СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Прилагательные на ed/ing

Нажмите, чтобы узнать подробности

Прилагательные на ed/ing (кратко правило и задания)

Просмотр содержимого документа
«Прилагательные на ed/ing»

Прилагательные на -ing и -ed

-ing прилагательные (amazing, boring, tiring) описывают характеристику человека, предмета или ситуации. Они отвечают на вопрос «Какой?» (Какой фильм? – Скучный).

The movie is boring. – Фильм скучный (он обладает свойством вызывать скуку).

-ed прилагательные (amazed, bored, tired) описывают чувство, состояние, реакцию человека. Они отвечают на вопрос «Каким образом человек себя чувствует?».

I am bored. – Я скучаю (я испытываю чувство скуки из-за фильма).

Простая аналогия: -ing – это причина (что-то увлекает), -ed – это следствие (кто-то увлечен).



Теоретическая справка





















Let’s practice!

1.Choose the correct adjective to complete the sentence.

  1. The lesson was very (interesting / interested).

  2. I'm so (tiring / tired). I need to go to bed.

  3. The news was really (disappointing / disappointed).

  4. She is (frustrating / frustrated) with the slow internet.

  5. That was a very (exciting / excited) football match!

  6. The children were (frightening / frightened) by the loud noise.

  7. His speech was truly (inspiring / inspired).

  8. I'm not (surprising / surprised) you failed the exam. You didn't study.

2. Fill in the blanks

  1. The journey was really ___________. (tire)

  2. We were ___________ after the long journey. (exhaust)

  3. I'm ___________ in ancient history. (interest)

  4. The plot of the book was ___________. (confuse)

  5. He was ___________ when he heard he hadn't got the job. (disappoint)

  6. The view from the mountain was ___________. (amaze)

  7. She felt ___________ after watching the sad movie. (depress)

  8. It's ___________ to see how much he's improved. (encourage)

3. Paraphrasing

Rephrase the sentences using -ed or -ing adjectives to keep the meaning.

Example: That book interests me. - That book is interesting. I am interested in that book.



  1. The horror movie frightened my little sister.

  2. The result of the test surprised the teacher.

  3. His negative attitude annoys me.

  4. The challenging puzzle confused the students.

  5. The idea of traveling around the world excites her.

4. Translate the sentences

Translate the sentences into English using -ed or -ing adjectives correctly

  1. Эта задача очень запутанная. Я совершенно запутался.

  2. Его истории всегда захватывающие. Мы всегда бываем захвачены ими.

  3. Твои новости очень расстроили меня. Это были расстраивающие новости.

  4. Работа была такой утомительной, что к концу дня я чувствовал себя истощенным.

  5. Её успех вдохновляет. Она чувствует себя вдохновленной продолжать работать.

Ключ к упражнению 4:

  1. This task is very confusing. I am completely confused.

  2. His stories are always exciting. We are always excited by them.

  3. Your news was very disappointing. It was disappointing news. (Или: Your news disappointed me a lot.)

  4. The work was so tiring that I felt exhausted by the end of the day.

  5. Her success is inspiring. She feels inspired to keep working.