План – конспект урока по английскому языку.
Класс: 8 «А» класс
ФИО учителя: Унежева Людмила Асламбековна
Тема: « Театр» (“ Theatre”)
УМК: «Радужный английский / Rainbow English»“ 8 класс
Автор: О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, К.М. Баранова.
Цель: Развитие навыков коммуникативной компетенции по теме «Театр».
Тип урока: Совершенствование знаний, умений, навыков, полученных ранее, и применение усвоенного.
Планируемые результаты:
1. Предметные:
- систематизация и автоматизация лексического материала по теме;
- развитие навыков устного высказывания на уровне предложения;
- умение извлекать конкретную информацию из услышанного, прочитанного;
2. Личностные:
- развитие умения проявить свою индивидуальность, отбирать и структурировать информацию;
- развитие навыков критического мышления.
3. Метапредметные:
3.1 Регулятивные:
- саморегуляция эмоционального и функционального состояния на предстоящий урок;
- умение определять цель, способ деятельности и результат, систематизировать словарный запас по теме, развивать речевые навыки, внимание, быстроту мышления, языковую догадку;
.
3.2 Познавательные:
- развитие умений анализировать, развивать наблюдательность;
- умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности ее решения.
3.3 Коммуникативные:
- умение работать в паре;
- развитие умений составления высказывания на основе текста, опираясь на план.
Задачи урока
Практическая:
- Систематизировать лексические единицы по теме «Театр» в различных видах речевой деятельности;
Образовательная:
- Формирование социокультурной компетенции;
- Расширение кругозора обучающихся;
Развивающие:
- Развивать навыки аудирования с извлечением конкретной информации и детального понимания содержания;
- Развивать умения строить самостоятельные устные высказывания на основе учебного материала, логическое мышление;
- Развивать социокультурную компетенцию;
- Развивать умение работать в парах;
Воспитательные:
- воспитание чувства прекрасного, любви к искусству;
- формировать ценностные ориентации;
Регулятивные: использовать речь для регуляции своего действия.
Материальное обеспечение урока: мультимедийный проектор, ПК, экран, колонки, презентация.
Формы работы: индивидуальная, фронтальная, парная, групповая.
Формы контроля: индивидуальный, фронтальный, парный, групповой.
Домашнее задание: подготовить сообщение по теме «Театр»
Ход урока.
1. Приветствие T: Good morning dear children. I’m glad to see you.
Введение в тему: Today we are going to speak about interesting topic. But you will guess the theme of our lesson. Look at the screen. Answer the questions of the crossword and you will know the theme.
The questions:
A special natural artistic ability. P: talent
A role that actor plays. P: character
A small part of the performance. P: episode
А man who plays a role. P: actor
What an artist should have. P: talent
Some seats in one line. P: row
Реорle feelings after performance. P: emotions
-T: Fantastic! You are absolutely right! It’s THEATRE.
Did you guess what we are going to speak about? Yes, will speak about theatre.
2. Речевая разминка.
-T: Let’s begin our lesson with brain storm. What immediately comes into your mind when you hear the word “theatre”.
-P1: actors and actresses.
-P2: famous theatres.
-P3: performances.
-P4: emotions.
-P5: types of theatres.
-P6: stage etc.
-T: Good of you. Let’s sum up! Theatre is a special building where actors play, sing, dance and wear costumes. People can see different plays at the theatre.
-T: What is your favourite kind of theatre? Which do you like better: drama, opera or ballet?
-P3: I prefer drama , but also I like opera and musical comedy.
-T: Now I would like to refresh in your memory different kinds of theatres and performances. What types of theatres do you know?
-P1: I know different types of theatres Drama theatre, Opera and Ballet theatre, Musical Comedy theatre, Young People's theatre, Children's theatre etc.
-T: What theatrical performances can we see in a theatre? (
-P1,2,3…: melodrama мелодрама;
drama драма;
musical мьюзикл;
musical сomedy музыкальная комедия/ оперетта;
tragedy трагедия;
tragicomedy трагикомедия; opera, operetta опера, оперетта;
ballet балет.
3. Фонетическая зарядка.
Now, let’s do a casting. You know that actors must speak correctly.
