Target age group: 16-17
Target language level: B1
Lesson aim: Students will improve their communicative skills on the theme “My career” increasing awareness about the importance of future job.
Lesson goals: Students will improve their communicative skills abilities
by making dialogues with partners using the vocabulary of the unit;
by involving students with contrary opinion into discussion;
by getting and thinking over information and solving the problem.
МБОУ г. Астрахани «СОШ №39»
Урок английского языка
(тип урока – комплексный, обобщающий)
Учебная тема: «Профессиональная карьера»
Методическая тема: «Организация дискуссии на уроке»
дата: 12.12.19
время: 8.00
класс: 11А
учитель: Подопригора С.А.
Цель совместной деятельности:
дискуссия на английском языке с опорой на интеллектуальную таблицу, заполняемую в ходе урока самими учащимися и решение общей проблемы.
Обучающая задача:
научить работать с таблицами, быстро ориентироваться в потоке информации, использовать при этом таблицы в качестве инструмента для высказывания
Воспитательная задача:
Подготовить выпускников к серьёзному и осознанному выбору профессии в контексте современных требований (умение проходить собеседование, работать в команде и т. п.)
Lesson Structure
Introduction Вводное слово учителя, объяснение работы
This school year is the last for you. You face a real-life choice now. You have to evaluate your own strength and preferences and choose career successfully. I’d like to welcome you to take part in a work with a Mind Map. Your task is to be very careful and do your best in listening, speaking and filling in the Map. And at the end of the lesson it will help you to give an answer to the question,
“What would you like to get from your job?”
Ставится проблемный вопрос
Stage 1 Warming up Разминка
People often say that times differ but people don’t. In all times people wanted good job, friendly family and high salary. Nowadays some politicians consider the situation in the world to be rather dangerous. They say that “play fair game business” doesn’t exist any more. All prestigious profiles are corrupted. What is your opinion?
Stage 2 Body part of the lesson, prestigious profiles
Приступаем к работе с таблицей, заполняем первую колонку: престижные сферы занятости
I’d rather prefer watching television than reading newspapers because they make my fingers black. Some of the TV programmes make my hair stand on end. The most popular profiles such as show business, mass media, economics and tourism, sales and computing are closed for simple people. It is as plain as two and two makes four that you should try hard to get any prestigious job without paying money. Could you add some more popular profiles to my list?
Stage 3 Presentation
Учащиеся сообщают результаты интервью, проведённого в классе заранее, на тему «Любимый цвет влияет на твой выбор».На данном этапе урока используется технология работы с проектами.
Success in your career is very much determined by your personal qualities and your likes and dislikes. Do you know that colour plays a great role in our life and influences your choice? While listening to Kseniya fill in the Map with proper words.
(presentation – 5 min)
Stage 4 Dress code Деловой этикет
What else is very important for you to know while you are preparing for a professional career? Do you know what dress code is? Are you ready to accept dress code if necessary?
На этом этапе учитель вводит элемент нового: эта тема не обсуждалась на уроках. Ожидаемый результат: неподготовленные реплики и высказывания.
Stage 5 Prestigious jobs Престижная работа
Mass media is a profile, but editor, secretary, correspondent and journalist are jobs of these profiles. Please write down jobs related to popular profiles. What skills and abilities are needed to be successful in them?
На этом этапе учащиеся продолжают заполнение таблицы, здесь же можно проверить домашнее задание: подготовленные сообщения о различных профессиях.
Stage 6 Listening
The first job interview is rather exciting for everybody. Listen to the interview and do the task on your paper. After that you are to comment on your notes.
Учащиеся выполняют работу по услышанному тексту, их задача прокомментировать ошибки, допущенные кандидатами во время собеседования. На карточках учитель поместил подсказки. Строго: нельзя помогать в понимании текста, это входит в задание, можно только обозначить начало фразы…
Stage 7 Mind map Ответ на проблемный вопрос
Are you ready to answer the question, «What would you like to get from your job”? Don’t be confused and try to train first in pairs.
Если времени на уроке недостаточно, можно спросить 1-2 учащихся и подвести итог.
Stage 8 Summing up Поощрении учеников, пожелания учителя
Our discussion is over. You’ve sounded positive and I hope your position in life will be active and positive as well.
Today you did much. You’ve practiced listening and discussing, expressing and justifying your opinions. You learnt to deal with a Mind map and to analyze your choice of professional career.
Планируемые трудности: не уложимся в один урок