СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Практическое занятие №32 Тема: «Shopping. Passive voice"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Практическое занятие №32

Тема: «Shopping. Passive voice. Развитие навыков говорения»

Цель: Выработать и закрепить навык употребления изученного лексико-грамматического материала. Формирование монологических навыков по теме.

Просмотр содержимого документа
«Практическое занятие №32 Тема: «Shopping. Passive voice"»

Практическое занятие №32


Тема: «Shopping. Passive voice. Развитие навыков говорения»


Цель: Выработать и закрепить навык употребления изученного лексико-грамматического материала. Формирование монологических навыков по теме.


Оборудование: 1. Учебники; 2. Раздаточный материал.


Основные теоретические положения

  1. Пассивный залог (passive voice)

Форма залога показывает, является ли подлежащее в предложении (лицо или предмет) производителем или объектом действия, выраженного сказуемым.

Пассивный залог (passive voice) показывает, что лицо или предмет, выраженное подлежащим, испытывает действие на себе:

The big cake was baked by Sam.
Большой пирог был испечен Сэмом.

Пассивный залог употребляется, когда исполнитель действия очевиден или несуществен, или когда действие или его результат более интересны, чем исполнитель.

    1. Образование пассивного залога

Для того, чтобы получить форму глагола в пассивном залоге, необходим вспомогательный глагол to be в соответствующем времени, лице и числе и причастие прошедшего времени (Participle II) значимого глагола:

This building will be demolished next month.
Это здание будет снесено в следующем месяце.
My dog has been stolen.
Мою собаку украли.

В отрицательных предложениях частица not ставится после вспомогательного глагола, а если их несколько, то после первого из них:

He has not been seen anywhere.
Его нигде не видели.

В вопросительных предложениях вспомогательный глагол (или первый из них) выносится на место перед подлежащим:

Was your wallet stolen?
Ваш бумажник был украден?

    1. Таблица времен пассивного залога

 

Simple

Continuous

Perfect

Present

space is explored

space is being explored

space has been explored

Past

space was explored

space was being explored

space had been explored

Future

space will be explored

---

space will have been explored

Пассивный залог не может быть использован во временах группы Perfect Continuous и времени Future Continuous.

    1. Употребление и перевод глаголов в пассивном залоге

Значение и употребление времен глагола в пассивном залоге такое же, как и времен глагола в активном залоге.

В английском языке в пассивном залоге употребляются переходные глаголы, а также некоторые непереходные глаголы. Примеры предложений с переходными глаголами в пассивном залоге:

By the middle of the nineteenth century about sixty different elements had been discovered.
К середине XIX столетия было обнаружено около 60 различных элементов.
The delegates will be met at the station.
Делегатов встретят на вокзале.
While a current is flowing through a wire, the latter is being heated.
Когда ток проходит по проволоке, последняя нагревается.

Как видно из приведенных примеров, глагол в пассивном залоге в английском языке можно переводить на русский язык несколькими способами:

Дополнение в предложении с глаголом-сказуемым в пассивном залоге употребляется с предлогом by или with. Это дополнение соответствует русскому дополнению в творительном падеже без предлога.

Дополнение с предлогом by выражает действующее лицо или действующую силу:

The fish was caught by the seagull.
Рыба была поймана чайкой.

Дополнение с предлогом with выражает орудие действия:

Shafts are turned with cutters.
Валы обтачиваются резцами.


Задание 1. Прочитайте и переведите текст (25 минут):

When we want to buy something, we go to a shop. There are many kinds of shops in every town or city, but most of them have a food supermarket, a department store, men's and women's clothing stores, grocery, a bakery and a butchery.

I like to do my shopping at big department stores and supermarkets. They sell various goods under one roof and this is very convenient. A department store, for example, true to its name, is composed of many departments: readymade clothes, fabrics, shoes, sports goods, toys, china and glass, electric appliances, cosmetics, linen, curtains, cameras, records, etc. You can buy everything you like there.

There are also escalators in big stores which take customers to different floors. The things for sale are on the counters so that they can be easily seen. In the women's clothing department you can find dresses, costumes, blouses, skirts, coats, beautiful underwear and many other things. In the men's clothing department you can choose suits, trousers, overcoats, ties, etc.

In the knitwear department one can buy sweaters, cardigans, short-sleeved and long-sleeved pullovers, woollen jackets. In the perfumery they sell face cream and powder, lipstick, lotions and shampoos.

In a food supermarket we can also buy many different things at once: sausages, fish, sugar, macaroni, flour, cereals, tea. At the butcher's there is a wide choice of meat and poultry. At the bakery you buy brown and white bread, rolls, biscuits.

