СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Сценарий урока английского языка в 5 классе "День рождения"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данный урок разработан в соответствии с требованиями ФГОС и является третьим уроком 8 модуля "Особые дни". Сценарий содержит этапы урока и приемы обучения на каждом этапе.

Просмотр содержимого документа
«worksheets»

Fill in the cluster

It’s my

birthday



Place Activities



Food Presents





Learn the new words

treats - угощения

invite [ɪnvaɪt] guests [ɡests] – приглашать гостей

make invitation cards – делать приглашения

lay the table – накрыть стол

blow out candles – задувать свечи =light candles

make a birthday wish – загадать желание

wish – желать

wear colorful paper hats /ˈkʌləfl/ - носить цветные колпаки

be full of –быть полным

soup with noodles - суп с лапшой

mean - значить

bring good luck - приносить удачу=bring bad luck

money -деньги

envelope – конвертa a paper packet for letters

birthday girl (boy) - a child who celebrates a birthday именинница, именинник

congratulate /kənˈɡrætʃuleɪt/ - поздравлять


Tell about how people in Great Britain and China celebrate their birthdays. Use the key words:

In Britain people have a _

They decorate _

They invite their _

Their friends bring _

They have a table full of treats_

They play_


In China people eat _

Red eggs bring _

They decorate the house with _

They get _ in red _

They celebrate a birthday with_


Listen to the conversation between Ann and Bob and fill in the table.

Date: on Friday, on the 22nd of January

Time: at _____ o’clock

Number of people: ____

Food and drinks: 3 large pizzas, 10 burgers,

1 packet of chocolate_____________, 2 _______________ of lemonade

Activities: party ___________ , dancing.


Learn the words about how to talk at the table

Would you like (to have) _ Вы бы хотели немного_

What about (having)_?  - Как насчет _

How about (having)_? – Как насчет _

Shall we have_? – Мы будем_?

Let’s have_

That would be nice. –Было бы хорошо

That’s a great idea. – Замечательная идея

Good idea. I like___. - Хорошая идея. Я люблю_

Id love to. – Хотелось бы

That sounds great – Звучит замечательно

What a tasty cake! - Какой вкусный торт

Here you are – Вот возьмите.

Help yourself – Угощайтесь!

I don’t think so. – Не думаю

I don’t like_ I would like _ - Я хотел(а) бы_

Read the example:

- Would you like some sweets?

-That sounds great!

-Here you are!

-Thank you





Talk about how people in Russia celebrate their birthdays Use the plan

Party: Place: Decorations: Guests: Presents: Food: Drinks: Activities:


Test yourselves

1.What do your friends say to you at the party?

A) Merry Christmas B) Happy birthday

2.What do your guests bring?

  1. small presents B) a carton of juice

3.What do people in Britain do at the party

  1. light bonfires, B) play party games

4.What do people in China eat?

A) Soup with noodles and red eggs B) small sausages on a stick

















































Fill in the table

Birthday in Britain

Decorations


Presents


Treats






Activities


Birthday in China

Decorations


Presents


Treats



Activities





Learn congratulations and wishes – поздравления и пожелания

Happy birthday to you.

Many happy returns on this day!

С днем рождения!

С днем рождения!

Thank you

Thank you very much

Thanks

Thanks a lot


I wish you all the best

I wish you success

I wish you good luck

I wish you to be healthy

I wish you happiness

Я желаю тебе всего наилучшего

- успеха

- удачи

- здоровья

- счастья

May all your dreams come true

Пусть исполнятся все твои мечты


Read the diologue

- Hi

- Hello, come in.

- Many happy returns on this day!

- Thank you. Nice to see you.

- This is a present for you.

-Thanks a lot.

- May all your dreams come true.

- Thanks




At the table

Would you like (to have) _ Вы бы хотели немного_

What about (having)_?  - Как насчет _

How about (having)_? – Как насчет _

Shall we have_? – Мы будем_?

