СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Внеклассное мероприятие "Мокшень ваймосеманят"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Внеклассное мерприятие "Мокшень ваймосеманят" (мордовские посиделки)

Просмотр содержимого документа
«Внеклассное мероприятие "Мокшень ваймосеманят"»

МБОУ "Киртелинская средняя общеобразовательная школа"

Тетюшского муниципального района РТ











Внеклассное мероприятие


«Мокшень ваймосеманят»






Разработан участниками объединения

«Возрождение» совместно с учителем

мордовского языка Абраконовой Г.В.

МБОУ "Киртелинская СОШ"

Тетюшского муниципального района РТ



Внеклассное мероприятие «Мокшень ваймосеманят»


Цели занятия:

  1. Возрождение культуры мордовского народа.

  2. Воспитание дружбы между народами, любви к мордовскому фольклору.


Оборудование и декорации:

-Мордовская улица, изба, стол с угощениями.


Ход мероприятия:



Вед: Шумбраши, кельгома ялгат, тядят, бабанят, инжихть!


1 мальчик: Сембе кенкшнеста,

Сембе ортатнень эста,

Лиседа вишконяста,

Капшеда вишконятса.


2 мальчик: Панжихть ортатне

Лиседа кинь мялец


1 мальчик: А кинь аф мялец

То жа лиседа.


(под музыку выходят другие мальчики)


3 мальчик: Ащи Фомась

Пирьф кунчкаса

Оцю терем каршеса

Кели крыленця кучкаса

Апак лаксев аньцек

Цебярьста красяв.


4 мальчик: Кудса ли Марьясь,

Кудса ли Дарьясь,

Кудса ли ваймонясь Катюшенькась?


Девочки хором: Минь тясотанок.


(под музыку выходят девочки)


1 девочка: Минь пурнавоме налхксема да пеетькшнема.


2 девочка: Шутяма.


3 девочка: Колендема.


Все вместе: Кенярдема тейнть и паваз


Вед: Начки модась

Аварьдихть паксятне

Пиземсь пизи

Мзярда тя эрьси?

Мезе тиихть ломаттне сексе пораня? Сёксенда аделсевихть паксянь тефне. И пачкодихть якшапне, кувака тялонь илятне.Ёмлатне и оцюфне пурнавихть фкя куц ваймосема. Тоса морайхть моронят, конат азондыхть кизонь тефснон эса, азондыхть содама ёфкст, пеетькшнемат. Но тялонда ломаттне тожа покодихть. Синь кштирдихть, кодайхть, сёрматкшнихть и ся пингть эста жа морайхть морот, припевайхть.


(Рассказ свидетельницы этих вечеров Борисовой Елены Серафимовны)


Вед: А тяни кулхцонтама пеетькшнемат.


Девочка и мальчик: Цёраняй, якак ведьняс.

-Пекозе сяряди.

-Цёраняй, сак ямда ярхцама.

-Молема, кда тядязе терди.


Две девочки: Ушеса кафта сараст атёкш мархта тюрихть.

-Кафта мазы стирхть ваныхть и пеедихть. Ха-ха-ха.

-Кода миндейнек ужяль атёкшсь.


Два Мальчика: Мезе тячи тиеть?

-Варягат вешендень.

-Муик?

-Муене.

-Коса ульнесть?

-Карксозень перьфса.


Мальчик: Тя тага мезе? Молян – ваксан вяшконди. Мон тов – вяшконди, мон тей – вяшконди. Беда – арьсян. Куцень келуть лангс. Ащян – вяшконди. А сон шалхкосан.

Вед: Ну и молодецтада. Маштада пеетьфтема.


Девочка: Саты тейнек орадомс, пингсь пачкодсь кштима.


Мальчик: Ётак хоть ладом светть, лучше мокшень кштимада аш. Балалайкась и гармонсь крьвяснесамань монь толкс.


Вед: А тяни ванада, кода минь маштана кштема.


(танец «Селёка»)


Вед: И кштима маштада, и морама, а содама ёфкст содатада?

Ну кие эстонк содай содама ёфкст?


-Аф шуфта, а лопав,

Аф ломань, а корхтай.


-Аш пильгонза, а сай,

Аш кургоц, а уфай.


-Ведсь прафтозе,

Ковсь няезе,

Шись сявозе.


-Ведьса шачсь

Ведьса кассь,

А ведьта пели.


-Панде лангса атяня,

Кие токасы, ся аварьгоды.


- Салмокстонза лама,

Но аф машты стама.


- Аш кялоц, аш валоц, ули нярец и сакалоц.


- Вярибантт ласьки, алубант кевори.


Мальчик: Эй, стирнят, пеетькшницят

Морадака частушкат

Ушедеда вшикоста

Штоба инжихне радуваст.


-Тона песа школаньке

Потолокоц пизи

Дайка, ялгат, кштитянок

Кие сяда сизи.


-Веленеке оцю, оцю

Кунчкасонза лотка

Кда улель гармонист

Кштимда афолень лотка.


-Ой маньканят, ялганят

Сюкпрянять ёфтама

Гармонисти морамга

Носовойне казема.


-Иссяк якань вири

Тоса няень келазь

Стирнят ни арда

Частушкане аделавсть.


Девочка: Ой кум, куманёк, коса эрят?

Мес, кума, инжикс аф саят?



Мальчик: Мон молян, молян, молян

Самовар кудста кандан,

Эй чай, чай,чай.

Уж тон, кумушка, васьфтемак.

(самовар ставят на стол)


Девочка: Пидеме – пидеме минь инжихненди лама разнай ламбамонят.


Все вместе: Тары, бары, растабары.

Симтяма чай самоварть эста

Сухаря мархта, ватрушка мархта.


Вед: Кодама праздник морафтома.

Кулхцондода мороня «Умарина»


1 девочка: Кудсь мазы аф угол мархта,

А мазы пряка мархта.


2 девочка: Кода Петрась и Марфась

Пидесть прякат

Кафта очкэт кисяль

99 пачалксет.


Все: Саеда!Саеда!

Чай мархта симода!

Минь цебярь валса лятфнемаськ.

(общий поклон, угощение гостей)


Вед: Сегодня мы с вами пели песни, а песни какие были – старинные, загадки загадывали; частушки пели.

А теперь давайте прочитаем вот эти строчки

Чем больше в будущее входим.

Тем больше прошлым дорожим.

Хоть новому принадлежим.

Значит стирнят – цёранят эряви содамс цебярьста миньцень мокшень моронят, седиморонят, содама ёфкст и тонафнемс ещё илят.

























Используемые источнки:


1.Девяткина Т.П. Мокшанские обряды и песни.-Саранск: Мордов.кн.изд-во, 1992.


2.Воспоминания старожила села Борисовой Елены Серафимовны

( 1927 г.р.)