СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Самостоятельные работы

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данное пособие позволит выполнить самостоятельно задания, повторить материал по некоторым темам, определить свой уровень.

Просмотр содержимого документа
«Самостоятельные работы»

21


Методические рекомендации к выполнению самостоятельных работ по

английскому языку предусматривают повторение и закрепление материала по различным грамматическим и лексическим темам.

Самостоятельные работы помогут учащимся закрепить лексику и грамматику, научат понимать тексты, обобщать изученный материал в сочинениях и других практических работах. Некоторые самостоятельные работы предусматривают получение различных оценок в зависимости от сложности выполняемой работы, т.е. учащийся может выбрать для себя наиболее оптимальный вариант.




























Самостоятельная работа № 1.

Тема: People and their characters.

Цели: 1. Закрепление лексики по теме « Семья».

2. Развитие умения читать и понимать тексты с новыми лексическими единицами по данной теме.

Первый уровень ( оценка 3 )

Ход работы: Прочитать и письменно перевести текст.

My Friend.

I have a lot of friends. Most of them are my former schoolmates. But my bottom friend is Ann. She is 16. Ann is not very tall, but she is pretty in her own way. She has red curly hair and a turn-up nose. She wears spectacles and when spring comes there are plenty of freckles on her cheeks, forehead and nose. But all that doesn’t make her plain or ugly. I like Ann because she is well-bred, jolly and kind. She does well at school though she has an unbreakable rule: never to study at night no matter how many written reviews are coming in the morning.

She is also fond of reading plain books, and Ann sometimes thinks that one book isn’t enough to read, she has two or three books going at once. My friend has a lot of books at home, and she buys them wherever she goes. She says that the books are of great help any time and they always must be at her hand.

She goes in for sports and she is a member of our school basket-ball team. She is terribly quick and strong. It’s a pleasure to watch her playing basket-ball.

I don’t like people who are bored at everything and who never make the slightest effort to be pleasant. That’s why my friend is Ann, the most amusing

person in the world. She thinks everything is funny – even flunking an exam.

Ann is sunny soul by nature and always takes the slightest excuse to be amused. My friend has an imagination and her own style. Usually she writes

nice compositions.

Ann and me are good friends. We help each other a lot and try not to quarrel.

Второй уровень ( оценка 4 ).

Ход работы: 1. Прочитать текст, письменно перевести 2 и 3 абзацы.

2. Закончить предложения и ответить на вопросы.

3. Задать вопросы к предложению: “ He reads a great many

books, and he writes books for his students.”

Mr. Priestley is a teacher. He teaches English, French and German, and he reads and writes these languages very well.

He is not a young man, but he is not old. He is about forty-five years old. He is

a good-looking man, tall, handsome, rather thin, with dark-brown hair just beginning to go grey. He is always very well-dressed, but quietly, in good taste. He usually wears suits of dark brown, dark blue or dark grey.

He speaks quietly and pleasantly, but there is strength under his quietness, and every student in his class knows this. He is quiet and pleasant because he is strong. Strength is generally quiet; weakness often is not.

He reads a great many books, and he writes books for his students. In the picture you can see him sitting in his study, in a big arm-chair by the fire.

A bright fire is burning in the fireplace. It burns all day in cold weather. Another armchair is on the opposite side of the fire. On his left there is a tray with a coffee pot and a coffee cup on it, and near to it you can see his pipe and tobacco.

A cat is sitting on the arm of his chair. That’s Mr. Priestley’s cat, Sally. She often sits there, or on his desk when he is writing, and watches him.

He has a book in his hand and he is reading it. There are books on the shelves

all round the walls of his study. More books are on his desk, and some others are on the floor.

His desk is in the middle of the room. Pens, pencils, an inkpot and paper are on the desk. The telephone is on the left, and a tray for letters is on the right.

Just behind the telephone there is a reading-lamp. He works here at his books for three or four hours every evening. You can see his typewriter on a little table in the corner of the room. But he can’t type very well. He types with only two fingers and a thumb!

It is almost eleven o’ clock by the clock on the wall, but Mr. Priestley is still working. He works very late, sometimes till two or three o’clock in the morning, but generally he goes to bed about twelve or one o’clock.

He often teaches his students in this room. He hasn’t many students, generally about six. They come here for their lessons every day except Saturday and Sunday.

1.Mr. Priestley is…( a doctor, a worker, a driver, a teacher, a writer)

2. He teachers…( German, French, English, Spanish, Irish )

3. He is about …( 45-46, 30-31, 25-26, 40-41, 50-55 )

4. His hair is… ( dark, brown, grey, fair, dark-brown )

5. He is… ( quiet, modest, brave, slender, stout )

6. He writes books for… ( children, boys, women, students, school pupils )

7. He teachers his students…(in the University, at school, in his room, in his

study, in the hall )

8. Students come here for their lessons every day except…( Monday, Friday,

Saturday, Sunday, Saturday and Sunday )

9. Mr. Priestley is fond of …( parrots, dogs, cats, birds, flowers )

10. He is …( ugly, rude, handsome, rather choosing, fat )

Вопросы:

  1. What languages does Mr. Priestley speak ?

  2. How large is his family?

  3. What animals does he have?

Третий уровень ( оценка 5 ):

Напишите сочинение: расскажите о своей семье, подробно опишите одного из членов семьи, его достоинства и недостатки, характер ( 250 слов ).


