МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ КРАСНОДАРСКОГО КРАЯ
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ КРАСНОДАРСКОГО КРАЯ
«АПШЕРОНСКИЙ ЛЕСХОЗ–ТЕХНИКУМ»
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА
по теме: «Соединенные Штаты Америки »
Дисциплина: ОГСЭ 0.3Иностранный язык
Специальность: 43.02.10 Туризм .
Автор – составитель: Оверина Г.П.
Апшеронск, 2015 г.
Аннотация
Методическая разработка учебного занятия по дисциплине ОГСЭ 0.3 Иностранный язык (английский язык), которая является частью учебного плана специальности 43.02.10 Туризм. составлена преподавателем иностранных языков Г.П. Овериной
Разработка учебного занятия подготовлена на основе рабочей программы по дисциплине ОГСЭ 0.3 Иностранный язык (английский язык) и в соответствии с Федеральным государственным образовательным стандартом, содержит материалы, необходимые для проведения учебного занятия комбинированного типа по дисциплине. Методические материалы могут быть полезны и могут использоваться в работе преподавателями иностранных языков.
Автор – составитель: Оверина Г.П.
Рецензент: преподаватель иностранных языков ГБПОУ КК «АЛХТ»
Котова Ирина Ивановна
СОДЕРЖАНИЕ
Аннотация……………………........................................................................ | 2 |
Введение………………………………………………………………… | 4 |
Основная часть……………………………………………………………. | 5 |
Технологическая карта урока…………………………………………….. | 8 |
Заключение………………………………………………………………… | 13 |
Список использованных источников…………………………………….. | 14 |
Приложения……………………………………………………………… | 15 |
ВВЕДЕНИЕ
Иностранный язык является неотъемлемым компонентом профессиональной подготовки современного специалиста любого профиля, выпускник «должен владеть профессиональными компетенциями в переводе оригинальной технической литературы по специальности, в чтении лекций и докладов, написании научных статей на иностранном языке», а также должен быть «способен продолжить образование и профессиональную деятельность в иноязычной среде».
Предлагаемая методическая разработка открытого урока состоит из:
Практическая часть урока предназначена в первую очередь для того, чтобы обобщить и систематизировать изученный материал по теме «Соединенные Штаты Америки» и осуществить его первичное закрепление.
ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ
Методическая разработка учебного занятия по дисциплине ОГСЭ 0.3 Иностранный язык (английский язык).
Методическое обоснование темы:
Тема «Соединенные Штаты Америки» изучается в рамках раздела 3.2 «История и культура стран изучаемого языка» ФГОС СПО специальности 43.02.10 Туризм
Изучение данной темы ведется в соответствии с рабочей программой, разработанной на основе Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования (ФГОС СПО) по специальности 43.02.10 Туризм, утвержденного приказом Министерства образования и науки РФ № 474 от 7 мая2014г., зарегистрирован в Министерстве юстиции от 19 июня 2014 г. № 32806, укрупненная группа специальностей 43.00.00 Сервис и туризм.
Методические рекомендации по проведению урока:
Наряду с основной целью урока – Совершенствование умений в изучающем чтении по теме: Соединенные Штаты Америки проводится формирование лексических навыков обучающихся по теме «Соединенные Штаты Америки» преподаватель реализует лингвосоциокультурную компетенцию через знакомство обучающихся с географическим положением, климатом, национальными символами, государственным и политическим устройством, наиболее развитыми отраслями экономики, достопримечательностями.
На учебном занятии рекомендуется использовать разные виды наглядности.
По окончанию урока, обучающиеся производят самоанализ своих знаний, возможностей и дают оценку проведенному занятию.
План занятия
Тема раздела 3.2 : «История и культура стран изучаемого языка»
Тема урока45-46:
«Совершенствование умений в изучающем чтении по теме: Соединенные Штаты Америки»
Тип занятия: Комбинированный, практическое занятие
Форма занятия: Урок Путешествие
Время: 90минут.