Let’s have_


That would be nice. –Было бы хорошо

That’s a great idea. – Замечательная идея

Good idea. I like___. - Хорошая идея. Я люблю_

Id love to. – Хотелось бы

That sounds great – Звучит замечательно

I don’t like.

I don’t think so. – Не думаю

I would like _ - Я хотел(а) бы_

What a tasty cake! - Какой вкусный торт

Help yourself to _. Угощайтесь

Here you are – Вот возьмите.

Help yourself – Угощайтесь!

Read the dialogue

- Shall we have some sweets?

-That sounds great!

-Here you are!

-Thank you!


Write about how we celebrate birthdays in Russia

Party:

Place:

Decorations:

Guests:

Presents:

Food:

Drinks:

Activities:


Просмотр содержимого документа
«???? ????? Birthday 5»

Сценарий урока английского языка в 5 класса «У меня день рождения»


Цель урока: формирование коммуникативной компетенции по теме «У меня день рождения»

Обучающие задачи: активизировать употребление в речи лексики по теме «День рождения», формировать навыки чтения с использованием различных стратегий (просмотровое, поисковое, изучающее) на примере текстов по теме «Как люди в разных странах отмечают день рождения», формировать навыки монологической и диалогической речи, формировать навык письменной речи на примере написания пригласительной открытки, формировать навыки аудирования на примере восстановления плана проведения дня рождения.

Воспитательные задачи: воспитывать культуры общения, приобщать к традициям, реалиям страны изучаемого языка, воспитывать потребность в практическом использовании языка, развивать и поддерживать устойчивый интерес к английскому языку.

Развивающие задачи: развивать память, внимание, умение логически излагать свои мысли.

Формы обучения: фронтальная, индивидуальная, парная, групповая.

Форма урока – урок-праздник

Планируемые  результаты:

Личностные:

- воспитание гражданской идентичности на основе усвоения традиционных ценностей граждан России (дом, семья); формирование ответственного отношения к учению; формирование уважительного и доброжелательного отношения к другому человеку; формирование мотивации изучения английского языка; развитие возможности самореализа­ции средствами иностранного языка; освоение социальных норм, правил поведения, социальных ролей, формирование коммуникативной компетентности в сотрудничестве со сверстниками в процессе учебной деятельности.

Метапредметные УУД:

познавательные: осуществлять поиск необходимой информации для выполнения учебных заданий; строить устное высказывание; уметь выделять главное, анализировать, обобщать, сравнивать; умение работать с учебником; уметь действовать по образцу при составлении собственных высказываний.

регулятивные: ставить учебную цель, планировать действия для ее достижения, вносить коррективы в речевые действия, проводить само- и взаимооценку,

коммуникативные: владеть всеми видами речевой деятельности в рамках данной темы; сотрудничать в процессе создания учебного продукта (диалога); устанавливать рабочие взаимоотношения при работе в группе и распределять роли; уметь выступать перед классом с небольшим сообщением.

предметные:

говорение: строить монологическое высказывание о праздновании дня рождения на основе плана и ключевых слов, вести диалог этикетного характера («За столом»), отвечать на предложение собеседника согласием/отказом, уметь употреблять основные нормы речевого этикета (реплики-клише);

аудирование: воспринимать на слух и полностью понимать речь учителя (выражения классного обихода), одноклассников (рассказ о дне рождения, реплики диалога), уметь находить заданную информацию в тексте;

чтение: читать текст о праздновании дня рождения в разных странах с пониманием необходимой информации и с полным пониманием содержания текста.

письмо: писать с опорой на образец пригласительную открытку

грамматические навыки: употреблять формы неопределенного артикля a(an), местоимения some, any).

  1. Организационный этап

Мотивация учебной деятельности с использованием приема сингапурской методики

Hello, everyone! Nice to see you. How are you? Sit down. Smile to your face partner (тот, кто напротив) and say “I’m glad to see you”. Now smile to your shoulder partner (тот, кто сидит рядом) and say “I’m glad to see you”

-Who is on duty today? What date is it today? What day is it today? Who is absent? Are you ready for the lesson? Let’s start then. Today we have an unusual lesson, because some guests have come to be present.

