СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Технологическая карта урока по удмуртской литературе в 3 классе по теме:"Аркадий Клабуков «Тютю Максим»"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Удмурт литературая 3 классын уроклы конспект, Аркадий Клабуков «Тютю Максим»

Просмотр содержимого документа
«Технологическая карта урока по удмуртской литературе в 3 классе по теме:"Аркадий Клабуков «Тютю Максим»"»

Удмурт литературая 3 классын уроклы конспект

быдэстиз 4А группаын дышетскись Муратова Елизавета Витальевна


Дышетись_______Кудрявцева С.В.

Методист_________ Иванова Т.С.

Уроклэн темаез: Аркадий Клабуков «Тютю Максим»

Уроклэн типез: выльзэ дышетон.

Уроклэн мугез: тодматоно дышетскисьёсты Аркадий Клабуковлэн «Тютю Максим» поэмаеныз.

Предметной быгатонъёс: «Тютю Макси» произведениен тодматско;текстлэсь пуштроссэ лыдземлэсь азьпал валыны но жанрлэсь авторез сярысь тодэ ваё; вольыт, мыло-кыдо лыдзисько; верослэсь пуштроссэ эскеро.

Матапредметной:

Регулятивной УУД: дышетисен чош уроклы мугъес пукто но пуктэм ужпуммез быдэсто; ужамзэс дунъяло.

Познаватеьной УУД: текстысь кулэ ивортодэтэз шудьтыло; верамъесты текстысь предложениосын юнамато; дышетисен чош огъянъес лэсьто.

Коммуникативной УУД: дышетисен, эшенызы валче ужало; малпанъёссэс радъяса, шара верало.

Личностной: темая мылкыдзэс шараяло; геройлэсь сямъёссэ дунъяло.

Тирлык (оборудование): «Лыдӟон книга» учебник 1-ти люкетэз, 3 класс, наглядной материал (речевой разминкалы кылбур, авторлэн туспуктэмез, тема).


Уроклэн ёзъёсыз (этапъесыз)

Этаплэн уж пумъёсыз (задачаосыз)

Дышетон амалъёс (методъёс)

Ужанкабъёс (формаос)

Дышетисьлэн ужпорыз (Деятельность учителя)

Дышетскисьлэнужпорыз (Деятельность учащихся)

1.Ужпумо югдур кылдытон но мугъёс пуктон люкет (Организационно-мотивационный этап)








А)Кыл волятон(речевая разминка)










Уроклы дасян;
















кылэз волятон;










Словесной: беседа, юанъёслы ответ сётон;

Ваньзы чош

-Зечбуресь пиналъёс, мынам нимы Елизавета Витальевна, мон тилесьтыд туннэ удмурт лыдзонъя уроктэс нуо, пукселэ.

Зыгыртэ асьтэдыз, вешалэ, нош али каллен понэле кидэс йыр выладэ, вешало. Вешакуды шуэ: «ах, кыче мон зечок!»

Туж умой, нош мар кулэ нырысьсэ ик карыны, лыдзисько азямы?

Шонер, кылмес волятон понна, шедьтэлэ парта вылысьтыды Вениамин Ившинлэсь пичи кылбурзэ.

Лыдзелэ ас поннады.

Мон гурезь баме тубо,
Лаптисько горд йыр доры.
Бо-бо-бо,

Ры-ры-ры,
Чечылэсь ческыт боры.

Мар сярысь вераське та пичи кылбурын?

Нош малы автор сое горд йыр шуэ?


Нош табере лыдзомы ваньмы чош шара, табере ыммес ворсаса,оло,ымамы таляк боры,,шыпытэн, нош али лыдзомы мыдлань.Кинлэн лыдземез потэ?

Зечокъёс.







кылэз волятыны










боры сярысь

боры кисьма ке, йырыз горд луэ





2. Ужез радъян люкет

1.Проблемной ситуация пуктон

2. Уроклэсь темазэ поттон

3.Уроклы муг но ужпумъёссэпуктон

Темаез дышетонлы дасян; нылпиосын чош уроклэсь темазэ поттон; нылпиосын уроклы муг но ужпумъё ссэпуктон

Словесной(беседа); наглядной (предложенис доска вылын) Наглядной:учебник.

ваньзы чош

Пинальёс, нош мар ти дышетиды, лыдзиды кылем урокын?

Нош кин солэн авторез?

Шонер! Нош ти сое лыдзыса быдтиды-а?

Нош мар сярысь вал 1-ти люкетэз?

Нош 2ти люкетэ? Нош 3ти люкетэз?

Кызьы ти малпаськоды, ар каромы туннэ урокын?




Шонер, асьмеос туннэ тодматскомы 3-ти люкетэныз, тодомы выль кылъёс но кылмес волятон бордын ужаломы.