Цель:
Совершенствование умений в изучающем чтении по теме: Соединенные Штаты Америки
Задачи:
Образовательные:
– выявление, расширение и закрепление лексических знаний по теме «Соединенные Штаты Америки»
Развивающие:
– развитие социокультурной компетенции через знакомство обучающихся с географическим положением, климатом, национальными символами, государственным и политическим устройством, наиболее развитыми отраслями экономики, достопримечательностями;
– развитие внимания, памяти, способности к сравнению и сопоставлению речевых единиц, к анализу, обобщению.
Воспитательные:
– воспитание интереса к истории, культуре, традициям англоговорящих стран;
– воспитание творческого отношения к учебной деятельности;
– воспитание потребности и способности к сотрудничеству, взаимопомощи и взаимоконтролю;
Планируемые результаты: обучающиеся изучат новые лексические единицы, расширят свой кругозор в области страноведения, получат возможность грамотно отвечать на вопросы на иностранном языке,
Методическая цель:
• Показать на учебном занятии применение продуктивных методов обучения (работа в творческих группах, использование ИКТ);
• Обеспечить проверку и оценку знаний, и способ деятельности студентов, научить их корректировать свои знания и способы деятельности.
Методы и технологии:
Методы наглядной передачи информации и зрительного восприятия информации (приёмы: видеоролик, презентации);
Методы стимулирования и мотивации студентов (приёмы: создание проблемной ситуации, проблемное изложение, выполнение творческого задания)
Информационно–коммуникативные технологии;
Частично–поисковый метод;
Технология работы в группах;
Форма организационной работы на учебном занятии: фронтальная, индивидуальная, групповая, парная.
Виды речевой деятельности: чтение, говорение.
Оснащение: ноутбук, проектор, экран, раздаточный материал, видеоролик, презентации «Соединенные Штаты Америки», «Первый президент США»
Виды контроля: индивидуальный, фронтальный
Формы контроля: контроль преподавателя
Средства контроля: раздаточный материал(Приложение)
План – карта занятия
Этап урока | Действия преподавателя | Деятельность обучающихся | Формируемые компетенции |
Организационный момент Цель: 1 .Проверить организацию обучающихся к началу урока, подготовить учащихся к работе на уроке. | Приветствие, проверка готовности к занятию, создание рабочей обстановки. Природа вложила в человека некоторые врожденные инстинкты, как–то: чувство голода, половое чувство и т.п., и одно из самых сильных чувств этого порядка – чувство собственности. П.А. Столыпин | Приветствие преподавателя. Доклад старосты об отсутствующих, и причинах их отсутствия. | ОК 2, |
Фонетическая Зарядка(Отработка изученной лексики) | Преподаватель предлагает обучающимся отработать произношение лексики, с которой будем работать на уроке | Все обучающиеся повторяют за преподавателем лексику United States of America, situated, is washed by, consists of, capital, geographical situation, climate, ancient history, president | ОК 2,6 |
Мотивация учебной деятельности обучающихся Постановка цели и задач урока. 1.Обеспечить мотивацию учения студентов, принятие ими целей урока 2. Актуализация опорных знаний уч–ся «Почему мы изучаем страноведческий материал по английскому языку» в последнее время большинство студентов понимают необходимость изучения данной темы в профессиональной деятельности, её связь с будущей профессией) | «Подводящий диалог» 1. Формулировка темы урока. Для того, чтобы начать сегодняшний урок, мы должны сформулировать тему урока. Ранее вы изучали страноведческие темы в школе. Ваша будущая профессия будет тесно связана с экскурсионной деятельностью, с организацией различных экскурсий 2. Постановка цели урока –Исходя из заданной темы урока, какие цели урока? Целеполагание | Ответы студентов: В последнее время развивается международный туризм, знание иностранного языка поможет общаться с носителями языка на английском языке Вывод: Тема сегодняшнего урока: «Соединенные Штаты Америки» Студенты ставят цели урока: Изучить новый лексический материал; Формировать интерес к англоговорящим странам; Изучать тексты по теме; Развивать умение работать в группах, парами и в коллективе; Обучающиеся знакомятся с новым лексическим материалом по теме «Соединенные Штаты Америки». совершенствуют умения в изучающем чтении по теме: Соединенные штат Америки, формируют умение применять полученные знания в устной речи по теме «Соединенные Штаты Америки», развивают умения готовить монологическое высказывание и вести диалог; | OK 1,2,3,6, 7 |