Please, pronounce the proverbs as quickly as you can.:
“As is well, that end well”.
“Don’t trouble trouble until trouble troubles you”.
4. Активизация лексики.
-T: Let’s review! Look at the picture and name the parts of the theatre.
Answer.
stalls - партер; 2. orchestra pit – оркестровая яма; 3. stage - сцена; 4.curtain - занавес; 5. gallery - галерка; 6. balcony - балкон; 7. box - ложа; 8. circle –верхний ярус.
-T: Where do you prefer to seat in the theatre?
-P: I prefer to sit in the stalls, because they are not too far and not too close to the stage.
5. Аудирование. T: Do you know any famous theatres (известные театры мира)?
-P: I know Bolshoi Theatre in Moscow and The Globe Theatre in London/
-T: Let’s listen to the information about famous theatres of the world. Try to find a suitable picture to each recording and guess what nation it belongs. Do it in pairs!
(Ученики после прослушивания должны внести данные в таблицу название театра и указать страну и город).
1. Traditional Japanese theatre (Kabuki) - Japanese, Tokyo;
2. Moscow Bolshoi Theatre (the Russian Ballet Theatre) - Russia, Moscow;
3. La Scala - Milan, Italy;
4. The Sydney Opera House - Australia, Sydney;
5. Covent Garden (The Royal Opera House) - England, London;
6. The British National Shakespeare Theatre (The Globe Theatre) - England, London.
-T: Look at the screen and check, please! …Well done!
5. Физминутка.
-T: I think you’re tired, we should have a rest. Do you want to be an actor? Then, stand up, please. You are musicians.
Show me - you are playing the violin, piano, guitar...
You are artists. You are painting a picture.
You are soldiers. You are marching.
You are playing basketball, volleyball, football… You are dancing and singing a song. You are writing a poem etc. (Учащиеся показывают движения) And now show me your emotions. You are happy, sad, funny, angry, scared etc. (Учащиеся показывают эмоции)
You are good actors. Thank you. Take your seats, please.
6. Проверка домашнего задания.
-T: And now, we speak about W. Shakespeare.
P -1,2 (рассказы учащихся о биографии Шекспира.)
I hope, you have been attentive, now you have a small test.
You must read the sentences and choose the right information. Work in group.
While working, you will listen to a short piece of fine music composed by the greatest Russian composer Pyotr Ilyich Chaikovsky to the ballet « Romeo and Juliet» by William Shakespeare
(раздать листочки с предложениями, дети подчеркивают правильный ответ
1. W.SH. was born on April 23 (1567,1564,1562)
2. He was born in ( London, Oxford, Stradford-upon-Avon)
3. W.Sh. visited the theatre wheh he was ( grown-up, a school-boy)
4.He arrived in London when he was (25, 21,30) years old.
5. He wrote (novels, stories, sonnets, plays)
6. W.Sh. wrote about ( 50,30,20) plays.
7. He died in ( Coventry,Liverpool,Stradford-upon-Avon)
-T: Let’s check
-T: That’s correct! Good of you!
Ролевая игра. Развитие диалогической речи.
-T: Do you like acting? Did you join any drama club or drama centre? Well, I see most of you like theatre. It’s great! I think, we’re ready to play a role-game. I’ll give you the tickets with the tasks, you should divided into groups. Everyone should play his role. (Дети декламируют диалоги ) «At the box-office”
-T: Let’s start!
10. Рефлексия.
-T. You worked hard at the lesson. This work was interesting and useful for everybody. You have learned some information about theatre. What new things have you learned? Did you like the lesson? What has been difficult? Give your ideas.
(Possible answers: Now I know that\how…, I have learned…, Now I can…, etc.).
-P1: Now I know how the theatre works.
-P2: I have learnt theatrical words.
-P3: I can explain why this or that play and theatre are worth visiting.
-T. I'd like to ask you, boys and girls: What do you feel after this lesson?
-P1: I feel success because I answered properly.
-P2: I feel joy because I like playing role-games.
-P3: I feel satisfaction because I worked well/hard.
-T. Your hometask: подготовить сообщение об одном из известных театров.
Your marks are….Thank you for this lesson. Good-bye.