Самостоятельная работа № 2.

Тема: имя существительное, степени сравнения прилагательных,

порядок слов в предложении, настоящее неопределенное время,

общие и альтернативные вопросы.

Цели: 1. Закрепление грамматического материала.

2. Правильное использование в речи данных грамматических

конструкций.

Ход работы: выполнить задания.

1. Поставьте существительные во множественное число.

A window, a bus, a brush, a photo, a hero, a Negro, a match, a glass, a church, a loaf, a leaf, a fox, a postman, a man – of – war, a wife, a goose, a sheep, money, a fly, an ox, a forget – me – not, a deer, a roof, information, goods.

2. Используйте правильную форму сравнения прилагательного или

наречия:

1. Could you speak a bit …, please? ( slowly ) 2. My father drives rather … than me. ( carefully ) 3. I have to get up…this morning than yesterday. ( early )4. His younger sister is a pop-star and his…brother is a pilot. (old ) 5. Cambridge is one of…universities in Europe. ( old ) 6. If you get any information, please, send it to me as soon as possible.( far) 7. She seemed to be…interested in our conversation.( little) 8. We’ve just looked through…magazines.( late ) 9. He is the …boy in the group.( tall)

3. Определите правильный порядок слов в предложениях:

1. is, our, far, from, park, house, the, situated, not. 2. people, Australia, nearly, twenty, live, million, in. 3. much, my, very, parents, work, like, their.4. garden, they, the, a lot, spend, time, of, in, their. 5. friend, everyone, best, in, is, family, my, my.

4. Поставьте глаголы в скобках в нужном времени:

1. Their family… a very beautiful house.( to have ) 2. She…her mother in the house.( to help )

5. Задайте общий и альтернативный вопросы к предложениям зад. 4.


Самостоятельная работа № 3.

Тема: Квартира. Дом.

Цели: 1. Закрепление лексики и грамматики по этой теме.

2. Развитие умения читать и понимать тексты с полным охватом

информации.

Первый уровень ( оценка 3 ).

Ход работы: прочитать и письменно перевести текст.

British Homes.

There are 22 million homes in Britain – big homes and small homes, old cottages and new buildings, houses and flats. ( Americans say “ apartment” but British people say “ flat “). Many British people love old houses and these are often more expensive than modern ones. They also love gardening and we

will see gardens everywhere we go: in towns, villages, out of the country. Some are very small with just one tree and a few flowers. Others are enormous with plenty of flowers and enough vegetables and fruit trees. Two third of the families in Britain own their houses. Millions of these houses are the same with two or three bedrooms and a bathroom upstairs, dining – room and kitchen downstairs. To pay for their house, home owners borrow money from a “ building society” and pay back a little every month.

There are a great many different kinds of homes in Britain, but there are not enough. It is often very difficult for young people to find a home when they want to start a family. British homes are usually smaller than American homes. But like Americans old people, young families and unmarried people do not usually live together.

Второй уровень ( оценка 4 ).

Ход работы: 1. Прочитать текст, письменно перевести 4 абзац.

2. Составить план текста.

3. Составить специальные вопросы к предложению: They

Have one house or apartment in the city or suburbs.

American Homes.

American homes are some of the biggest and best in the world. Many have a garage for one or two cars, a big modern kitchen, a living room, and a play room for the children.

Upstairs there are two bathrooms and three or four bedrooms. Young Johnny sleeps in one room. His sister, sally, has another. Their parents sleep in the third bedroom. There is another room for visitors.

Some families have two homes. They have one house or apartment in the city or suburbs. They live and work there. But they have another home near the sea or in the mountains. They go to their second home on weekends and for vacations.

Seventy percent of Americans buy the house they live in. They are lucky. But thirty percent cannot buy a house or an apartment. Some of them rent their home from a landlord. Some landlords are good, but some are not. Windows break, or roofs get old, and the landlord doesn’t always help.

The poorest people live in “ public housing” apartments. These apartments are not like rich American homes. People don’t like to live in public housing

projects. They are afraid of thieves and drug sellers.

Americans who live in towns and cities move often. A family stays in one house for four or five years, and then they move again. Some people move because they have found a new job. Other people move because they want a bigger or a smaller home. In American suburbs, families come and go all the time.

Americans are always trying to make their homes better. They take a lot of time to buy furniture and make their homes beautiful. They buy books and magazines about houses and furniture. They work hard on their homes in the evenings and on weekends.

