРИТЕЛЬНУЮ ОЦЕНКУ;

б) Организация работы (логичность высказывания, использование средств логической связи на соответствующем уровне, соблюдение формата высказывания и деление текста на абзацы);

в) Лексика (словарный запас соответствует поставленной задаче и требованиям данного года обучения языку);

г) Грамматика (использование разнообразных грамматических конструкций в соответствии с поставленной задачей и требованиям данного года обучения языку);

д) Орфография и пунктуация (отсутствие орфографических ошибок, соблюдение главных правил пунктуации: предложения начинаются с заглавной буквы, в конце предложения стоит точка, вопросительный или восклицательный знак, а также соблюдение основных правил расстановки запятых).














1