Good morning , comrades suvorovites! We’re very glad to see you again. Today we’re going to speak about the British Isles and their national costumes. 2. (Метод показательного излоложения). Today we have a good chance to meet and to speak with people from Scotland, Wales, England and Nothern Ireland about their traditions and customs. Let me introduce our guests to you. Исследовательский прием на основе наблюдения над слайдовой презентацией. This is Mr. Brown. He is from England. Mr. Edison is from Scotland. And this is Mr. Burns. He is from Wales. Mr. Morris is from Ireland. Эвристический прием. Now look at the map, please and show all these countries where they are from. Who wants to do it? I think you know much about Great Britain and its history. What do you know about it? You know that the emblems of these countries are plants. So look at the slide and answer the question what country has the following emblem. (презентация эмблем Шотландии, Ирландии, Англии, Уэльса) 2) Who lives in the British Isles? 3) What do you know about the English? 4) Do you know anything about the Scots? 5) Any facts about the Welsh? 6) And what do you know about the Irish? Метод показательного изложения. Now tell us everything you know about the British. Thanks a lot for your information about the British. And today you have a good chance to ask people from England and Scotland about their countries and their people. Проведение физкультминутки Just imagine that you are going to visit Great Britain (Scotland) and you want to know more about this country and its people. Who wants to ask Mr. Edison about it. Thank you Mr. Edison. Now act out the next situation. You have a chance to spend your holidays abroad, but you don’t know what country to choose Germany or England? Have a conversation with Mr. Brown a man from England about his country. Исследовательский прием на основе наблюдений, самостоятельно решают познавательную задачу. Everybody knows that Great Britain is famous not only for its great history but its national football team. Let’s try to feel ourselves football fans. Учебная ситуация. Прием семантизации. You know that every country has its own customs and its own traditional costumes. Look and pay your attention to the Welsh traditional costume. It consists of a tall black hat, a long full skirt and a white apron (слайдовая презентация). Mr. Burns, can you tell us a few words about it? As for the English traditional costume, it consists of white trousers, a loose white shirt and a pad of bells. Do you want anything to add, Mr. Brown? с)The Irish traditional costume includes a long sleeved dress, knee high white socks and black shoes. d) If you look at this slide, you can see a famous Scottish traditional costume. It has kilt, a goatskin bag 9. Now let’s see a short video film about a traditional Scottish costume (видеосюжет) 10. Let’s try to do it. (слайдовая презентация с инструкциями) Let’s listen and find this information in the text (звукозапись). Read the facts about: The Irish traditional costume The Scottish traditional costume The Welsh traditional costume The English traditional costume Метод показательного изложения ( подготовленный суворовец рассказывает о костюме британцев. And what can you say about the elements of the British traditional costumes? What costume do you like most of all? When can the British wear these costumes nowadays? Now let’s have a test and you we’ll see how well you know the information about the British Isles( тесты). Let’s exchange your tests and check them. Учебная проблема Close your eyes and listen to the musicУчитель: Now open your eyes and look at the map. Where are we? Знакомство с костюмом Британцев. Сообщения на русском языке: Шотландский национальный костюм (Highland dress) Национальный шотландский костюм включает килт (короткая юбка в складку или плед вокруг бёдер), спорран (сумка), широкий ремень с массивной бляшкой, хосы (гетры), жакет, берет, и броги (туфли с длинными шнурками). Немалую роль в том, как выглядит шотландская одежда, играет тартан — это шотландская ткань с орнаментом из пересекающихся горизонтальных и вертикальных полос. Слово это происходит из гэльского языка и обозначает «цвет местности». У каждого клана национальная шотландская одежда была украшена тартаном определенной расцветки, и соблюдать эту традицию было очень важно. Спорран — наиболее важная деталь и незаменимая деталь костюма. Ранее он всегда говорил о социальном статусе хозяина, часто украшался мехом, металлом, кисточками, тисненым орнаментом. Основная же функция современного споррана — служить удобной сумкой. Шерстяные гетры Для того чтобы зимой не было холодно в килте (а ведь в Шотландии бывают достаточно низкие температуры), шотландская одежда включает специальные теплые гетры из шерсти, которые прекрасно противостоят непогоде. The national dress in Scotland (for men) is the kilt. A 'dress' kilt is worn with a white shirt, black waistcoat and a black jacket, a sporran, gaiters and black shoes (ghillie brogues). Костюм англичанина Несмотря на долгую историю и устоявшиеся традиции, англичане не имеют строгого национального костюма. Чаще всего национальным считается костюм танцоров, которые исполняют танец моррис. Танец моррис – ритуальный танец, испокон веков исполнявшийся мужчинами в деревнях в летнее время. Считалось, что танец непосредственно связан с пробуждением земли. Костюм танцора обычно состоит из белой рубашки, черных бриджей, жилетки, а также соломенной или фетровой шляпы. Магическими свойствами обладали колокольчики, которые обвязывали вокруг голени, а также цветы и ленты, украшавшие шляпу. Считалась, что данные аксессуары отпугивали злых духов и привлекали плодородие. VI. Введение лексики. kilt [kilt] килт (короткая юбка в складку или плед вокруг бёдер – национальная одежда мужчин в Шотландии) ghillie brogue [gili] [broug] грубый башмак sporran [`sporən] кожаная сумка с мехом снаружи (часть костюма шотландского горца) gaiters [`geitəz] гетры; waistcoat [weistkout] жилет breeches [ britʃiz] бриджи tartan [`ta:tən] клетчатая шерстяная ткань Работа по карточкам.( работа в парах) №1 Fill in the missing words: white, kilts, Scotland, gaiters | 1. The Scotsmen live in ____________. They wore ________ shirts, black jackets and _______. On their legs Scotsmen wore _________ and ghillies. №2. Fill in the missing words: Englishmen, hats, shirts, breeches | 2. The __________ live in England. They wore white _______, waistcoats and ____________. On their heads the Englishmen wore _______. VII. Работа в группах.Деловая игра. Учащимся дается задание нарядить куклу в национальный костюм. Для этого они должны обратиться в «магазин» и «приобрести» необходимую одежду. Shop-assistant: Can I help you? A: Yes. Show me this jacket, a shirt, a sporran, a kilt, gaiters and gillie brogues, please. Shop-assistant: Here you are. A: I like them. How much are they? Shop-assistant: 20 pounds. A: Here you are. Shop-assistant: Thank you. Учащиеся описывают картинки: The Englishman wears a shirt, a waistcoat, breeches, a jacket, a hat and shoes. The Scotsman wears a kilt, a jacket, a sporran, gaiters and shoes Деловая игра ( работа в группах).Задание: нарядить куклу воина- британца и русского солдата в магазине «Спецназ» |