Americans like to think the USA is a young country, but really it has a long and interesting history. You can see some of its history in the styles of the houses. The lovely pueblo houses of Native American villages, the old pioneer log cabins, the plantation houses in the South, the beautiful colonial homes of the Northeast – they are all a part of American history. They are part of modern America too, because people copy the old styles in new houses. The history lives on.

Третий уровень ( оценка 5 ): Написать сочинение о квартире или доме

одного из твоих друзей, преимущества и недостатки, планировка, мебель.

Самостоятельная работа № 4.

Тема: Предлоги места, артикли, выражения “ there is, there are “,

специальные вопросы.

Цели: 1. Закрепление грамматического материала.

2. Повторение и закрепление лексики по теме « Квартира. Дом.»

Ход работы: Выполнить письменно следующие задания.

a\ Вставьте вместо точек необходимые предлоги:

1. There is a picture…the wall. 2. You can see a TV set …the corner. 3. …the kitchen and the bedroom they have got a big living room. 4. Our house is ... the center … the city. 5. We saw a beautiful balloon …the house. 6. …the bank there is a park. 7. Their apartment is …the second floor.

b\ Вставьте необходимый артикль:

1. My uncle built …new house. … house is small but comfortable. 2. I like…

ice-cream. 3. It was …warm summer evening. 4. Nature is so beautiful in …

winter. 4. …Tverskaya Street is the central street of Moscow. 5. He is …

best student in the group. 6. In …center of … bedroom you can see … double

bed. 7. They like to watch …TV set in … evening. 8. Our … nice city is situated on … Kama river. 9. They gave … party last night. 10. Her husband is at … work now.

c\ Переведите предложения на английский язык:

1. В ее квартире всего две маленькие комнаты. 2. Напротив банка находится большой парк. 3. За домом есть вишневый сад. 4. Театр находится не в центре города. 5. В вашем доме есть водопровод? 6. На стене ее спальни есть большое зеркало. 7. Что находится на третьем этаже этого магазина? 8. На окнах вашей квартиры красивые шторы.

d\ Задайте специальные вопросы к предложению:

On the floor they have got a thick red carpet.


Самостоятельная работа № 5.

Тема: Рабочий день.

Цель: 1. Закрепление лексики по данной теме.

2. Развитие умения читать и понимать тексты по данной теме.

Первый уровень ( оценка 3 ).

Ход работы: прочитать и письменно перевести текст.

My Week Day.

As soon as I wake up I open the bedroom window and breathe in some fresh air. Then I go to have a shower. I start with a warm shower and then I turn the water onto cold and for a few seconds I have a really cold shower and let the water run over me. It really wakes me up.

After that I do a few exercises. I think it’s a really important to do this, because it makes your body feel good and keep the muscles firm. I usually exercise my stomach muscles and my leg muscles. Then I go and have my breakfast. I really believe that it’s important to have a really good breakfast. I don’t think you should just have a cup of tea, like most of the girls do. Anyway, I have orange juice, an egg and some biscuits.

After breakfast I go to work. I work as a model, so I like my job, because it’s very interesting and I travel a lot. I usually go to work by taxi. It’s starts at about 10 o’clock. I work for about 5 hours with a photographer and he takes a lot of pictures. Such pictures are used in women’s weekly magazines. I finish working about four, so you can see that I only work from about 10 till 4 and then I go home. At home I have a bath, change my clothes and watch TV.

Every night I usually go out. I can’t cook very well, so I like to eat out.

Well, you can see that I have a good life and I have a good wage when you think about the number of hours I work.


Уровень второй ( оценка 4 ).

Ход работы: письменно перевести текст.

Мой рабочий день.

Сейчас я учусь в старших классах и очень занята, однако у меня есть определенные обязанности по дому.

Каждый день я убираю свою комнату и постель, мою посуду, протираю мебель от пыли и после обеда обычно хожу в булочную. Магазин находится недалеко от нашего дома, и у меня уходит мало времени на ежедневные покупки.

Раз в неделю я помогаю маме выполнять другую работу по дому. Мы стираем белье, гладим и чиним его, убираем в квартире. Мы выбиваем ковры от пыли, пылесосим пол и полируем его. Не трудно содержать квартиру в порядке, если ты убираешь систематически. Это обычный круг моих обязанностей.

Но иногда мне надо делать другую работу. Когда мама больна или ее нет дома, я готовлю еду и мою посуду, покупаю продукты и составляю меню.

Если я слишком занята, то я не могу все это делать сама, и все обязанности распределяются между членами нашей семьи.

У моего брата свои обязанности по дому. Он помогает установить или починить некоторые вещи, когда они в неисправности.

В прошлом году я была у бабушки и дедушки. Они пожилые люди и нуждаются в заботе и внимании. Во время своего пребывания там я подметала и мыла полы, кормила цыплят, собирала яйца, пропалывала грядки. Я не знаю, как доить корову, но я помогала кормить других животных. Мне очень понравилась эта работа.


