СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическая разработка «Начинаем путешествовать сейчас!» с применением ЦОР

Нажмите, чтобы узнать подробности

Методическая разработка  по английскому языку для 9 класса по теме «Начинаем путешествовать сейчас!» с применением ЦОР

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка «Начинаем путешествовать сейчас!» с применением ЦОР»

Муниципальное образовательное учреждение «Средняя общеобразовательная

школа № 4 г. Ртищево Саратовской области»










Методическая разработка

по английскому языку

для 9 класса по теме

«Начинаем путешествовать сейчас!»

с применением ЦОР











Учитель английского языка

первой квалификационной категории

Бараева Ольга Владимировна









г. Ртищево, 2016 г.

Учитель: Бараева Ольга Владимировна

Образовательное учреждение: МОУ «СОШ № 4 г. Ртищево Саратовской

области»

Предмет: английский язык

Краткая аннотация урока:

Класс: 9 класс, общеобразовательный

Темаурока:«Давайте путешествовать!»

Тип урока: систематизация знаний по теме «Мир большой! Давайте

Путешествовать!»

Приобретаемые навыки детей:

  • понимание на слух иноязычной речи в предъявлении учителя и в звукозаписи;

  • развитие навыков чтения: ознакомительного, изучающего;

  • понимание смысла текста и поиск необходимой информации;

  • умение делать мини-сообщения;

  • развитие навыков расспрашивать собеседника и высказывать свою точку зрения;

  • умение работать в группе;


Технические особенности:

  • магнитофон, компьютер, доска, проектор, экран, Интернет;

  • упражнения с заданиями, выполненные на компьютере с помощью программы для презентаций “PowerPoint”;

  • карточки с индивидуальными заданиями;

  • задания для викторины,

  • грамматическая таблица «Предложения условия 1, 2 типа»;

  • http://school-collection.edu.ru «Английская грамматика в упражнениях и диалогах

для 8 класса» (№ 654)

  • http://school-collection.edu.ruCDпо английскому языку «Профессор Хиггинс»

(№ 36, 37)

  • http://www.domyenglish.ru/p54aa1.html «Английские скороговорки»

  • http://magistra-club.ru/first-or-second-conditional.html «Грамматика. Предложения условия 1, 2 типа»



















Тема урока “Start Travelling Now!”

Цель: Развитие и совершенствование навыков общения учащихся по теме

«Путешествие».

Задачи урока:

1. Образовательные:

  • развивать и совершенствовать навыки чтения, аудирования, говорения;

  • расширить запас лексики по теме "Путешествие";

  • обучение аудированию с целью понимания общего содержания;

  • совершенствование грамматических навыков (предложения условия 1, 2 типов).

2. Воспитательные:

повысить мотивацию к изучению английского языка.

3. Развивающие:

  • развивать творческую активность учащихся;

  • развивать память, внимание, воображение;

  • развивать познавательный интерес;

  • развивать умение пользоваться мультимедийными средствами.


Деятельность учителя на уроке:

  • Организация проблемного введения в тему уроков, постановка цели, учебных задач урока.

  • Организация работы с аудированием.

  • Контроль понимания прослушанного текста при помощи заполнения таблицы и

теста.

  • Организация работы с текстом.

  • Контроль понимания прочитанного при помощи ответов на вопросы (учителя и

учащихся).

  • Организация работы по совершенствованию навыков монологической речи.

  • Организация ролевойигры «Интервью с известным певцом».

  • Организация обсуждения преимуществ и недостатков организованной туристической поездки и самостоятельного путешествия.

  • Организация работы по совершенствованию грамматических навыков.

  • Подведение итогов урока, заполнение учащимися рефлексии в карте урока.


Деятельность ученика на уроке:

  • Работа с текстом: детальное чтение, ответы на вопросы.

  • Тест на понимание смысла прочитанного, заполнение таблицы.

  • Вовлечение учителем в обсуждение на тему «Преимуществаи недостатки организованной туристической поездки и самостоятельного путешествия».

  • Заполнение ассоциограммы.

  • Монологические высказывания.

  • Участие в ролевой игре «Интервью с известным певцом».

  • Выполнение заданий по совершенствованию грамматических навыков.

  • Oценивание своего ответа и ответа своих одноклассников.








Ход урока.


