СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическая разработка учебного занятия по теме "Компьютерные технологии в нашей жизни"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Методическая разработка по теме "Компьютерные технологии в нашей жизни" предназначена для организации аудиторной работы студентов специальности 38.02.07 Банковское дело по дисциплине "Иностранный язык в профессиональной деятельности".

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка учебного занятия по теме "Компьютерные технологии в нашей жизни"»



Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего образования

РОССИЙСКАЯ АКАДЕМИЯ

НАРОДНОГО ХОЗЯЙСТВА и ГОСУДАРСТВЕННОЙ СЛУЖБЫ

при ПРЕЗИДЕНТЕ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ


ОМСКИЙ ФИЛИАЛ









МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА

учебного занятия

по теме «Компьютерные технологии в нашей жизни»









Разработал: преподаватель

Власенко И.Г.





















Омск, 2021


Методическая разработка предназначена для изучения лексического и грамматического материала (Passive Voice constructions) дисциплины «Иностранный язык в профессиональной деятельности» по теме «Компьютерные технологии в нашей жизни» студентами 2-го курса, обучающимся по специальности 38.02.07 Банковское дело.

Цель: развития навыка письменной коммуникации (написание эссе) на основе изученной лексики.

В методической разработке представлены правила написания и критерии оценки эссе.




Lesson 1.

COMPUTERS

Warming up Today it’s impossible to imagine our life without computers. People use different computers. Match the pictures with the types of computers.

Laptop Tablet Desktop computer Smartphone Hybrid Netbook

What computer do you have?

Vocabulary

Activity 1. Переведите слова и запишите их в тематический словарь Topical vocabulary.

Laptop –

MP 4 –

Mobile phone –

Webcam –

Scanner –

Printer –

USB disk –

Hardware –

Software –

Crash –

Virus –

Password –

World Wide Web –

Flat -screen TV –

Mouse –

PC –

Keyboard –

Headphones –

Digital camera –

Games console –



Activity 2. Составьте предложения по образцу.

High-Tech Inventions

Year

Invention

1876

Telephone

1899

Tape recorder

1927

Television

1933

FM radio

1946

Electronic computer

1969

The Internet

1970

Floppy Disk

1972

Compact Disk

1975

Desktop Computer

1976

Apple computer

1983

Cell phones: mobile phones for cars, transportable phones carried in a case, and portable phones carried in hand

1994

Digital camera

1995

DVD (digital video disk)

2001

The first iPod

2003

Camera phones

2007

The first iPhone

2010

The first iPad

Verbs: was invented – был изобретен, was released – был произведен, was patented – был запатентован.

Eg. Telephone was patented in 1876.

Reading The text “Computers in our life”.

Computers in our life

Our life would be boring without computers. It’s hard to believe that one device can provide people with entertainment, news, education, music. With the appearance of computer many things have lost their importance. People don’t watch TV anymore, don’t go to the cinema very often. They don’t listen to the radio, CD – or MP3-player. They’ve stopped buying newspapers and magazines. Many have taken online classes. Thus, computers and Internet have become an integral part of every family.

Computer is a powerful tool. It helps to create colourful presentations, to calculate large numbers, to write articles, to save and edit photos, to keep documentation and, of course, to surf the web. Internet is the main stream of information nowadays. It informs us, entertains and educates. We find everyday news online, educational resources, films, music, games. Everyone can find something to his or her own taste there. However, computers have certain disadvantages.

First of all, there is too much violence online, as well as aggressive pictures and irrelevant information. All this can lead to different problems. Secondly, Internet is a free space, where personal information can easily be stolen. So, people should be aware of what they are posting or downloading. Thirdly, computers have turned people into passive creatures. They can spend hours in front of the monitors, which results into poor eyesight and other health issues. In conclusion, I’d like to add that computers are good at certain extent. If they are being used wisely and moderately, then they can make our life better.



Activity 3. Прочитайте текст и найдите в тексте английские эквиваленты.

Быть скучным, трудно поверить, устройство, развлечение, появление чего-либо, учиться онлайн, неотъемлемая часть, мощное средство, основной источник, образовательные ресурсы, найти по своему вкусу, преимущества, недостатки, насилие, некорректная информация, может быть украдена, должны быть осведомлены, в известной мере, использовать в меру.



Activity 4. Подчеркните в тексте ключевые слова по теме «Компьютер».

Activity 5. Работа в парах. Прочитайте текст и заполните таблицу Преимущества/ Недостатки компьютера.

Computers in our life


Advantages of having a PC

Disadvantages of having a PC





















Listening/ Reading

Activity 6. Подберите соответствующее значения к словам/фразам. При необходимости можете воспользоваться онлайн-словарем Multitran.


