СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Практическое занятие № 64 «Environmental Pollution»

Нажмите, чтобы узнать подробности

Практическое занятие № 64

Тема: «Environmental Pollution»

Цель: Совершенствование лексико-грамматических навыков по теме.

Совершенствование навыков диалогической речи.

Формирование знаний о необходимости защиты окружающей среды.

Формирование бережного отношения к окружающей среде.

Просмотр содержимого документа
«Практическое занятие № 64 «Environmental Pollution»»



Практическое занятие № 64

Тема: «Environmental Pollution»


Цель: Совершенствование лексико-грамматических навыков по теме.

Совершенствование навыков диалогической речи.

Формирование знаний о необходимости защиты окружающей среды.

Формирование бережного отношения к окружающей среде.


Оборудование: 1. Учебники; 2. Раздаточный материал.


Задание 1. Прочитайте и переведите текст (20 минут):

POLLUTION

Man has been trying to make his life easier for many centuries. In doing so, he invented machines and instruments. They have been working – and polluting world we live in.

In this world around us, there are two things that do not belong to any on country: air and ocean water. In both the air and the water, there is much pollution. People are concerned about the air and the water used by everyone, and they are also concerned about the future of the Earth.

One of the most important pollution problems is in the oceans. Many ships sail in the ocean water-fishing ships, some ships carrying people, some carrying oil. If a ship loses some of the oil in the water, the water becomes dirty. Many birds and fish are dying in the sea, others are getting contaminated. Fishermen catch contaminated fish which may be sold in markets and people may get sick from eating them. Fish may also move to another part of the ocean. Lakes and rivers are getting polluted, too. Some beaches are considered dangerous for swimming.

The second important problem is air pollution. Cars and factories pollute the air we use. It also destroys the ozone layer which protects the Earth from the dangerous light of the Sun.

Another problem is that our forests are dying from acid rain. This, in turn, affects the balance of nature.

If we want our children to live in the same world we live in, or in a better or healthier world, we must learn to protect the water, the air and the earth from pollution.

Задание 2. Составьте по тексту 10 вопросов(25 минут).

Задание 3. Подберите соответствующий перевод из правого столбца к данным английским словам (15 минут):
  1. former state

  2. organic environment

  3. dangerous pollutant

  4. polluting sources

  5. chemical substance

  6. everyday life

  7. ground water

  8. a great variety of reasons

  9. waste dumps

  1. disposal of sewage

  2. underground boring well

  3. purifying facility

  4. public water supply

  5. local authorities

  6. second time purification

местные власти

удаление сточных вод

много причин

очистительное сооружение

грунтовая вода, подпочвенные воды

коммунальная водопроводная система

свалка

прежнее состояние

экологически чистая окружающая среда

вторичная очистка

выкопанный колодец под землей

опасный загрязняющий агент

повседневная жизнь

источники загрязнения

химическое вещество


Задание 4. Прочитайте и выучите диалог (25 минут):


A: What are some scientists’ predictions about environment problems?

B: Scientists predict that by the year 2025 the population will rise 8.5 billion, and by the year 2050 it will double. Most people find these figures alarming. They are afraid that we will run out of land, energy and minerals.

A: Are all scientists pessimistic?

B: No, not all of them. Optimists are sure that new generation will find a way out. Exploration and new technology open new reserves of minerals like coal and oil. Some scientists think that these reserves will go on for ever.

A: Do you agree with these scientists?

B: I think that such confidence is deceiving. If we go on using our natural resources as quickly as nowadays we will use up all the resources of copper, natural gas and oil very soon.

A: Is this the only problem of environment?

B: No, it isn’t. The problem of what we waste includes not only all the resources but our attitude to forests and species of animals and plants we destroy carelessly. Thus, we are facing a pollution crises.

A: What do people pollute?

B: We pollute the air we breath. Everybody sees smoke coming out of tall factory chimneys. Everybody can smell the gas from the back of a bus. In big cities thousands of automobiles and factories may add tons of poison to the atmosphere every day.

A: What is another problem?

B: Another problem is our sewage systems. The sewage from many houses of a big city pollutes rivers and lakes and may even make them die. The seas are in danger as they are also polluted. Even the ocean is falling ill. Fish and sea animals may disappear.

A: Is there anything we can do?

B: There is much that we can do. Factories can clean their smoke. Cars and planes can be done so that they do not pollute the air. The dirty water from the factories and sewage can be made clean again.

A: And what about the litter?

B: We must learn not to litter.

A: Must we? Is it possible?

B: Yes, it is. Old glass and plastic jars and bottles can become new glass and plastic. Old iron can help us to make new cars and refrigerators. Old newspapers

can become new paper. We can recycle most of things we do not want or cannot use any more.

A: what ought we to do to save the Earth?

B: For a long time people didn’t think of the future of the Earth. Children and grown-ups just must learn to take care of it.


Критерии:

Оценка «5» - Поставленные задачи (составление диалогических высказываний, выполнение лексико-грамматических упражнений, чтение, перевод и пересказ текста, ответы на вопросы) решены полностью, применение лексики адекватно коммуникативной задаче, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи

Оценка «4» - Коммуникативная задача решена полностью, но понимание текста незначительно затруднено наличием грамматических и/или лексических ошибок.

Оценка «3» - Коммуникативная задача решена, но понимание текста затруднено наличием грубых грамматических ошибок или неадекватным употреблением лексики.

Оценка «2» - Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.


Литература, рекомендуемая к выполнению практической работы:

1) Восковская А.С., Карпова Т.А. Английский язык. – Ростов н/Д: Феникс, 2014.

2)Агабекян И. Английский язык для СПО. – Ростов н/Дону: Феникс, 2012.



Контрольные вопросы:

1. Why did some species of animals, birds, plants disappear from the Earth? 2. What is the result of man’s careless interaction with nature? 3. Has anything been done to solve ecological problems? 4. Is international cooperation necessary to create a system of ecological security? 5. Why do you think so?