Первичное усвоение новых знаний Цель: 1.Обеспечить восприятие, осмысление и первичное закрепление уч–ся изучаемого материала. | План усвоения новых знаний (Приложение) Англоговорящая страна – Соединенные Штаты Америки: Просмотр видеоролика – Соединенные Штаты Америки. Презентации -«США», «Джордж Вашингтон –первый президент США» Работа с раздаточным материалом 2. Вопросы преподавателю. | Просмотр видеоролика, презентации «США», «Д.Вашингтон –первый президент США», работа с раздаточным материалом. Ознакомление с лексикой: the United States of America, situated, is washed by, consists of, capital, geographical situation, climate, ancient history, federal republic, independence, Ответы обучающихся. Обучающиеся высказывают предположения. Обучающиеся задают вопросы по новому материалу. | OK 1,2,4, 6, 9 |
Первичная проверка понимания Цель 1.Установить правильность и осознанность изученного материала. 2.Выявить пробелы первичного осмысления изученного материала, неверные представления уч–ся. | 1. Работа с просмотренным материалом. Answer the questions: Where is the USA situated? What is the area of the USA? What is the capital of the USA? What is the population of the USA? How many nationalities are there? What mineral resources are there? What branches of industry are developed? What does American agriculture produce? What is the political structure of the USA? Who is the Head of the state in the USA? What is the highest legislative power in the USA? | Ответы студентов 1)The USA is situated in the central part of the North American continent 2) The area of the SA is over nine million square kilometers 3) Washington is the capital of the USA, in honour of the first president 4) The population of the USA is 250 million people. There are different nationalities in the USA 5) The USA is rich in gas, oil, gold, copper, zinc and so on. 6) Machine – building and ship –building are highly developed. 7) The USA produces grain, fruit, vegetables. 8) It is a federal republic consisting of 50 states. 9) President is the Head of the state in the USA . 10) It is the Congress, the American Parliament. | OK 1, 2, 4, 5, 6 |
3.Провести коррекцию выявленных пробелов в осмыслении уч–ся изученного материала. | 2. Музыкальная динамическая пауза | | |
Первичное закрепление Цель: 1 .Обеспечить закрепление в памяти уч–ся знаний и способов действий, которые им необходимы для самостоятельной работы по новому материалу. 2. Обеспечить в ходе закрепления повышение уровня осмысления изученного материала, глубины его понимания. | Выполнение лексических заданий в группах по 4 чел. (приложение 3) –Чтобы проверить степень усвоения нового материала, выполним упражнения, (приложение 3) | Обучающиеся выполняют задания в группах по 4 чел. Каждый обучающийся выполняет задания . | OK 1, 2, 3, 4, 5, 9 |
Подведение итогов урока Цель: 1. Самооценка учащимися результатов своей учебной деятельности, осознание метода применения нового способа действий. | Преподаватель подводит итоги работы студентов индивидуальные и командные, комментирует ответы, выступления и выставляет оценки. | Обучающиеся воспринимают информацию на слух и отвечают на вопрос | OK 1, 2,3, 4 |
Рефлексия Цель: 1 .Инициировать и интенсифицировать рефлексию уч–ся по поводу своего психолога эмоционального состояния, мотивации своей деятельности и взаимодействия с преподавателем и однокурсниками. 2.Обеспечить усвоение уч–ся принципов саморегуляции и сотрудничества. | 1.Рефлексия. В какой ситуации Вам могут понадобиться полученные знания? –Оцените свою деятельность на уроке по «Технологической карте урока». (Приложение 4) | Ответы студентов. – Цель урока достигнута. Мы узнали новую информацию о Соединенных Штатах Америки. Полученные на уроке знания могут быть использованы в будущей профессии (работа экскурсоводом, консультантом по тур информации) Оценивают деятельность на уроке по «технологической карте урока». Учащиеся высказываются: (–1 don’t like this lesson because….) | О 1, 2 3, 4, 6, 9 |
Информация о домашнем задании Цель: 1. Обеспечить понимание учащихся цели, содержания и способов выполнения домашнего задания. | 1. Информация о домашнем задании. Дифференцированное домашнее задание. 1 вариант: Рассказать об одной из англоязычных стран. 2 вариант: Используя различные источники информации найдите другую интересную информацию по теме | | OK 1, 2, 4, 5, 8, 9, |
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В настоящее время большое внимание уделяется развитию международного туризма. Будущая профессия выпускников связана с экскурсионной деятельностью, организацией путешествий, проведение экскурсий, общением с иностранными туристами. Возможны туры в англоговорящие страны, поэтому важно владеть страноведческой информацией, знать историю, культуру, политическое устройство, обычаи, традиции, праздники, уметь общаться на английском языке с носителями языка.
СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВ
Интернет–ресурсы:
http://www.youtube.com/watch?v=_plVy-ut2Mc
http://www.youtube.com/watch?v=vnoEZ-LLiHI
http://www.youtube.com/watch?v=MiW758AUUN0
http://www.youtube.com/watch?v=8HIgqZXqJxM
http://www.youtube.com/watch?v=UyVS8pWXaBU
ПРИЛОЖЕНИЕ 1
Choose the right answer:
Население:
population; b) people; c) tribes
2) Состоит из:
divide ; b) consist; c) play;
3) Омывается:
washed; b) cleans; c) linked;
4) Древний :
famous; b) old; c) ancient;
5) Столица:
city; b) capital ; c) town.
SAY : TRUE or FALSE
1. The 4th of July is the Flags’ day in the USA.
2 . A roast t turkey is a national dish for this national holiday.
3. Tennis is the famous sport in the USA.
4. The main Halloween activity for children is trick-or-treating
5. On Thanksgiving Day, family members gather at the house of relatives, even if they far away. All give thanks for everything good they have.
SAY : WHAT TEXT IS ABOUT...
a) the First and the Second Continental Congress.
b) different kinds of sports
c) the festival of ghosts and witches
d) the traditional meal consists of roast turkey
COMPLETE THE SENTENCES:
a) The most popular sports in USA are…
b) ... Americans have holiday from work.
c) ... is a festival that takes place on October 31
d) ... is on the 14 th of Fеbruary
е)… is washed by the Pacific Ocean and by the Atlantic Ocean.
ПРИЛОЖЕНИЕ 2
THE UNITED STATES OF AMERICA.
The USA is one of the largest countries in the world. It is situated in the central part of the North American continent. The area of the USA is over 9 million square kilometers. It is washed by the Pacific Ocean and by the Atlantic Ocean.
The population of the United States of America is nearly 250 million people. People of different nationalities live in the USA.
There are a lot of rich people in the USA. But some Americans live in poverty, many people can’t get work.
The official language of the country is English. The capital is Washington. It was named in honour of the first President, George Washington. As the USA is a large country, the climate is different in different regions of the country. The Pacific coast is a region of mild winters and warm, dry summers, but the eastern continental region is watered with rainfall. The region around the Great Lakes has changeable weather.
There are many mountains in the USA . The highest peak of the Cordilliers in the USA is 4,418 metres.
The main river of the country is the Mississippi. But there are many other great rivers in the USA: the Colorado in the south and the Columbia in the north – west. There are five Great Lakes between the USA and Canada.
The USA produces more than 52 per cent of the world’s corn, wheat, cotton, tobacco.
There are many big cities in the USA: Washington, New York, Boston, Chicago, San Francisco, Los Angeles, Philadelphia, Detroit, Hollywood and others.
The USA has an Academy of Sciences, There are many scientific institutions, museums, libraries, theatres and other interesting places in the country.
The USA is a highly developed industrial country. It is rich in mineral resources, such as aluminium, salt, zinc, coppers. The country is rich in coal, natural gas, gold and silver, too. Such industries as machine – building, ship - building are highly developed in the country.