Фонетическая зарядка

Слайд 1. There is a poem for you. Listen to me. Repeat after me. Read the poem.

It’s birthday time, birthday time –

Time for games and time for toys,

Time for happy girls and boys,

Time for cakes and presents, too,

Time for laugh and say “Thank you”!

II. Постановка цели, мотивация

Определение темы и постановка задач урока с использованием приема синквейн

Слайд 2, 3. Look at the slide. There is a think vein there. The first line is missed. Read the think vein and guess what the theme of the lesson is.

1. __________ (birthday)

2. Funny, amazing

3. Celebrate, eat, play

4. It’s better to give presents then to get them

5. Fun

What is the first word? You are right. So the theme of the lesson is “It’s my birthday” Open your books on p 100. Look through the tasks and say what the aims of the lesson are. ( на доске даны опорные фразы)

- to learn the new word related to the theme … (birthdays)

- to read the text about …(birthdays)

- talk about … (how people in different countries celebrate birthdays)

- to act out dialogues about…( birthdays)

- to write about … (birthdays)

The main aim is to talk about how people in different countries celebrate their birthdays. So I invite you to the birthday party!

Рефлексия эмоционального состояния в начале урока.

Before a birthday party we usually decorate the house. There are a lot of balloons in the classroom. They are red and blue. Let’s decorate the classroom. If you are in a good mood, choose a red balloon, if you are in a bad mood, choose a blue one. (учащиеся выбирают шарики, соответствующие их настроению, и украшают ими класс)

III. Этап актуализации знаний

Активизация ранее изученной лексики по теме «Its my birthday» с использованием приема «кластер»

Слайд 4. Before talking about a birthday let’s revise the words related to the theme. On the desks you can see worksheets with different tasks. Let’s fill in the cluster. Do it on your own.

It’s my

birthday



Place Activities

Food Presents

Речевая зарядка.Answer my questions

Is your birthday a special day for you?

Do you usually celebrate your birthday?

Do you have a birthday party?

Do you celebrate your birthday at home (at a café)

Where do you celebrate your birthday?

Do you get presents?

Does your mother make a cake ?

Do you buy a carton of juice, a bottle of lemonade, a packet of biscuits?

What do you eat on your birthday?

What do you do at the party?



Слайд 5. Игра «Цепочка»

Let’s play a chain game. My birthday is on …of… When is your birthday? Well done!

IV. Первичное усвоение новых знаний

Введение новой лексики по теме “Its my birthday

Слайд 6.When we talk about a birthday we use a lot of words. Now look at the slide. Do you know the words on the slide? No, you don’t. Then, let’s read and learn the new words. Don’t write down. Try to remember them. Repeat them after me.

treats –угощения

invite [ɪnvaɪt] guests [ɡests] – приглашать гостей

make invitation cards – делать приглашения

lay the table – накрыть стол

blow out candles – задувать свечи =light candles

make a birthday wish –загадать желание, wish – желать

wear colorful paper hats /ˈkʌləfl/ - носить цветные колпаки

be full of –быть полным

soup with noodles- суп с лапшой

mean - значить

bring good luck- приносить удачу =bring bad luck

money -деньги

envelope – a paper packet for letters

birthday girl (boy) - a child who celebrates a birthday

congratulate – поздравлять

give (bring) presents- дарить подарки

get presents – получать подарки

Закрепление лексики по картинкам на основе лексической игры. Let’s play the game “Show me, please”. There are some pictures on the blackboard. Come one by one to the blackboard. Show me a picture which means: have a party, blow up balloons, lay the table, light candles, blow out candles, give (bring) presents, wear colorful paper hats, decorate the house with balloons, decorate the house with red paper, get money in red envelopes, play party games. (Приложение 1)

Формирование навыков поискового и смыслового чтения

The aim of the lesson is to talk about how people in different countries celebrate birthdays. To celebrate a birthday we decorate the house. We have already done it. We also make invitation cards, eat special food, have fun (play, dance, sing). Do you want to know how people in different countries celebrate their birthdays? Look through Ex. 3 on page 100.What is the text about? The text is about how people in Britain and in China celebrate their birthdays. Ok! Now read the text and say what people in different countries eat and do at the birthday party

V. Первичная проверка понимания

Слайд 7 Say to me “I agree or I don’t agree that”

Do you agree that

- British people have a party to celebrate a birthday?