English


Russian

computer geek

ноутбук Apple

MacBook Pro

зд. соединять

MacBookAir

дотянуться до кнопок

backupcomputer

затрудняться сказать

fail

ноутбук Apple для профессиональной деятельности

cloud

выходить из строя, ломаться

link

обмениваться файлами

share all the files

запасной, резервный компьютер

that's tough

облако

reach the buttons

компьютерный фанат



Activity 7. Прослушайте/прочитайте текст www.elllo.org Beginner English 22/ Computer Geek

Sarah: Todd, why do you have three computers?

Todd: I know. It's crazy. I do have three computers. Before, I had four computers. Now, I only have three computers.

I have three computers because I use computers for my job. So I have one computer for my house. One laptop computer for my house. And I always keep that computer at my house. So it's heavy. It's a MacBook Pro. And I don't like to carry it, so I leave it home. And I have a MacBook Air. It's very light. It's not heavy. And I use my MacBook Air when I travel, when I go to school, when I go downtown to a café.

So yeah, I have one computer for home and one computer for when I travel.

Sarah: And how about the other one?

Todd: Oh, the other computer. The other computer is old. It's also a MacBook Pro, and it's seven years old.

Sarah: Wow.

Todd: Yeah. It still works. It works really well but I use it as a backup computer. So sometimes, I need a computer in case one computer fails. Also, sometimes my friends need a computer and I lend my computer to my friends.

Sarah: Oh, that's nice.

Todd: Yeah. It's easy. I like that.

Sarah: What do you do if you need something that's on the other computer?

Todd: Well, I use cloud computing, so I use Dropbox. So Dropbox shares everything. So all computers are linked and they share all the files. So it's no problem.

Sarah: How about phones? How many do you have?

Todd: I have three phones, also for my job. I have an iPhone. I have a Samsung Galaxy. And I have a Nokia Windows phone.

Sarah: Oh really?

Todd: Yeah.

Sarah: Which one do you like the best?

Todd: Hmm, that's tough. I think I like the Samsung Galaxy the best because it's bigger and it's easy to read. But the iPhone has good apps. I like the apps on the iPhone, and the iPhone is very reliable. So it always works.

So yeah.

Sarah: How about the Nokia?

Todd: The Nokia is also a good phone. It's a Windows phone, and I travel a lot so when I travel, I always take the Nokia phone and I use a new sim card in the country, and that is my phone when I travel.

I usually leave my Galaxy phone or my iPhone at home.

Sarah: You say you use your phone for work. How?

Todd: So I create websites and so I need to check how websites look on different phones. So every time I make a website, I check it on the Nokia phone. I check it on the Samsung phone. I check on the iPhone. So I make sure the website works on all smartphones.

Sarah: Does the website often have problems with one phone or a different phone?

Todd: Usually not. Usually, everything is okay. But sometimes, media files like audio files or video files do not work on the phones. So sometimes, I have to change things. But usually, it works.

Sarah: Ah.

Todd: How about you? How many computers do you have?

Sarah: Well, at home, we have one laptop. And it's kind of big, so I don't usually take it out with me. And then we have a personal computer, and we also have a tablet, an iPad.

Todd: Oh yeah.

Sarah: And I don't use the iPad very much. It's usually used by my daughter. She's two, and she loves to play games on the iPad.

Todd: Right.

Sarah: So it's an expensive toy.

Todd: So your daughter likes the iPad, you like the laptop.

Sarah: I like the laptop, yes.

Todd: And the personal computer?

Sarah: The personal computer is my husband’s. And we also use it as the family computer when we want to watch a movie or watch a TV show. Something like that.

Todd: Oh wow. Sounds good. And phones?

Sarah: Phones. Well, I have my own phone. I have Sony phone. It's an Xperia. And I like it. It's big, so sometimes my fingers can't reach all the buttons but I can watch videos on it. I like that. And when I leave the country, I can't use it in other countries. But I can use the Wi-Fi. So that's convenient.

Todd: Yeah, that is convenient. Okay. Thanks a lot, Sarah.

Sarah: Thank you.



Activity 8. Выберите правильный ответ www.elllo.org BeginnerEnglish 22/ ComputerGeek2/Quiz.

Activity 9. Вставьте в пропуски слова, данные справа. При необходимости можете воспользоваться онлайн-словарем Multitran.

My sister loves social networking. If you look at her 1) ____________ ,

you’ll see a lot of 2)__________ for different applications like Twitter, Instagram and others. Her favourite 3)_________for social networking is Facebook and she has more friends than me.