I.Начало урока (Организационный момент).

T: Good morning! Glad to see you. Today at the lesson we are going to discuss a very interesting topic. What`s the topic? Let`s guess it, looking at these photos.

(Слайд 1)

T: You are right. How do you think what we are going to speak about today?

(возможные ответы учеников) (Слайд 2)

P1P2: … about famous travellers, different means of travelling, advantages and disadvantages of travelling and ets.

T: You are right. Today at the lesson we`ll repeat the vocabulary on the topic “Travelling”, improve practical skills in listening, speaking and writing. We also take part in a role-play

“An interview with a famous singer”


II.Фонетическаязарядка.

T: Let’s get down to the phonetic practice. I want to start our lesson with the rhyme.

Would you like to read it? Приложение 1

http://www.domyenglish.ru/p54aa1.html«Английские скороговорки»

II. Речевая разминка.

T: Millions of people all over the world spend their holidays travelling. It is always interesting to discover new things, different ways of life, to meet different people, to try different food.

Andwhatdo you think of travelling?Will you answer my questions?

(ответы на вопросы учителя)

1) Doyouliketravelling?

2) Is travelling your hobby?

3) What kinds of transport can you name?

4) Where did you go last summer? And how did you get there?

5) Did you like your journey?

6) Do you travel every year? Why not?

7) Do you agree that travelling is the best way to learn the world?

8) Have you ever been abroad?

9) Would you like to go there?

10) What country would you like to visit?


III. Заполнение ассоциaграммы.

T: Why do people travel? Will yougive your reasons? Let`sfillintheschemeontheblackboard(учащиеся выходят к доске и заполняют ассоциограмму, примерный вариант


IV. Аудирование текста и письмо (учебный диск для 9 класса).

T: You know there are a lot of famous travellers in our country and abroad. Can you name the greatest travelers?

(возможныеответыучащихся - F. Magellan, Columbus, J. Cook, Marco Polo, Vasko de Gama and others)

T: I want you to listen to the text about one of the famous travellers. It is Vitus Bering. Your task is to make notes about what happened during the following dates. You`ll hear the text twice. Приложение 2, 3, (Слайд 3)

Beattentive!(учащиеся два раза прослушивают текст и заполняют таблицу)

T: And now сhange your papers to check up this task. And I`ll show you the right variants. (Самопроверкаучащихся – проверяется правильность заполнения дат)(Слайд4)


V. Викторина по аудированию текста.

T: Let`sdoafunnytestonV. Bering`sbiography. Приложение 4, (Слайд 5, 6)


VI. Развитие навыков монологической речи.

T: We know that people have been travelling since ancient times. But how did they travel in the past?

(ответы учащихся)

And how do they travel now? Was travelling dangerous in the past? Who would like to answer these questions? (P1 P2)

And what about travelling nowadays? Is it dangerous or not? (P1 P2)

I agree with you. Nowadays travelling is not so dangerous like in the past. But sometimes we hear about car or plane accidents on the radio or on TV.


VII. Совершенствование навыков чтения.

T: Have you heard about the tragedy of the Titanic? (P1P2 )

So what happened with the Titanic? Let`s read about it in the text in your textbooks

(ex. 19 p. 66). (Слайд 7, 8)

(Учащиеся читают текст о трагедии Титаника в учебниках и высказывают свои

версии о причинах трагедии)


VIII. Развитие навыков устной речи (работа в группах).

T: There are two groups of you. At home you had to ask questions on the text “The Tragedy of the Titanic”. I give you 2 minutes to choose 5 most interesting questions from each group to ask them to another team. And each team should answer these questions.

Think a little. Let`s start with the first team.

(каждая команда задаёт по 5 вопросов друг другу и отвечают на вопросы другой команды)


IX. Самооценивание команд.

T. And now I want you to evaluate the work of another team for this task. Give your reasons, please.

Try to be objective.

(P1 P2): The team has workedvery well/ well / not well. They have made some mistakes or many mistakes / they haven`t made mistakes. Their answers were quite correct, full.

Theirmarkis3/ 4/ 5.

(каждая команда оценивает работу другой команды в группе)





X. Ролевая игра «Интервью с известным певцом».

T: Have you ever seen the film about the Titanic? Did you like it? What did you like most of all? What is this film like?

