СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Урок по теме "Национальные парки и заповедники в России"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данный урок разработан  для обучающихся 10 класса. согласно новых ФГОС. Много материала. которого нет в учебники

Просмотр содержимого документа
«Урок по теме "Национальные парки и заповедники в России"»

Конспект урока Тема – «Национальные парки и заповедники России»

Тип урока – комбинированный

1.Оргмомент и целеполагание

Цель урока – практическое применение предметных знаний, умений, навыков по английскому языку.

Задачи:

1. Развитие навыков чтения с пониманием основного содержания текста.

2. Развитие речевых умений и навыков устной речи.

3. Развитие навыков аудирования с целью извлечения запрашиваемой информации.

4.Отработка грамматических навыков по теме «Использование артикля с географическими названиями.

5. Становление экологической культуры обучающихся.

Формирование УУД:

Личностные:

  • формирование мотивации изучения иностранных языков;

  • осознание возможностей самореализации средствами иностранного языка;

  • развитие эмоциональной сферы - эстетического восприятия и оценки состояния окружающей среды.

Познавательные:

  • самостоятельное выделение и формулирование познавательной задачи;

  • поиск и выделение необходимой информации (при заполнении таблицы);

Регулятивные:

  • постановка учебной задачи;

  • определение последовательности промежуточных целей с учетом конечного результата;

  • составление плана и последовательности действий;

  • прогнозирование.

  • рефлексия учебной деятельности.

Коммуникативные:

Участие в коллективном обсуждение проблем.


Teacher: Good morning, students. At first I want to know how you are? Are you fine?

It’s the beginning of spring, the time of love, new ideas. What do you imagine when you think about spring?

Yes, spring is the sun, the blue sky, birds’ songs. You notice that birds and animals make our life brighter. But are their lives always easy? That’s a pity but no.

На экране картинки с изображением природных парков и заповедников.

Animals and birds need our help. What can we do to protect them? Look at the pictures, maybe they’ll help you to answer.

You are right people make special places like national parks and nature reserves. Let’s speak about them. Look at the pictures one more time and guess where these places are situated? Do you know these places? What NP or NR do you know? Where are they situated? Have you ever been to the NP?

So, the theme of our lesson is National parks and nature reserves of Russia.

2.Актуализация опорных знаний. Работа с лексикой.

I hope you realize the beauty of our country. Russia is rich in national parks and nature reserves. But do you know the differences between these words (definition)?

  1. Give the definition of the national park and the nature reserves.

National park

Nature reserves

 

 

 

National park B

Nature reserves A

  1. economic activity is not allowed

  2. fishing, hunting, picking mushrooms and berries are prohibited

  3. building hotels is allowed

  4. tourism is allowed

  5. no plants and factories

  6. agriculture is prohibited

  7. cutting grass is prohibited

  1. economic activity is not allowed

  2. fishing, hunting, picking mushrooms and berries are prohibited

  3. building roads is prohibited

  4. some special scientific researches are provided

  5. no plants and factories

  6. agriculture is prohibited

  7. cutting grass is prohibited


A. an area of land that is protected in order to keep safe the animals and plants that live there, often because they are rare

B. an area of a country that is protected by the government because of its natural beauty or because it has a special history

  • A. участок земли, который охраняется с целью обеспечения безопасности обитающих там животных и растений, часто потому, что они редки

  • B. район страны, который охраняется правительством из-за его природной красоты или потому, что у него особая история

  • Here are some peculiar features of national parks and nature reserves. Fill the table.

  • 1. economic activity is allowed

  • 2. economic activity is not allowed

  • 3. fishing, hunting, picking mushrooms and berries are prohibited

  • 4. fishing, hunting, picking mushrooms and berries are allowed

  • 5. building hotels is allowed

  • 6. building roads is prohibited

  • 7. tourism is allowed

  • 8. some special scientific researches are provided

  • 9. no plants and factories

  • 10. plants and factories are built

  • 11. agriculture is possible

  • 12. agriculture is prohibited

  • 13. cutting grass is prohibited

  • 14. cutting grass is allowed

  •  Вот некоторые особенности национальных парков и заповедников. Заполните таблицу. 1. экономическая деятельность разрешена 2. экономическая деятельность запрещена 3. рыбалка, охота, сбор грибов и ягод запрещены 4. рыбалка, охота, сбор грибов и ягод разрешены 5. разрешено строительство гостиниц 6. запрещено строительство дорог 7. разрешен туризм 8. проводятся некоторые специальные научные исследования 9. нет заводов и фабрик 10. заводы и фабрики строятся 11. сельское хозяйство возможно 12. сельское хозяйство запрещено 13. подстригать траву запрещено 14. подстригать траву разрешен

3.Работа с грамматикой.