American agriculture produces a lot of food products: grain, fruit, vegetables.
The USA is a federal republic, consisting of fifty states. Each of this state has its own government. Congress is the American parliament which consists of two chambers.
The President is the head of the state and the government. He is elected for 4 years. There are two main political parties in the USA: the Democratic Party and the Republican Party.
Прочитайте и переведите текст.
Ответьте на вопросы:
What kind of area has the USA?
What do you know about the population of the country?
What city is the capital of the USA?
USA
Independence Day
On July 4 the Americans celebrate their national holiday-independence Day. The United States gained independence as a result of gradual and painful process. By the mid 1700’s it became difficult for thirteen British colonies in the New World to be ruled by a kind 3000 miles across the ocean. The British Empire imposed high taxes upon the colonies.
In 1774, the First Continental Congress drew up a list of grievances against the British crown. This document was the first draft of the document that would formally separate colonies from England. In 1755, the Revolutionary War began. On July 2, 1776, the Second Continental Congress presented a second draft of the list of grievances. On July 4 the Continental Congress approved the declaration of Independence. But the War of independence lasted until 1783. After the war Independence Day became an official holiday.
On July 4, Americans have holiday from work. People have day-long picnic with favorite foods like hot dog, hamburgers, potato salad, baked beans. Lively music is heard everywhere. People play baseball or compete three-legged races or pie-eating or water-melon-eating contests. Some cities have parades with people dressed as the original founding fathers who march to the music of high school bands. In the evening people gather to watch firework displays. Wherever Americans are around the globe they will get together to celebrate Independence Day.
Sport
Americans’ interest in sport seems excessive to many foreign visitors. Television networks spend millions of dollars arranging to telecast sport events. Publications about sports sell widely. In the US professional athletes can became national heroes.
Sports are associated with educational institutions in a way is unique. High schools have coaches as faculty members, and school teams compete with each other.
Nowhere else in the world are sports associated with colleges and universities in the way they are in the States. College sports, especially football, are conducted in an atmosphere of intense excitement and pageantry. Games between teams attract nationwide television audiences
The sport that is most popular in most of the world-soccer-is not well known in the US. The most popular sports are football and baseball, games that are not played in large number of countries.
Spots play such an important role in American life that the sociology of sport, sport medicine, and sport psychology have become respectable specializations.
Many Americans jog every day, or play tennis or bridge two or three times a week. They go on ski trips and hunting expeditions that require weeks of planning and organizing. In Americans’ view, all these activities are worth the discomfort they may cause because they contribute to health and physical fitness. That is probably why Americans are known as a healthy nation.
Americans are very fond of sport. The most popular sports in USA are football, baseball, basketball and ice hockey.
American football derives from the English game of rugby. It started at Harvard University in the1870’s. It is a game for two teams of eleven men on field. The object of the game is to have control of the ball and to score points by carrying it across the goal-line.
Baseball is a team game derived from the English game of cricket. It is played with a bat and ball by two teams of nine players each, on a field with four bases. Baseball is the national game in the USA and it is very popular in Canada too.
Basketball is a game which nowadays is popular all over the world. It was invented in 1891. During the ‘20s the first US league championship was organized. In the ‘70s the American Championship was divided into two leagues: the ABA (American Basketball Association), which does not exist any longer and which played with a blue, red and white ball and NBA (National Basketball Association).
The NBA is a professional league which still plays.
There are more activities which Americans take part in such as golf, swimming, tennis, aerobics, wrestling, etc.
Halloween
Halloween is a festival that takes place on October 31. The children wear costumes and masks and go trick-or-treating. Many of them carve jack-o’-lantens out of pumpkins. Fortunetelling and storytelling about ghosts and witches are popular activities.
Halloween developed from new year festivals and festivals of the dead. Christian church established a festival on November 1 called All Saints’ Day so that people could continue to celebrate their festivals. The Mass said on All Saints’ Day was called Allhallowmass. The day before All Saints Day was known all hallows Eve or Halloween.
