СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Олимпиада по английскому языку на школьном этапе 5-6 класс.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Задания по английскому языку. Олимпиада по английскому языку на школьном этапе 5-6 класс.

Просмотр содержимого документа
«Олимпиада по английскому языку на школьном этапе 5-6 класс.»

.

1.   Цели и задачи олимпиады.

Основной целью  олимпиады  является выявление и развитие у учащихся творческих способностей и интереса к изучению английского языка.

Задачи олимпиады:

- совершенствование лексической, грамматической, лингвокультурной и социокультурной компетенции учащихся;

- стимулировать  интеллектуальную и языковую активность учащихся;

- развивать у школьников мотивацию к изучению английского языка.




Пояснительная записка

о проведении школьного тура Всероссийской олимпиады школьников

по английскому языку в 2015-2016 уч.г.


Школьный тур олимпиады по английскому языку проводится среди обучающихся 5 – 11 классов с целью отбора участников городского тура Всероссийской олимпиады по английскому языку. Количество времени выполнения заданий не должно превышать 120 минут. В школьном туре олимпиады рекомендуется принять участие учащимся, которым интересен данный предмет.

Школьный тур состоит из обязательных четырех конкурсов: «Аудирование», «Чтение», «Лексика и грамматика», «Письмо». Во время проведения олимпиады учащиеся должны сидеть по одному выполнять задания на заранее подготовленных листах для ответа. На олимпиаде не разрешается пользоваться справочной литературой.


Количество баллов за каждый конкурс:

1. Listening (аудирование) – 7 баллов

2. Reading (чтение) - 17 баллов

3. Use of English (лексико-грамматический тест) - 27 баллов

4. Writing (письмо) - 14 баллов (оценивается по Критериям оценивания сочинения)


Для каждого учащегося баллы, полученные за каждый конкурс, суммируются. Победителем является тот участник, который набрал наибольшую сумму баллов.



Рекомендации по проведению заданий.

Все инструкции участникам даются на английском языке. Часть Listening включает в себя задания , нацеленные на проверку понимания общего содержания текста и его деталей. Текст для аудирования звучит дважды и об этом обязательно надо проинформировать детей. Целесообразно дать детям возможность перед прослушиванием текста ознакомиться с заданиями которые им предстоит выполнять. И только после этого приступать к работе с записью.

Часть Use of English включает грамматическое задание в которых ребятам предлагается раскрыть скобки и поставить глагол в нужную форму. Именно видовременные формы глагола представляют собой основную сложность на этом этапе обучения. В данной части задания учащиеся также показывают знания лексики.

В части Reading проверяется умение понимать текст в целом и распознавать детали. Нужно соединить письма с ответами и убрать один лишний.

В части Writing необходимо выполнить задания проверяющие умение владеть письменной речью: написание записки, открытки, письма, написания сочинения и т.д.Требуемое количество слов варьируется от года обучения: 5-6 классы 50-60 слов. При подготовке учащихся необходимо обратить внимание на объём послания и на тот факт ,что словом считаются и знаки препинания.

Обработка результатов

В каждом задании указано максимальное количество баллов.

1-е место- 100-90%

2-е место- 89-79%

3-е место- 78-68%



































Аудирование и задания

Listen to the texts:

Speaker I

I have to think about school first of all, because my parents wouldn’t let me work

if my grades suffered, so I work only during the holidays. Last year I had a fiveyear-old to look after three times a week. I had to feed her and then put her to

bed. She was all right; a bit difficult sometimes, but I liked to play with her and tell

her stories.

Speaker II

It doesn’t pay too well, but I’m too young to do any other job. I do a round of

about twenty houses in the neighborhood on my bike. It’s only a minute to stop

and leave the stuff at the front door, but still I have to get up around six if I want

to finish in time for the school bus. The only problem is when there’s very heavy

rain or when it’s really cold.

Speaker III

It’s a nice place and it’s always full, and you really have to be quick. I work for five

hours on Saturday afternoon and earn £ 15 plus tips. It’s not bad, and I like the

job because I meet a lot of people all the time. Of course, I have no time to stop at

a table and chat, but that doesn’t seem to be a problem. Sometimes you can have

a really nasty customer, but that’s very rare.