- their friends bring small gifts?

- they have a table full of food?

- they eat chocolate biscuits and sausages?

- they decorate the house with flags?

- People in China eat soup with noodles?

- they eat red eggs?

- bluecolour brings good luck in China ?

- they get money in red envelope ? Good job!

Формирование навыка монологической речи. Составление рассказа по ключевым словам. Работа в парах. (ключевые слована доске) Tell us about how people in Great Britain and China celebrate their birthdays. Use the key words, present it to the class:

In Britain people have _

They decorate _

They invite their _

Their friends bring _

They have a table full of treats_

They play_

In China people decorate the house with _

They eat _

Red eggs bring_

They get _ in red _

They celebrate a birthday with_

Формирование навыков аудирования с пониманием запрашиваемой информации

Listen to the conversation between Ann and Bob. Answer the question. What are they talking about? They are talking about Bob’s birthday. Now fill in the plan in the worksheets and present it to the class and check yourselves. (SB Ex.8 p. 99)

Слайд8. Check yourselves

Birthday party plan

Date: on Friday, on the 22nd of January

Time: … (at 8 o’clock )

Number of people: … (15)

Food and drinks: 3 large pizzas, 10 burgers,

1 packet of chocolate … (biscuits),

2 … (bottles) of lemonade

Activities: party … (games), dancing

VI. Первичное закрепление

Формирование умения письменной речи. Написание пригласительных открыток. (Приложение 2)

Слайд 9. When we have a birthday party we invite our friends. Let’s make some invitation cards. Do you remember how to write invitation cards? Look at the slide. In the invitation card we write the name of your friend, date and time of the celebration, your address and your name. You have invitation cards on you desks. Complete and present it to the class.

Dear Kate,

I invite you to my birthday dinner.

Date: on the __th of _

Time: at 5 o’clock

Place: at 11, Garden Street

From: Laura

Динамическая пауза At the birthday party people have a lot of fun and relax. They often dance. Let’s dance too.

Формирование навыков диалогической речи

Imagine you are at the party. You are at the table. Look into your worksheets and learn some phrases about how to talk at the table.

Would you like (to have) _ Вы бы хотели немного_?

What about (having)_?  - Как насчет _?

How about (having)_? – Как насчет _?

Shall we have_? – Мы будем_?

Let’s have_.

That would be nice. –Было бы хорошо.

That’s a great idea. – Замечательная идея.

Good idea. I like___. - Хорошая идея. Я люблю_.

Id love to. – Хотелось бы.

That sounds great – Звучит замечательно.

What a tasty cake! - Какой вкусный торт!

Here you are – Вот возьмите.

Help yourself!Угощайтесь!

I don’t think so. – Не думаю.

I don’t like_ I would like _ - Я хотел(а) бы_.

Read the example:

-Would you like some sweets?

-That sounds great.

-Here you are!

-Thank you.

Act out your dialogues as in the example

Ролевая играAt the table” Look at the table full of tasty treats. (поставить угощение на стол). Let’s have a role play. One of you is a birthday child and the rest of the class are guests. Who wants to be a birthday child? Use the dialogue as a model and make your own dialogue related to the theme “At the table”

Исполнение песни “Happy birthday”

After dinner we have fun and sing songs. Let’s sing the song “Happy birthday”

VII. Контроль усвоения знаний

Прием cингапурской методики TakeOff-TouchDown

How do people in Russia celebrate birthdays?