(ответынавопросыучителя)

T: Let`s have a role-play “An interview with a famous singer”.

Diana (a pupil) will be Celine Dion. Diana, put on your badge, please. And we have some correspondents from different newspapers and magazines. Put on your badges too. Miss Celine, come ahead, please. (Слайд 9)

Willyouaskyourquestionstoourguest!

(примерные вопросы корреспондентов известных газет и журналов популярной певице)

1) How often do you travel all over the world?

2) What country did you visit last time?

3) What is your favourite pastime?

4) What is your brightest characteristic?

5) What are your plans for the future? I mean what country you are going to visit.

6) Would you like to sing a song? Please.


XI. Релаксация

(песня из кинофильма «Титаник») (Слайд 10, 11, 12)

(песню исполняет ученица, играющая роль известной певицы в ролевой игре)


XII. Работа в группах – обсуждение преимуществ организованной туристической поездки и самостоятельного путешествия.

T: There are two kinds of travelling: a packaged tour and travelling by yourself. What kind of travelling do you prefer? Give your reasons, please. Let`s discuss advantages and disadvantages of these two kinds of travelling. At first think a little. (Слайд 13)


XIII. Совершенствование грамматических навыков (предложения условия

1, 2 типов)

T: Now it`s time to repeat grammar material – Conditional Sentences.

At first let`s remember how they are formed. And give your examples of Conditional Sentences. (просмотр видеофрагмента: образование предложения условия 1, 2 типов) http://magistra-club.ru/first-or-second-conditional.html

T: I want you to do some tasks using this grammar material in your

copy-books. CD по английскому языку «Профессор Хиггинс» (№ 36, 37).

T: Some students have an individual task. They find Conditional Sentences in the dialogue

and write down them with translation.

http://school-collection.edu.ru «Английская грамматика в упражнениях и диалогах для 8 класса» (№ 654).


XIV. Рефлексия.

T: And now it`s time to share your impressions of our lesson. What did you like and dislike at the lesson? What have you learned? (P1 P2P3 P4 P5)

Please, evaluate your activity at the lesson. What marks should I give to you?

Thank you for your good work. You were active at the lesson. So I give you good and excellent marks.(Слайд 14, 15)

T: Your hometask is to make for each group your own route of sightseeing in Great Britain.







Приложение 1.

She sells sea shells at the sea shore.

The shells she sells are surely sea shells.

So if she sells shells on the seashore,

I'm sure she sells seashore shells.

Shy Shelly says she shall sew sheets.





Приложение 2.

Аудирование теста “Vitus Bering

Vitus Bering was born in 1681. He was Danish by birth. His family was noble but not rich. As a young man in 1703, Bering met a Russian admiral, who was looking for experienced sailors. So Bering joined the Russian fleet. He was a brave sailor and a very well-educated man. He did a lot to explore and to map the northern part of the Russian Empire. In 1725, he headed the first expedition to the far north-eastern part of Siberia. When the expedition crossed Siberia in 1728, Bering sailed to the north through the strait that was later called The Bering Strait. So the existence of the strait between Asia and America was proved and the way from Kamchatka to Japan was discovered. In the same year, Bering discovered the southern way around Kamchatka. On his next visit there is 1741, the town of Petropavlovsk was founded. The name of the city consists of two names because the expedition consisted of two ships – St Peter, commanded by Bering, and St Paul, commanded by Aleksey Chirikov. Bering died on his way back from Alaska on the eights of December 1741. The island where he died was later called after him. His hip was wrecked there and the sailors had to stay on the island for the winter. Only a few people survived and managed to get to Kamchatka.





Приложение 3.

Bering`s Biography

1681 – V. Bering was born.

1703 – Bering joined the Russian fleet.

1725 – Bering had his first expedition to Siberia.

1728 – The Bering Strait was discovered.

1741 – The town of Petropavlovsk was founded.

08. 12. 1741 – V. Bering died.









Приложение 4.

A Funny Test.

1. What was V. Bering`s nationality?

a) Russian b) Spanish c) Danish

2. He was a brave …

a) sailorb) admiral c) general

3. How many expeditions did he make?

a) 2 b) 12 c) 20

4. At what age did he join the Russian fleet?

a) 22 b) 32 c) 42

5. Where did he make his first expedition to?

a) Africa b)Siberia c) Australia