Speaker IV

I work on Saturday from 8 in the morning till 5. I’m on my feet all day, and it can

be tiring, but I really enjoy it here. Of course, I’m not allowed to do the cutting,but I help with perming and blow drying and I do the washing myself. I’d love to

do the job when I leave school.

Tasks after listening:

Match the letter with the text and answer the questions

1. Speaker 1

2. Speaker 2

3. Speaker 3

4. Speaker 4

a) Who likes to take care of children?

b) What job can do young boy on the bike?

c) Who gets tips?

d) Who uses scissors in their work?



2.Reading

Here are two letters the children wrote to a problem page in the “Young Telegraph”.

Match the children’s letters with the replies (ответы) they got. There is an extra (лишний) reply which you don’t need to use.


  1. I’m so unhappy at home. My parents always blame me for everything. We have arguments (споры) nearly every day. What is more they don’t allow (разрешать) going out (выходить) at the weekends. All my friends go out, but I stay at home and look after (присматривать за) my brother. I’d like to leave (уходить из) home and live with my granny. What do you think?

Steve F.

  1. I’m 13 and I’ve got a problem with my mum. She doesn’t allow me to be myself. When I talk to her about my clothes, she says, “You can’t wear these clothes, I didn’t do this at your age.” Yesterday I asked for a hair dryer (фен) and she said, “Don’t take it because I didn’t use it till (до тех пор пока) I was 15.” Please tell me what I can do about my mum. She never listens to me.

Cathy B.

  1. It’s very hard (трудно) for your mum to forget her own experiences and to see that you’re a different person. It’s a good idea to talk to her. Tell her you are very unhappy.

If face-to-face discussions won’t help, why not write your mum a letter about your feelings? Tell her you need (нуждаться) her to be there for you, to listen and advise.


  1. Your mum is treating you like a child because she’s trying to ignore the fact that you are growing up. You’re right, your mum shouldn’t hold (держать) your hand on the street when you are 12 years old. Why not talk to your mum? I’m sure you’ll find a compromise.


  1. I’m sure that you should talk to your parents. They’re probably worried, too. Why leave home? Discuss all your problems together. Have you spoken to your schoolteachers?


Perhaps they can help you.


3. Grammar


In Britain people get to work in different ways (по-разному). Read the story about Robert Potter who roller-skates to his work.

Choose and underline (подчеркни) a suitable (подходящую) verb form in brackets (в скобках). There is an example at the beginning (0).


This is Robert Potter. He (0) (works/to work) at the hotel.

Every day he (1) (roller-skate/roller-skates) to his work. He (2) (not to go/doesn’t go) by bus because it (3) (takes/to take) him more time.

Now he (4) (is roller-skating/roller-skates) slowly (медленно) because he (5) (doesn’t have/has) some time. He (6) (not to wear/doesn’t wear) his uniform. He (7) (leave/leaves) (оставлять) it at work. In the picture he (8) (wears/is wearing) sports trousers and a sweater. He (9) (is carrying/carries) a clean shirt in his rucksack.







  1. Vocabulary


Tom and Paul are quite different. Describe them.

Fill the gaps with the antonyms (антонимы) from the box.

There is an example at the beginning (0).


bad-tempered careful careless dark hair fair hair

friendly hard-working impolite lazy polite quiet

short shy sociable tall tidy clothes unfriendly

untidy clothes


Tom is: Paul is:


0. ________tall_________________ ________short_________________


or: ________short_________________ ________tall_________________


1. _________________________ _________________________


2. _________________________ _________________________


3. _________________________ _________________________


4. _________________________ _________________________


5. _________________________ _________________________


6. _________________________ _________________________

Tom has got Paul has got


7. _________________________ _________________________


Tom wears Paul wears

8. _________________________ _________________________







Writing

You have just moved to a new flat where you have your own room. Write a letter (50 words) to the family with whom you spent some time in Britain describing your new room.


8