Третий уровень ( оценка 5 ). Составить график работы членов семьи с

указанием профессии, основных видов деятельности, занятия по вечерам. Обоснуйте правильность использования времени, дайте советы.

Самостоятельная работа № 6.

Тема: Повелительное наклонение, глагол “ let “, Present Progressive,

Past Simple, разделительный вопрос.

Цель: закрепление грамматического материала.

Ход работы: выполнить письменно упражнения.

а\ Переведите на английский:

1. Покажите мне эту книгу. 2. Подождите меня, не уезжайте. 3. Не работай в этой компании, она не надежная. 4. Купи ему билет до Москвы. 5. Не смотрите фильм без меня. 6. Иди прямо по улице. 7. Не трогай эти цветы, это опасно. 8. Давай пойдем в кино! 9. Не позволяй ей гулять допоздна. 10. Пусть они заберут его из детского сада.

b\. Переведите на английский:

1. На кого вы сейчас смотрите? – Я смотрю на эту старую даму. 2. С кем

разговаривает Ваш друг? 3. Мы сейчас делаем упражнение. 4. Куда вы идете сегодня вечером? 5. Мы встречаем американских студентов. 6. Я не пишу сейчас, я делаю таблицу. 7. Она все еще плачет. 8. Он говорит на нескольких иностранных языках. 9. Ее муж работает в банке. 10. Где учится твой брат?

с\ Поставьте глагол в прошедшее время:

  1. He ( to buy ) a new house two weeks ago. 2. Her mother ( not to go ) to school yesterday. 3. What ( to do ) you yesterday? 4. Mr. Johnson ( to be ) a very famous writer. 5. She ( not to know ) his new address. 6. Their grandchildren ( to be ) very naughty. 7. …( to visit ) a doctor yesterday? 8. The man ( to break ) a beautiful vase in the shop.

d\ Задайте разделительные вопросы к предложениям:

  1. She is sleeping in the bedroom. 2. He was a very brave man. 3. He didn’t

watch a TV yesterday. 4. They have got a lot of books in the library. 5. Ann

is a very clever girl. 6. They like to study in the University. 7. Her friend

visited many countries.


Самостоятельная работа № 7.

Тема: Времена года.

Цели: 1. Закрепление лексики по изученной теме.

2. Развитие умения читать и понимать тексты по этой тематике.

3. Знакомство с особенностями климата и погодных условий в

англоязычных странах.

Первый уровень ( оценка 3 ): Переведите письменно текст.

The climate of Great Britain.

The common ideas people have about the weather in Britain are:” There’s a terrible fog in London”, “ It rains all the time, it’s very damp”, “ The sun never shines in July or August”.

Britain has a variable climate. The weather changes so frequently that it is difficult to forecast. It is not unusual for people to complain that the weathermen were wrong. Fortunately, it is never very cold or very hot. The temperature rarely rises above 32 degrees in summer, or falls below 10 degrees in winter. Summers are generally cool, but due to global warming they are starting drier and hotter. Hot weather causes terrible congestion on the roads as Britons rush to the coastal resorts.

Winters are generally mild, with the most frequent and prolonged snowfalls in the Scottish Highlands, where it is possible to go skiing. If it does snow heavily in other parts of Britain, the country often comes to a standstill. Trains, buses and planes are late. People enjoy discussing the snow, complaining about the cold and comparing the weather conditions with previous winters.

Contrary to popular opinion, it does not rain all the time. There is certainly steady rainfall throughout most of the year, but the months from September to January are the wettest. Thanks to the rain, Britain’s countryside is famous for its deep green color.

Второй уровень ( оценка 4 ): письменно переведите текст на английский.

Животные Австралии.

В Австралии есть много животных, которых невозможно больше нигде увидеть. Лично я делю их на три категории: хорошие, плохие и безобразные.

Говоря о хороших, следует назвать в первую очередь кенгуру. Есть много различных видов кенгуру. Самые большие – серые кенгуру. Их рост – 213 см, они могут бегать со скоростью 56 км в час. Хотя мы занесли кенгуру в категорию хороших, фермеры могли бы с этим не согласиться.

Вомбаты и коалы имеют много общего: защечные мешки для запасов пищи, отсутствие хвоста. Количество коал уменьшается из-за дыма горящих кустарников. Спасательные команды ловят их, надевают респираторы, а когда им становится получше, возвращают на прежнее место обитания.

В Австралии много « непопулярных» животных, включая пауков, которые опасны. Еще одно животное с острыми зубами и смертельным укусом – акула. Проблема для любителей позагорать – медузы. Они похожи на пузыри из голубой жевательной резинки и очень больно жалят.