She also has a blog and she posts messages on it and 4) ___________ photos to it every day. I would say that she probably spends about 60% of her day looking at 5)___________ . Most of the time she is 6) _________but if there is no Wi-Fi, she spends her time sending 7)____________ on her mobile.


icons

online

screens

tablet

text messages

uploads

website


Activity 10. Взаимопроверка. Обменяйтесь работами и проверьте их. Критерии оценки:

1 ошибка – «5», 2-3 ошибки – «4», 4-5 ошибок – «3», больше 5 – «2».

Writing an essay

Эссе – это небольшое сочинение, целью которого является передача индивидуальных  соображений по конкретному вопросу.  Эссе на английском языке должно включать в себя три смысловые части: введение, основная часть и заключение.

Во введении вы должны четко обозначить ключевую тему-проблему, о которой собственно вы и будете рассуждать дальше.

В основной части вы должны поделиться своими рассуждениями и мыслями по данному вопросу. Ваши рассуждения с доводами должны приводиться в логичной последовательности. Вы должны представить несколько аргументов, которые смогут подтвердить вашу точку зрения, а также привести примеры, которые смогут иллюстративно выразить вашу точку зрения. В основной части вы также должны привести несколько противоположных мнений, которые расходятся с лично вашим мнением, и рассказать, почему вы с ними не согласны. Все должно быть аргументировано и подкреплено примерами. Вся информация в основной части должна быть логически разделена (т.е. текст делится на абзацы). Вы должны хорошо продумать конструкцию вашего эссе и корректно подвести основную часть к заключению.

В заключении вы должны подвести итог высказанным рассуждениям, т. е. сделать вывод и подтвердить свою точку зрения. 



Follow my advice!

  • Сделайте список ключевых (тематических) слов. Воспользуйтесь словами из тематического словаря.

  • Составьте план эссе.

  • Сгруппируйте информацию по частям.

  • Сделайте вывод.

  • Используйте понятный английский язык.

  • Не используйте сокращений. I’d like = I would like I’m = I am

  • Используйте языковые средства (союзы, фразы) для связи слов и выражения своих мыслей.

Для противопоставления мнений


but

но

however

однако

in spite of

не смотря на

Для выражения результата


as a result

в результате

for this reason

по этой причине

thus

таким образом

Для примера


for example

например

Для выражения другого мнения


Some people say that

Говорят, что …

It is said that

Говорят, что …

According to …

Согласно …

Для выражения противоположного мнения


On the one hand … on the other hand …

С одной стороны … , с другой стороны .





Homework

Write an essay (150 words) on the topic Computers in my life. Create a Word document and email your essay to your teacher. Напишите (150 слов) по теме Computers in my life и отправьте его по указанному адресу.

Критерии оценивания эссе

Оценка

Решение коммуникативной задачи

Организация текста

Лексика/Грамматика

«5»

Задание выполнено полностью: содержание отражает полно и точно все аспекты, указанные в задании; стилевое оформление речи выбрано правильно 

Высказывание логично; средства логической связи использованы правильно; структура текста соответствует предложенному плану; текст правильно разделён на абзацы


Используемый словарный запас соответствует заданной теме, допускается 3 ошибки использовании лексики, грамматики. 

«4»

Задание выполнено в основном: не все высказывания носят аргументированный характер.

Высказывание в основном

логично (И/ИЛИ имеются 1-2 недостатка при использовании средств логической связи,  имеются недостатки при делении текста на абзацы 


Используемый словарный запас соответствует заданной теме, допускается 5 ошибок использовании лексики, грамматики. 

«3»

Задание выполнено не полностью: в содержании не раскрыты все мысли автора

Высказывание не всегда логично; есть значительные отклонения от предложенного плана; имеются ошибки в использовании средств логической связи; деление текста на абзацы отсутствует 

Используемый словарный запас соответствует заданной теме, допускается 7-8 ошибок использовании лексики, грамматики. 

«2»

Задание не выполнено: в содержании не раскрыты мысли автора

В высказывании имеются многочисленные логические ошибки, средств логической связи отсутствуют; работа не соответствует плану, деление текста на абзацы отсутствует

Используемый словарный запас не соответствует заданной теме, допущено 10 и более ошибок использовании лексики, грамматики. 



Topical Vocabulary


English

Russian




























































































Lesson 2

Activity 1..Ответьте на вопросы.

  • How can we use computers?

  • Why is a computer a powerful tool?

  • What are disadvantages of using computers?


Activity 2. Прочитайте диалог “Computer geek” и ответьте на вопросы.

1.Why does Todd use three computers?

2. What’s his job?

3. What are the brands of his mobiles?


Activity 3. Прочитайте текст.



The Internet

Just a century ago we didn’t even know about computers and the Internet. But today we take them for granted and can’t imagine our life without these inventions. I think that the Internet (or World Wide Web) is the greatest invention ever and it has made a significant impact on our lives.