Another shop we frequently go to is the greengrocery which is stocked by cabbage, potatoes, onions, cucumbers, carrots, beetroots, green peas and what not. Everything is sold here ready-weighed and packed. If you call round at a dairy you can buy milk, cream, cheese, butter and many other products.

The methods of shopping may vary. It may be a selfservice shop where the customer goes from counter to counter selecting and putting into a basket what he wishes to buy. Then he takes the basket to the check-out counter, where the prices of the purchases are added up. If it is not a self-service shop, and most small shops are not, the shop-assistant helps the customer in finding what he wants. You pay money to the cashier and he gives you back the change. 


Задание 2. Перепишите предложения, данные в активном залоге в пассивный (15 минут):

1. The boy killed the spider. 2. The woodcutter felled the trees. 3. Columbus discovered America. 4. The master praised the boy. 5. The police arrested the thief. 6. The boys were making kites. 7. He has written a novel. 8. We will conquer the enemy. 9. The hunter shot the tiger. 10. Your manners irritate me. 11. He made a very remarkable discovery. 12. Everybody loves him. 13. My cousin has drawn a beautiful picture. 14. Somebody has put out the light. 15. Somebody has picked my pocket.


Задание 3. Перепишите предложения, данные в активном залоге в пассивный (20 минут):

1.My father waters this flower every morning. 2.John invited Fiona to his birthday party last night. 3.Her mother is preparing the dinner in the kitchen. 4.We should clean our teeth twice a day. 5.Our teachers have explained the English grammar. 6.Some drunk drivers caused the accident in this city. 7.Tom will visit his parents next month. 8.The manager didn’t phone the secretary this morning. 9.Did Mary this beautiful dress? 10.I won’t hang these old pictures in the living room. 11.The German didn’t build this factory during the Second World War. 12.The Greens are going to paint this house and these cars for Christmas Day. 13.Ann had fed the cats before she went to the cinema. 14.The students have discussed the pollution problems since last week. 15.Have the thieves stolen the most valuable painting in the national museum? 16.Some people will interview the new president on TV. 17.How many languages do they speak in Canada? 18.Are you going to repair those shoes? 19.He has broken his nose in a football match.20.Have you finished the above sentences?


Задание 4. Перепишите предложения, данные в активном залоге в пассивный (15 минут):

1.The waiter brings me this dish. 2.Our friends send these postcards to us. 3.Their grandmother told them this story when they visited her last week. 4.Tim ordered this train ticket for his mother. 5.You didn’t show me the special camaras. 6.She showed her ticket to the airline agent. 7.He lends his friend his new shoes. 8.She left her relatives five million pounds. 9.The shop assistant handed these boxes to the customer. 10.The board awarded the first prize to the reporter.11.Have you sent the christmas cards to your family? 12.The committee appointed Alice secretary for the meeting. 13.He hides the broken cup in the drawer.14.They keep this room tidy all the time.


Задание 5. Перепишите предложения, данные в активном залоге в пассивный (15 минут):

1.They told me that you were the best architect in this city.
2.She reported that the flowers were killed by frost.
3.Some people inform me that the director is going to take a business trip to England.
4.That officer announced that the meeting was delayed until next week.
5.He discovered that this cotton was grown in Egypt.
6.They promise that the performance will start on time.
7.He recommends that we should stay at the city center.
8.We believed that Alice would pass the driving test.
9.The director notifies all the workers that they will have to work extra hard this month.
10.They have persuaded me that they will go with me to the stadium.
11.They have decided that the company will go to the beach


Критерии:

Оценка «5» - Поставленные задачи (чтение, перевод текста, грамматические упражнения составление диалогических высказываний, ответы на вопросы) решены полностью, применение лексики адекватно коммуникативной задаче, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи

Оценка «4» - Коммуникативная задача решена полностью, но понимание текста незначительно затруднено наличием грамматических и/или лексических ошибок.

Оценка «3» - Коммуникативная задача решена, но понимание текста затруднено наличием грубых грамматических ошибок или неадекватным употреблением лексики.

Оценка «2» - Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.



Литература, рекомендуемая к выполнению практической работы:

1) Восковская А.С., Карпова Т.А. Английский язык. – Ростов н/Д: Феникс, 2014.

2) Агабекян И. Английский язык для СПО. – Ростов н/Дону: Феникс, 2012.


Контрольные вопросы:


1. Have the thieves stolen the most valuable painting in the national museum? 2. Some people will interview the new president on TV, won`t they? 3.How many languages do they speak in Canada? 4. Are you going to repair those shoes? 5. He has broken his nose in a football match. 6. Have you finished the above sentences?