The main Halloween activity for children is trick-or-treating. Children dress in costumes and masks and go from door to door saying “trick or treat”. The neighbors give children such treats as candy, fruit and pennies so that children do not play tricks on them.
Jack-o’-lanterns are hallowed-out pumpkins with face carved into one side. Most jack-o-lanterns contain a cantle inside. An Irish legend says that jack-o’-lanterns are named after the man called jack. He could not enter heaven because he was a miser, and he could not enter hell because he had played jokes on devil. As a result, Jack has to walk on the earth with his lantern until Judgment Day.
Fortunetelling an important part of Halloween. For example, a coin, a ring, and thimble were baked into a cake. It was believed that the person who found the ring would marry soon. And the person who found the thimble would never get married. Today people practice cardreading or palmistry.
People once believed that there were many ghosts and witches on the Earth and that they met on October 31 to worship the devil. Today, people do not believe in ghosts and witches but they like to tell stories about them on Halloween.
Thanksgiving
Almost in every culture in the world there is a celebration of thanks for rich harvest. The American Thanksgiving began as a feast of thanksgiving almost four hundred years ago.
In 1620, a religious community sailed across the Atlantic Ocean to settle in the New World. They settled in what is now known as the state of Massachusettes. Their first winter in America was difficult. They arrived too late to grow a rich harvest. Moreover, half the colony died from disease. The following spring the Iroquois Indians taught them how to grow corn. Indians showed them also how to grow other crops and how to hunt and fish.
In the autumn of 1621 they got a beautiful harvest of corn, barley, beans and pumpkins. The colonists had much to be thankful for, so they planned a feast. Local Indian chief and ninety Indians were present. The colonists learned from Indians how to cook cranberries and dishes of corn and pumpkins.
In following years many of the colonists celebrated the harvest with a feast of thanks. After the United States gained independence, Congress recommended one yearly day of thanksgiving for the whole country. Later George Washington suggested the date November 26 as Thanksgiving Day. Then, after the civil war, Abraham Lincoln suggested the last Thursday in November to be the day of thanksgiving.
On Thanksgiving Day, family members gather at the house of an older relative, even if they far away. All give thanks for everything good they have. Charitable organizations offer traditional meal to homeless.
Foods, eaten at the first thanksgiving, have become traditional. The traditional thanksgiving meal consists of roast turkey stuffed with herb-flavored bread, cranberry jelly, mashed potatoes, pumpkin pie. Other dishes may vary as to region: ham, sweet potatoes, creamed corn.
Valentine’s Day
There are several legends about St. Valentine’s Day. One of the legends says that Valentine was Christian pries who lived in the 3 century A.D. he was put into prison by roman authorities for his teachings and was beheaded on February cured his jailer’s daughter of her blindness. Before the execution he wrote her a letter signed “From Your Valentine”. Another legend says that the same Valentine wrote to children and friends who loved him from the jail.
According to another legend, Valentine was an Italian bishop who lived at about the same time. He was thrown into prison because he secretly married couples, contrary to the laws of the Roman Empire. The legend says that he was burnt at the stake.
February 14 was also a Roman holiday. On this day young men randomly chose the name of the girl to escort to the festival. The custom of choosing a sweetheart on this day became very popular in the medieval Europe. Later this custom spread to American colonies.
Now, St. Valentine’s Day is the day of sweethearts. On this day, people show their friends relatives and loved ones that they care. People send candy of flowers to those whom they love. Most people send “valentines”, greeting cards named after St. Valentine’s letters written from jail. Valentines can be sentimental and romantic, or funny and friendly. Valentines can be anonymous. Valentines can be heard-shaped or can carry hearts on them. People buy valentines or make them themselves.
ПРИЛОЖЕНИЕ 3
ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА
(ФИО)
№ п/п | Вид деятельности | Самооценка |
1. | Мотивация учебной деятельнсти | |
2. | Актуализация опорных знаний | |
3. | Закрепление новых знаний | |
4. | Выполнение заданий в группе | |
5. | Коммуникативная деятельность | |
ИТОГО: | |