Тютю Максим


Аркадий Клабуков


(верало мар сярысь люкетъёсыз)

умойгес тодматскомы 3-ти люкетэныз, лыдзом, выль кылъёс тодомы, кылмес волятон бордын ужаломы



3. Утчан-эскерон люкет

Утчан-эскерон люкет (поисково- исследовательский этап)


а) автор сярысь верос, заглавиезъя, суредъя уж

б) текстэн ужан лыдзоназьын


в)Физкультминутка
















Нырысьсэ лызон



Кыкетизэ лыдзон

Тодматоно выль темаен но сётоно выль тодон-валанъёс.


Словесной(беседа); практической: учебникен уж; кылбурез лыдзон
Наглядной(схема)

Ваньзы чош












































Мар сярысь та люкетэз?

Нош али демласько тиледлы 3ти люкетсэ асьтэлы лыдзыны. Озьыен, кылбурын тиледлы пумиськыны быгатозы тодомтэм кылъёс(доска вылэ ошисько)

(кузь) пышез-будос(конопля)

Сюргозы-кык вайыжъёсты герзась гозы

Сьосьёс-алма уж карись адямиос

Шонер!Табере дэмласько тиледлы лыдзыны та кылбурез люкетъёсъя. Лыдзомы цепочкаен.

Лыз инмысь пилем ышиз,

Берпумзэ пересь вушйиз,


Со уйин кенос возьма –

Сторожын ужа Кузьма.


Шутэтскем, сиськем бере

Нош ик ужаны выре.


Кузь пышез но чуж бунэз

Сюргозы пересь пунэ:


Колхозлы сиес тирлык

Дась мед луоз гужемлы.

Малы лыз инмысь пилем ышиз?

Кызьы но кин луыса ужа Кузьма?


Кин со сыче сторож?



Кызьы ужа Кузьма?

Шонер! Кызьы ти малпаськоды, мар луоз азьланяз?

Тунсыко! Нош шонер-а ти малпаськоды тодомы лыдзонмес азьланьтыса.

Азбаре Катя вуиз,
Кудызэ музэ пуктиз.


Э, тютюос тюоргето!

Кин Максиез лиятоз?


Мар юанэз – пересз

Максимлэн дурваисез.


- Пие, малы бордиськод,

Нырдэ сокем ошиськод?

Оло, зазег чепыльтиз?

- Оз!


- Куака, оло, кутиз

Тютюдэ, ляб утемен?

- Бе-э-эн.


- Со умме усем, пересь,

Со куака сюдэм, пересь.


- Кылдэ шод али, нылы,

Эн люкеты милемлы.

Шонер-а, малпанъёсты вал?

Малы Максим бордэ?

Кин-о Максимез лиятоз?

Кин со дурвайись?



Кызьы ти малпаськоды, кызьы лиятоз пересь Максимез?

Ойдолэ лыдзонмес азьланьтом, но тодомы шоер-а ти малпаськоды.

Максимы синзэ зыра,

Пиезлы пересь вера:


-Дугды, пие, бордэмысь!

Калык кылоз урамысь,


Шуозы, пизы вузэ…

Дугды, эн учкы музэ.


Уть ай, мон толон уйин

Ворасез кырми, нуи,


Председательлы сёти,

«Вот, - шуи, - пересь етиз!»


Тау! шуэ. Киме кутиз,

Атайзэ кадь зыгыртиз.


Макси, дугды бордэмысь:

Калык кылоз урамысь,


Шуозы, пизы вузэ…

Дугды эн учкы музэ.

Шонер-а малпанъёсты вал?

Кызьы лиятэ пересь пизэ?



Мар луэм толон уйин?




Шонер! Пересь изьысалыз ке, Максим сямен, кутысалыз-а ворасез?

Шонер! «Шуозы, пизы вузэ…» Кызьы валаськоды та кылъёсты, мукет глаголэн воштыса кызьы луоз?

Нош кызьы ти малпаськоды, мар луоз азьланяз?

Тунсыко, ойдоло лыдзом но тодомы тупало-а тиляд малпанъёсты.

Тон пинал али, дышод,

Часлы быдэ сэзь луод,


Нунал кыче пось, шулдыр!

Возьмакуд уд кол ни, дыр?


Сьосьёс котькудиз озьы:

Нырулим ке, нуозы


Тютюосмес, ю-няньмес,

Шулдыр, чебер улонмес.


Соин сэзь лу, Макси!

Чутырес лу, Макси!

Пиналъёс, тупазы-а малпанъёсты?

Малы пересь Максиез сэзь луыны косиз?



Шонер! Нош сьосьёс кыл улын автор кинэ ватэ?

Пиналъёс, сьосьёс кыл улын автор ватэ ворасьёсты, алдаськисъёсты но улонэз пожасъёсты.