Stand up those who

- celebrates your birthday

- decorates the house with balloons

- invites guests

- lays the table

- blows out the candles

- gets presents

- wears a colourful hat at the party

- has a great time at the party



Stand up those whose

- mother makes a cake

- parents light candles

- guests bring small gifts

- dinner table is full of treats

- guests wish you good luck

- sets off firework

Формирование навыков монологической речи. Описание празднования дня рождения в России с помощью плана. (планна доске)

Tell us about how people in Russia celebrate their birthdays. Use the plan:

Party:

Place:

Decorations:

Guests:

Presents:

Food:

Drinks:

Activities:

Игра «Прикрепи хвост ослу» (Приложение 3)

At the party children in Britain play a game “Pin the Tail on the Donkey”. It is a favourite game of all British children. The rules are simple. There is a donkey on the blackboard. It hasn’t got a tail. There are some tails with your names on them on your desks. Take a tail, come to the blackboard, close your eyes and pin the tail on the donkey. The player who will pin the tail closest to the appropriate spot is the winner.

Tест Let’s have a short test

1.What do your friends say to you at the party?

A) Merry Christmas B) Happy birthday

2.What do your guests bring?

  1. small presents B) a carton of juice

3. What do people in Britain do at the birthday party?

  1. light bonfires, B) play party games

4.What do people in China eat?

A) Soup with noodles B) small sausages on a stick

Exchange your worksheets and check it, please

VIII. Домашнее задание

Your homework is to learn the words in the worksheets, WB Ex 1, 2 p.61 – do the crossword, make up dialogues, SB Ex.4 p.100 - write a short text about how people in Russia celebrate birthdays with the help of the plan given in the worksheets. Your marks are___

IX. Рефлексия

Рефлексия деятельности на основе приема «Незаконченное предложение» (опорные фразы – на доске)

Now we come to the end of the lesson. Do you remember the theme of the lesson.

Now I know…

Now I can…

Today I have learnt to…

It was interesting to…

It was difficult to…

Рефлексия содержания учебного материала What do you like to do at the lesson best? What task were you active at? Take the smile and put it in the carriage with the task you like most of all

«Поезд». На парте перед каждым ребёнком лежит смайлик. На доске поезд с вагончиками, на которых обозначены этапы урока.

Рефлексия эмоционального состояния

Show me your thumb up if you are in a good mood or if you are OK, show me your thumb down if you are in a bad mood. Thank you for your work. You worked very well; you were active and clever. I’m glad to have such clever students as you are. I’ll give some treats. You are free.

Список литературы


1. Учебник «Английский в фокусе» Ю.Е. Ваулина. Д. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс М.: Просвещение 2014г.164с.

2. Рабочая тетрадь «Английский в фокусе» Ю.Е. Ваулина. Д. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс М.: Просвещение 2014г.1 88



Приложение 1



Приложение 2 Приложение 3







Просмотр содержимого презентации
«9?»

Read the poem, pronounce the sounds correctly   It’s birthday time, birthday time – Time for games and time for toys, Time for happy girls and boys, Time for cakes and presents, too, Time for laugh and say “Thank you”!

Read the poem, pronounce the sounds correctly

It’s birthday time, birthday time –

Time for games and time for toys,

Time for happy girls and boys,

Time for cakes and presents, too,

Time for laugh and say “Thank you”!