Безобразные животные – тростниковые жабы: жирные, шумные, отвратительные. Они едят все, включая редких животных. Кроме того они ядовиты. К этой категории животных можно отнести крокодилов и змей. Но это в основном осторожные существа, готовые быстро уйти от опасности.


Третий уровень ( оценка 5 ): письменно сравнить климатические условия России и Великобритании или России и Австралии, или России и Индии.


Самостоятельная работа № 8.

Тема: Безличные и сложносочиненные предложения, группа времен настоящего.

Цели: повторение и закрепление грамматического материала.

Выполните письменно следующие задания.

а\ Переведите на русский язык:

  1. It is so cloudy. 2. What a fine day! 3. I’m terribly sorry, I’m late. 4. The

forecast says it’s going to get colder. 5. The papers described the visit as useful. 6. It’s raining now. 7. It never snows here but it often rains.

b\ Переведите на английский:

  1. Становится все холоднее. 2. Сегодня нет дождя. 3. Какой сильный

ветер! 4. В сентябре не идет снег? 5. Наверное, завтра будет морозно.

6. Очень пасмурно и постоянно идет дождь. 7. Летом у нас жарко и

солнечно.

с\ Переведите, используя глаголы в нужном времени:

  1. Не мешай ему, он спит. 2. Где учится ваш племянник? 3. Они не купили квартиру, так как не смогли взять кредит в банке. 4. Она очень красива. 5. Он смотрит телевизор с утра. 6. Вы были в Москве? 7. Твой друг не уважает тебя. 8. Она не любит своего дядю, потому что он очень жадный. 9. Куда вы идете? 10. Как ты думаешь, он прочитал мое письмо? 10. Я не понимаю вас. 11. Он не знает, что вы учитесь вместе. 12. Ее отец работает на этом заводе уже 15 лет. 13. Макс организовал очень интересную встречу. 14. Вы

не правы, танцы это только ее хобби. 15. Племянник не приехал сегодня.


Самостоятельная работа № 9.

Тема: Экологические проблемы.

Цели: 1. Закрепление лексики по данной теме.

2. Формирование способности осознавать экологические пробле-

мы, роль каждого человека в охране окружающей среды.

3. Воспитание уважительного отношения к природе, ее ресурсам.

Первый уровень ( оценка 3 ): перевести текст на русский язык, ответить на вопросы.

Slick to death.

Oil pollution is like a recurring nightmare. Sea birds like gulls are always the common victims. Covered in a thick black coating of oil, such birds are unable to fly or feed themselves. Cleaning them is a painstaking business and volunteers sometimes have to spend 40 minutes or more to clean one bird.

Last Saturday, the tanker Sea Queen was wrecked near the coast of Wales. Over 70,000 tones of oil escaped into the sea. As soon as they heard that the Sea Queen was in trouble, local volunteers and members of environmental groups rushed to the area to see what they could do to help.

According to Chris Mead, Britain’s leading ornithologist, it is not cost-effective to clean the birds and release them. He told reporters, “ I can understand the desperate feelings of the rescuers that they should do something to help the birds, but realistically it may be kinder to put them to sleep immediately”.

Surely the best way to solve the problem is to prevent accidents from happening in the first place. Pressure groups are still calling for changes to safety regulations. They also want oil tankers to be made much smaller. Since cleaning up the mess after such disasters is so expensive, perhaps the oil companies should start listening.

  1. What problem does the author focus on?

  2. What causes this problem?

  3. What is the most effective way of solving the problem?


Второй уровень ( оценка 4 ): переведите на английский язык.

Проблема защиты окружающей среды в Великобритании.

Защита окружающей среды – международное дело огромной важности, и Великобритания уделяет этому большое внимание. В Британии около 500 000 зданий, которые охраняются государством, и 7000 закрытых зон, представляющих архитектурный и исторический интерес. Правительство поощряет работу добровольцев по сохранению национального наследия.

С 1960 года общий выброс дыма в атмосферу снизился на 85%. Большинство бензоколонок Великобритании продает бензин без примеси свинца. Правительство контролирует выброс газов, которые разрушают озоновый слой. Они также способствуют парниковому эффекту, что ведет к глобальному потеплению и поднятию уровня моря. Британия подчеркивает необходимость изучения науки об изменениях климата.

Зеленые пояса – это области, где земля должна оставаться свободной от городских застроек. Государство придает большое значение их защите. Национальные парки составляют 9% общей площади Англии и Уэльса. В Шотландии общество по очистке рек контролирует загрязнение воды. Люди заботятся об окружающей среде ради самих себя и будущего.

Третий уровень ( оценка 5 ): написать сочинение об экологических проб-

лемах вашего города, причины и пути решения.


Самостоятельная работа № 10.

Тема: Прошедшее время.

Цель: повторение и закрепление грамматического материала.

Выполните письменно данные задания.

a\ Put the verbs in brackets into the Past Indefinite and the Past Continuous.