Та поэма гожтэмын 1936 арын. Со вакытэ Европаын мынэ вал Гитлерэн ож. Автор со войнаез но сьось кыл улэ ватиз: Сьосьёс котькудиз озьы:

Нырулим ке, нуозы

Тютюосмес, ю-няньмес,

Шулдыр, чебер улонмес.

Нош улонмы чебер, шулдыр мед улоз, сьосёс медам нуэ шуыса кин малпаське, кин тырше?

Шонер, кунгожын сыло солдатъёс-пограничникъёс. Соос асьмелэсь шаермес утё сьосёслэсь, ворасьёслэсь

Физкультинутка.

Али ванмы чош султом

Йырынымы бергатом,

Киосынымы шулдыр чабом,

Пыдынымы тыпыртом,

Кусъёсмес но вырытом.Пукселэ
























Уй вуиз

Уйин кенос возьма сторож луыса

Сторож чакла уйин лушкаськисьёс медам кеносе пыре шуыса

Рос-прос, тыршыса

(нылпиослэн малпаньёссы)



























Тютюоссыз ышизы

Пересез

Дурвайись - со полаз пырись (поддерживать, стоять на его стороне)

Шуныт кылъёс вералоз




























Пересь вера: дугды, пие, бордэмысь:

калык кылоз урамысть..

пересь кутэм ворасез, но нуэм пердседатель доры. Пердседатель солы кизе кутэм но зыгыртэм.

Оз.

Нылпиослэн малпанъёссы.

Бордэ



















Сэзь луиз ке солэсь тютюоссэ уз лушкалэ. Я кузь улонэз но шулдыр, шуг-секытъёстэк луоз.

Куакаосты.









солдатъёс

4.Практической этап

Тодон-валанъёссэс юнматыны


словесной




Ваньзы чош


Кызьы ти малпаськоды, малы автор гожтэм таче произведение?


Зечокъёс! Шонер! Кыче суред словесной лэсьтысалды та произведенилы?

Али мон тиледлы лыдзо та поэмаысь одиг геройлы тупась сямъёс, нош ти тодыны кулэ кин сярысь мон верасько. Та герой рос-прос тырше, уйёссэ уг изь колхоз понна, ворасьлэсь уте; колхозлы сиес тирлык гужемлы дася; Максиез улонлы дышетэ. Кин та?

Шонер. Нош али кузэн ужалом. Кызьы кузэн ужано?


Шонер! Парта вылады листокъёс вань. Тиледлы Максимлы сямъёс кулэ бырйыны, кыче кулэ луыны тютю чаклась. Кельшись сямез карандашен ултиз пусъё:


зеч


Чупырес


Куректись

Максим

Шаплы


Алдаськись


Лякыт сямо


пояськись


Сак улись


урод


Синтэм-пельтэм


Пиналъёслы возьматэ кыче кулэ луыны: ужэз рос-прос лэсьтоно

Нылпиос верало.






Пересь Кузьма

Ог-огмес кылзиськоно но т.д.






Кыче сямъёс пусйиды? Малы?

Тиледлы анай-атайды уж сетэ ке уждэс пумаз вуттиськоды-а? рос-прос лэсьтиськоды-а?

Нош тиляд таче учыръёсты вал-а ни?

Ойдолэ шедьтом поэмаысь 3ти люкетысьтыз пересь Кузьмалэн ужамез сярысь чуръёсты!

Зечокъёс! Нош али шедьтэлэ чурёс кытын пересь валэктэ Максилы кыче луоно.

Тунсыко!Та кылбурез лыдзыса луэ валаны кыче луыны уг яра. Кин ке тиледлы уж сётэ ке со рос-прос быдэстоно, возьматоно кыче ти визьмо, тыршись, чупырес адями шуыса.


5.Дунъян люкет (Рефлексивно-оценочный этап)

Пиналъёслэсь урокын басьтэм тодон-валанъёссэс эскерон; Пиналъёслэн урокын асьсэлэсь но класслэсь азинсконъёссэс дунъян.

Словесной:юанъёслы ответ сётон. Наглядной: листокъёс юанъёсын





Ваньзы чош

Урокмылэн пумыз вуэ ни. Ойдолэ тодамы ваёмы кыче кылбурен ми туннэ тодматиськимы?
Кин солэн авторез?

Мар выльзэ ти тодиды?

Кельшиз-а та кылбур?Малы?
Дорады кулэ луоз вольыт лыдзыны.

Тиляд жок вылады тютюосты вань. Буялэ чырты весьсэ горд туннэ урокын ляб ужады ке, чужэн, тиляд шуг-секытъёсты вал ке но, ти туж зеч тыршиды, нош вожэт, тиляд урокын ваньмыз пормиз но шуг секытъёсты ой вал.

Кин кыче буёлэн суредаз? Малы?

Озьыен, ти туж зеч ужады, тау. Вуоно пумиськытозь.

Тютю Максим