Guess the theme of the lesson 1. __________ 2. funny, amazing 3. celebrate, eat, play 4. It’s better to give presents then to get them 5. fun

Guess the theme of the lesson

1. __________

2. funny, amazing

3. celebrate, eat, play

4. It’s better to give presents then to get them

5. fun

The theme of the lesson is “ It’s my birthday”

The theme of the lesson is

It’s my birthday”

Fill in the cluster It’ my birthday place  activities  presents food

Fill in the cluster

It’ my birthday

place activities

presents food

When is your birthday?  My birthday is on the __th of _____

When is your birthday? My birthday is on the __th of _____

treats - угощения invite [ɪnvaɪt] guests [ɡests] – приглашать гостей wear colorful paper hats /ˈkʌləfl/ - носить цветные колпаки make invitation cards – делать приглашения be full of –быть полным lay the table – накрыть стол soup with noodles - суп с лапшой blow out candles – задувать свечи mean - значить make a birthday wish – загадать желание bring good luck -приносить удачу money -деньги wish – желать envelope – конверт  birthday girl (boy) - именинница, именинник сongratulate/kənˈɡrætʃuleɪt/ - поздравлять

treats - угощения

invite [ɪnvaɪt] guests [ɡests] – приглашать гостей

wear colorful paper hats /ˈkʌləfl/ - носить цветные колпаки

make invitation cards – делать приглашения

be full of –быть полным

lay the table – накрыть стол

soup with noodles - суп с лапшой

blow out candles – задувать свечи

mean - значить

make a birthday wish – загадать желание

bring good luck -приносить удачу

money -деньги

wish – желать

envelope – конверт

birthday girl (boy) - именинница, именинник

сongratulate/kənˈɡrætʃuleɪt/ - поздравлять

I agree that… I don’t agree that…
  • I agree that…
  • I don’t agree that…
Listen to the text and fill in the missing words Birthday party plan Date : on Friday, on the 22 nd of January Time : at 8 o’clock Number of people : 15 Food and drinks : 3 large pizzas, 10 burgers, 1 packet of chocolate biscuits ,  2 bottles of lemonade Activities : party games , dancing.

Listen to the text and fill in the missing words

Birthday party plan

Date : on Friday, on the 22 nd of January

Time : at 8 o’clock

Number of people : 15

Food and drinks : 3 large pizzas, 10 burgers, 1 packet of chocolate biscuits ,

2 bottles of lemonade

Activities : party games , dancing.

Write the invitation card Diana  on the 21 st of March at 5 o’clock at 11, Garden Street Laura

Write the invitation card

Diana

on the 21 st of March

at 5 o’clock

at 11, Garden Street

Laura

Let’s dance
  • Let’s dance
Birthday in Britain Decorations balloons Gifts small gifts Treats a birthday cake, crisps, sandwiches, small cakes, chocolate biscuits, ice cream, small sausages Activities play party games Birthday in China Decorations Gifts red paper Treats money in red envelopes noodle soup, red eggs Activities family comes for a party

Birthday in Britain

Decorations

balloons

Gifts

small gifts

Treats

a birthday cake, crisps, sandwiches, small cakes, chocolate biscuits, ice cream, small sausages

Activities

play party games

Birthday in China

Decorations

Gifts

red paper

Treats

money in red envelopes

noodle soup, red eggs

Activities

family comes for a party

Congratulations and wishes -   Happy birthday to you. Many happy returns on this day! С днем рождения! I wish you all the best С днем рождения! I wish you good luck Я желаю тебе всего наилучшего I wish you to be healthy - удачи - здоровья I wish you happiness May all your dreams come true  счастья Пусть исполнятся все твои мечты Thank you Thanks Thank you very much Thanks a lot

Congratulations and wishes -

Happy birthday to you.

Many happy returns on this day!

С днем рождения!

I wish you all the best

С днем рождения!

I wish you good luck

Я желаю тебе всего наилучшего

I wish you to be healthy

- удачи

- здоровья

I wish you happiness

May all your dreams come true

  • счастья

Пусть исполнятся все твои мечты

Thank you Thanks

Thank you very much Thanks a lot

Match the words to make phrases give (bring) a cake celebrate make party hats the house decorate presents light a wish wear the table lay invite friends make candles blow out a birthday good luck bring (mean) candles

Match the words to make phrases

give (bring)

a cake

celebrate

make

party hats

the house

decorate

presents

light

a wish

wear

the table

lay

invite

friends

make

candles

blow out

a birthday

good luck

bring (mean)

candles