1. Mary ( play ) the piano; John ( read ); my wife ( sew ) when suddenly we all ( hear ) a shout. 2. When the doctor ( leave ) the hospital, he ( catch ) a glimpse of himself in the glass front door. 3. When her father (come) in, she ( sit ) before a red tea – table, finishing a very good tea. 4. Next day, while he( shave) he ( cut) himself slightly. 5. And, smiling to himself, he ( begin) to make plans, fantastic plans for the future. He still

( smile ) when he( walk) up the rock-cut steps. 6. The rain nearly ( stop ) when he (reach ) his hotel. 7. No sooner he ( start ) to play than one string on the violin ( break ). 8. Nobody ( know ) where the Smith ( go ). 9. She ( sit ) at the table only five minutes when a car(come). 10. He ( sit ) thinking of his wife whom he ( leave ) alone in Europe.

b\Translate into English:

1.Вчера, когда я шел по Невскому проспекту, я встретил моего старого друга. Он сразу узнал меня, хотя на мне были большие темные очки, так как у меня болели глаза. 2. Он сказал:» Я собирался навестить тебя пару недель назад, но, к сожалению, не смог найти времени зайти к тебе». Все время, пока он говорил это, я пытался вспомнить что-то, что хотел сказать ему. 3.Войдя в комнату, он увидел Анну там, где он ее оставил. 4. Я заметил, когда вошел, что кто-то забыл свой зонтик на крыльце. 5. Он не прочел и полкниги, как заявил, что она ему не нравится. 6. Она смертельно поссорилась с моим мужем десять минут назад. 7. Он путешествовал уже два дня, и выглядел свежим и не чувствовал усталости.

8. Когда я вчера принимала ванну, как всегда, раздался телефонный звонок. 9. прошлым летом я посетила места, где я провела детство.10. Я переписал письмо от Анны, положил его в конверт и пошел на почту.

Самостоятельная работа № 11.

Тема: Будущее время, придаточные предложения времени и условия.

Цель: закрепление грамматического материала.

Выполните письменно следующие задания:

a\ Put the verbs in brackets into the Future Tenses:

1. The dress ( be ) ready tomorrow. 2. I ( not see ) this beautiful city again. 3. I ( be ) at home if you ( need ) anything. 4. When I ( get ) home, my animals ( sit ) at the door waiting for me. 5. I ( wait ) for you when you ( come ). 6. He ( be ) here for two hours by the time you ( come ) back. 7. By the time you ( finish ) cooking they ( do ) their work. 8. By the end of this month we (learn) this language for ten years. 9. When the new century ( begin), they ( restore) this church for nearly 25 years.10. What you (do ) tomorrow at 7 o’ clock?


b\ Translate into English:

1. К тому времени, когда он закончит университет, его родители проработают в Южной Африке два года. 2. Кто откроет дверь? 3. Он не поедет за грибами завтра. 4. Интересно, что мы будем делать через год и будем ли мы еще встречаться друг с другом. 5. Не говорите ей об этом, через минуту она будет плакать. 6. К завтрашнему дню я закончу этот отчет. 7. Если я ее увижу завтра, то обязательно отдам ей эту статью. 8. Я думаю, что завтра в это же время вы будете лететь в самолете. 9. Он вас не поймет. 10. Через несколько лет она будет лучшим специалистом в этой области.

с\ Придумайте 5 предложений с будущим временем.


Самостоятельная работа № 12.

Тема: Согласование времен.

Цель: закрепление грамматического материала.

Выполните письменно следующие задания:

a\ Use the required tense forms in the following sentences:

1. She realized what ( happen ). 2. Oh, Jane! I didn’t think you ( be ) so unkind. 3. Mary ( to return ) to the room. Al ( to sit ) beside the gas fire and ( to take off ) his shoes. 4. Her eyes ( to be ) puffed, and she obviously ( to cry ) that afternoon. 5. I thought I ( to sleep ) well, being tired. 6. As we ( to drive ),her eyes ( to stare ) rigidly out off the car window. 7. She realized that he ( to try ) to tell her how lonely he ( to be ). 8. While his wife ( to read ) the letter, he ( to cross ) to the window. 9. It ( to be ) dark in the room, because somebody ( to switch off ) the light. 10. I ( to notice ), that she ( to look ) at me.

b\ Translate into English:

1. Я думал, что ты занят. 2. Мы сказали, что хотели пойти в оперу. 3. Том

спросил, сколько раз в неделю мы занимаемся английским. 4. Она сказала, что любит исторические романы. 5. Генри спросил у меня, где я достал эту книгу. 6. Она думала, что я уже закончил институт. 7. Она говорила, что примет участие в работе. 8. Он думал, что они будут работать вместе. 9. Я знал, что она не вернется. 10. Я был уверен, что он сказал вам, что получил от нее письмо.


Самостоятельная работа № 13.

Тема: Музыка ( культура )

Цели: 1. Закрепление лексики и грамматики по теме.

  1. Развитие умения читать и понимать тексты данного направления.

  2. Расширение музыкального кругозора.

Уровень первый ( оценка 3 ): письменно перевести текст и задать все

виды вопросов к 1 предложению.

Do you know that…

- Every year in summer, thousand of folk music fans arrive in Cambridge for one of the biggest festivals of folk music in England. The festival is held in the grounds of an old house, where there is plenty of room for people to put up their tents if they want to stay overnight.

- the Welsh are so fond of singing that when football fans want to support their favourite team playing against the English they do it by singing the Welsh National Anthem “ Land of my fathers”? The sound of thousands of Welsh voices singing this famous song usually helps the Welsh side to win the game.

- the bagpipe was known to the ancient civilizations of the Near East. In Scotland the bagpipe is first recorded in the 15th century during the reign of James 1, who was a very good player, and probably did much to make it popular.

Уровень второй ( оценка 4 ): переведите на английский.

Музыка в нашей жизни.

Я люблю музыку, и мне кажется, что люди не могут жить без нее. Мы можем слышать музыку повсюду. Я думаю, что не имеет значения, какую музыку вы предпочитаете: рок, поп, классическую, джаз. Многим людям нравится музыка. Они покупают кассеты, диски, ходят на концерты, посещают филармонию и оперный театр.

Мне очень нравится слушать музыку, потому что она отражает мои настроения и эмоции. Очень часто, когда мне грустно, я включаю свои любимые веселые песни и чувствую себя намного лучше.

Иногда я посещаю концертные залы, когда мои любимые группы и исполнители там выступают. Мне нравится смотреть музыкальные передачи по телевизору. Из разных источников я узнаю о популярных группах и исполнителях.

Некоторые ходят в музыкальные школы. Они играют на различных музыкальных инструментах, поют в хоре, пытаются сочинять музыку.

К сожалению, на нашей эстраде сейчас так много бездарных исполнителей, что это меня огорчает. Иметь хорошего продюсера – еще не значит иметь хороший слух или голос. Мне кажется, что только талантливые люди имеют право называться певцами.


Третий уровень ( оценка 5 ): написать сочинение о своем любимом исполнителе, группе, стиле музыки.



Самостоятельная работа № 14.

Тема: Литература.

Цели: 1. Закрепление изученной лексики и грамматики.

  1. Развитие умения отвечать на вопросы.

  2. Развитие умения читать тексты с общим охватом содержания.

Ход работы:

  1. Прочитать текст, ответить на вопросы.

  2. Выбрать нужные по смыслу слова.

The world of books.

“ Except for a living man there is nothing more wonderful than books! They teach us and open their hearts to us brothers”, wrote Charles Kingsley, an English writer of the 18th century. Books play a very important role in our life. There is practically no family that doesn’t have a library at home. Books teach us to live. We can learn a lot of interesting things while reading them. They help us in self-education and in deciding problems of life. There are different kinds of books. Children like to read fairy-tales, fables, short stories.

Teenagers are fond of historical novels, adventure books, science fiction.

Women find it exciting to read love-stories and detectives. There are though some wise people who take up reading memoirs, atlases, encyclopedias and different kinds of text-books.

Books can be interesting, thrilling, fascinating, powerful, useful, original, amusing, moving, true-to-life, well-written, sometimes, however, boring, badly-written, unoriginal. In ancient times books were written by hand and it

took a very long time to write a whole book and to make some copies of it. The

number of books in those days was very little. Only very rich people can afford having them. That is why printing played a great role in the development of culture, science, and of course, literature.

There is no problem nowadays to find a good book. There are thousands of books to any taste in numerous book-shops. Besides, you can take a book in the library. Dear friends, love books, they are the source of knowledge.

Answer the questions:

  1. How do books help us?

  2. What are different kinds of books?

  3. Why was the number of books very little in ancient times?

  4. What played a great role in the development of culture?

  5. Where can we take books?


Choose the necessary word:

1. He is… for his humorous stories.

a\ distinguished; b\ selfish; c\ bother.

2. I like to see those places that are…with a famous writer.

a\ laugh; b\ gesture; c\ connected.

3. He was a good actor and a master of the art of…

a\ amuse; b\ gesture; c\ birthplace.

4. Do you know the …of William Shakespeare?

a\tour; b\ inspire; c\ birthplace.

5. Wales…Lewis Carroll to write his book Alice’s adventures in Wonderland

a\ inspired; b\ treasure; c\ galaxy.

6. After the meal we’ll …Burn’s poems, then we’ll dance.

a\ celebration; b\ recite; c\ beloved.

7. Jerome K. Jerome is one of the most…of all English writers.

a\ beloved; b\ thriller; c\ entertain.

8. I prefer reading books about love because they are full of…

a\ recommend; b\ nightclub; c\ passion.

9. The author has described the … of the time with great skill.

a\ atmosphere; b\ amusing; c\ depend.