Nowadays the Internet is affordable almost for anyone and it connects people all around the world. You can stay in touch with your friends, relatives and colleagues. Our modern life will stop without the net because it helps to make on-line business transactions, manage our bank accounts, pay our gas or electricity bills and send important e-mails, for example.

The Internet is the largest source of information. There are millions of Internet sites storing plenty of useful data about everything: science, history, psychology, sports, fashion, music, cooking and many other subjects. We can also download our favourite movies or songs, listen to radio channels or play games. Learning or practising foreign languages is possible with the Internet too.

The Internet saves our time and money. We can do on-line shopping choosing the desirable thing at the best price. And then we just click “Order the delivery”. By the way, we can also sell various things in the net. We often don’t need to go to the library: surfing the net can easily help us to find and open the book we need. Buying stamps and envelopes isn’t required if you’re going to send an e-mail. It takes just a few seconds to send an instant message by e-mail.

The Internet helps shy people or those with low-esteem to find each other on dating sites. On-line chatting through social networking websites is more comfortable for Internet users with the lack of social skills.

I am sure that the Internet has changed our life for the better. There is only one disadvantage about it: some people become rather addicted to it and spend all days long surfing the net, on-line dating or playing games. Over-using the net can be dangerous because new technology victims start neglecting their families, friends, work and real hobbies.

Activity 4. Найдите в тексте английские эквиваленты.

Столетие назад, всемирная паутина, величайшее изобретение, оказывать существенное влияние, доступен, соединять, поддерживать отношения, осуществлять торговые сделки, управлять банковским счетом, источник информации, хранить полезные данные, экономит время, выбирать желаемую вещь по лучшей цене, заказать доставку, поиск в интернете, иметь низкую самооценку, сайт знакомств, общение в соцсетях, недостаток навыков общения, быть зависимым, жертвы новой технологий.



Activity 5. Ответьте на вопросы анкеты. Выберите правильный ответ.



Digital citizenship

Do you know how to be a good digital citizen? Choose the answer that’s true for you.

  1. Your friend sends you a picture of himself. Do you ...

a. ask him if you can share it? b. post it online?

  1. Someone in your class posts a video. He is riding a bike and falls off! Do you ...

  1. ask him if he’s OK? b. write ‘That was stupid!’ on the video?

  1. You are writing an essay for homework. Do you ...

  1. copy a text from the internet? b. use different websites to find information?

  1. You get an amazing, expensive new games console for your birthday. Do you ...

  1. post ‘My new console is better than yours!’? b. invite your friends to play?

  1. Your friend tells you about a serious problem. Do you ...

  1. ask your parents what to do? b. ask your friends online?

  1. Online, you see a message saying 'Download!' for a game that looks cool. Do you …

  1. click ‘Download!’? b. ask your parents if it’s safe?

  1. You see a mean post about someone in your class. Do you ...

  1. ignore it? b. tell an adult?

  1. You and your friend make a funny video with your phone. Do you ...

  1. post it online as ‘private’? b. post it online as ‘public’?

  1. You take a photo outside your house. In the photo, you can see your street name. Do you …

a. take a new photo without your street name? b. post the photo online?

10. Someone posts their opinion about a game. You disagree! Do you ...

  1. tell them their opinion is stupid? b. say ‘That’s interesting, but my opinion is…’?


Activity 6. Подсчитайте свой результат.

Now find your score to see how good you are at being a digital citizen!

1. a. 2 b. 0 Always ask before sharing other people’s photos, videos or information!

2. a. 2 b. 0 Never say mean things online. They can hurt people just like in real life!

3. a. 0 b. 2 Always use your own words and check more than one website for information.

4. a. 0 b. 2 Don’t boast online. It’s not polite and it makes you look bad.

5. a. 2 b. 0 Never tell secrets online. If someone has a problem, ask an adult to help.

6. a. 0 b. 2 Never download something before asking an adult to check if it’s safe.

7. a. 0 b. 2 If you see bullying online, always tell an adult so they can help.

8. a. 2 b. 0 Always check your privacy settings before you post something online.

9. a. 2 b. 0 Make sure that photos, videos or posts don’t have information that can identify you.

10. a. 0 b. 2 Everybody can have their own opinion. Just be polite and explain yours!

9 points or less:

Oh dear! You don’t usually make responsible decisions when you’re online. Talk to your parents about how best to behave online!

10–15 points:

You’re quite a good digital citizen most of the time, but sometimes you need to think more carefully before you click!

16 points or more:

Wow! What a great digital citizen you are! You usually do the responsible thing. Are your friends good digital citizens too?


Activity 7. Письменно ответьте на вопрос.


What do you think?

Do you know any other ways to be a good digital citizen? Write about them!