I think you can imagine how many NP and NR our country has. Have you got any ideas how many NP (62) and NR (111) are in Russia. We can’t speak about all of them during one lesson.

I want you to read about the most popular NP and NR. About top-10 places popular among the tourists. But the sentences have some gaps. Your task is to fill in them. Can you guess what words they are?

Yes, they are the articles. Let’s revise the using the articles with geographical names.

Я думаю, вы можете себе представить, сколько NP и NR в нашей стране. Есть ли у вас какие-либо идеи о том, сколько NP (62) и NR (111) в России. Мы не можем рассказать о них всех за один урок. Я хочу, чтобы вы прочитали о самых популярных NP и NR. О топ-10 местах, популярных среди туристов. Но в предложениях есть некоторые пробелы. Ваша задача - заполнить их. Можете ли вы угадать, что это за слова? Да, это артикли. Давайте пересмотрим использование статей с географическими названиями.

1. The National Park “Taganai” is located not far from ___ Chelyabinsk in the southern part of ___ Urals

2. Kivach Nature Reserve was established in 1931 to study and protect taiga of ___ Republic of Karelia. The site includes the famous 10.7 meter ___ Kivach waterfall on ___ Suna River.

3. Prielbrusye National Park is centered on ____Mt. Elbrus, the highest mountain in Europe at 5,632 meters above sea level. The park is in _____ central Caucasus Mountains. The park is situated in the southwestern corner of _____ Kabardino-Balkar Republic of ____Russia.

4. Caucasus Nature Reserve is the largest and oldest in the territory of specially protected natural area in _____ Caucasus. The area is situated in ____ Mostovsky District of _____Krasnodar Krai.

5. Pleshcheyovo Ozero National Park covers____ Lake Pleshcheyevo and surrounding areas. The lake is located on the central part of ____East European Plain, about 130 km northeast of____ Moscow, in the basin of ____ Upper Volga.

6. The Curonian Spit is a 98 km long, thin, curved sand-dune spit that separates ___ Curonian Lagoon from ___ Baltic Sea coast. Its southern portion lies within___ Kaliningrad Oblast, ___Russia and its northern within southwestern ____Lithuania.

7. Stolby Nature Reserve is located 10 km south of the city of___ Krasnoyarsk, on the northwestern part of ___ Eastern Sayan Mountains. The site is known for its dramatic complexes of rocks.

8. Sochi National Park is a national park in ___Western Caucasus, near the city of ___Sochi, in ___Southern Russia.[1] It is Russia's second oldest national park, established on May 5, 1983.[2]

9. Kislovodsk National Park is located in ___Kislovodsk. Its territory is larger than the park of Versal Palace in ___France.

10. Samara bend (Samarskaya Luka) National Park covers most of the peninsula formed by the 180-degree bend of ___ Volga River as it flows around ___ Zhiguli Mountains, near the cities of___Samara and____Zhigulyovsk.