10. He … his life to literature. It looks like a sacrifice.

a\ faithful; b\ curious; c\ devoted.

11. If you like crime stories you will read them quickly, you’ll”…” them.

a\ weigh; b\ swallow; c\ arguments.

12. How are why do they … books? Can you explain me?

a\ select; b\ express; c\ locate.

13. The book is beautifully…with many color photographs and maps.

a\ illustrated; b\spirit; c\ content.

14. I prefer to see a TV or screen… of a classic and then read the book.

a\ success; b\ version; c\ nature.


Самостоятельная работа № 15.

Тема: Известные люди.

Цели: 1. Познакомить с интересными фактами из жизни известных людей.

2. Расширение кругозора.

3.Поддержание интереса к языку.

Ход работы: 1. Прочитать тексты, ответить на вопросы.

2. Выполнить тест.

ABBA

Data: ABBA ( the name came from their initials ) were the most successful pop band of the 70s. They won the Eurovision Song Contest in 1974 with Waterloo, then had eighteen UK top 10 hits ( including eight number ones ) and eight number one albums. The secret of their success was Bjorn and Benny’s melodic, well- produced songs; Agnetha and Frida’s vocal harmonies and image. ABBA stopped recording together in 1980. Since then, Agnetha and Frida have both released solo albums. As for Bjorn and Benny, they helped to write the hit stage- musical “ Chess “. Greatest hits include: Waterloo, SOS, Dancing Queen, The Winner Takes It All, I Have a Dream, Voulez Vous, Fernando, Super Trouper.


Michael Jackson

Data: Born 29 August 1958.

First in the Jackson Five ( with his brothers Tito, Jermaine, Marlon and Jackie), then as a solo artist, Michael Jackson has been a superstar from the age of eleven. Today, he really is a living legend. What’s more, media reports of plastic surgery, his marriage to Elvis Presley’s daughter, exotic pets only seem to increase his fame. Behind it all, though, stands one of the greatest singers, dancers, video- makers, performers, pop has ever seen. Greatest hits include: Ben, Off The Wall, Thriller, Billie Jean, Beat it, Bad, Smooth Criminal, Dirty Diana, I Can’t Stop Loving You, Black and White.

Madonna

Date: Born 16 August 1958 ( real name – Madonna Louise Ciccone )

Stardom ( положение звезды ) arrived for Madonna in 1983 after she had

trained as a dancer; worked in several New Wave bands; hired Michael Jackson’s manager. Since then she’s had hit after hit. Also famous for her videos, frequent changes of image, broken marriage to Scan Penn, movie roles - she has millions of fans all over the world.



Elvis Presley ( 1935 – 1977 )

Date: Elvis Aron Presley recorded his first songs in Memphis at the age of 19.

It was the beginning of a career that made him America’s number one star. Managed by Colonel Tom Parker, he became the most famous rock’n’roll singer in the world, appearing on TV shows, in a series of films, in cabaret at Las Vegas as well as making hit records. In later years “ the King “ had problems as well as success. Addicted to drugs, he died in his Memphis mansion, “ Gracelands “ at the age of 42. Greatest hits include: Heartbreak Hotel, Blue Suede Shoes, Jailhouse Rock, Hound Dog, All shook Up, Love Me Tender.


The Beatles

The Fab ( потрясающий ) Four came from Liverpool. They began playing together in 1959 ( Ringo Star joined three years later ) appearing in German and English clubs until a string of hits in 1962-63 made them Britain’s top new band. What followed is usually called “ Beatlemania “. John, Paul, George and Ringo became more than just pop stars – they became the voice of a new generation. They made interesting and original films, too – for example, Help and A Hard Day’s Night. By 1970, though, a mixture of drugs, arguments and money problems brought the band’s career to an end. Greatest hits include: Love Me Do, Please Please Me, I Want to Hold Your Hand, Yesterday, Penny Lane, All You Need Is Love.


Questions:

  1. When did ABBA stop recording?

  2. From what age did Jackson become a superstar?

  3. What is a real name of Madonna?

  4. Who was the manager of Elvis Presley?

  5. What was the title of Beatles’ film?

Test:

1. The secret of ABBA’s success was in …

a\ their well – produced songs, vocal harmonies and image

b\ the place of their birth

2. As a solo artist M. Jackson has been a superstar from the age of…

a\ eighteen

b\ eleven

3. … only seem to increase his fame.

a\ Jackson’s rather big family

b\ Jackson’s marriage to Elvis Presley’s daughter

4. Stardom arrived to Madonna when…

a\ she hired M. Jackson’s manager

b\ she left school

5. The age of … was the beginning of a career that made Elvis Presley America’s number one star.

a\ seventeen

b\ nineteen

6. Presley died at the age of forty – two because…

a\ of the traffic accident

b\ he has addicted to drugs

7. The Beatles came from…

a\ the north of England

b\ from London



21