№ | Название этапа | Методическая задача | Коммуникативная задача | Ответы учащихся | Режим работы | Время | Средства |
I | Организационный момент | - поприветствовать учащихся; - познакомиться; - настроить учащихся на работу | Stand up, please. Good morning, my dear boys and girls! I’m glad to see you. Sit down, please. My name is V.E. How are you today? “-”, tell me, please, what date is it today? I hope you are ready for your English lesson. You should have a pen, a pencil, a book, an exercise-book and diary. Are you ready?” So, let’s start our lesson. | Good morning. I’m glad to see you too. I’m fine. Today is the 19th of October. | T- Cl Cl-T | 2 | Слайд 1 |
II | Фонетическая зарядка | - тренировать учащихся в произношении английских звуков | Children, first let’s train our tongue. Look at the blackboard, please. Let’s learn the poem. Repeat after me all together. Early to bed And early to rise, Makes a man healthy, Wealthy and wise. One’s more. And now, let’s remember some English sounds which are very important for as today. [ə:]; [e]; [ai]; [æ]; [ei]; [Ɵ]. Find the words with the sounds: [ə:] early; [e] bed; [ai] rise, wise; [æ] and, man; [ei] makes; [Ɵ] healthy, wealthy. Thank you, boys and girls. Very good! | | Cl-T T- Cl | 3 | Слайд 2 |
III | Речевая зарядка | - тренировать учащихся на базе ранее изученных структур | And now, children, answer my questions: Did you go to a summer camp? Did you swim in the river? Did you go to the sea site? Did you make a trip on the holidays? How did you spend your summer holidays? Thank you for your answers. Good for you. | Yes, I do. No, I don’t. I went to a summer camp on the holidays. | Cl-T T- Cl | 3 | |
IV | Проверка домашнего задания | - проверить знание содержания текста; - закрепить новые лексические единицы; - развивать у учащихся контекстуальную догадку; способность к сравнению и сопоставлению речевых единиц | Now, It’s time to cheek up your homework. Children, and now open your books at p 16, look at ex 32. Read the letters and say what kind of holidays you prefer. Read Denis’s letter and complete the sentences 1) This summer Denis __________ 2) He was lucky because ________ 3) His friends and he spent a lot of time outdoors ______ 4) They also enjoyed ___________ 5) In the evening they usually made a fire, ___________ 6) Denis has a lot of ____________ 7) He asked his granny to ________ Good for you. Thank you. | Дети читают, переводят текст, находят эквиваленты, заканчивают предложения. | | 10 | Слайд 3 |
V | Выполнение упр. 35 стр. 17 | - тренировать учащихся в использовании глаголов; - обучать монологическим высказываниям с использованием глаголов | Children, and now open your books at p 17, look at ex 35. Translate the word combinations. Use them in your own sentences. To spend – проводить, тратить; To miss – скучать, пропускать; To go – идти, ехать; To take – брать | I spend my holiday on the sea. She spends a lot of time doing my home work. I go to school every day. I miss my friends. The girl takes care of her appearance. | | 5 | Слайд 4 |
VI | Физкультминутка | - снять физическое напряжение учащихся; - сменить вид деятельности | - Are you tired? OK, let’s have a rest. Stand up, please. Hands up! Hands down! (Дети поднимают и опускают руки). Hands on hips! Sit down! (Кладут руки на пояс, садятся). Hands up! To the sides! (Руки вверх, в стороны). Bend left, bend right! (Наклоны влево и вправо). One, two, three, four, five, six Hop! (Прыжки). One, two, three, four, five, six Stop! (Останавливаются). Stand still! (Встают смирно). - Thank you boys and girls! Sit down! | Дети выполняют упражнения. | T- Cl | 3 | Слад 5 |
VII | Экспозиция темы урока | -познакомить уч-ся с темой урока; -заинтересовать предстоящей работой | Ребята, к сожалению, совсем недавно закончилось лето. Каждый из вас проводил летние каникулы по- разному. Кто-то отдыхал на берегу реки Дон, кто- то ездил на море, но каждый из вас получил большое количество впечатлений от своего отдыха. And the topic of our lessons is “My last summer holidays”. | | T- Cl | 2 | |
VIII | Введение грамматического материала | - совершенствовать знание учащимися грамматического материала по теме “ The Past Simple Tense” | Ребята, говоря о событиях о событиях, произошедших в прошлом, какое время мы используем? Совершенно верно, The Past Simple Tense. Прошедшее простое время. Употребляется для выражения действия, которое произошло в известный период времени и закончилось в прошлом. Образуется путем прибавления во всех лицах окончания – еd к форме инфинитива для правильных глаголов и вторая форма для неправильных глаголов. Сопутствующие слова: yesterday, last week (month, year), an hour ago, the other day, etc. I watched a video yesterday. I wrote a letter last week. | | Cl-T T- Cl | 3 | Слайд 6 |
IX | Выполнение упр. 39, стр. 18 | - закрепить правило употребления грамматического материала по теме “The Past Simple Tense”; - обучить монологическим и диологическим высказываниям с использованием глаголов в Past Simple | Children, and now open your books at p 18, look at ex 39. Name five important events from your last summer holidays. Work in pairs. One person should begin to talk about his /her summer holidays. Ask your partner for more information. Use the word box: to do a puzzle - решать головоломку to ride a horse/a bike - ездить верхом/на мотоцикле to swim in the pool/river - плавать в бассейне/реке to make a trip - путешествовать to go on a picnic - пойти на пикник to go to a summer camp/sea site - поехать в лагерь/на море to take photos - фотографировать Good for you. Thank you. | I spent my holidays with my parents. In July we went abroad. And what about you? My father brought me a beautiful puppy in August. | Cl-T T- Cl | 6+3 | Слайд 7 |
X | Подведение итога урока. Объяснение домашнего задания. | - подвести итог урока; - объяснить домашнее задание | Ребята, давайте вспомним, о чем мы сегодня с вами говорили. Good for you. Open your diaries and write down your home task: Ex 23 p 9-10 (Wb) (Выставить оценки) Учитель подробно объясняет домашнее задание. Thank you for your work. The lesson is over, good bye. | | T- Cl Cl-T | 5 | Запись домашнего задания на доске. Слайд 8,9 |