  1. Национальный парк “Таганай” расположен недалеко от ___ Челябинска в южной части ___ Урала 2. Кивачский природный заповедник был создан в 1931 году для изучения и охраны тайги ___ Республики Карелия. На территории находится знаменитый 10,7-метровый водопад Кивач на реке Суна. 3. Национальный парк "Приэльбрусье" расположен в центре ____горы Эльбрус, самой высокой горы Европы на высоте 5632 метра над уровнем моря. Парк находится в _____ горах Центрального Кавказа. Парк расположен в юго-западной части _____ Кабардино-Балкарской Республики ____России. 4. Кавказский природный заповедник является крупнейшим и старейшим на территории особо охраняемой природной территории на _____ Кавказе. Территория расположена в ____ Мостовском районе _____Краснодарского края. 5. Национальный парк "Плещеево озеро" охватывает____ озеро Плещеево и прилегающие территории. Озеро расположено в центральной части Восточно-Европейской равнины, примерно в 130 км к северо-востоку от Москвы, в бассейне Верхней Волги. 6. Куршская коса - это тонкая изогнутая песчаная дюнная коса длиной 98 км, которая отделяет Куршский залив от побережья Балтийского моря. Его южная часть находится в пределах ___ Калининградской области, ___России, а северная - в пределах юго-западной ___Литвы. 7. Природный заповедник "Столбы" расположен в 10 км к югу от города___ Красноярска, в северо-западной части ___ Восточных Саян. Это место известно своими впечатляющими комплексами скал. 8. Сочинский национальный парк - национальный парк на Западном Кавказе, недалеко от города Сочи, на юге России.[1] Это второй старейший национальный парк России, основанный 5 мая 1983 года.[2] 9. Кисловодский национальный парк расположен в ___Кисловодске. Его территория больше, чем парк Версальского дворца во ___Франции. 10. Национальный парк "Самарская излучина" (Самарская Лука) занимает большую часть полуострова, образованного 180-градусным изгибом реки Волги, огибающей Жигулевские горы, недалеко от городов Самара и Жигулевск.

Do it yourselves. If you have some difficulties use your books at page GR10-11. Now check yourself.

Look at the board. These are the most popular tourist sites. Try to guess their names using your sentences.

And read the proper text aloud.

You see Curonian Spit among them. Can you guess what its place is? Why?


Домашнее задание

Make a story or a presentation about NP or NR of our country or another country.

4.Работа с аудированием.

Curonian Spit is the treasure of our region. Have you ever been there?

Now I want you to watch a short video about CS. https://www.youtube.com/watch?v=9qg8ZB1dQ8A

During watching make notes, please. Fill in the missing information into the sentences.

The Curonian Spit belongs to _______________ and __________________.

Its total length is ________________________km.

The Spit separates _______________________ from __________________.

The best time to enjoy the beauty of the Curonian Spit is from _________ to _____________.

Both the Russian and Lithuanian parts of the spit are _______________________.

The Curonian Spit is also famous for ___________________________.

Every year about ____________________ birds fly over the Spit.

The Curonian Spit has an unofficial name _________________________.

From ___________________________ it is a UNESCO World Heritage Site.

Using your notes let’s make a short story about the CS.

5.Работа с текстом.

You can see a short text about the CS.

Read this text and tell me please what the main idea is.

On the night of January 29, 1945, the combined landing, consisting of 162 volunteers of the 113th regiment of the 32nd Rifle Division, began to force the Memel Strait. The liberation of Kurish Nerung (now the Curonian Spit) was attended by soldiers of the 32nd Rifle Division of the Upper Dnieper, the 19th Rifle Corps, the 4th Shock Army of the 1st Baltic Front, part of the 43rd Army as part of the 115th Red Banner Kholm and 325th Dvinsk rifle divisions. Losses of the Soviet troops during the fighting from January 25 to February 4 amounted to 403 people killed and 1,066 wounded.

В ночь на 29 января 1945 года сводный десант, состоявший из 162 добровольцев 113-го полка 32-й стрелковой дивизии, приступил к форсированию Мемельского пролива. В освобождении Куриш-Нерунга (ныне Куршская коса) принимали участие военнослужащие 32-й стрелковой дивизии Верхнего Поднепровья, 19-го стрелкового корпуса, 4-й ударной армии 1-го Прибалтийского фронта, части 43-й армии в составе 115-й Краснознаменной Холмской и 325-й Двинской стрелковых дивизий. Потери советских войск в ходе боевых действий с 25 января по 4 февраля составили 403 человека убитыми и 1066 ранеными.

Yes, the text is about CS during the Great Patriotic war. We should remember this war and its heroes.

You know that the year 2020 is the year of memory and glory. And the local authorities are going to open a museum devoted to the Great Patriotic war on the CS.

I hope people will never forget these years. Our grandparents and great grandparents save CS for the future. Now it’s a national park.

7.Подведение итогов, рефлексия.

Well, our country is rich in animals, birds and plants. There are a lot of NP and NR. What is the main aim of these places? (protect and save for the future generations) Какова главная цель этих мест

Read what you want to tell to the future generation. Stick your messages on the board.

I’d like to add one more message from…M. Prishvin “To protect nature means to protect the homeland” Я хотела бы добавить еще одно сообщение от... М. Пришвин “Беречь природу - значит защищать родину”