Урок английского языка
Класс: 7
Тема: My Favourite Book
Тип урока: Комбинированный (введение новой лексики + развитие навыков говорения и письма)
Цели урока:
Цели обучения:
Научиться описывать любимую книгу (жанр, сюжет, герои, автор, впечатления).
Расширить словарный запас по теме «Книги и чтение».
Развивать навыки устной речи, аудирования и письменной речи.
Повысить интерес к чтению художественной литературы на английском языке.
План урока (на 45 минут)
1. Организационный момент (2 мин)
Приветствие, настрой на работу.
Цель урока объясняется учащимся: “Today we will talk about our favourite books and learn how to describe them in English.”
2. Актуализация знаний (5 мин)
Вопросы к классу:
Do you like reading books?
What kinds of books do you like?
Do you have a favourite book or author?
Активизация лексики: на доске — слова:
📘 author, character, plot, title, chapter, adventure, fantasy, detective, fairy tale, novel, story, exciting, boring, interesting, funny, scary.
3. Введение новой лексики (8 мин)
Учитель объясняет новые слова (с примерами):
Plot – what happens in the story.
Main character – the most important person in the story.
Genre – type of book (detective, fantasy, adventure, etc.)
Setting – where and when the story happens.
Закрепление:
Ученики соединяют слова с картинками/переводом (можно использовать карточки или интерактивную доску).
4. Аудирование (10 мин)
Задание: Прослушать аудио/видео, где ученик рассказывает о своей любимой книге.
(Пример: “Hi! My name is Tom. My favourite book is Harry Potter. It’s a fantasy book. The main character is a boy called Harry. He goes to a magic school and fights evil. I like this book because it’s exciting and magical.”)
Вопросы после прослушивания:
What is Tom’s favourite book?
What is the genre?
Who is the main character?
Why does he like this book?
5. Говорение (10 мин)
Парная работа:
Каждому ученику выдаётся карточка с планом:
Title:
Author:
Genre:
Main characters:
What is the book about?
Why do you like it?
Задание: обсудить в парах свою любимую книгу (или книгу, которую недавно читали).
6. Письмо (7 мин)
Задание: написать краткий рассказ “My Favourite Book” (5–6 предложений) по плану:
My favourite book is...
It is written by...
It is a ... book.
The main characters are...
The book is about...
I like it because...
7. Подведение итогов (2 мин)
Обсуждение, что нового узнали.
Лучшие мини-сочинения можно прочитать вслух.
Домашнее задание:
Подготовить устную презентацию о своей любимой книге (на 1–2 минуты, можно с картинкой или обложкой книги).
✨ Дополнительно:
Лексический минимум:
author, title, chapter, character, plot, genre, fantasy, detective, novel, fairy tale, adventure, interesting, boring, exciting, scary, funny.
📌 Используемые ресурсы:
Аудиофрагмент или видео с описанием книги.
Карточки с новыми словами и жанрами.
Таблица для заполнения в парах.
Проектор/интерактивная доска (при наличии).
📖 Part 1. Vocabulary
Match the words with their meanings.
Word | Meaning |
1. Author | a) what happens in a story |
2. Plot | b) a person in the story |
3. Character | c) the name of the book |
4. Title | d) type of book (e.g. fantasy) |
5. Genre | e) the writer of the book |
Write the correct letters here:
___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___
🎧 Part 2. Listening
Listen to the short text and answer the questions.
(Учитель читает или включает аудио)
“Hi! My name is Tom. My favourite book is Harry Potter. It’s a fantasy book. The main character is a boy called Harry. He goes to a magic school and fights evil. I like this book because it’s exciting and magical.”
Questions:
What is the name of the book? __________________________
What genre is it? __________________________
Who is the main character? __________________________
Why does Tom like the book? __________________________
🗣️ Part 3. Speaking
Ask your partner about their favourite book. Use this plan to help you.
✍ Write short answers about your partner’s book:
My partner’s favourite book is ____________________
It is written by ____________________
The genre is ____________________
The main characters are ____________________
It is about ____________________
My partner likes it because ____________________
✍️ Part 4. Writing
Now write about your favourite book.
Use this structure:
My favourite book is _______________.
It is written by _______________.
It is a _______________ book.
The main characters are _______________.
It is about _______________.
I like it because _______________.
📌 Bonus (Optional): Draw the cover of your favourite book here: